HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Spindel, giftig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2007/07/09 :  12:31:39  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Jag hittade denna spindeln i Tokyo för ett par år sen. Den ser lite smått giftig ut. Jag var på väg att gå rakt in i hans nät.
Någon (Johan) som vet vad det är?

Den var ganska stor, 10 cm i diameter.

Nu i North Carolina, USA.

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/07/09 :  12:38:06  Show Profile Send nahoj a Private Message
Var ju rätt så lik denna spindel som jag oxå plåtade när jag var i Tokyo, kan ju passa på att fråga om den samtidigt


Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:01:14  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
huh!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:46:30  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
http://en.wikipedia.org/wiki/Nephila_clavata

Tror inte att dom är så värst giftiga. I alla fall inte så giftiga att det är farligt för oss människor att få ett bett.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/07/09 13:50:42
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/07/09 :  13:55:44  Show Profile Send mace a Private Message
Farligt vackra dock

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/09 :  14:42:01  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Det håller jag med om mace...
En sak som är dåligt med norden är att det inte finns så många vackra spindlar här. Vi får skryta med att vi har den stora fula älgen istället.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/09 :  15:19:31  Show Profile Send mayro a Private Message


Mace. Sådana där är "vackrast" då dom använt en burk deoderant "Radar".

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2007/07/09 :  16:03:53  Show Profile Send mikaels a Private Message
quote:
Den var ganska stor, 10 cm i diameter.

Note to self, Do NOT move to Tokyo, ever!
Hatar spindlar, en sån där skulle inte bli långlivad nära mig, brrrr

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/07/09 :  16:07:40  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
quote:
Note to self, Do NOT move to Tokyo, ever!


Dito!!

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:25:06  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
Ja, det ser onekligen ut som en sån. Synd den inte var giftig, det hade varit lite roligare.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/10 :  11:57:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Jäklar vilken skönhet

Alla stora spindlar tar jag för giftiga pga storleken, stora spindla tar stora byten helt enkelt.
Den här arten ger dig ett bett som motsvarar ett geting stick som värst. Men som ALLA giftiga djur, är du allergisk då är du RIKTIGT illa ute !

Den här arten är även under stor uppsikt av medicinforskningen då dess gift innehåller en massa intressanta blockerare som forskningen har stor nytta av.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/10 :  12:04:34  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Så sant Johan. Det är ju desvärre så att allergier gör så att det mesta blir dödshotande.

Sen att medicinforskningen använder det svaga giftet som denna spindel har, eller rättare sagt alla bananspindlar(namnet kommer från den svaga gula färgen på nätet) har, så kan man ju hoppas på att det finns motmedel när man blir biten.

Men för att göra saker klart för forumet... Jag skulle vara räddare att möta en sån här http://en.wikipedia.org/wiki/Vespa_mandarinia än att möta den söta spindeln.


Edit: BTW får jag gissa att ni var i Japan under hösten då ni såg spindeln

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/07/10 12:07:06
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/10 :  13:28:56  Show Profile Send mayro a Private Message


Som jag sa. Deoderant "radar" är mycket fint om det används på sånna.. Sedan blir "dom" klart mer trevliga att ha med att göra anser jag...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/07/10 :  14:07:48  Show Profile Send huzze a Private Message
mayro & mikaels
Go to Top of Page

LarsTokyo
100.000-klubben

776 Posts

Posted - 2007/07/11 :  23:30:31  Show Profile Send LarsTokyo a Private Message
byakugan; bor i Japan, och det var 23 september enligt kameran.

Nu i North Carolina, USA.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/12 :  02:07:19  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message

Vad härligt det måste vara att få bo där. Jag skulle då inte tacka nej till det.

Nåja, drömma får man.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/07/12 :  19:08:17  Show Profile Send ILLY a Private Message
Som svar på första frågan och vidareutveckling av Johans inlägg, så kan jag tillägga att alla spindlar är giftiga. Minns inte informationskällan, men tror det var någon naturfilm på teve. Naturligtvis så finns det ju mer och mindre giftiga arter, men att utgå från storleken är väl en bra start när man gissar.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/13 :  02:18:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Naturligtvis så finns det ju mer och mindre giftiga arter, men att utgå från storleken är väl en bra start när man gissar.


Har du sett en svartänka nångång
Men visst så är riktigt giftiga spindlar större överlag

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

DahlbergAudio
Mästar-Harry 2005

1025 Posts

Posted - 2007/07/13 :  08:36:38  Show Profile  Visit DahlbergAudio's Homepage Send DahlbergAudio a Private Message
Skulle nog hellre träffa spindeln jag också, den är ju långsammare om inte annat

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/07/13 :  09:09:56  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad fina dom var, japsarna!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/13 :  11:16:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
japanska bålgetingar är inget man leker med Dom får mördarbi att verka vara som små oskyldiga skalbaggar

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/07/13 :  13:53:02  Show Profile Send mayro a Private Message


Japanska "bålgetingar" är väl vad en bunt av euljuedare blivit med sina jappshojar väl..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/07/13 :  14:01:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/07/13 :  14:13:03  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
saxar ett avsnitt från wiki

"The stinger of the Asian giant hornet is about a quarter-inch (6 mm) in length, and injects an especially potent venom that contains, like many bee and wasp venoms, a cytolytic peptide (specifically, a mastoparan) that can damage tissue by stimulating phospholipase action, in addition to its own intrinsic phospholipase. Masato Ono, an entomologist at Tamagawa University near Tokyo, described the sensation as feeling "like a hot nail being driven into my leg.".

If a person is stung by the giant hornet and is allergic, he or she may die from a reaction to the venom, as with any strong allergic reaction; however, there is also a neurotoxin, called mandaratoxin, which may potentially be lethal in a large enough dose (relative to body weight of the victim). About 70 people die each year in Japan after being stung by giant hornets.

A few interesting notes on Vespa mandarinia's venom and stinger:

* The venom contains at least eight distinct chemicals, some of which damage tissue, some of which cause pain, and at least one which has an odor that attracts more hornets to the victim.
* The venom contains 5% acetylcholine, a greater concentration than is present in bee or other wasp venoms. Acetylcholine stimulates the pain nerve fibres, intensifying the pain of the sting.
* Vespa mandarinia uses its large crushing mandibles, rather than its sting, to kill prey.
* The venom of the Asian giant hornet is more toxic than that of most other bees or wasps, giving this species one of the greatest lethal capacities per colony.
* Like all hornets, V. mandarinia possesses a barbless stinger, allowing it to sting repeatedly."

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000