Author |
Topic |
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 17:41:09
|
I senaste nummret av Bild&Ljud så testas stativhögtalarna XTZ 99.25 Pris: 6490kr Och dessa får "minst sagt" super betyg. Extrem budgethögtalare är rubriken. Och de skriver bla att XTZ har på många sätt höjt ribban för vad man kan förvänta sig av stativhögtalare för under 10.000kr, och de ger dessa 6 stjärnor av 5. Finns bla en recension på dessa högtalare ifrån en medlem på minhembio som är läsvärd. http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=158160 Själv så skall jag provlyssna på dessa vid tillfälle då det är extra kul att lyssna på grejer som är extra prisvärda.
|
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
Stickan
Member
1725 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 18:30:43
|
Har läst "minhembio-testen" och nu är tydligen "Bild&ljud" euforiska över burken.
Kul - SEAS bas/mid och "egen" band-diskant som tydligen låter så in i h....te bra, känns som om att många "highend-tillverkare" fått en knäpp på näsan nu.
Vad menar jag då med det? Jo - så fort det suttit SEAS-element eller andra "fina" element i en burk har den kallats "highend" och kostat skjortan(lite överdrivet men ganska sant ändå). Nu gör XTZ detta för en "spottstyver", grattis XTZ - ni behövs på marknaden. |
Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö. |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 19:12:05
|
Intressant högtalare, säkert mycket prisvärd även om de tydligen enligt länkens testare kräver kraftig förstärkare (precis som många andra bra stativare). Bild&Ljud ger jag dock inte 5 öre för, tycker deras tester är relativt dåliga och att det mesta får toppbetyg. Så ta det med en nypa salt. Hoppas fler kan skriva sina intryck av denna högtalare. |
|
|
overhang
Member
321 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 19:47:32
|
Dom vart ju inte direkt fula heller. dock är jag nog benägen att hålla med stickan om ljud&bilds testebetyg. /Patrik |
CA Azure 640c V2 => Xindack FA-1 => Arcam Alpha-10 => Xindack FS-1=> PMC FB1+
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=61278 |
|
|
XTZ AB
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 20:41:24
|
Vi driver normalt högtalarna med en 2x110W förstärkare, så SÅ kraftigta saker behöver man inte,
Kul att det är fler än vi som uppskattar utseendet och ljudet. |
www.xtz.se
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 20:51:48
|
De där är ju helt klart intressanta. Givetvis förutsatt att det är i den klassen man letar högtalare i. Däremot känns det ofta som om folk övertolkar, i alla fall de som är lite mindre bevandrade inom välljud (läs; ej lika indoktrinerade hembioentusiaster tex), de som testars intryck.
Jag menar; den är säkert super i denna prisklass. Eller till och med att den kanske kan fightas upp till nästan dubbla, -vad vet jag. Men om man läser på andra forum så känns det ofta som folk tror att de spöar allt upp till high-end prylar för 100 kakor. (ok lite överdrivet men ni fattar vad jag menar..) Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna...
Obs, säger nu inte att någon här i denna tråd har "överhaussat" dessa högisar! |
|
|
Snoop
Medlem, HiFi Norr
4184 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 21:39:32
|
Var det dom som var med på Highend 07?
|
[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2] Moderator på Minhembio
|
|
|
XTZ AB
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 22:01:39
|
De som det spelades på var 99.26
99.25 stod på avbytarbänken. |
www.xtz.se
|
|
|
FBK
700.000-klubben
7379 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 23:02:02
|
quote: De som det spelades på var 99.26
99.25 stod på avbytarbänken.
Och vilka är skillnaderna mellan dessa två modeller? Är det bara lådans utformning eller.. |
Lever på samhällets botten. Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland. |
|
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
Posted - 2007/06/12 : 23:08:52
|
Här kommer der en till fråga: Vilket frekvensomfång har dom??? Vet sedan tidigare att diskanten går till 30,000Hz har jag för mig men det är det enda som går att se på deras hemsida. |
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 10:26:21
|
Vi fortsätter väl i tråden och inte dolt?
XTZ:
quote: quote: --------------------------------------------------------------------------------
Jag menar; den är säkert super i denna prisklass. Eller till och med att den kanske kan fightas upp till nästan dubbla, -vad vet jag. Men om man läser på andra forum så känns det ofta som folk tror att de spöar allt upp till high-end prylar för 100 kakor. (ok lite överdrivet men ni fattar vad jag menar..) Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna...
--------------------------------------------------------------------------------
Ska det tolkas som vi inte har kompetens att bygga högtalare och bara har haft tur? Eller var det ett slag mot de som tar 40000:- för ett par stativare i samma nivå ?
Du får tolka precis som du vill men inget av dina två tolkningsförslag stämmer med vad jag menade.
Hur skickliga ni är har jag ingen aning om och inte heller vet jag om ni haft tur eller inte. Jag skriver ju i alla fall att de säkert står sig bra i klassen, -eller?
Det var verkligen inte ett slag mot tillverkare som tar 40K för högtalare på samma nivå. Snarare tvärtom... Jag trodde det framgick att det jag stör mig på är att ni (vilket du tydligt själv skriver) och de som hyllar XTZ utan att lyssna runt förutsätter att de spöar allt upp till 40K.
Jag trodde att det tydligt framgick i mitt inlägg att det finns många andra vassa konstruktioner i tiotusenkronors-prisklassen. Konstruktioner som har utvecklats och förfinats under många, många år dessutom.. Visst eran högtalare spöar säkert några andra högtalare som kostar lika mycket men jag är lika säker på att det finna andra för samma pengar som låter bättre än er. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 10:42:38
|
Ang testet på minhembio: Känns ju tryggt att en receiver från Yamaha som de först testades med(!) sen ersattes av en förstärkare från XTZ...
Alltså seriöst; Jag skulle aldrig tro, - och heller aldrig vilja att folk skulle använda min egna recension eller mina lyssningsintryck jag gjort med min egen utrustning i mitt hem som riktlinjer i någon större utsträckning. Och särskilt inte till att dra slutsatser om vad den produkten spelar bättre än!
Detta för att jag VET att jag inte har varken kompetensen eller kringutrustningen för att verkligen testa en produkt. |
|
|
XTZ AB
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 11:40:50
|
Levande: 39Hz -3dB
Jos: Det du fick i PM till dig var 2 frågor. Inga påståenden.
Du nämnde 100 kakor (tusen)) och jag kunde inte komma på nån stativare för de pengarna, så då tog jag 40000:- som exempel, för det vet jag att det finns stativare som kostar. Annars har vi väl inte skrivit att de spöar allt under 40000:- ?
Om det finns bättre eller sämre, vem ska avgöra det ? Vi har konstruerat en högtalare som vi är nöjd med och som spelar bra och som vi hoppas (och tror) ska uppskattas av dess köpare.
Vi håller med om att framför allt högtalare ska testas hemma, då få rum har samma akustiska förhållanden. Det är just därför vi har Buy & Try på våra produkter.
|
www.xtz.se
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 11:51:48
|
XTZ:
quote: Eller var det ett slag mot de som tar 40000:- för ett par stativare i samma nivå ?
Den frågan tolkar i alla fall jag som att ni tror er veta att det finns de som tar 40 000 för ett par stativare i samma nivå...
quote: Du nämnde 100 kakor (tusen)) och jag kunde inte komma på nån stativare för de pengarna, så då tog jag 40000:- som exempel, för det vet jag att det finns stativare som kostar. Annars har vi väl inte skrivit att de spöar allt under 40000:- ?
Jag citerar vad jag tidigare redan skrivit: "Men om man läser på andra forum så känns det ofta som folk tror att de spöar allt upp till high-end prylar för 100 kakor. (ok lite överdrivet men ni fattar vad jag menar..) "
Tydligen fattade inte alla vad jag menade men det är ju bra att vi kan reda ut det här! |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:06:11
|
Jos Varifrån kommer denna debatt om priser dessa burkar jämförs med och varför?? hajar noll faktiskt här..
Edit Varför står det inte riktiga specar på era grejor XTZ? Utan bara massa ord vilket säkert är trevligt att läsa men föga informativt ..
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/06/13 12:20:17 |
|
|
XTZ AB
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:15:00
|
Vi vet att det finns stativare för 40000:- i samma storleksklass. Dock har vi inte lyssat på alla dessa.
Vad medlemmar skriver på forum och vad de jämför med - det avgör de själva.
|
www.xtz.se
|
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:17:30
|
quote: Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna...
Jag hoppas inte detta var menat att nedvärdera XTZ som konstruktörer, om du inte personligen känner deras konstruktörer och deras meriter, är det isåfall påhopp. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:18:41
|
Mayro: Läs gärna tråden igen så kanske det klarnar för jag vet inte hur jag ska vara så mycket tydligare men jag kan göra ett försök. Jag menar precis som jag skrivit och senare också fått bekräftat; att en del (inklusive XTZ) så lättvindigt tror sig veta att det finns mångdubbelt dyrare produkter som XTZ spelar lika bra eller bättre än. Enkelt uttryckt; jag får alltid intryck av att XTZ förutsätter att deras grejer skulle vara otroligt mycket mer prisvärt än nästan allt annat på marknaden.
När jag nu också får den fråga som jag fick (se ovan) av XTZ så tolkar i alla fall jag det som XTZ tror sig veta att deras högtalare motsvarar det man får om man normalt betalar 40 000 kr. |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:23:23
|
quote: quote: -------------------------------------------------------------------------------- Det finns en del kompetenta konstruktioner där ute, -räcker liksom inte att man slänger in fina element och läser Loudspeaker Cookbook för att slå alla på fingrarna...
--------------------------------------------------------------------------------
Jag hoppas inte detta var menat att nedvärdera XTZ som konstruktörer, om du inte personligen känner deras konstruktörer och deras meriter, är det isåfall påhopp.
Jag har redan svarat på det, läs tidigare inlägg. Jag skriver att han inte ska tolka det som att de inte har någon kompetens. Jag skriver också att jag inte har en aning om om de är skickliga eller inte. |
|
|
XTZ AB
Starting Member
32 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:29:28
|
Stop här nu. Vadå fått bekräftat?
Vi har inte sagt att våra produkter motsvarar vad man normalt får om man betalar 40000:- DU drog in priser i diskussionen. Vi vet att det är en prisvärd stativare som vi har. Hur prisvärd låter vi andra avgöra. Det är vårat mål är att ha prisvärda produkter.
Jos: Kanske dags att bilda dig en egen uppfattning om vad du tycker.
Mayro: Specar kommer.
|
www.xtz.se
|
Edited by - XTZ AB on 2007/06/13 12:32:47 |
|
|
mayday
350.000-klubben
8338 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:32:10
|
Ok. Vad jag förstår är att du vänder dig mot det godtyckliga testande som ägare till vissa produkter genomför? Där kan jag inte annat än hålla med dig. Även om jag inte anser att XTZ som företag kan hållas till svars för vad det deras konsumenter skriver. |
DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket Mayday DIY Blogg http://maydaydiy.wordpress.com/
|
|
|
Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ
9028 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:40:53
|
Jos: Vad är det du vill få fram??
Att man inte ska ta så allvarligt på testen o vad folk tycker om högtalarna eller är det något annat?
Har XTZ påstått att de slår allt under 40000:-?? Det kan inte jag läsa någonstans i alla fall.
|
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker |
|
|
kaffekoppen
Semesterfirare
1415 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 12:45:45
|
XTZ kanske skulle ha en egen forumdel ;) |
Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas! Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 13:04:48
|
Kanon XTZ.. Det ser ju aningen svårt ut att kunna se vad dom pappersmässigt går för så att säga..
Edit. Jag tog bort text som ändå var typ repetition av inlägg ovan lagt av Tobbe_L . |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/06/13 13:37:31 |
|
|
jos
Member
815 Posts |
Posted - 2007/06/13 : 14:09:48
|
XTZ: Nä nu är det nog jag som ska säga stopp!
quote: Eller var det ett slag mot de som tar 40000:- för ett par stativare i samma nivå ?
Detta citat kommer från DIG XTZ och det var en fråga från DIG till mig!
Jag är säker på att inte bara jag skulle tolka denna fråga som att du förutsätter att det finns tillverkare som tar 40 000 kr för högtalare som har samma prestanda som er som kostar 10k! Därför ser jag det som bekräftat!
Mayday: Jo till viss del bör de nog hållas till svars. Deras återförsäljare fyndbörsen (som vad jag förstått även är ägare men jag vet inte så ta det inte som fakta) påstår själva att XTZ är si och så mycket mer prisvärt än andra saker.
Detta VET jag eftersom jag själv hört det. När jag köpte en sub (som jag för övrigt är nöjd med) från Fyndbörsen så blev det lite prisdiskussion och dealande eftersom de inte hade något utsatt pris och att man fick fråga om pris. I deras "säljpitch" sa de " men kom igen, du vet att det här är ett bra pris. Du får en sub som egentligen borde kosta 15k eftersom den slår andra subbar som kostar så mycket"
Störtlöjligt sagt av Fyndbörsen och jag borde egentligen avbrutit affären om det inte var så att jag ville ha subben för att jag tyckte att den var bra. Även om jag tyckte en sub från Rel med pris strax under 15k som jag hört spöade skiten ur den ordentligt var inte det aktuellt för mig eftersom det var en annan prisklass. |
|
|
Topic |
|