HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Inbrottstjuvdjä**** på midsommardagen!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/29 :  13:14:41  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Detta är Off topic, men inte sjutton får Ni använda HiFiForum på det här viset!

Vi är många som tycker ruskigt illa om inbrottstjuvar men det är ett stort steg mellan att tycka illa om något och att uppmana till brott som att elektrifiera och skjuta!

Skärpning!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/06/29 :  13:25:34  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Jag fick brev från polisen idag angående inbrottet i min bil på midsommaraftons morgon.

Det blir ingen förundersökning, fallet nedlagt, finns inget att jobba efter, inga vittnen osv. osv.

Förstår mycket väl att polisen inte kan göra något när de inte har något att arbeta efter men det känns ändå för jäkligt.

Så här efteråt när bilen är fixad kan jag konstatera att tjyvarna skurit sönder två slangar till kylsystemet, slangen till servostyrningen, en tändkabel, förstört framdörr och lås/handtag på förarsidan, stulit hembrända cd-skivor och stulit min lilla verktygslåda från bagaget.

Detta är kostnader jag får stå för själv

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/06/29 :  13:27:39  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Javisst är det skit.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/06/29 :  14:05:56  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Ber om ursäkt för övertrampet med strömmen var för övrigt mest tänkt som ett
tankeexperiment och inte som en uppmaning.
Lugnast är trots allt att bara vända andra kinden till. Ett bra larm och relevanta
försäkringar är tröttsamt nog det laglydiga medborgare blir tvungna att betala för.

Nop: Jag skulle nog tro att du har rätt angående påföljden.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/07/07 :  17:16:01  Show Profile Send hal a Private Message
Man kommer långt med lite sunt förnuft också. Eftersom jag jobbar med säkerhet vet jag att många tror att vi lever i den bästa av alla världar.
Bara några exempel:
Man tar taxi från villan ut till flygplatsen och språkar glatt med chauffören om sin två veckors semester. Taxi-chauffören som vet var man bor tipsar en kompis som får fritt fram att göra inbrott.
Man kanske parkerar bilen på någon parkeringsplats och lämnar lite intressanta väskor i baksätet. Bilen blir väldigt intressant att göra inbrott i.
Man låter sin laptop stå synligt vid fönstret i sitt kontor i markplan och blir förvånad när den får fötter.
Tonårsgrabben har stor fest hemma, när man är på semester, efter en vecka blir det inbrott, och en del dyra kameror och datorer försvinner.
Man tar en golfrunda, det är fint väder, så jackan med husnycklarna ligger kvar i bilen. Tjuvkopplad bil försvinner och ett inbrott i hemmet hinns med innan golfaren hinner hem.
Man skall cykla hem på sin nya cykel, finner att någon elak person har sprutat lim i låset, efterson låset är svårforcerat beslutar man sig för att hämta den nästa dag. Bara det att någon annan hinner före med att lasta upp den i en skåpbil.
Man tycker det är onödigt med inbrottslarm i huset, trots att det kostar mindre med ett certifierat och godkänt larm än vad de flesta Tv-apparater kostar idag.
Det är extremt ovanligt med ett fullbordat inbrott i en bostad med ett riktigt inbrottslarm. Har själv installerat larm i tusentals bostäder under 20 år.
På företag eller bostäder med förhöjd risk, krävs även en del andra åtgärder för att uppnå acceptabel säkerhet.

Det ligger mycket i den gamla klyschan: Tillfället gör tjuven

Så plocka undan det som är stöldbegärligt, be grannen titta till huset, eftersänd posten, be någon kanske klippa gräset. Ha på någon timer med belysning eller musik. Ha en bil parkerad på uppfarten om möjlighet finns osv.

Träffar många som har haft inbrott och vet vilken otrolig kränkning det innebär för alla. Det är svårt att beskriva för den som inte upplevt det själv.

Men det finns en hel del man kan göra som inte behöver kosta skjortan.

Skulle kunna skriva spaltkilometer om detta ämne, men som sagt,
tänk efter före och njut av sommaren istället !







Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2007/07/08 :  00:48:07  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Tillfället gör tjuven

Följde med som hjälp vid flyttning i helgen,till en midre stad.
Vid halvtid blir vi bjudna på fika av lägenhetsinnehavaren,kommer sedan ut till lastbilen ska hämta möbler,hör hur hytt dörren smäller igen,går ut ser en man som lugnt går därifrån..inpekterar hytten,ser att han sökt igenom alla facken,men det enda av "värde" han fick med sig var ett par solglasögon..Så när man vänder ryggen till...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/07/08 00:49:04
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/07/08 :  10:41:02  Show Profile Send hal a Private Message
"..Så när man vänder ryggen till..."
Ja, just flyttningar och inflyttníngar är extra sårbart, då allt av värde är förpackat i kartonger och lätta att få med sig. Numera har t.ex byggföretagen lärt sig att leverera vitvarorna först när kunderna flyttat in. Tjuvarna vet att säkerheten ofta är åsidosatt under den stressiga flytten.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:11:26  Show Profile Send svejk a Private Message
Sorgligt kapitel detta. I min BRF är det säkerhetsnoja. De har kört kurser i att öppna dörren vaksamhet osv. Brytskenor säljs till dörrar elektrisk grind ut mot gatan. Nu krävs det 2 porttelefon anrop för att komma in. Jag har sagt nej till rubbet med motivering " En tjuv är alltid mer listig än ett lås och Det bästa låset är en öppen dörr"

Fick nyligen vatten på min kvarn Grindhelvetet ut mot gatan packade ihop, bilar stod innanför o utanför. Min kommentar " Försöker jag låsa folk ute kan jag låsa mig själv inne " vart inte populär bland Securitate folket.



pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/07/08 :  11:33:43  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag vill hänga på svejks uppamning om att vara omdömesgill med de säkerhetsåtgärder man vidtar. Hans inlägg kommer mig att tänka på en mycket tragisk historia som drabbade en av mina före detta grannar.

Vi bor ju i Stockholms innerstad och grannen tyckte det kändes osäkert med all brottslighet som påstås hända här. Han flyttade därför till en villa i en av de "fina" förorterna för att öka tryggheten. För att vara på den säkra sidan försågs villan med all säkerhetsutrustning man kan tänka sig.

Den före detta grannen var ensam hemma, blev akut sjuk och var tvungen att tillkalla ambulans. På plats kunde ambulanspersonalen inte ta sig in utan blev stående i ytterdörren med en låst säkerhetsgrind mellan sig och patienten. I väntan på att ytterligare räddningstjänst skulle komma och bryta upp grinden såg de hur mannen dog inne i huset. Han hade låst för mycket om sig för att orka öppna i sitt tillstånd.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:16:12  Show Profile Send dwain a Private Message
USh det dära med inbrott är inte kul. Var på en jobbintervju förra söndagen nere vid stranden. Mamma å jag hade parkerat på en parkering där det strömmade mkt folk. Jag gick ner först å efter ett tag kom mamma med ner. Vi var där nere i 10min å när vi kom tillbax så hade dom knackat rutan på bilen å tagit hennes väska som var undanstoppad under sätet. Där i hade mamma husnycklar och jobbnycklar. Det blev en dyr läxa Konstigt nog hade pappa lite hifigrejor högtalare å sådan i skuffen men det lät dom vara När vi gick runt å titta på parkeringen så var den flera bilar som var knackade Hade man bara kunnat få fatt på dem så kunde man tagit tillbax väskan men dom var spårlöst borta när vi gick å tittade runt.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:25:14  Show Profile Send hal a Private Message
"Jag vill hänga på svejks uppamning om att vara omdömesgill med de säkerhetsåtgärder man vidtar"

Instämmer, många som drabbas av brott, över-reagerar och blir lätt offer för cyniska försäljare som kanske inte ser till de verkliga behoven.
Faktum är att bostads-inbrotten inte har ökat speciellt mycket de senaste 10 åren. De uppmärksammade rånen i bostäder, som ofta slås upp stort i massmedia, är verkligt sällsynta och drabbar till 99 % objekt som har en klar och tydlig riskbild.

Det är viktigt att göra en sansad analys av behoven och som alltid, är det sunt förnuft som gäller.

Många äldre t.ex är rädda för att gå ut, trots att det ofta är 40-åriga män, på väg hem från krogen, som drabbas av våld från ungdomsgäng. Vilket ju har sina orsaker, lite förenklat beskrivet.

Det är viktigt att inte spä på rädslan i samhället, då den kan göra mer skada än nytta.

Ser tyvärr, hur mycket undermåliga och onödiga produkter som säljs idag med skrämselpropagande och tveksamma marknadsmetoder.

Det är kanske inte ett inbrottslarm man behöver utan ett extra lås i lägenhetsdörren. Det är kanske inte ett extra lås man behöver. Det är kanske viktigare att man fotograferar sin samling av skivor utifall det börjar brinna. Man behöver kanske inte fotografera något utan behöver istället prata med någon för man är så ensam och
och utsatt sedan maken dog.

Det är viktigt att rädslan inte tar över.

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2007/07/08 12:25:53
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8460 Posts

Posted - 2007/07/08 :  12:41:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Hade man bara kunnat få fatt på dem så kunde man tagit tillbax väskan men dom var spårlöst borta när vi gick å tittade runt.

Jag,tvekade att följa efter,man vet ju inte hur han reagerat då,och vad han hadde haft på sig.(Vapen mm.)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/08 :  21:24:14  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Jag hade sprungit efter, korkat, men jeflar vad arg jag hade blivit. Sen hade jag kravmagat personen ifråga. Usch och tvi för såna bövlar.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

JonasY
Member

1019 Posts

Posted - 2007/07/10 :  18:55:53  Show Profile Send JonasY a Private Message
Idag var de tydligen och hälsade på den lokala golfklubben. Huset där många ställer sina klubbor rensades, själva blev vi av med ett gäng Callaway klubbor som vi hade lånat

Man blir så förbannat trött.

Music Streamer+ > Musical Fidelity A1 > Ino Audio pIP
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/07/11 :  16:48:00  Show Profile Send Sesam a Private Message
Det är många som anlitar Securitas eller andra vakttjänster. Har några prövat de? Jag har hört att de är värda sitt pris, abonemnag per månad med acceptabel taxa men tillkommer deras egen installtion av larm? Man får även rabatt på sin hemförsäkring.

Inbrott i lägenhet är mer ovanligt än hus? Finns det någon stastik på detta?

Jag håller med antivåldsstrategier men utifrån ett annat perspektiv. Ditt liv är värt mer än att få betala ett straff som samhället ålägger dig då du tar lagen i dina egna händer. Ingen tjuv är värt det Du måste stoppa tjuven redan utanför dörren, inte inne i ditt hem.

Må och lev

Edited by - Sesam on 2007/07/12 16:38:16
Go to Top of Page

Sesam
Member

133 Posts

Posted - 2007/07/11 :  16:49:20  Show Profile Send Sesam a Private Message
Åhhh, jag är numera fyrstjärnig medlem i forum:-)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000