HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vad är "värme"???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/28 :  18:29:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Har dom ingen inbyggd Eq funktion ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/28 :  18:45:05  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Har du en bra HTPC som källa är det ju skitenkelt att fixa allt sånt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/28 :  19:02:44  Show Profile Send rolnor a Private Message
jb;

Jo, dom har inbyggd EQ som automatiskt känner av rummet med en mic, jag har gjort en sådan tuning, men, som sagt, så jättevarmt blir inte ljudet, trots, (eller tack vare??) detta. Jag är rädd att jag inte vet vad en HTPC-källa är?

rolnor
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/28 :  19:17:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
att den finns vet jag men kan du inte ändra tonkurvan själv efter att den har mätt ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/28 :  20:04:16  Show Profile Send rolnor a Private Message
jh;

Nej, det kan jag inte, allt sker automatiskt och man kan (tyvärr) inte se hur tonkurvan ändrats heller(!!)

rolnor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/28 :  20:06:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Jag är rädd att jag inte vet vad en HTPC-källa är?

HTPC är en dator. Home Theatre Perconal Computer tror jag det står för.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/28 :  20:40:52  Show Profile Send rolnor a Private Message
Bernt;

Vad har man den till?

rolnor
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/05/28 :  20:50:50  Show Profile Send eliot a Private Message
Använder datorn som ljudkälla. Musiken kan då komma från CD eller hårddisken och kan manipuleras av mjukvara i datorn....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/28 :  21:06:19  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Bio också om man vill

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/05/28 :  21:11:08  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag tycker själv att det finns gott om högtalare med ett "varmt" ljud.
Dessa tycker jag kan låta mycket bra till en början men jag brukar tröttna på dem då all musik känns lite tillrättalagd.
Jag föredrar nuförtiden högtalare med stor klarhet i ljudet och hög detaljeringsgrad då dessa bättre förmår att separera i ljudbilden och får instrumenten att låta verkligare.
Det krävs dock mycket mer trixande för att få sådana högtalare att fungera optimalt. Jag tror att största anledningen till att många högtalare låter ljusa/kalla/hårda idag beror på att de flesta inte lägger ned nog mycket möda på att få till rummet de skall spela i.
I de flesta fall när man lyssnar hemma hos någon låter det som om bandet står i lyssningsrummet och spelar till skillnad från illusionen att man själv befinner sig på inspelningsplatsen.

Stereotypen
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/28 :  21:32:13  Show Profile Send mayro a Private Message

Varmt basfundamentrikt välupplöst ljud är kanon...Allt annat är endast "hifi" anser jag. Och dom flesta system spelar aldeles för blodfattigt i mina öron.. Lyssnade på Sanna Nilsen Live utomhus nu på "holjemarknaden" här i Olofström. Och där var det varmt ljud som exakt motsvarade det ideal jag har som grund.. Inget flister alls förekommer utan klart rent ljud enbart med bas som hördes varenda ton av med tyngd...Och hennes goa röst var ren och klar..

Lena och jag garvade en aning då vi konstaterade hur lika "La mayro" spelar bra utomhus "liveljud" faktiskt...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/05/28 :  21:52:39  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Jag håller med dig till 100% Mayro!
Jag inser att mitt inlägg kan misstolkas som att jag inte tycker om varmt ljud för det strävar jag absolut efter.
Men jag tycker att det känns fel att söka denna egenskapen i en högtalare för då går man miste om så mycket annat i musiken.
På något sätt verkar det som om "varm" elektronik snarare kan låta mer detaljerat än "kall" och det omvända när det gäller högtalare.

Jag håller också med dig om "La Mayros" förträfflighet när det gäller att låta "Live"!!!

Stereotypen
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/28 :  22:10:24  Show Profile Send rolnor a Private Message
Hajfi;

Bra, nu börjar jag hänga med, min hembio låter varmt och lättlyssnat, men i det långa loppet så kan det bli lite oengagerande, det är det jag försökt förklara, att mina Beolab inte är så varma och att jag upplever att det är en konsekvens av att dom spelar så exakt, detaljerat och upplöst. Som jag skrev inledningsvis så är jag mycket nöjd med detta!

rolnor
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/28 :  22:24:37  Show Profile Send mayro a Private Message


Nu har det tagit KLARA steg uppåt sedan ni var här Hajfi. Vill påstå avgörande steg uppåt till o med ljudmässigt.....All tid sedan dess har ägnats åt tweeka in och testa olika saker.Har ju haft detta som syssla här under väntan vi har här... Och La mayro har visat sig ha massor mer att ge än jag trodde var möjligt..

Men jag skrev inte tidigare med ditt inlägg som utgångsläge hajfi....Utan generellt sett enbart..För detta race mot att höra "ekot i munhålan" gör att det saknas en massa fundament för att musiken skall få en grund att stå på i mina öron.. Och för mig är ordet hifi betydande hög trovärdighet.. och därmed SKALL det finnas en bunt egenskaper i ljudet som alltid saknas enligt mina öron snudd på.. DVS fundament samt värme....(jag är ju även iofs lite basglad)

Och faktumet är att det går att kombinera fundament med hög upplösning..Det går.. Tyvärr brukar kostnaderna bli sjukt höga för man skall få alla egenskaperna samtidigt..

Sladd brukar lyckas bra med detta med sina stora Burmastergrejor på mässorna.....Där finns ett exempel där jag gillar läget..men smakar det så kostar det.. Men det saknas inte upplösning i Sladds Burmastersystem anser jag FAST där finnes värme. Så dom sakerna ÄR förenliga som sagt var..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  07:51:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
En del behöver inte skära bort allt under 50Hz för att skapa känslan av ett tightare ljud osov, men genrellt tror jag dock att ett basskuret ljud ger ett tightare intryck.

Visst är det så. Mina funderingar går ju självklart att otight sound har två grundorsaker i basområdet:

a) bassystem med högt q, vilket ger hög grupplöptid och att systemet tar för lång tid på sig för att skapa de låga tonerna - de kommer aningen försent och hjärnan tolkar det blixtsnabbt som om det inte är sammanhållen återgivning.

b) Rumsresonanser somgör att vissa frekvenser hänger kvar och resultatet för hjärnan är detsamma som ovan.

Det sämsta av världar är en kombination av ovanstående.

Ett system med lite högt q kommer ge mer output på ett sätt som uppfattattas vid första anblicken som imponerande, men som kan vara tröttande i längre perspektiv - åtminstone för mig.

Ett system med lågt q kan uppfattas som lite basfattigt vid första anblicken, men växer med tiden. Det känns mer musikaliskt, sammanhängande. Det gäller att hitta en balans med rumstillskottet!

Låga q system, gärna med mycket konarea i basområdet i rum där man planeat för basåtergivning kommer således att uppfattas som tight, oavsett den undre gränseffekten i systemet. Men det är alltför få som verkligen får uppleva det.

En sak som är uppenbar för de som konstruerar själva, dvs galningar som jag, är att många system inte är anpassade för den förändring av bassystemets q vid starkare spelning. Då kommer värmeökningen av talspolen öka varvid q ökar - det gäller alltså att hitta en nivå där basåtergivningen inte är för låg (då låter det basfattigt på låg återgivningsnivå) och inte för hög (då blir det hög grupplöptid och tröttande vid starkare återgivning pga ökat q).

Det här är mina 10 cent i frågan och återspeglar mina erfarenheter, kanske inte delas av alla..

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  07:53:57  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Kan bara inflika att just det att man kan urskillja tonena i basområdet anser jag helt avgörande, mycket viktigare än en tuff imponatorbas...

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/29 :  07:57:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vettiga inlägg KK!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/05/29 :  08:05:27  Show Profile Send rolnor a Private Message
kaffekoppen;

Vet inte om detta blir lite OT, men en sak är jag säker på (om jag nu ska tjata vidare om mina grejjer...)att mina Beolab spelar tight, väldigt tight, men som tråden handlar om; kan priset för detta bli mindre värme???

rolnor
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  09:06:54  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
rolnor,

Det är svårt att svara på. Det kan som sagt bero på att dina högtalare är fullt korrekt konstruerade för en bra basåtergivning, men just i ditt rum fungerar de något sämre pga att du inte får tillräckligt stöd av rummet i basområdet. Det kan vara en så enkelt sak som att du behöver se över högtalarplaceringen. Det kan göra stor skillnad för vilket stöd rummet ger.

Jag tror att en del uppfattar ljudet som lite "kallt" (ruskigt svårt att hitta vettiga ord för det) när basen faller lite tidigt. Normalt blir det åtminstone väldigt tight återgivning av det.

Andra uppfattar ljudet som "varmt" om det finns en liten förhöjning i 70-90hz området, men det brukar å andra sidan gå ut över musikaliteten som jag ser det, det blir lite discobas..

Tycker du att ljudet blir något "varmare" om du spelar starkare, kan det vara ett tecken på att du behöver mer rumstillskott och då återkommer man som så ofta till placeringen. Jag tror mer på det än att dina högtalare skulle vara basfattiga, åtminstone om du är nöjd med sammanhållningen. Vissa rum är svåra.

I de fallen har jag sett att delade system kan vara en lösning. Man får helt enkelt se till att basåtergivningen skapas där det är mest optimalt och det är faktiskt egentligen sällan just där man vill placera högtalarna! Jag kommer själv dela mitt system, inte för att jag vill åt varmare eller mer bas, men för att i mitt rum är det ett vettigt trick för att nå den basåtergivningen jag söker - tight, musikalisk och närvarande (det kanske är just det man menar med "varmare"?)!

Att hitta rätt basåtergivning är riktigt klurigt, och det är massor av mer faktorer som spelar in än just valet av högtalare.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  09:07:36  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
quote:
Vettiga inlägg KK!
Tack :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2007/05/29 :  10:05:18  Show Profile Send MartinN a Private Message
Vi är väl alla överens om att det behövs en viss mängd
bas för att väga upp mellanregistret och diskanten, detta
för att ge värme vs tight återgivning. Men hur är det då
med kvaliteten på mellanregistret - där säger många att
för riktig värme och inlevelse behöver man en single-ended-triod
förstärkare för att få ett ultimativt mellanregister,
som då också blir pålaggt massor av distorsion. Detta
brukar jämföras med chokladdoppade morgonflingor....

Martin
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/29 :  10:09:29  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Det sägs så mycket :)


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/29 :  10:49:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Vet inte om detta blir lite OT, men en sak är jag säker på (om jag nu ska tjata vidare om mina grejjer...)att mina Beolab spelar tight, väldigt tight, men som tråden handlar om; kan priset för detta bli mindre värme???
Jag tycker inte att det finns något motsatsförhållande alls. Det handlar om klangbalans som jag ser det och då påverkar rummet jättemycket. Kanske har man kala betongväggar som inte absorberar något alls i högre registren, då blir klangbalansen fel. Lika fel blir det fast åt andra hållet om man har hela rummet fullt med tjocka textilier och möbler men inte har gjort något åt basen. Man kan styra detta på många olika sätt med inredning. Ett dyrare sätt är att byta elektronik och annat.

Sen tycker jag i och för sig att klangbalansen i det jag hört av Beolab alltid har dragit åt det kalla hållet. Men jag tycker som sagt inte att detta visar på något motsatsförhållande.

Tightheten har snarare att göra med det som Kaffekoppen beskriver.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/05/29 :  11:01:03  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
mkt intressant läsning detta!

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/05/29 :  11:11:28  Show Profile Send mayro a Private Message


"värme" kommer inte ifrån basen enskilt enligt mig som en del verkar utgå ifrån i sitt resonemang här i tråden..... Det är dessutom ingen mörk färgning detta med "värme"... "Värme" är då sakerna KLARAR av att leverera ljud såsom dom faktiskt låter på riktigt. Samt med en mycket hög upplösning. Detta orkar snudd aldrig små högtalare av att utföra eftersom det saknas en massa egenskaper i just storleken som krävs för att reprodusera riktig musik.... Då är det oftast bas med fundament tex som finns... Mellanreg som inte bryter upp.. Och diskant som egentligen inte ens hörs som enskild företeelse..

Sedan du martinN
Du är välkommen närhelst du vill så skall jag lära dig live ett o annat om vad BRA välkonstruerade rörstärkare kan göra. Du vet, det finns olika rörstärkare exakt som transistorsteg..... Tror du kommer ändra rätt många av dina nuvarande sk "åsikter" du "brer" ut här..

Möjligen dräller du ner dina nuvarande referencer i chocklad så du slipper höra eländet mera sedan..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000