HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Riktning på kablar??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 8

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/07 :  17:09:28  Show Profile Send nin a Private Message
Håller helt klart med marens. Kan inte förstå hur det kan finnas så mycker folk inom hifin som är rädda att verkligen veta saker? Vad är det farliga med kunskap och kanske även spara pengar på det?
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/07 :  17:21:17  Show Profile Send ljud a Private Message
Jag är iaf livrädd för att blindtesta min DAC1 mot min cd (Marantz 5001). Ett negativt resultat skulle få mig att börja fundera över massa saker och det har jag ingen lust med. Jag tror många andra funkar så också, fast dom kanske inte vet om det...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/06/07 :  17:25:38  Show Profile Send marens a Private Message
Ljud: Det tror jag med. Jag tycker många här har en skön inställning iaf och tar inte så allvarligt på det och är medvetna om sig själva på ett sunt sätt. tex "ljud", musse80 mfl.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/07 :  17:37:18  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

Visst vore det skönt med en mera avslappnad inställning.

Tolerans och respekt för subjektiva åsikter t ex.

mvh

.

www.hificonsult.se
http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/06/07 :  18:49:35  Show Profile Send rolnor a Private Message
maren;
Jag skulle vara sunt skeptisk och gärna vilja ha någon form av bevis, speciellt om jag själv inte kan kunde känna skillnad. Vet inte riktigt varför jag fick det här inlägget, jag har en känsla av att vi nog förstår varandra i sak, men uttrycker det på olika sätt?
Sen en tanke, som forskare, är det inte vettigare att smaka på vattnet för att skilja på dom ??

rolnor
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/06/07 :  19:49:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
En intressant sak som ständigt dyker upp i dessa diskussioner är att det för "kabelförespråkarna" verkar vara väldigt viktigt att de skillnader de hör beror en "verklig, objektiv" skillnad.
Personligen kan jag ju tycka att det egentligen inte borde spela någon roll VARFÖR det låter bra bara man är nöjd, spelar det verkligen någon roll om det enbart beror på "inbillning" eller inte?

Jag tycker visserligen det är intressant att försöka förstå hur den "verkliga" världen fungerar, men när jag lyssnar på musik så är det oftast som avkoppling och då försöker jag "stänga av" och då spelar anledningen till att det låter bra mindre roll.

Det är möjligt att det är en "yrkesskada", när jag jobbar så sysslar jag med fenomen som är omöjliga att förstå för våra hjärnor då de ligger så långt från vår "vardag", så i någon mening så har jag vant mig vid att vare sig lita på mina sinnen eller på "sunt förnuft" när det gäller att försöka förstå den "objektiva" verkligheten. Samtidigt så är det inte någon som jag vant mig vid så det är inget som bekymmrar mig till vardags och defintivt inte när jag lyssnar på musik.

Edited by - f95toli on 2007/06/07 19:53:16
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/07 :  19:53:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
i någon mening så har jag vant mig vid att vare sig lita på mina sinnen eller på "sunt förnuft" när det gäller att försöka förstå den "objektiva" verkligheten

Jag gillar den formuleringen! Det verkar sunt tycker jag.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/06/07 :  20:25:06  Show Profile Send rolnor a Private Message
f95toli;

Är det inte bra att använda BÅDE sunt förnuft och sina sinnen, det är väl dom verktyg vi har till buds? Förstår annars att vi ju egentligen inte "förstår" någonting, och går man in i det en bit så slutar det med strängteori och andra modeller av "verkligheten". Men med ett riktigt bra vin i handen och Joe Satriani i burkarna så förstår jag PRECIS ALLT

rolnor
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/07 :  20:32:41  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message
f95toli:

"En intressant sak som ständigt dyker upp i dessa diskussioner är att det för "kabelförespråkarna" verkar vara väldigt viktigt att de skillnader de hör beror en "verklig, objektiv" skillnad."

Har jag aldrig märkt. "kabelförespråkarna ägnar sig oavbrutet åt att värja sig från de som påstår att skillnaden INTE är på riktigt. "Kabelförespråkarna" blir ständigt påminda, uppsökta, konfronterade, ifrågasatta och det är snart omöjligt att föra minsta lilla diskussion om ämnet utan att de som tycker det är VIKTIGT med "verklighet och objektivitet" oförtrutet och i den vetenskapliga sanningens tjänst dyker upp i VARJE tråd som behandlar ämnet.

Det måste vara ett kall

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/06/07 :  20:37:51  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Är det inte bra att använda BÅDE sunt förnuft och sina sinnen, det är väl dom verktyg vi har till buds?

Jo, använda men inte lita på.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/06/07 :  20:53:32  Show Profile Send rolnor a Private Message
MatsT;

Om du läste hela mitt inlägg (och gärna skrev ut hela som quote) så skulle du se att vi är rörande överens!

rolnor
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:05:14  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
"kabelförespråkarna ägnar sig oavbrutet åt att värja sig från de som påstår att skillnaden INTE är på riktigt. "Kabelförespråkarna" blir ständigt påminda, uppsökta, konfronterade, ifrågasatta och det är snart omöjligt att föra minsta lilla diskussion om ämnet utan att de som tycker det är VIKTIGT med "verklighet och objektivitet" oförtrutet och i den vetenskapliga sanningens tjänst dyker upp i VARJE tråd som behandlar ämnet.
Oj här blev det pajkastning! Vad är det för fel att "konfrontera" och vara "uppsökande"? Det är väl bra då det faktiskt är ett diskussionsforum? Annars lär man sig ju inget.

Hifi consult, tycker ditt inlägg doftar lite paranoia.
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:27:10  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

ljud:

Nejdå, ingen paranoia

men ett diskussionsforum är det. Inget konfrontationsforum
eller
- mission att uppsöka de med annan åsikt än jag själv och alltid hävda min egen åsikt (oavsett syfte) - forum

Om det sker regelmässigt kan man inte gömma sig bakom varje enskild tråd eller varje enskilt inlägg som om man just då kände för att lägga just den speciella åsikten. här handlar det ju helt klart om strategi, påverkan eller någon form av "mission". (menar här inget nedvärderande i användandet av missionsordet, det är bara så användbart och begripligt för alla)

Man behöver inte ogilla personerna eller sakna respekt för deras åsikt. Men man kan påpeka hur det hela ter sig genom månader och år, genom hundratals liknande trådar om kablar och ett intill utmattningens gräns uttjatad debatt om placebo kontra blindtest och vetenskaplighet. kan ingen kabeltråd få finnas utan dessa besök?

Jag säger inte att de alltid har fel. Eller att jag alltid skulle ha rätt (!) Men den uppsökande principen är i mina ögon väldigt tydlig.

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:30:41  Show Profile Send ljud a Private Message
Hifi Consult har ju sin berömda källare (har jag hört) där ni spärrar in kabelmotståndare, det är ju inte heller så bra.

Förövrigt tycker jag att "uppsökarna" är så pass få och inte utgör något hot mot mångfalden detta forum. Snarare tvärtom.

Edited by - ljud on 2007/06/07 21:33:51
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:34:27  Show Profile Send nin a Private Message
Det är ju fortfarande så att man kan själv tycka vad som helst. Jag kan tycka min skivspelare låter bättre om jag ställer en 2 liter cola vid motorn. Jag får såklart tycka det. Skillanden är när jag skriver om det på ett forum och säger att "ställer jag colan där så BLIR ljudet bättre" så är det inte längre en personlig åsikt för mig själv, utan jag gör gällande att detta är ett faktum. Då får man helt enkelt räkna med att man blir ifrågasatt, och gillar man inte det så bör man inte skriva på ett forum IMO.

quote:
Jag är iaf livrädd för att blindtesta min DAC1 mot min cd (Marantz 5001). Ett negativt resultat skulle få mig att börja fundera över massa saker och det har jag ingen lust med. Jag tror många andra funkar så också, fast dom kanske inte vet om det...

Förstår dig, också varit där. Men idag så är jag annorlunda. Är mer intresserad av om det verligen är någon skillnad eller inte. Jag lägger heller massa tusen på skivor än på saker som inte gör någon skillnad.
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:40:36  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Förstår dig, också varit där. Men idag så är jag annorlunda. Är mer intresserad av om det verligen är någon skillnad eller inte. Jag lägger heller massa tusen på skivor än på saker som inte gör någon skillnad.
Jag tror mina barn skulle bli väldigt ledsna om jag sålde DAC1:an.

Eller kanske inte
Go to Top of Page

Hi Fi Consult
Member

2112 Posts

Posted - 2007/06/07 :  21:43:03  Show Profile  Visit Hi Fi Consult's Homepage Send Hi Fi Consult a Private Message

ljud:

Jag är absolut för mångfald! Vi skall inte på något sätt sätta förbud, jaga ut, vara taskiga eller stämpla " de vetenskapliga" som icke önskvärda.

hur konstigt det än låter så finns det ju massor av prylar i hifivärlden som jag anser är ren BS, lurendrejeri i snygg förpackning eller liknande. Ett kritiskt tankesätt är helt OK.

Och tänker man fel hamnar man i källaren, helt riktigt

mvh

.

www.hificonsult.se
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:05:21  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
nu får jag mardrömmar när Hi Fi Consult säger så där...

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:13:24  Show Profile Send ljud a Private Message
Säg bara att det låter bra och le, så brukar man komma därifrån..
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:26:47  Show Profile Send rolnor a Private Message
HiFiConsult;

När jag författade den här tråden så ville i alla fall jag bli "uppsökt" av både dom subjektiva och mer vetenskapligt inriktade.
Tänk om det är så att jättedyra kablar faktiskt inte ger bättre ljud (riktningen på mina gjorde ingen skillnad i mina öron)vore det inte bra att reda ut det i så fall? För att spara pengar om inte annat..
Tråden är väldigt lik trisse/rörtrådarna som poppar upp med jämna mellanrum, det blir religiösa vs ateister.
/sunt skeptisk

rolnor
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:27:13  Show Profile Send mrk a Private Message
quote:
nu får jag mardrömmar när Hi Fi Consult säger så där..

quote:
Säg bara att det låter bra och le, så brukar man komma därifrån..

Vilken nivå på kommentarerna.. kom igen nu..

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare

3623 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:51:42  Show Profile Send linnar a Private Message
Lit OT grundat på en del av inläggen här:

Jag har ägnat ett par veckor åt att läsa kabeltrådar och
annat om kablar på internet.

Ett mycket vanligt försvar för att kablar låter olika eller
motsvarande är att "nergöra" den mer vetenskapligt inriktade
och frågande debatören. Ofta slutar det med att den frågande
(på veteskaplig grund) blir förvånad över de karga svaren
och lämnar diskusionen. En del stannar kvar och försöker
fortsätta sina frågor eller svar men det hela slutar väldigt
ofta i låsta trådar.

Varje gång blir man lika förvånad när det skrivs att det är
den "vetenskapliga" sidan som är den bråkiga och skrikiga
delen som bara försöker jäklas mm. Verkligheten är faktiskt
precis tvärt om: Det är de "kabeltroende" som hugger och slår
varje gång någon försöker sig på en veteskaplig förklaring
till det ena eller det andra. Ofta är påhoppen rent paranoida.
OBS det är någon ENSTAKA ur den kabeltroende fållan som gör så.
De allra flesta är helt OK.

Efter att läst igenom en hel hög av trådar på internet kan jag
gratulera HifiForum som faktiskt är ett av de bättre och sansade
forumen i denna fråga.

Fortsätt på den vägen, ignorera de som börjar vara otrevliga. Låt
dom lägga sina inlägg, när dom märker att ingen bryr sig slutar
dom snart.

Hi Fi Consult:
Du KAN diskutera på ett bra sätt och har en del bra saker att
säga som är lyssningsvärt när du tänker efter före. Skulle
faktiskt inte skada med mer tänka efter före ibland..(nåja,
någon gång får väl alla "trampa över").

Slut OT

Oerhört enkla förklaringar av svåra vetenskapliga rön f95toli för fram.
Man borde lyssna mer på en person som jobbar med signaler på den yttersta
nivån. Är det någon som vet är det han! Synd bara att han blir påhoppad
för att han säger vad han lärt sig (killen borde få en kunskaps Harry).

Därmed har jag inte sagt något om inbränning eller riktning
av kablar fungerar eller inte.

Ha'dä!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:53:01  Show Profile Send Marc a Private Message
VILKEN VAR VÄRLDENS STÖRSTA Ö INNAN MAN UPPTÄCKTE AUSTRALIEN??

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:54:12  Show Profile Send linnar a Private Message
Hisingen?!.... (en del säger Grönland men det måste ju vara fel,
den är ju inte ens grön!)

Edited by - linnar on 2007/06/07 22:59:22
Go to Top of Page

linnar

3623 Posts

Posted - 2007/06/07 :  22:55:14  Show Profile Send linnar a Private Message
I så fall är Hisingen fortfarande störst då Australien inte är en ö......men det var nog många som gick på den enkla..

Edited by - linnar on 2007/06/07 22:56:41
Go to Top of Page
Page: of 8 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000