HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ren ström
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  12:32:36  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
En tips till ägare av halvledarförstärkare: Anskaffa ett lämpligt antal bilbatterier och seriekoppla dessa till lämplig spänning att driva förstärkaren med. Koppla sedan ur nätdelen med alla dess komponenter som nu inte längre behövs, genom detta förfarande elimineras alla problem med nätfilter, nätkablar etc. Under tiden förstärkaren ej användes kan lämpligen batterierna uppladdas. Lätt som en plätt!

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/07/15 13:58:09

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:10:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Lätt som en plätt!

2x48v = 8st 12v (4st 24 volts)bilbatterier.Dom är inte lätta..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:19:40  Show Profile Send Marc a Private Message
En bild som etsat sig fast i min hjärna är på en utvecklingschef hos Pioneer tror jag, som sitter bredvid sin ljudanläggning med mängder av flak med småbatterier som han använde för att driva allt med. Det var ett reportage i någon HiFi-tidning och han berättade hur han ständigt, med några veckors mellanrum, fick byta ut alla batterierna. Är det inte jobbigt? frågade journalisten. Jo, det är det verkligen, men det är värt det för att få bästa möjliga ljud! svarade han.

Det imponerade på en ung grabb som jag som just börjat intressera mig för HiFi!

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:19:44  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Har inte Bil Tema?

Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com

Go to Top of Page

Erik Andersson
Member

1950 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:31:56  Show Profile  Visit Erik Andersson's Homepage Send Erik Andersson a Private Message
Det här kanske blir en grej för framtiden, det kommer säkert "audio-grade" batterier med hög tryffelkonstant för 30.000:- samt laddare som levererar ren ström för 20.000:-. Naturligtvis måste batteriet spelas in speciellt efter nyladdning då elektronerna är färska.


Medverkade till den nya "rörvågen" på 1980 talet
erikasson@telia.com


Edited by - Erik Andersson on 2007/07/15 14:37:00
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/07/15 :  14:33:27  Show Profile Send Fuling a Private Message
Har varit inne på det, men istället för att grovmodda nån existerande förstärkare så handlade mina idéer om att konstruera nånting som skulle funka bra med minsta möjliga antal batterier.
Har hittills inte förverkligats...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:07:10  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Ser man på! Ett DIY och moddningstips från självaste Erik Andersson. OCH med hög tryffelkonstant!

Det hamnade nog på fel forum Erik så jag flyttar det till DIY-sidan.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:19:04  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Och om man använder blyceller ska man se till att det är Pb-204 som används. Den sortens bly ger bäst ljud.

Till klassD-stärkare kan det vara en idé att köra (bil)batterier. Ofta använder man just 12V som drivspänning. Men man kan ju mata rörsteg med batterier. man har ju 6,3V till glöden vilket är precis vad ett fulladdat batteri lämnar. Resten är ju en baggis, ett gäng motorcykelbatterier. Ett stort gäng.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/15 :  19:25:53  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Hoktuna kör med batterier i sitt nuvistor-RIAA


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/07/15 :  20:14:54  Show Profile Send classe a Private Message
jag kör riaa på batterier.
time körde nuvistor försteg på batterier.

18 ska de va.
Go to Top of Page

freann
Member

863 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:41:33  Show Profile Send freann a Private Message
Hörde Hiraga dema sin batteridrivna "Le Monstre"-slutsteg via Voice of the Theatre på en mässa i Malmö på 80-talet. Oj.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/07/15 :  22:54:58  Show Profile Send Imperial a Private Message
Tjenare!

Ett gäng med batterier är aldrig fel
Jag har våta nica accar eller vad dom nu kallas för
Som kommer från kronans patrullbåtar.
Dom kräver rätt sorts laddare, men därefter är det bara
att köra. Pm'a för intresse! Jag orkar inte hålla på.
Vanliga nätdelar funkar för mig

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/07/16 :  19:31:19  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
För länge sedan stötte vi på en Nils-Emil som bodde i en stuga ute skogen utan eller eller andra bekvämligheter. Men han hade en gammal rörradio. Denna drevs av en bibba 4,5V-batterier och ett 6V bilbatteri. Vet inte/minns inte hur det lät men Nils-Emil tyckte grejjen vara bra för när han slog på den på natten för att gå på toa lyste "gröna ögat" upp vägen ut ur stugan.
Go to Top of Page

Imperial
Medlem i AÖ

2646 Posts

Posted - 2007/07/16 :  20:42:09  Show Profile Send Imperial a Private Message
Den va' bra

Nuförtiden så kan man lysa sig fram med mobiltelefon

Rör å tillbehör när jag är med i matchen.
jbl2480@hotmail.com
Deltidare på Hifikit
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000