HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderar på kraftigare förstärkeri till Totem M 1
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/29 :  16:26:25  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag är nöjd med ljudet som Roksan Caspian mk2 integrerade förstärkare presterar. Dock kan Totem Model 1 signatur "blomma" ut mer med ett kraftigare förstärkeri.

Finns det någon där ute som provat lite tyngre grejer med Model 1?

Jag har hört att lyckade kombinationer med m 1an är:

Pathos Classic One
Primaluna Prologue 2
Mcintosh
Moon
Naim
Quad

Om man letar begagnat och vill lägga typ 10-12 papp för något fint förstärkeri. Vad finns det då att kolla på?

Den bör helst vara integrerad och strömstark. Caspian jag har är på 2 x 70 i 8 ohm och 2 x 100 i 4 ohm.

Tips anyone?



Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Edited by - JWO on 2007/05/29 16:28:02

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/05/29 :  16:32:19  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
När jag hade dina Model 1, så drev jag dem med en Krell 400Xi. Det var i mina öron en mycket trevlig kombination. Krellen tappade inte orken och Model 1 trivdes alldeles utmärkt med det sällskapet.

Artphotography
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/29 :  16:56:22  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jag har bara kört mani2 med 400xi. det funkade. men jag blev inte frälst. tycker att det låter bättre nu med caspian och m1.

men det är ju bara min personliga åsikt.
det kanske låter kanon med krell och m1, jag prövade ju aldrig den exakta kombinationen. jag gillar dock när det är lite "varmt" men ändå välupplöst.

Har inte Naim kraftiga förstärkare som man kan få tag på beggade för en schysst penning?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

räven
Member

3653 Posts

Posted - 2007/05/29 :  17:12:11  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Som vanligt MÅSTE jag rekommendera NuForce lilla integrerade på 2x100w nu i V2 version.
Nypris ca 13000:- i sverige men går nog att hitta billigare.

http://www.nuforce.com/products-intamps.htm

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/29 :  18:05:11  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Nog för att kombinationen kan upplevas som lyckad, men är Pathos Classic One att anse som en kraftig förstärkare?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2007/05/29 18:05:21
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:23:33  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Vågar man tipsa om Hegel H1 (http://www.hegel.no/h1.htm)?

H1 slog ut Caspian när jag valde förstärkare för ett år sedan. Bland annat på grund av att jag upplevde den ha mer kraft, särskilt i de lägre registren. Jag driver ett par Totem Dreamcatcher.

Listpris cirka 14000 ny - i Stockholm hos Ljudmakarn. Har sett enstaka ex till salu beganad. Håll i så fall koll på vilken "mk" det är, det finns mk1, mk2, mk3 (ovanlig) och mk4 som är olika utvecklingsstadier.

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/05/29 20:25:47
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:34:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Simaudio MOON passar utmärkt till totem, det skulle jag satsa på, har MOON slutsteg själv till Revel M20 som är mycket krävande och det funkar bra.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/29 :  20:59:31  Show Profile Send huzze a Private Message
Ett Caspian slutsteg till och bi-ampa?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/05/29 :  21:05:46  Show Profile Send om.s a Private Message
Jeg prøve spiller selv Totem Wind for tiden, ikke er de helt innspillte men bruker her Audionet mono-blokker på disse gulverne, og det funker helt knall

Det jeg vil anbefale deg blir jo da en Audionet SAM V2 (2x110W/8ohm-2x200w/4ohm) som jeg bl.a har testet å drive mine Wilson-Benesch Discoverys, og den hadde ikke noe pustebesvær med å drive luft i disse relativt vanskelige iso-barik høyttalerene. Samt at Totem og Audionet synes å trives godt sammen.

http://www.audionetusa.com/samv2_technical.html

For øvrig er jo ditt valg av Totem som høyttaler særdeles interessant, nydelige produkter og veldig gode musikalsk og kvalitetsmessig, første høyttalere jeg tester på nesten 4 år .


Totem Wind.

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...

Edited by - om.s on 2007/05/29 21:23:25
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/29 :  21:58:46  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Rätt att classic one inte anses stark iofs. Kanske Logos gäller då. Såg en för 17.5...

Intressant med hegel. Jag kör ju Caspian Cd så egentligen kanske den allra bästa matchningen är att bi-ampa som Huzze säger.
Har aldrif provat detta. Vore verkligen kul att prova. Och ännu mer kul vore det om man hörde en klar förbättring :-) Jag gillar verkligen hur dessa Caspians låter. sanslöst bra för pengen tycker jag.

Ingen som vet om Naim har något muskelpaket att få tag på beg till en bra penning?

Läckert med Totem Wind! Du måste vara grymt nöjd! Audionet.... spännande..

Moon skulle också vara kul att testa.




Även spännande med Nu-force. Annorlunda lösning.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/05/29 :  22:34:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Kraftiga Naim är aldrig billiga, och tar man det största Naim slutsteget ger det har jag för mig runt 140 watt...

Men nu är det ju det där med Naim watt...

Har hört M1 med NAP200 (70 watt) och det fungerar riktigt bra !!

Men sen har man ju NAP250 som är ett riktigt bra slutsteg, men kostar också...
Go to Top of Page

stargazer
Member

445 Posts

Posted - 2007/05/30 :  00:20:42  Show Profile Send stargazer a Private Message
Det är inte alltid kraften som är viktigast IMHO.
Matchningen i ljudkaraktär tycker jag är viktigare.

Låt mig dra en liten anekdot.

Jag har ägt kombinationen Krell KAV-400xi och Model one.
Den är "kraftig" med sina 2x200w i 8 ohm och dubbelt i 4 ohm.
Bra men inte fantastiskt.

Lånade hem en polares Pathos Classic One i nästan en vecka. Spelade måååånga timmar varje kväll. Lilla pathos-hybriden med sina 2x70w spelade brallorna av krellen i mina öron. hade polare hemma (3 stycken) en av dagarna och de var alla eniga i samma åsikt.

Det slutade med att jag köpte Pathosen.
Visst, den var klenare, mkt klenare till och med. Men den spelade musik bättre.

min polare köpte logos, provade den med och visst var den något bättre i de nedre registren men ändå - ljudkaraktären var densamma.

min poäng här är att inte stirra sig blind på effekten och tro att den allenast tar en till himlen.

Trust your ears.

/stargazer, f.d. Model One-ägare
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/30 :  05:55:30  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Sanna ord från Stargazer.

Skall prata lit emed Kent på Hifi-Art. Skall fråga hur mycket bättr edet kan bli med senaste M series inegrerade alt m series poweramp.

Återkommer med info om jag stöter på något kul....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

prko
200.000-klubben

105 Posts

Posted - 2007/05/30 :  07:45:21  Show Profile Send prko a Private Message
Vad jag skulle kunna rekommendera som ger mycket för pengarna är antingen JungSon DA-200IA(2*200W, class AB) pris 12', lr JungSon CA-280IA(2*80W Class A, 8ohm) pris 16' (Man har personligen blivit lite JungSon-frälst)

[edit]: slarvfel

JungSon DA-PRE2L/CA-MP80L, JungSon CDT2,Audionet ART V2, PIEGA TP3

Edited by - prko on 2007/05/30 07:47:06
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/05/30 :  09:55:26  Show Profile Send Blue a Private Message
Roksan har ju sin nya Platinum-serie också, inte jättebillig dock.

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/30 :  09:57:30  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
jo, jag har sett dem där Jung-son grejjerna. Det ser hu bra ut. men låter det VERKLIGEN BRA?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/30 :  09:58:40  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
MMM Platunum mmmmmmmm

Har inte sett att Roksans nya serie finns någonstans i Sverige. någon som sett den någonstans?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:03:46  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Japp, de har fått riktigt bra kritik. Det där klass a steget som ger 80 watt per kanal fick väldigt bra krtitik i hifiworld, vilka jag tycker är att lita lite mer på än andra hifiblaskor. Dock var den matchninskänslig sa de, den kunde ge lite för mycket bett med fel kombo. Tror den producerade mest tredjtonsdist, kanske det som är orsaken.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/05/30 :  11:30:40  Show Profile Send Blue a Private Message
OhmBoy: Om det är någon butik i Sverige som har tagit hem Platinum för demo så lär det ju vara Hifi Art i Stockholm, vet dock ej om så är fallet. Någon som vet?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/05/30 :  13:49:26  Show Profile Send dwain a Private Message
En beggad amplifix Den har kraft i överflöd Driver mina qrs luna au som ingenting å även mina jbl l110 utan problem även på riktigt höga nivåer. Sen låter den riktigt kanon å står sig fortfarande väldigt bra mot nya förstärkare runt 15000kr. Sen kostar den inte mer än runt 7000kr beggat. då kan du alltid spara en slant å köpa annat roligt för
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/05/30 :  15:59:16  Show Profile Send ulfsan a Private Message
.....men betänk att även en "STOR" förstärkare inte kan krama ur hur mycket som helst ur en "liten" högtalare.

Det gäller att i tid upptäcka när man nått max matchning och det kanske är dags att gå över till större (fullregister-)högtalare i stället för att öka på kraften från förstärkaren! Det finns STORA lättdrivna högtalare, som ger väldigt kraftfullt och bra ljud med en ganska måttlig förstärkare; T ex Silverlina La Folia drivna av Lavardin IT (2 x 55W) eller rörförstärkare...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

pederb
Member

463 Posts

Posted - 2007/05/30 :  18:35:33  Show Profile  Visit pederb's Homepage Send pederb a Private Message
Ett litet tips är att Totem använder Plinius som deras Reference electronik. Vince har använt Plinius i flera år för deras voicing av högtalarna.

Peder Bäckman
AVM Audio Video Manufaktur

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/30 :  21:08:13  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Just det! Hade glömt Plinius.

Var hos Hifi Art idag. Mycket trevligt besök tycker jag. Hifi Art ska ta in Platinum till butiken!. Ser fram emot det.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000