HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Svampsäsongen har börjat!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/11 :  18:05:15  Show Profile Send Eref a Private Message
Tips till alla svampälskande hifivänner!
Det myckna regnandet har gjort att svampsäsongen har fått en rivstart åtminstone här i landets södra hälft.
Var ute igår och plockade kantareller så att det räckte både till kvällsmackor och till en god sås till dagens middag.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/11 :  18:09:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kantareller är ju så vansinnigt gott!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/11 :  18:44:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hörde att Mor hade varit ute och inhämtat de första sommarkantarellerna.
Dags att lära lillan spåra upp sånt och få sin första kniv oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2007/07/11 :  19:33:50  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Var ute igår och plockade kantareller så att det räckte både till kvällsmackor och till en god sås till dagens middag.


Gottegris!!

För min del är det kört min mage klarar inte av kantareller numera så jag får minnas hur det smakar och doftar.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/07/11 :  22:50:42  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vem har någonsin klarat att äta dem ?
Näe,,,grejen är att plockat/finna dem resten överlåter jag till dem som ska äta dem.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2007/07/11 22:51:03
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/07/11 :  23:18:51  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Huh, vill varken plocka eller äta dem. :)

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/07/12 :  11:37:38  Show Profile Send Roq a Private Message
Kantareller är gott! Brukar plocka kantareller, trattkantareller och brandgul trumpetsvamp.
En fundering: Många pratar om "sommarkantareller". Är det ett annat ord för kantarell eller en egen svamp? Kantareller kommer ju mycket tidigare än t.ex. trattkantareller så jag kan förstå namnet.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/07/12 :  14:48:15  Show Profile Send Eref a Private Message
Nej sommarkantarell är inget annat än "vanlig" kantarell. Däremot finns det en ljusare kantarell som räknas som en egen art, nämligen blek kantarell.
Jag tycker det ibland kan vara svårt att se skillnad mellan trattkantarell och rödgul trumpetsvamp. Men de smakar ju lika gott båda två så det spelar ju ingen större roll!

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000