HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LCR RIAA
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/26 :  15:58:25  Show Profile Send reVintage a Private Message
Har ett antal(8)Tango EQ-600 liggande. Det börjar bli dags att göra bruk av dem. Någon som pysslat med LCR RIAA här?

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/26 :  18:14:12  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Det har jag inte, men jag måste bara skriva att jag tycker det är roligt att du har 8 stycken.

Det finns ett färdigt schema där röret E810F (tror jag det heter) används. Det går att hitta på nätet. Thorsten Loesch har designat det RIAAsteget.

Andra som pular med LCR RIAA:
www.sacthailand.com
www.diyhifisupply.com
www.experiencemusic.net

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/28 :  11:30:49  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fel av mig: Jag har EQ-2L varianten utan motstånd och kondenstorer vilka ger valfriheten att välja motstånd och kondensatorer själv.Om intresse finns kan jag skanna och lägga upp hela artikeln från l´Audiophile No39/1986 här.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/29 :  00:23:19  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag skulle gärna titta på artikeln.
Allra helst ser jag förstås att du startar en DIY-tråd och bygger. :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/29 :  02:02:16  Show Profile Send reVintage a Private Message
Fixar artikeln så småningom, egentligen inget intressant dessutom på franska. Det är långt kvar till dess konstruktionen är färdig. Här är en standard-lösning med ca 40dB gain som jag kollade RIAAn med:



Att det faller ovanför 10kHz beror på att den "nya" tidskonstant, 3,18uS, F3=50kHz, som bl.a. Neumann använde är inlagd i den inverterade RIAAn. Man har där en sänkning på 0,66dB(!) vid 20kHz kontra den "gamla" kurvan om jag förstått allt rätt.

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/29 02:04:30
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/29 :  10:11:24  Show Profile Send time a Private Message
Hmm, varför använder de en trafo efter ingångsteget ? en 82:a borde väl ge tillräckligt låg impedans ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:22:15  Show Profile Send pix a Private Message
Vad är det för lindningsförhållande på trafon (N2:N1) ?
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/29 :  11:24:07  Show Profile Send reVintage a Private Message
Konstruktionen gjorde jag igår bara för att ha någon utgångspunkt. Min tanke är att ingångssteget bör tåla ca 1V rms in. Med 70 gångers förstärkning i första resp. andra steget får man teoretiskt ut ca 0,37V med 3mV in.

Utgångsimpedansen är inget problem. Att driva en CF med parallell ECC82, katodmotstånd Iq 20mA direkt in i 600ohm kommer däremot inte att räcka långt. Lastat med 600 kanske man får ut 10V med osymmetrisk klippning och hög distorsion som följd.

Med en trafo 4:1, 10k:600ohm och CCS 20mA på en parallellkopplad 82:a(eller varför inte pentoden i ECL86 eller 1/2 6BX7) blir det lite lättare och man bör kunna få ut ca 70V rms innan klippning med hygglig geometri (5% dist).

De enda nackdelarna med trafo är kostnaden på bortåt en 1000-lapp och ev. brumkänslighet.


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/06/29 11:35:46
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/29 :  12:03:38  Show Profile Send time a Private Message
Det känns som det blir svårt att få en sån här skapelse tyst

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/29 :  18:38:21  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
quote:
Konstruktionen gjorde jag igår bara för att ha någon utgångspunkt


Hängde inte med på om du har satt ihop en förstärkare eller simulerat den där kretsen i nåt program?

Jag hittade schemat jag tänkte på: http://www.webalice.it/ansa_ht/uv638jed4/f_Arw/LCR600direct.jpg
Det fiffiga där är att källan har en impedans på 600ohm istället för att 600ohm läggs in efter LCR-kretsen. Det går tydligen lika bra.

/Ronnie

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/29 :  20:09:58  Show Profile Send time a Private Message
En krets i min smak ! En sån med en LCR från Silk kanske ? Kul med två pentoder, funkar nog bra. Jag har märkt att en pentod i kretsen piggar upp skapelsen något.
Var det den här kretsen som Thorsten Loesch konstruerat ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/06/29 :  21:23:43  Show Profile Send pix a Private Message
Hej reVintage
Ett alternativ är Nobu Shishidos (Wavac) LCR-RIAA/PRE:
6DJ8 (my-follower) -> C -> EQ-600P -> 6DJ8 (my-follower)
Har ej byggt/hört denna men det känns som en mycket enkel och stabil lösning (inga IT-transformatorer).
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/29 :  21:52:37  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
time: Ja.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/06/30 :  01:56:46  Show Profile Send reVintage a Private Message
Alltid kul med enkla konstruktioner men "there are no free lunches"! Ställer mig tvivlande till att en E810F skulle orka driva 300ohm(EQ//Ra)utan att dista väldigt tidigt och låg gain på ca 23dB(Gm*Ra//Rload). Det är nog något lurt med schemat för jag tror inte att D3C har 40dB gain. Överstyrningsgränsen på +30dB rel 5mV, 150mV är i underkant om man ens når upp till det. Har ingen E810F Spice-modell så jag kan inte simulera kretsen.

Men att mata kretsen med 600 ohm in är bra. Har simulerat och det är klockrent. Fördelen är att, under den förutsättningen att vi har en ideal utgång med 0 ohm ut, att man lägger 600 ohm(alternativt utgång+seriemotstånd=600) i serie med lasten istället för parallellt, alltså dubbla inimpedansen!

Man kan mao använda en trafo med halverad impedansomsättning. Om vi förut var tvungna att använda 4,5:1(12000:600) så räcker nu 3,2:1(12000:1200). Då ingen signalförlust uppkommer har vi 3dB mindre tapp mellan drivsteg och EQ. Med lite tweakande (och mer ström) kan man nog utan problem komma ner till 2,25:1 (6000:1200)och slippa ytterligare 3dB i tapp.

Här en idé till ett tänkbart steg med mycket järn:



Nu blir det väl lite mindre lek med sånt här eftersom frun kommer hem från semestern inatt. Ska strax ila till Arlanda, puh!

mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/06/30 :  05:43:09  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message


Ditt nya schema inspirerade detta stycke konst.
Det syns tydligt att du inte är helt fel ute.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/06/30 :  09:18:01  Show Profile Send time a Private Message
Pix, har du en länk till framlidne Nobu Shishidos LCR schema ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4164 Posts

Posted - 2007/06/30 :  13:52:21  Show Profile Send pix a Private Message
Time
Kommer stax ett PM
Mvh
/Pix

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/01 :  00:02:45  Show Profile Send reVintage a Private Message
Dunderkul att den här tråden har tagit fart.

Nu är det min tur att vara grinig gubbe:
Går inte DIY ut på att man ska "göra själv", varför detta med gamla schemor hit och dit? Trodde att man skulle göra även konstruktionen själv. Iofs är det bra att lära av andras misstag. Varför inte lägga ut egna idéer istället? Det är alldeles för mycket "cloning", både i hajfaj- och gitarr-förstärkar sammanhang.

Ex.vis Loesch schema som leder ca 3mA genom spolarna(som inte tål någon DC alls) samt har urusel överstyrningsgräns är ju helt horribelt! Övertro på "Internet-auktoriteter"?

Om man skaffar ett Spice-program ex.vis Tina Pro v7(www.designsoft.com) för 69 Euro så lär man sig mycket.

Som min elektroniklärare uttryckte det: "Frisk vågat, hälften brunnet!"

Med Spice slipper man röken och byte av dyra komponenter, .

Bifogar ny järnfri och avsevärt billigare tvårörs-idé (ECC99 kan bytas mot ex.vis E182CC, 6SN7, 6BL7 el. ECC82.) för den som kan acceptera något lägre överstyrningsgräns:



Ska snarast göra ett test "in real-life", lägger då ut en ny tråd i "Bildreportage DIY/HiFI".

Kom just på att jag har reVintage RIAA-kort med 2*ECC88+6CW4 och nätdel med B+300V så det får bli något sånt här:



mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!

Edited by - reVintage on 2007/07/01 01:24:10
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/01 :  00:20:03  Show Profile Send time a Private Message
Jodå, du har alldeles rätt, men visst är det bra att ha ett schema att utgå från om man inte byggt sådana här grejor förr. Gillade ECL86 lösningen !
Det är många SPicade kretsar på nätet men ingen bygger och lyssnar !
Problemet med mycket järn är brummet som jag inte är man att få bort, de suger åt sig lite grann. Har man hög verkningsgrad är det problem.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/07/01 :  02:15:16  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag tycker ofta att det är roligast att designa själv.
Har inte gett mig på några RIAA-steg ännu, utan samlar idéer och klonar andras tills vidare.

AuktoritetsThorsten har sina svar på dina frågetecken, men jag ska inte kanalisera hans DIY-ande här

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/07/01 02:16:33
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/01 :  09:22:43  Show Profile Send time a Private Message
AuktoritetsThorsten har uppenbarligen lagt ner en hel del arbete sedan 20 år tillbaks så det kan vara värt att ta del av hans funderingar, hans reviderade hade kondingar efter första steget, ingen ström där Lars...
revintage, har du byggt någon version ? deet vore kul att höra hur de upplevda skillnaderna är

Lämnat forumet
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/01 :  09:43:29  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kan det bli bättre än,en trafo och två nuvisar+lite batterier?

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:03:56  Show Profile Send time a Private Message
Det återstår att se, jag skulle gärna vilja ha en Nuvistor som första rör eftersom jag gillar dem, en 6CW4 och en 12B4 som drivning av Eq:n ? Jag har inget Spice så jag kan inte simulera men visst kan man lägga förstärkningen var man vill, även på slutet ? Jag kan förstå att man vill ha upp nivån i EQn men fins det några tumregler ? Man tappar ju mindre i en LCR så det kanske inte behöver tokförstärkas i början ?

Lämnat forumet
Go to Top of Page

reVintage
Medlem i AÖ

3445 Posts

Posted - 2007/07/01 :  11:10:58  Show Profile Send reVintage a Private Message
Oooops, het potatis att ifrågasätta någon som"AuktoritetsThorsten" vilkens förklaring jag redan läst ! Men bara för att det står på internet behöver hans sanning inte vara vår.

Han har uppenbart bara velat göra en förenklad variant än den tidigare för att spara in på en större utgångskondensator och ersätta den med en mindre ingångs-dito efter RIAAn. Fakta kvarstår: Den 43dB gain han lagt in stämmer ej! Det lär nog också brusa och dista en del med extremt låg gain innan RIAAn samt alltför lågohmig belastning. Dessutom som jag tidigare nämnt alltför låg överstyrningsmarginal.

Ang. DC genom spolarna kan det vara så att han kört +/-0,4dB versionen som inte drar ström.

Och.....som han säger i texten ang. ljudkaraktären: "not bad at all", vilket för mig betyder "hyggligt"!

Hoktuna: Vore kul att jämföra(var sitter trafon(MC-stepup?)! Kanske ett "Get Together" i Eskilstuna för alla i tråden? Någon kanske också vill bygga ATs steg och ta med. Jag har en IO VdH med S7 trafo som låter skapligt och sitter i en ProJect Perspective. Dessvärre sålde jag min WTT när jag tappade hajfaj-intresset för sisådär 10 år sedan. Men dessa prylar är väl antikviteter idag ?

Har tänkt lite över natten och ändrat förenklat lite, även denna med med rör(har faktiskt aldrig testat de 5842 jag har) som finns i verkstaden:



Återkommer med bilder!


mvh
Lars
"Back To Basics"
Bygger reVintage Amps, www.revintage.se
Sur man med svart själ!
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/07/01 :  12:00:51  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör stepup LL9206 sen Bosse Hansson nuvis riaa med silver mica i riaa delen och batteribias på andra röret.
Picupen är Denon 103R spelarn är en gammal Thorens 124 med Sme 3012.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/07/01 :  12:43:35  Show Profile Send MatsT a Private Message
Jag tycker precis som reVintage att det är roligare med egna konstruktioner och tycker att han är en frisk fläkt här nu. Det finns så många som tycker en massa hit och dit och det har jag inget emot heller men skall man diskutera konstruktioner krävs att man förstår vad som händer lite grann. DIY'arna som bygger massvis av grejor på prov är också betydelsefulla eftersom man ofta inte kan jämföra sina egna konstruktioner med andras och då behövs lite praktiska erfarenheter. Jag vill inte trampa någon på tårna med det här inlägget utan det är bara en redovisning av min synpunkt.

Vad beträffar Thorsten Loesch så är han förvisso en stor entusiast och ordentligt påläst i regel men jag betraktar hans konstruktioner som konstruktioner i mängden och jag bedömer dem efter eget huvud. Jag har haft en hel del kontakt med Thorsten innan han blev "berömd" och vet rätt bra hur han tänker och han delar för övrigt min åsikt att egna konstruktioner är roligare än kopior och diskussioner om huruvuda en annan kondensator här eller där gör att det blir magi.

Det visade RIAA-steget som Thorsten designat tycker inte jag verkar vara någon av hans bättre konstruktioner. LCR-RIAA har jag kikat en del på men jag tycker impedansnivåerna är lite för låga för användning med rör och detta gäller speciellt 600-ohmsversionerna. reVintage variant med nedtransformering är nog den mest intelligenta jag sett hittills, impedansanpassning är viktigt! Även om man gär en konstruktion där utimpedansen är 600 ohm så belastar man röret innan väldigt hårt och det tycker inte rör om.

Jag följer tråden med intresse eftersom ett nytt RIAA-steg ligger i min pipe-line och jag har ett färdigkonstruerat (SPICE) och om inget annat intressantare dyker upp så kommer jag att bygga det snart.

Vad beträffar brum och transformatorer har jag kanske snarast uppfattningen att transformatorer brukar vara användbara för att lösa brumproblem. I reVintage konstruktion minskar förstärkningen från första steget pga nedtransformeringen och det kan ge lite problem med störnivån men borde inte vara så svårt att få till trots allt. Den stora fördelen med LCR-RIAA är ju att mindre förluster fås i EQ-delen så lite förluster borde inte göra att det blir dåligt men tar förstås bort lite av fördelarn förstås. Tänk på jorddragningen och läs Lennarts tråd om jordning om ni inte gjort det.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000