HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bilsubelement och varför de ej är optimala?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/13 :  05:14:22  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad karaktäriserar ett subelement för bilbruk, och vad är det som gör att de inte rekommenderas för HiFi bruk? Många sådana element har ju klart intressanta parametrar så en förklaring skulle vara intressant.

J. Ullberg

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  08:33:27  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
För att göra det generellt, sätt "ofta" före nedanstående

1) Hög qts, kan göra att de inte passar i en basreflexlåda och en sluten passar ofta inte i ett rum utan eq i någon form då roomgain är kraftigare i en bil jämfört med i ett rum.

2) Hög massa, minskar känsligheten och elementet reagerar långsammare på den elektriska signalen. Det perfekta elementet har ingen massa.

3) Hög fs, gör det fattigt i djupbasen...

4) Låg vas, gör att fs och qts ökar, känsligheten minskar.

Men detta är bra
Element med dubbla talspolar kan seriekopplas för att dubblera Bl, elementets "motor" blir dubbelt så stark.

Finns säkert annat också, men detta är det primra å kika på...
Go to Top of Page

Bardis
Member

3347 Posts

Posted - 2007/07/13 :  12:26:42  Show Profile Send Bardis a Private Message
Om man bygger dipol är ett högt Q-värde bara bra. Bilelement brukar se mycket bättre ut på baksidan än de för hemmabruk. Vilket är en fördel om elementet syns på baksidan i dipolen.
Focal-elementen för bil sägs vara samma för hemmabruk.De har bara fått lite mer kosmetika.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:02:18  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Bilbaselement är gjorda för att fungera i en bilkupé. Det är långt ifrån de förutsättningarna som råder i ett vanligt rum, om man inte har ett extremt litet rum... eller väldigt stor bil ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:21:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Håller med i resonemangen med skulle uppskatta en diskussion kring hög massa och snabbhet.

Vad skall man ha för säkerhetstal? Jag menar, snabbheten för bas bör ju räcka med 100 Hz...alltså behöver snabbheten inte vara snabbare än 100 Hz (+ det jag kalla säkerhetstal).

50 Hz är ju 50 Hz, varken snabbare eller saktare.

Är det vid extrema konutslag som hastigheten är önskvärd?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:51:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det där måste väl vara en annan sorts trådfråga, hur intresant den än är..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/13 :  14:22:12  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
Oj, såg inte ditt inlägg koppen...Startar ny tråd
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/07/17 :  00:53:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
Element med dubbla talspolar kan seriekopplas för att dubblera Bl, elementets "motor" blir dubbelt så stark.



Jag misstänker att detta gäller för alla typer av element?

J. Ullberg
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2007/07/17 :  07:31:03  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message
"Jag misstänker att detta gäller för alla typer av element?"

-Endast de element med dubbla talspolar, brukar benämnas 2x2 ohm eller 4x2 ohm.
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/07/17 :  10:49:43  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det man kan göra med dubbla talspolar är att leka lite med parametrarna. Dubbelt så stark vet jag inte om jag vill benämna det.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/07/17 :  11:28:54  Show Profile Send marens a Private Message
Bilsubelement är ofta gjorda för att:

1. Se fläskiga ut med lång slaglängd.
2. Kunna användas i små lådor.
3. Kunna dra så mycket effekt ur förstärkaren som möjligt trots låg matningsspänning.

Vilket betyder att de:

- Har lägre känslighet.
- Inte går lika djupt i basen.
- Distar mer.
- Har låg talspoleimpedans.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000