Author |
Topic |
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:18:03
|
Tobbe L:
Jag rekommenderar dig att läsa tråden noggrant igen om du inte förstår vad jag vill få fram. Om du inte kan hitta var någonstans XTZ skriver att deras högtalare för 10k spelar i samma nivå som andras för 40K så kan jag göra ett, hmmm.. typ fjärde försök:
När XTZ inte vet hur han ska tolka mitt första inlägg frågar han mig följande: "Eller var det ett slag mot de som tar 40000:- för ett par stativare i samma nivå ?"
Tobbe L, tycker du verkligen inte att detta kan tolkas som att han i den frågan säger att det finns tillverkare som tar 40k för samma prestanda som de tar 10k för?
Att du inte hittar ett inlägg där XTZ ställer den frågan är för att han gjorde det via PM till mig. Jag förde sen diskussionen vidare här. |
Edited by - jos on 2007/06/13 14:27:39 |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:22:07
|
jos: jag tror att jag förstår vart du vill komma och din poäng, men i trådens sammanhang och bland de svar du fått känns det lite som att du försöker slå in öppna dörrar eller slåss mot väderkvarnar - för att använda bildspråk.
Men som sagt, det är ofta i hifi-tidningar och framförallt i många butiker argumenten dras fram, oavsett produkt eller prisklass att "den här 5000-kronorsstativaren klår konkurrenter upp till 10 000", hade det gällt en 10 000-kronorshögtalare hade den jämförts med en 20 000 kr dito osv... I detta sammanhang är det ju också sant att många billiga bra högtalare har någon eller några egenskaper som är i paritet med dyrare - men som sällan kan "allt" som en dyrare ofta mer samlat klarar när det gäller helhetsintrycket.
Det finns ju också dyra grejer som inte alls låter speciellt bra... här kommer naturligtvis tycke och smak in.... |
Min anläggningstråd |
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:36:31
|
Vill också tillägga att jag tycker att det är bra att tillverkare och hifi-handlare är aktiva på forumet - för att svara på frågor, informera och finnas med som en del av diskussionen. Detta tycker jag tyder på ett intresse och öppenhet. I alla fall om det rör att man gör det med avsikten att bidra och framför allt vara lyhörda. På dylika forum torde ovärderlig information finnas för den som vill få feedback på sina produkter och fånga upp behov.
I syfte att utnyttja forumet som arena för reklam och propaganda är jag naturligtvis skeptisk att kommersiella aktörer ska finnas med. |
Min anläggningstråd |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:43:37
|
Guy jag håller med dig, visst! Men jag tvivlar på att det är fördelaktigt för XTZ att hänga här på forumet för att skicka såna här PM till mig:
"quote: -------------------------------------------------------------------------------- JOS SKREV: Jag menar; den är säkert super i denna prisklass. Eller till och med att den kanske kan fightas upp till nästan dubbla, -vad vet jag. Men om man läser på andra forum så känns det ofta som folk tror att de spöar allt upp till high-end prylar för 100 kakor. (ok lite överdrivet men ni fattar vad jag menar..) Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna...
--------------------------------------------------------------------------------
XTZ SKREV:
Ska det tolkas som vi inte har kompetens att bygga högtalare och bara har haft tur? Eller var det ett slag mot de som tar 40000:- för ett par stativare i samma nivå ?
" |
Edited by - jos on 2007/09/08 18:51:31 |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:57:52
|
Det är internetsed att inte citera privata meddelanden öppet.
I övrigt vill jag inte uttala mig om nån sorts prisvärdhet för högtalare jag inte lyssnat på, men generellt så överskattar alltid tillverkare sina produkters prisvärdhet :) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:59:08
|
Har läst tråden rätt många gånger. O vi tolkar saker på olika sett.. Jag tolkar detta som en fråga o inte ett påstående...
"Eller var det ett slag mot de som tar 40000:- för ett par stativare i samma nivå ?"
Kan hålla med om att man kan tolka det som att de anser att det finns 40000:- högtalare som är i samma nivå som deras egna. Men som sagt jag tolkar det inte så. Utan mer som en fråga till dig angående denna text.
"Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna..."
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
XTZ AB
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 15:17:23
|
quote:
Kan hålla med om att man kan tolka det som att de anser att det finns 40000:- högtalare som är i samma nivå som deras egna. Men som sagt jag tolkar det inte så. Utan mer som en fråga till dig angående denna text.
"Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna..."
Tack Tobbe_L för att någon kunde tolka det så. Det var tanken med inlägget.
Siffran 40000:- var en nedskrivning av de 100000:- som Jos, skrev om innan, då denna var lite VÄL stor. Då vi inte har gjort någon jämförelse med stativare i den prisklassen så skulle en sådan jämförelse halta.
Att de ger stativare för 10000:- en match är det inget snacka om. Det vet vi.
quote:
Jag är säker på att inte bara jag skulle tolka denna fråga som att du förutsätter att det finns tillverkare som tar 40 000 kr för högtalare som har samma prestanda som er som kostar 10k! Därför ser jag det som bekräftat!
Då får jag be om ursäkt om frågan till dig fick dig att tro att vår produkt spelar i nivå med så mycket dyrare produkter. Sen kostar den inte 10000:- utan 6500:-
|
www.xtz.se
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 15:38:17
|
Den frågan har aldrig fått MIG tro att er produkt spelar i nivå med konstruktioner för 40k så det är inget att be om ursäkt för.
Ang 10K så vet jag inte var jag fått det i från, my bad.
Jag tror inte att ni på XTZ är dåliga konstruktörer, det vet jag inget om! Däremot har jag vid tre tillfällen (här, vid mitt inköp av sub samt på senaste mässan) fått bevisat för mig att ni är grymt kassa som säljare/affärsmän. Jag jobbar med utbildning och konsulting inom försäljning på hög nivå och jag måste väl alla fall få påpeka om jag tycker (det jag tycker är inte lag...) att ett företag är/har kasssa säljare utan att det här nu ska klassas som något "påhopp"?
Men jag lägger ned nu. Eftersom jag inte bara får tillverkare som betalar annonser här emot mig utan även moderatorerna så är jag väl ute och cyklar med mina tolkningar och intryck.
Kaffeknoppen: När det inte är en privatperson utan en tillverkare med vinstintressen så tycker inte jag att det är ett privat meddelande. |
Edited by - jos on 2007/06/13 15:43:01 |
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 15:49:03
|
Förlåt mig men vad har XTZ säljare med att gör att de har fått bra betyg i en test?? För det är väl ändå det som tråden handlade om från början.
Om det är mig du avser med moderator så är jag inte det. Jag har bara sådana rättigheter i AÖ klubbstuga..
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
ninja
Member
2476 Posts |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 16:50:38
|
quote: Jag jobbar med utbildning och konsulting inom försäljning på hög nivå
Skall man då inte ha lite större förståelse för vad som skrivs och sägs?
Jag menar INTE att man inte får tycka som man vill nu, utan bara att människor med hög utbildning borde ha lättare för att förstå en motpart i en diskussion.
Håller med Tobbe L:s tråduppfattning som enligt mig också är solklar.
|
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 22:59:50
|
Herregud.. det här var inte vad jag ville se när jag startade denna trådJag startade den för upplysa om denna test då det är ruskigt kul när det kommer produkter som visar sig vara extra bra i förhållande till sitt pris, och denna test pekar på att dessa XTZ kan vara något sådant. Sedan är det upp till var och en att själv lyssna och bilda sig en uppfattning om hur prisvärda de är i den enskilda personens öron, men vaför ska det behöva bli så här? Ur trist och det gör mig både och det får en att tappa suget att skriva. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
Edited by - FBK on 2007/06/13 23:23:10 |
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 23:28:46
|
Du skrev en jättebra artikel FBK!
Det har verkligen varit trist med den utveckling som den här tråden har fått.
Det har gått lite prestige i vem som har gjort den rätta tolkningen och då kan det bli så här.
Jag kan också tänka mig att några reagerar med ryggmärgen därför att det gäller XTZ. Det känns väl för många som något "billigt krafs".
Själv har jag haft en period när jag har slagit bakut för fabrikaten Proson, XTZ och Ino Audio. Det är fullständigt ologiskt. Jag har aldrig lyssnat till någonting från dem. Kanske har jag tyckt att namnet är fult eller vad det nu kan vara. Jag har helt enkelt tyckt dj*vligt illa om dom. Men nu har jag ändrat mig.
FBK, jag vill att du skriver fler intressanta artiklar. Jag vill gärna lära mig mer, vidga mina vyer och bli en bättre människa.
|
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 00:35:58
|
quote: Jag kan också tänka mig att några reagerar med ryggmärgen därför att det gäller XTZ. Det känns väl för många som något "billigt krafs".
6500:- är inte billigt krafs enligt mig.
Förövrigt är pris inte alltid en tillförlitlig indikation på prestanda, så lyckas någon producera bra produkter till intressanta priser till slutkund är det ju alltid bra.
När man tittar på de här tingestarna så funderar man ju på var de sparat på krutet för att nå sitt pris - måste nästan vara delningsfiltret eftersom det synbara är trevligt.
Skulle vara kul med lite "Levande" demontering |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
Njord
Member
298 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 07:06:00
|
Kaffekoppen: Jag kan bara hålla med dig om att det inte är något billigt krafs. Vad jag menade var själva känslan/fördomen som man kan ha inför vissa märken. Det kan lika väl fungera tvärtom. Vienna Accoustic är väl ett bra exempel. Man dräglar och blir förväntansfull bara man hör namnet.
XTZ ska ha all heder för deras ansträngningar. |
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 08:39:06
|
quote: När man tittar på de här tingestarna så funderar man ju på var de sparat på krutet för att nå sitt pris - måste nästan vara delningsfiltret eftersom det synbara är trevligt.
Kanske kan det vara så att komponenterna inte är dyra men väl anpassade för den uppgift dom ska ha¨, det borde väl du veta ?
Tycker den är kanon snygg och ser fram emot att få höra dom nångång.
|
|
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 09:10:22
|
Har sagt det på ett annat forum och säger det igen:Heja XTZ!! |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 09:48:49
|
quote: Kanske kan det vara så att komponenterna inte är dyra men väl anpassade för den uppgift dom ska ha¨, det borde väl du veta ?
Precis Om det vet man inget - skulle vara kul att veta. Men så är jag lite nördig på sånt ibland - nyfiken helt enkelt.
Högtalaren ser ju riktigt fin ut.
|
|
|
|
Guru
Member
2776 Posts |
Posted - 2007/06/14 : 09:57:01
|
quote: Precis Om det vet man inget - skulle vara kul att veta. Men så är jag lite nördig på sånt ibland - nyfiken helt enkelt.
Samma här En bild på filtret vore kul att se |
|
|
Mr Dirkschneider
Member
84 Posts |
Posted - 2007/06/26 : 19:08:42
|
Vad är skillnaden på 99.25 och 99.26? |
The devil is a loser and he's my bitch Lordi |
|
|
linoll
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 14:37:23
|
jos du kanske ska spara på dina åsikter tills du har provat högtalarna själv, det är upp till vem som helst att tycka dem spöar allt upp till 40 k , vad folk tycker är väldigt subjektivt , att en tillverkar har Buy n try är super bra . Det finns hur många högtlalare som helst som kostar hur mycket som helst som vissa tycker låter skit , jag tycker tex att Monitor audio silver rs 6 lät lika bra som kaffeved som tur var lyckades jag sälja av dem utan större förlust . Det som jag hatar kanske nån annan älskar :=)
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/09/08 : 18:50:51
|
Vilka åsikter ska jag spara? Tror säkert att de är bra, har inte sagt något annat. Om du läst alla inlägg lite noggrannare så hade du förstått att det jag stör mig på är att XTZ själva indirekt hävdar att de spöar högtalare upp till 40k.
Jag håller även med dig om MA RS6 som iofs ligger i låg prisklass men jag har bestämt hört MYCKET bättre i prisklassen. Jag fattar absolut ingenting av det positiva HiFi&Musik skrev om dem men smaken är som sagt som baken. |
Edited by - jos on 2007/09/08 18:53:58 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 00:44:22
|
I princip är det väl (kanske?) inte omöjligt att ett par högtalare för säg 80.000 på många punkter "spöar" ett annat par för 250.000, även om de inte skulle sägas vara "helt utklassande" de dyrare.
Så visst *kan* det hända att i någon/några lyssnares öron spelar ett visst par för 10.000 på ett eller annat vis *lika bra som* ett annat för typ 40.000
Med den "extrema" prissättning man *kan hitta* i branschen är det inte alls otroligt, men antagligen rätt sällsynt med sådant "pris/kvalitets-spann". Just lyxiga minimonitorer finns ju en och annan... Många gånger läggs dom sista 10-20.000 kronorna i ett "hiend-pris" pga extremt bra finish, kostsamma kontakter, speciella träslag mm. etc, etc, och inte alltid på själva tankearbetet/konstruerandet av filter etc. Dyr distribution, lyxig reklam, mkt annat kan sen kosta rejäla slantar för "Hiend"-företag och det kan bara betalas gm prissättningen til slutkund. Kan då inte en "prisvärdhets-dedikerad" konstruktör jobba fram ett "kap" gm att just lägga "mkt lite" på just dessa sista fördyrande faktorerna? Jag menar kanske inte nåt som "exakt" matchar, men som ändå hamnar i samma division, om än simplare till det yttre, och kanske inte lika super-raffinerat utfört...
Själva ljudupplevelsen ÄR ju inte alls relaterad till att man VET priset på högtalaren tex, enbart till hur den låter om man tex skulle lyssna i mörkt rum (inte nödvändigtvis blindlyssna) och med "bra förstärkare" så det inte blev flaskhalsen...
Why not...?
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
Edited by - edison on 2007/09/09 01:08:25 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 01:44:17
|
edison: Visst, jag håller med. Men här har det inte handlat om några "punkter", och är det verkligen tillverkaren som ska påstå och sprida vidare det ryktet? |
|
|
linoll
Starting Member
17 Posts |
Posted - 2007/09/09 : 11:39:12
|
jag tycker det kan vara mysigt att en tillverkare kan ha direkt kontakt med marknaden/kunderna via ett forum , Att fejka ett alias och sprida rykten är ju inte fallet här vad jag kan se. |
|
|
Topic |
|