Author |
Topic |
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 23:38:17
|
quote: Jag har ägnat ett par veckor åt att läsa kabeltrådar och annat om kablar på internet.
Oj, det lät hemskt trist. quote: Efter att läst igenom en hel hög av trådar på internet kan jag gratulera HifiForum som faktiskt är ett av de bättre och sansade forumen i denna fråga.
Tack för det, det här är inte en helt enkel balansgång. quote: Oerhört enkla förklaringar av svåra vetenskapliga rön f95toli för fram. Man borde lyssna mer på en person som jobbar med signaler på den yttersta nivån. Är det någon som vet är det han! Synd bara att han blir påhoppad för att han säger vad han lärt sig (killen borde få en kunskaps Harry).
Nominera honom inför nästa år! Jag tycker också hans inlägg är väldigt läsvärda.
|
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 07:52:35
|
Rolnor:
Du ville ha denna sorts diskussion? OK, det blev som du ville.
Linnar:
säkert handlar det om grundläggande skillnader i synsätt. Vilken ståndpunkt man har när man läser trådarna. Sådana är vi människor att vi har lättast att se oförrätter från "de andra" och överse med "de egnas" klavertramp.
men kabeldiskussioner är nu sådana att i princip varje tråd aktivt förvandlas till en såpa om joho - nähä och visa mig det i ett dubbelt blindtest.... Nähä-folket (obs, inget nedvärderande) är dessutom ofta väldigt pålästa i områden som handlar om radarspaning, kvarkar, metallurgi eller signalöverföring. Varför inläggen blir imponerande, ibland långa och inte sällan andas en hel del "jag kan det här eftersom i mitt yrke..."
Påpekas bör att hifi är en upplevelse-hobby, ingen vetenskap och heller inget man kan studera sig "bra" på. Man kan utöva hobbyn och bli mer erfaren, Oavsett yrke, utbildning eller eventuella handikapp. Det är alltså ingen fördel att jobba med tekniska yrken, man har ingen mer giltig röst per automatik i t ex en kabeldiskussion. Något som kanske en del missar eller inte håller med om. Jag vill i det sammanhanget kraftigt understryka att hög teknisk utbildning på inget sätt per automatik skulle ge en kabelskeptisk hållning vilket vi kan se i kundstocken
Upplevelsekille 1 berättar om en framgång (bättre något) han upplevt när han bytte kablar. Upplevelsekille 2 håller med och har samma erfarenhet. Upplevelsekille 3 gör reflektionen att det var konstigt, hans erfarenhet är inte samma.
Nu kan det bara gå på ett sätt. "jag som vet hur världen är byggd" går in och förklarar att de inte vet vad de hör och föreslår en EKK el dyl eftersom den redan är en 100% tillfyllest kabel, jämte ganska många andra.
Jag - och många med mig lite mer erfarna hifihobbyister - kan reflektera över upplevelsekillarna antingen som "just precis så är det, din ljusa skramliga kabel mådde anläggningen bra att bli av med, speciellt med DEN högtalaren vars något essiga diskant säkert välter lasset", dvs ett erfarenhetsbaserat tankesätt. Kille 3 har man koll på eftersom hans högtalare är diametralt annorlunda i klangen.
När "jag som vet hur världen är byggd" går in blir jag - och många med mig - bara trötta. Man vet från början vad som komma skall. Diskussionen om vad killarna upplever skall handla om "rätt" saker, dvs placebo och avsaknaden av blindtest, inte om att det skulle vara kablarna som gör skillnaden.
f95toli skall inte känna sig utpekad eller påhoppad av mig och jag hoppas inte han känner det så, ovanstående är skrivet rent generellt. Han får gärna en kunskaps-Harry av mig.
Ni måste låta upplevelse- och erfarenhetsfolket få lite svängrum!
mvh
.
|
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 09:02:05
|
Mycket bra inlägg, Sladd...!
Förslag: Lägg detta inlägg som ett sticky högst upp under HiFi-diskussion och kopiera in det som första svarspost när en tråd om kablar dras igång!
Och detta menar jag som ett seriöst förslag och inte som ett skämt!
/ Ulf |
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
|
|
jonas_gbg
Member
336 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 09:09:49
|
quote: Hi Fi Consult: men ett diskussionsforum är det. Inget konfrontationsforum
En härlig attityd!! |
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 10:34:19
|
quote: quote: nu får jag mardrömmar när Hi Fi Consult säger så där..
quote: Säg bara att det låter bra och le, så brukar man komma därifrån..
Vilken nivå på kommentarerna.. kom igen nu..
/mrk
Dessa kommentrarer var i skrivna i all välmening och inget häcklande, om du trodde det. Läs inläggen ovanför dessa så förstår du säkert.
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 10:34:32
|
HiFiConsult m.fl.
Jag ville ha en öppen diskussion där alla från dom djupt religiösa till ateister fick en chans att ge sin syn på detta intressanta ämne, jag tycker dock att vuxna människor ska klara av att hantera oliktänkande utan att bli förolämpade, paranoida och kränkta. Själv så vet jag inte vad jag ska tro, kanske är kablar jätteviktigt, kanske är det en stor, fet, myt? |
rolnor |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 13:53:51
|
"//..men ett diskussionsforum är det. Inget konfrontationsforum..//"
Jag tror att diskussion och konfrontation är olika sidor av samma sak. Diskutera utan konfrontera blir en diskusion med bara ja-sägare och det vet vi sedan gammalt att det för inte saken framåt. Sedan må man tycka att det är en "härlig attityd" med bara ja-sägare. Ofta brukar ja-sägarna hålla med kungen på tronen oavsett vad som sägs. Själv tycker jag att "rolnor" har en härlig attityd. Att säga om honom: ""Du ville ha denna sorts diskussion? OK, det blev som du ville" tycker jag är rent barnsligt utryckt.
"säkert handlar det om grundläggande skillnader i synsätt. Vilken ståndpunkt man har när man läser trådarna. Sådana är vi människor att vi har lättast att se oförrätter från "de andra" och överse med "de egnas" klavertramp." Jag tycker, lite försiktigt, att Hi Fi Consult själv ofta är den som startar upp de hårda orden mot motståndare genom just ovanstående text's innehåll.
Bernt: Jo, det var inte kul att läsa en massa identiska trådar om kablar. Men jag lärde mig en massa.
HfiForum står sig bra inte bara i kabeldebatter utan även i mycket annat också. Det finns inte många forum där deltagrana mer eller mindre odlat sociala kontakter som här. "Där ute" finns det forum där man i stort sett inte gör annat än gnäller åt alla håll. Det vanligaste är dock att man har en förgruindsfigur som ingen säger emot. Dessa forum blir oerhört enahanda.
Hur nominerar man någon till Harrymedaljen?
|
Edited by - linnar on 2007/06/08 14:06:54 |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 14:05:14
|
Jag ber om ursäkt för mitt OT här ovan.
Jag försöker att reparera skadan genom att fortsätt med kabeldebatten:
Naturligtvis finns det skillnader på olika kablar ljudmässigt. Jag utgår dock från att skillnaden är mycket liten då man på i stort sett alla forum aldrig kommer fram till omdet går att höra. Även utanför forum pågår samma diskusion mellan kända guldöron. Just nu lutar det åt att om det är någon skillnad är den knappt hörbar. Troligtvis handlar det mest om upplevelse som kan vara väl så viktigt i sammanhanget.
Jag är dock väldigt intresserad av beskrivningar om vad som händer i en kabel och varför en liten stump kan påverka ljudet i en kedja av kanske över hundra meter tråd osv. Dvs jag tycker det är intressant att lyssna på folk som kan mycket om "radarspaning, kvarkar, metallurgi eller signalöverföring". Efter sådana diskusioner kanske man kan bygga den optimala kabeln.
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 14:49:58
|
Ja där ser man. Det är så många som vill att vi skall vara olika saker. Det är trevligt att man vill använda HiFiForum till både det ena och det andra. Vi fortsätter dock åt det hållet som vi gjort de senaste 3,5 åren.
Vad HiFiForum är eller inte är är tydligt uttryckt i våra regler.
Vi är mycket riktigt ett diskussionsforum. Söker man konfrontation så får man söka sig någon annanstans.
quote: "//..men ett diskussionsforum är det. Inget konfrontationsforum..//"
Jag tror att diskussion och konfrontation är olika sidor av samma sak. Diskutera utan konfrontera blir en diskusion med bara ja-sägare
Linnar, till viss del har du rätt. Men skillnaden mellan konfrontation och diskussion ligger i syftet och inte i om man säger "ja" eller "nej".
Konfrontera, läs här Diskutera, läs här.
Man kan alstså mycket väl diskutera med "nej"-sägare. Det handlar om hur man gör det och hur mycket "ställa emot väggen" som är involverat. Vi vill att man skall ha respekt för den man diskuterar med eller om på vårat Forum. Därav våra regler.
Det är altså diskutera som gäller hos oss. Konfrontation får man som sagt söka någon annanstans.
Edit: Stavfel och lite mer förklarande text. Sak innehållet består.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 15:00:20
|
Pac;
Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste bli så PROVOCERAD av ev. konfrontation, vi är ju känslo varelser också, inte bara intellekt och då och då vill vi konfrontera varandra. En riktigt fin relation TÅL detta och växer om man kan skiljas åt som vänner, om än oliktänkande!!!!!!!!!!! |
rolnor |
|
|
rannagarden
Reportage-Harry 2006
4161 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 15:17:28
|
quote: Jag tycker inte att man nödvändigtvis måste bli så PROVOCERAD av ev. konfrontation, vi är ju känslo varelser också, inte bara intellekt och då och då vill vi konfrontera varandra.
Det är inte konfrontationen som upplevs provocerande. Det är det att den är konstant och jämt och hela tiden i varenda tråd någon skapar i ämnet kablar. Det vore uppriktigt skönt att få starta en tråd iaf nån gång där vi "subjektivister" kan få utbyta idéer och ljudupplevelser vad gäller kablage och kombinationer var i dessa kan upplevas passande eller inte passande. Utan att få tråden kapad av placebo- och kablarärmerellermindrelurendrejeri-grupper. Jag tycker kablar är skoj. Jag har haft många trevliga stunder med lokala hifi-gänget i ämnet. Jag tycker det är synd att man nu liksom tvingas åt sidan från forumet och få börja ha interna PM-konversationer ang. kablar för att från slippa käbbel. Finns här inget utrymme för oss som uppskattar ämnet: kablar?
/M |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 15:25:13
|
rannagarden; Om jag nu skall provocera; Tycker inte ni "subjektivister" att det är viktigt med blindtester? Kan ni helt koppla bort intellektet? Har ni obegränsat med pengar att köpa kabel för? Please, försök att möta mej halvvägs, det blir en lång vandring annars. |
rolnor |
Edited by - rolnor on 2007/06/08 15:34:37 |
|
|
ulfsan
Member
921 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 15:46:03
|
quote: Tycker inte ni "subjektivister" att det är viktigt med blindtester?
Nej . Det viktiga är hur det låter... quote: Kan ni helt koppla bort intellektet?
Ja . Det är ju en fördel när man ska njuta av ljudet... quote: Har ni obegränsat med pengar att köpa kabel för?
Nja . Ibland får man ju prioritera...
|
Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem |
Edited by - ulfsan on 2007/06/08 15:47:04 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 16:20:08
|
ulfsan;
I så fall är jag nog ingen subjektivist, om sladden är dyr tänker jag nog logiskt att en billigare duger bra. Jag betalade typ 3000:- för kabeln (som B&O rekomenderade)till mina Beolab 5 och det känns som om den duger gott åt mej. Om jag själv satt i ett blindtest av kablar och kunde höra skillnad på olika kvaliteèr så skulle jag förmodligen sälla mej till er skara, annars inte... |
rolnor |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 16:45:59
|
rolnor skrev quote: rannagarden; Om jag nu skall provocera; Tycker inte ni "subjektivister" att det är viktigt med blindtester? Kan ni helt koppla bort intellektet? Har ni obegränsat med pengar att köpa kabel för? Please, försök att möta mej halvvägs, det blir en lång vandring annars.
jag har inbjudit till blindtester vilka tills dagens dato har av den sidan som efterfrågar dessa BT metoder samt bevis mm endast snackats bort och dränkts i massa ovidkommande "sidospår" som till slut slutat i tjat så jag fått stoppat mina inbjudan hit till mitt hem...Så det har aldrig varit en tvekan om att öppenhet gällt om ÄVEN BT som metod som man gärna utvärderar saker via rolnor..Så du provocerar inte enligt mig i alla fall. Du bara inte har kollen riktigt..
Och det har stått flera sk "kabelanhängare" på listan av anmälda deltagare till dom inbjudna BT test jag tänkt ha här.. Men den sidan som alltid talar om BT har inte vågat.. Där talas det tyvärr endast via tangentbord och inte via live träffar där man gemensamt utröner vad som är vad..Samt detta i skoj trevlig samvaro där man kan umgås live och dela intresset hifi och dess underliga värld...
|
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/06/08 16:52:51 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 17:10:00
|
mayro;
Har inte varit med så länge här, har inte fått nån inbjudan (eller missat den).Tid är ju kanske den största brisvaran som finns i sammhället idag, kanske har dina BT-träffar prioriterats bort?? Väldigt sjyst av dej annars!!!! |
rolnor |
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 17:26:34
|
Rolnor Nej tid hade kunnat sytts ihop så folk kunnat delta här.. Dessutom finns plats att sova här.. Så skälet är otvetydigt så att den sidan som alltid tyvärr klankar ner på alla kabeltrådar och subjektiva beskriningar samt tyvärr även folket som skriver via personliga påhopp via kalla dom/oss för en det ena efter det andra osv bangar ur då det gäller att som sagt delta i "upp till bevis" i god stämmning och samkväm med andra hifivänner..
men men. nu är detta historia och kommer inte ske igen.. Man pallar inte med trista diskutioner för många ggr om samma sak Rolnor...Man har ju annat roligare att pyssla med. Defenetivt en go inledande sommar som denna verkar bli just nu..
Så.. nu har ja inte mer att säga i ämnet här..
Mvh
|
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 18:09:37
|
mayro;
Tråkigt, jag hoppas att jag inte ses som en "klanka ner på kablar person", jag har bara inte kunskapen/erfarenheten som skulle krävas för att försvara ett inköp av Jorma No1, kanske kommer jag att få det en dag, hoppas att vi kan vara vänner ändå?! |
rolnor |
|
|
Leif Eriksson
Member
700 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 18:44:53
|
Jag är personligen en anhängare av, vetenskap kunskap och fakta, MEN det måste i sammamhanget finnas lite ödmjukhet inför det som är okänt. Känner dagens vetenskap till allt som påverkar t.ex. kablar, eller kan det finnas något som påverkar en kabels inverkan på t.ex. ljud, som vi, (dagens vetenskap) INTE känner till? Jag har inte svaret, men frågeställningen gör mig fundersam.
För ett antal år sedan, (ganska många), så var det en man som sade att, allt världen kommer att behöva är fem datorer, det kommer att täcka världens behov.
Sanning??!!??
Vem var då denne man? Jo, ingen mindre än Thomas J Watson, grundare av IBM.
Lite ödmjukhet skadar inte, vem vet vad som visar sig i framtiden. |
"the bitterness of low quality, remains long after, the sweetness, of low price" //Leif |
Edited by - Leif Eriksson on 2007/06/08 19:24:14 |
|
|
Marc
Member
759 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 19:13:31
|
quote: Jag är personligen en anhängare av, vetenskap kunskap och fakta, MEN det måste i sammamhanget finnas lite ödmjukhet inför det som är okänt. Känner dagens vetenskap till allt som på verkar t.ex. kablar, eller kan det finnas något som påverkar en kabels inverkan på t.ex. ljud, som vi, (dagens vetenskap) INTE känner till?
Exakt. Därav min fråga igår: "Vilken var världens största ö innan man upptäckte Australien??"
De flesta brukar svarar Grönland, några svarar Hisingen
Och svaret skall naturligtvis vara Australien.
Ok, det är en skämtsam kuggfråga men det finns ändå skäl till eftertanke kring den tycker jag. |
Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 19:21:09
|
Leif Eriksson; Instämmer!! Faktum är att man relativt nyligen har upptäckt att universum består till 95% av "mörk energi" och "mörk materia" fenomen som inte går att se direkt utan som bara kan ses indirekt för att den gör att universum fortsätter att expandera. Så vi känner bara till en liten, liten del av vår värld, vi kan ju heller inte tillverka ett fint årgångsvin med hjälp av kemikalier och smakämnen, så vi får nog hålla oss på mattan ett tag till!! |
rolnor |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
rolnor
Member
666 Posts |
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 21:20:32
|
rolnor skrev
quote: Tråkigt, jag hoppas att jag inte ses som en "klanka ner på kablar person", jag har bara inte kunskapen/erfarenheten som skulle krävas för att försvara ett inköp av Jorma No1, kanske kommer jag att få det en dag, hoppas att vi kan vara vänner ändå?!
Jag vet inte heller om jag skulle med min ekonomi jag har "försvara" ett inköp av NÅGON dyr kabel oavsett märke. Så du ser. Ingen skillnad alls mellan oss. Däremot har jag rätt stor erfarenhet av att trixa fram små nyansförbättringar här o var via kabeltrixande..
Och självklart är vi inte osams eller liknande.. Jag bara berättade för dig om hur det gått till då man försökt "brygga över broarna mellan lägren".
jag själv är nåt slags mittimellan av kabelskeptiker och kabelmissbrukare..Skeptiker till dom rent sjukt sjukt höga priser kablar har antagit för att få äga toppmodeller.. Och kabelmissbrukare då jag vet och kan ofta trixa till ett klart bra ljud via just kabelteknik vid intrimmningen av system..
Så jag själv är nåt av en blandmissbrukare av kablar.. Vad nu det har med saken att göra egentligen här vad jag är..
detta om riktning av kablar.. ja vad säger man.. Jag anser mig inte behöva koppla på annat sätt än anvisat av tillverkaren.. Så säger dom att det skall sitta åt ett visst håll så följer jag det.. Rätt eller fel skiter man ju i.. Det finns mer saker att analysera före ev detta kanske... |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/06/08 21:22:55 |
|
|
Topic |
|