Author |
Topic |
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 11:18:58
|
Det var någon som sa att ett varmt ljud kan bli oengagerande, men det löser man med dynamik! Har lyckats få till ett system med värme OCH rejäl dynamik, så just nu är jag helnöjd. Inte sugen på minsta lilla tweak!
Lite sorgligt på ett sätt, men riktigt skönt på ett annat |
Tremolo junkie! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 11:43:52
|
Varmt ljud betyder väldigt massa olika saker om man läser i tråden o inget fel med det Allt från det tonala till helheten osv Det visar också att det är VÄLDIGT viktigt att man förklarar rejält vad man menar när man skriver i Hifitermer.
För mig är nog varmt ljud en kombination av det som har skrivits. Vare sig man kör med trissor eller rör så ska man kunna nå dit bara man har matchningen rätt.
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 11:44:34
|
quote: det löser man med dynamik! Har lyckats få till ett system med värme OCH rejäl dynamik, så just nu är jag helnöjd
Oj vad jag känner igen mig där |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/05/29 : 13:07:37
|
kaffekoppen m.fl.;
Jag tycker egentligen inte att mina burkar är kalla, det är bara att jag konstaterat att min hembio är "ännu" varmare. Mitt rum (70m2) är förmodligen alldeles utmärkt, tjock matta, bokhyllor, textiltapeter, träväggar. Jag gillar hur burkarna låter, "kylan" ger ett lite naket ljud som berör! Förstår nu bättre vad begreppet värme står för, även om det (som märks på dom skiftande inläggen)inte är så lätt att förklara, kul att bli lite klokare, tack!! |
rolnor |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 02:54:18
|
Värme kan även vara dist, som vi ser bland vissa förstärkare. Annars så har flera skrivit bra. Vi får dock inte glömma att idag är det inte bara rummet och högtalarna så kan förstöra med kallt ljud, utan mycket beror även på ljudet från dagens usla skivor. Diskanthöjda och vidriga. Usch. |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 15:24:56
|
Jag hade en intressant diskussion med Linden idag, det finns som vissa påpekat dynamikaspekter på detta också. En högtalare kan ha rätt klangbalans men fel dynamikbalans. Något att fundera på. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 21:41:08
|
B.J; Ja, det blir mer och mer komplext ju längre diskussionen pågår och förmodligen så närmas sanningen alltmer och den är just: Komplex!!
|
rolnor |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/05/30 : 21:43:01
|
alpinist; Vad spelar du på för saker? |
rolnor |
|