Author |
Topic |
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 14:41:59
|
mrk: Om du inte vänder på det jag skriver som du gör och istället tolkar det jag skrivit precis som det står så blir det nog bra. Det är inte logiskt att vända på det som du gör, det ändrar innebörden.
Mer än så tycker jag inte är nödvändigt att skriva. Det som jag menar står redan där att läsas eller misstolkas. |
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 15:21:38
|
NIN: "Kräver endast blindtest om någon påstår en sak är sann som strider mot känd fysisk". Strider mot känd fysik - vad menar du med detta egentligen?
Blindtester är ju ingen absolut eller perfekt mätmetod. Att en person inte hör skillnad mellan kablar i en specifik setup är ju ingen garanti för att det inte kan förekomma skillnader i en annan setup. Så jag tycker att du bör tona ner betydelsen (av riktigheten) hos de blindtester som utförts inom hifisammanhang. Med detta vill jag säga att man helst bör lita på sina egna lyssningsintryck, speciellt då det i allra högsta grad är en subjektiv företeelse. |
Edited by - Toko on 2007/06/05 15:22:24 |
|
|
mrk
Member
313 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 15:32:46
|
marens,
Jag vill verkligen förstå vad du menar. Menar verkligen inte att debattera för sakens skull.
quote: Många som är oerfarna inom hifi har inte alls samma förmåga att suggerera sig själva att uppleva orimliga skillnader mellan kablar tex
quote: Om vi pratar blindtester så är det betydligt vanligare att hififolk inbillar sig skillnader som inte finns
var hittar jag belägg för dessa påståenden?
/mrk
|
-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay... http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 15:36:49
|
Med "strider mot känd fysik" kanske nin menar att det inte finns några kända och rimliga fysikaliska belägg för att det skulle vara skillnad på det sättet som lyssnaren upplever.
Vad gäller blindtest har det nog tjatats minst 100ggr att nollresultat inte svarar på frågan om det hörs skillnad, det kan ju höras skillnad någon annan gång. Däremot så gör positiva resultat detta och då får man ju svart på vitt att visst är det skillnad. Man har ju alltså allt att vinna på att blindtesta något som är ifrågasatt men som man själv upplever skillnader mellan. Vill man inte svara på frågorna vilket som är bäst av X eller Y så kan man ju vara tyst. |
Edited by - marens on 2007/06/05 15:38:17 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 15:52:18
|
mrk: Jag har inga specifika källor på rak arm men efter att ha läst om genomförda blindtester, intrycken som ges av testdeltagarna som inte lyckas pricka in något så ser man ofta att de som har hifivana är säkrare på att det de upplever att de hör stämmer överens med det de hör. De är mer självsäkra att de prickat in rätt objekt och vilka ljuddskillnader det är mellan objekten fastän de har uppåt väggarna fel i resultatet. De som däremot går in som ett blankt papper och inte förväntar sig speciellt mycket alls varken medvetet eller förmedvetet iom att de är medvetna om sin ringa erfarenhet har ofta lättare att pricka rätt när det verkligen hörs skillnad.
Det tyder ju som jag sa på att risken för självsuggestion är betydligt större för en van hifilyssnare och att man övar upp sig att hitta på ljudskillnader som kanske inte finns.
Om du läser resultatet från blindtester så kanske du också upptäcker detta samband.
Därmed inte sagt att alla hififolk inbillar sig allting. Så är det naturligtvis inte. Det är bara risken som är större att man villar bort sig. Det upptäcks ju med jämna mellanrum också att hifilyssnare kommer på sig själva att inbilla sig saker. Tex att de byter en kabel och hör jättestor skillnad och så glömde de byta kabeln egentligen osv. Det är ju rena suggestioner i de fallen. Många kanske bara rycket på axlarna och säger, det var väl inget. Men en del, som jag tex, tar sig en funderare om det verkligen är ett tillförligtligt sätt man utvärderar på. Det skadar ju inte att man är lite självkritisk med jämna mellanrum och blindtestar upplevda skillnader mm så att man iaf är på banan. |
|
|
Toko
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 16:00:57
|
Marens: "nollresultat inte svarar på frågan om det hörs skillnad", nej men det bevisar inte heller att det inte kan finnas skillnad... Att bevisa att det inte finns någon skillnad är ju mycket svårare än att bevisa motsatsen. För att påvisa en eventuell skillnad hos återgivning när olika kablar använts behövs ju endast ett tillfälle. Fast vad som är statistisktsignifikant är ju en annan femma...
|
Edited by - Toko on 2007/06/05 16:02:08 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 16:03:10
|
quote: nej men det bevisar inte heller att det inte kan finnas skillnad
Precis det jag sa alltså. Nollresultat är när man inte lyckas påvisa skillnaden.
quote: Att bevisa att det inte finns någon skillnad är ju mycket svårare än att bevisa motsatsen.
Det är inte bara svårare utan tom omöjligt. |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 17:18:23
|
Toko, det är fortfarande så att om iaf NÅGON kunde skilja på detta i blindtest så vore det intressant. Öppna tester ÄR inte säkra, punkt slut. |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/05 : 17:47:39
|
Jag upplevde ingen skillnad (som jag sagt tidigare) när jag bytte till "rätt" riktning på mina coaxkablar till mina Beolab5. Jag hörde heller ingen skillnad då jag kopplade dom via anoalog ingång vs digital. Till mina alòn v mk2 och min Krell FPB200 hade jag jättetjocka högtalarkablar(biwire), men till mina Alòn Phalanx (som kostar åtskilligt mer)följde det med ett gäng jättetunna kablar (quadvire)som Alòn själva tagit fram som skulle "passa Alòn Phalanx neutrala ljudåtergivning" Det finns olika skolor och det är synd att man inte kan mäta sej fram till vilken som är bäst, till dess så blir det väl fler debatter som denna!!! |
rolnor |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 10:14:33
|
Marens, du har helt enkelt betsämt dig och är inte mottaglig för argument längre, eller hur?
När jag läst om blindtest - och det är ganska många vid det här laget - så är det så att de ibland inte lyckas fastställa några signifikanta skillnader mellan testobjekten och ibland lyckas de. Bara för att blindtest utförs har inte den ena sidan i denna debatt lyckats få vetenskapen på sin sida - hur mycket du än påstår detta. Det är erfarenheterna alltför divergerande för.
Min slutsats är att jag måste pröva själv och att jag genom att jämföra med andras intryck, utifrån eventuell samstämmighet kan dra slutsatser om vilka skillnader som faktiskt finns.
Ett vanligt vetenskapligt angreppssätt är det s k reflektiva ekvilibriet, det betyder i korthet att man strävar efter att få sina olika uppfattningar, teorier och erfarenheter att stämma överens. Jag tycker inte att det är ett stort problem för oss kritiska subjektivister medan en sådan hållning som du ger uttryck för blir anti-vetenskaplig: den förmår inte förklara entydiga upplevelser på annat sätt än genom en oerhört stark förväntans-effekt (som mystiskt nog antas finnas där även när inga klara förväntningar fanns) som dessutom märkligt nog delas mellan individer som inte har kontakt med varandra (jag avser den relativt stora samstämmighet i beskrivningarna som vi kan återfinna mellan skilda subjektivister).
Återigen, jag menar inte att säga att det inte finns humbug eller placebo inom hifin. Vad jag säger är att jag kan låta denna kunskap införlivas i ett mer erfarenhetsbaserat perspektiv medan din hållning blir till ett allt-eller-inget som till sist inte blir annat än en dogm (om än en dogm om vetenskap - själva dogmen är dock inte vetenskaplig).
Nu vet jag att du inte kommer att fundera en sekund över om du möjligen har fel (det är ju dogmatikens väsen) så jag antar att jag skriver detta till de andra läsarna som riskerar tro på att din argumentation på något sätt skulle vara mer vetenskaplig. Erfarenhetsbaserad kunskap är inte uteslutet ur ett vetenskapligt perspektiv, och ett i tiden utsträckt intersubjektivt testande kan vara en lika god metod som skeptiska blindtest för att avgöra rimligheten i våra erfarenheter.
Många audiofiler har inte kunskaper, resurser och tid att själva utföra mätningar, göra blindtester och konstruera teorier kring vad de hör. Det innebär inte att de inte bör få lyssna kritiskt till olika testobjekt för att själva avgöra vilka produkter de önskar köpa.
Varför skulle en vinälskare inte få smaka på olika viner och finna favoriter? Varför skulle en bilfantast inte få provköra de bilar han/hon funderar på att köpa? Varför skulle en musikälskare inte få använda hifi till det hifi är till för - njuta musik under en längre tid - innan de väljer produkter? För min del tycker jag att din objektiva approach är mycket intressant och jag vill lära mig så mycket som möjligt av den men jag lär mig ingenting av den som säger att vad jag än upplevt så är det ointressant då jag inte kan förklara varför det sker eller placebo eftersom det inte är blindtestat.
Är det omöjligt att förstå att för en del är den tekniska förklaringen inte det centrala i hifi? Utan det är att finna produkter man kan njuta av i hemmet, produkter som är matchade till övrig utrustning, produkter som det är roligt att testa själv utan att man bekymrar sig om den tekniska förklaringen till varför de låter som de gör?
Varför kan inte de som älskar musik och hifi både få lyssna själva och ta del av andras erfarenheter - *och* se vad teorier och blindtest kan kasta för ytterligare ljus över alla de frågor som hifi adresserar? Varför är erfarenheter som du ännu inte sett en allmänt accepterad förklaring av så hotande?!
I all välmening
Stefaeri
|
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 10:44:48
|
Man kan läsa om en blindtest av kablar som redan 1983 visade att det gick att med säkerhet höra skillnad mellan olika kablar. Det kan man läsa i Steroephile nu senast http://www.stereophile.com/historical/1283cable/
Vi har otaliga gånger visat att det både går att mäta såväl som höra.
Små skillnader, JA men de är där vilket för övrigt är föga förvånande med tanke på att att elektriska skillnader finns och kommer alltid att samverka olika med slutstegets och högtalarens impedanser.
Men när det gäller trådens ämne - riktning - så har nog de bästa svaren levererats på första sidan i min mening.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 11:09:27
|
Stefaeri2001:quote: När jag läst om blindtest - och det är ganska många vid det här laget - så är det så att de ibland inte lyckas fastställa några signifikanta skillnader mellan testobjekten och ibland lyckas de. Bara för att blindtest utförs har inte den ena sidan i denna debatt lyckats få vetenskapen på sin sida - hur mycket du än påstår detta. Det är erfarenheterna alltför divergerande för.
Min slutsats är att jag måste pröva själv och att jag genom att jämföra med andras intryck, utifrån eventuell samstämmighet kan dra slutsatser om vilka skillnader som faktiskt finns.
Ett vanligt vetenskapligt angreppssätt är det s k reflektiva ekvilibriet, det betyder i korthet att man strävar efter att få sina olika uppfattningar, teorier och erfarenheter att stämma överens. Jag tycker inte att det är ett stort problem för oss kritiska subjektivister medan en sådan hållning som du ger uttryck för blir anti-vetenskaplig: den förmår inte förklara entydiga upplevelser på annat sätt än genom en oerhört stark förväntans-effekt (som mystiskt nog antas finnas där även när inga klara förväntningar fanns) som dessutom märkligt nog delas mellan individer som inte har kontakt med varandra (jag avser den relativt stora samstämmighet i beskrivningarna som vi kan återfinna mellan skilda subjektivister).
Om du jämför med andras erfarenheter och hittar samstämmighet så kan det ju lika gärna bero på att man använder liknande subjektiva metoder för utvärdering, eller att vårat mänskliga psyke fungerar väldigt lika på många områden mellan individer. Det är ju lite "100000000 kineser kan inte ha fel"-resonemang tycker jag.
quote: Marens, du har helt enkelt betsämt dig och är inte mottaglig för argument längre, eller hur?
Sedan när innebär en skeptisk hållning (avvaktar rimliga fysikaliska förklaringar eller bevis) att man har bestämt sig? Och vad betyder det där egentligen? jag skulle ju kunna påstå samma sak om dig, att du har bestämt dig, det betyder ju inget i praktiken. Jag vet ju själv min inställning till saker och ting och behöver ingen som talar om för mig vad jag tycker. |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 11:32:51
|
Min poäng är att (retoriskt, visst) göra poängen att du inte alls uppvisar en vetenskapligt nyfiken attityd utan tvärtom dogmatiskt argumenterar mot oliktänkande. Att det inte betyder något i praktiken är ett förhastat uttalande. Att det inte betyder något för din inställning är ju sant - och det var ju precis vad jag ville visa. Att det får andra att se på din argumentation med nya ögon är ju en däremot en möjlighet och det vore väl att ha en praktisk betydelse, inte sant?
Är min argumentation ett försök att säga att majoriteten har rätt? Nej, inte alls. Det finns ingen som säger att varje subjektiv erfarenhet bara genom att delas är riktig, men det har jag inget problem att erkänna. Jag menar bara att det är en *typisk* och *erkänd* väg till kunskap att använda sina sinnen och att söka intersubjektivt testa dem.
Mitt problem är att jag inte upplever att du accepterar detta utan avkräver vanliga hifiintresserade en oproportionerlig stor förmåga till vetenskapliga resonemang och vetenskapligt testande. När de inte svarar upp mot dina (alltför höga) krav tror du att du därmed har vetenskapen på din sida, fastän det fortfarande är en högst öppen fråga huruvida erfarenheter av kablars riktningsverkan kan förklaras vetenskapligt eller ej.
Många av dem som sysslar med kablar ÄR vetenskapligt kunniga och söker efter förklaringsmodeller som kan förklara vad de och användare erfar. Ge dig in i deras diskussion om du är så intresserad av vetenskapligt teoretiserande men varför underkänna andras erfarenheter utifrån ett *rent antagande* om att det föreligger en förväntanseffekt!? Märk att du inte i detta fall slagit fast att detta är fallet utan extrapolerar att en effekt som i några fall kunnat ses också här är verksam. Och det min vän är inte en vetenskaplig utsaga utan ett dogmatiskt påstående.
De som har ett kritiskt intresse visar i vilken grad denna kritiska förmåga faktiskt föreligger i hur kritiskt de granskar sina egna argument.
Jag måste nu återgå till det vetenskapliga arbetet. Over and out.
Stefaeri
|
Edited by - Stefaeri2001 on 2007/06/07 11:33:56 |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 11:43:50
|
Stefaeri2001: quote: Många audiofiler har inte kunskaper, resurser och tid att själva utföra mätningar, göra blindtester och konstruera teorier kring vad de hör. Det innebär inte att de inte bör få lyssna kritiskt till olika testobjekt för att själva avgöra vilka produkter de önskar köpa.
Varför skulle en vinälskare inte få smaka på olika viner och finna favoriter? Varför skulle en bilfantast inte få provköra de bilar han/hon funderar på att köpa? Varför skulle en musikälskare inte få använda hifi till det hifi är till för - njuta musik under en längre tid - innan de väljer produkter? För min del tycker jag att din objektiva approach är mycket intressant och jag vill lära mig så mycket som möjligt av den men jag lär mig ingenting av den som säger att vad jag än upplevt så är det ointressant då jag inte kan förklara varför det sker eller placebo eftersom det inte är blindtestat.
Är det omöjligt att förstå att för en del är den tekniska förklaringen inte det centrala i hifi? Utan det är att finna produkter man kan njuta av i hemmet, produkter som är matchade till övrig utrustning, produkter som det är roligt att testa själv utan att man bekymrar sig om den tekniska förklaringen till varför de låter som de gör?
Varför kan inte de som älskar musik och hifi både få lyssna själva och ta del av andras erfarenheter - *och* se vad teorier och blindtest kan kasta för ytterligare ljus över alla de frågor som hifi adresserar? Varför är erfarenheter som du ännu inte sett en allmänt accepterad förklaring av så hotande?!
I all välmening
Du frågar mycket varför kan inte? Det enda centrala argumentet jag kan läsa ur ditt inlägg är "subjektiv erfarenhetsbaserad vetenskap", det har jag redan besvarat här ovanför.
Om du berättar för mig att du hörde en resonans i mellanregistret eller att ljudbilden blir otydlig och grumlig efter inkoppling av en vanlig bra kabel typ EKK så är jag intresserad av förklaringar på varför du upplevde detta. Tills jag har hittat en rimlig förklaring så håller jag mig skeptisk att det verkligen handlar om kabelns elektriska egenskaper, vi vet ju att det förekommer inbillning så det kan vi inte utesluta. Helst vill jag ju då ha ett positivt blindtestresultat innan det är någon mening med att gå vidare och undersöka vad det berodde på.
Om du däremot tex vill berätta att du tyckte diskanten blev en aning ljusare med kabeln så börjar jag genast fundera. Kan det bero på att någon annan kabel du jämfört med dämpar diskanten tex? Hur hög induktans har den andra kabeln tex. Hur ser högtalarnas impedans ut? osv. Det är så jag tänker. Du har en upplevelse och kanske har dina egna hypoteser som i mina ögon kanske är totalt orimliga men jag vill ändå hitta en rimlig elektrisk förklaring. Jag tänker inte direkt att det där borde vara inbillning utan försöker först hitta en rimlig förklaring.
Berätta nu vad det är för dogm som styr mitt tankesätt. Att jag inte direkt går på och försöker hitta någon teknobullshitförklaring eller avfärdar allt med jaja, smaken är som baken och alla hör vi olika? Vilket sätt kommer man framåt med och får ökad kunskap? |
|
|
Stefaeri2001
Member
563 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 12:08:13
|
Marens!
Detta är dogmatiskt:
"Om du berättar för mig att du hörde en resonans i mellanregistret eller att ljudbilden blir otydlig och grumlig efter inkoppling av en vanlig bra kabel typ EKK så är jag intresserad av förklaringar på varför du upplevde detta. Tills jag har hittat en rimlig förklaring så håller jag mig skeptisk att det verkligen handlar om kabelns elektriska egenskaper, vi vet ju att det förekommer inbillning så det kan vi inte utesluta. Helst vill jag ju då ha ett positivt blindtestresultat innan det är någon mening med att gå vidare och undersöka vad det berodde på."
Du vill inte undersöka detta förrän vi som hört något presenterat ett positivt blindtestresultat? Det är t o m ett meningslöst spörsmål annars? Ja, vad kan vara mer dogmatiskt än detta?
Du säger att du inte utesluter att det är inbillning men i själva verket förutsätter du ju det på starkast möjliga sätt. Att kablar är olika bra på att förmedla en ljudbild är en självklarhet för oss som utvärderar kablar utifrån bland annat denna förmåga. Att du ännu inte hittat ett värde som går att korrelera med denna egenskap är väl inget som vi skall klä skott för?! Vi har aldrig ens försökt hitta dennna elektriska egenskap! Det är DU som ställer fram det kravet på meningsfullhet och som just dogmatiskt förutsätter att alla som inte delar acceptansen av detta krav är offer för illusioner.
Och nu lurade du mig att svara ännu en gång dessutom... :-) Kommer inte att fortsätta denna debatt härefter - allt jag har att säga står ovan. Du får gärna upprepa dina krav på blindtester och få sista ordet om du vill...
mvh
Stefaeri
|
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 13:09:18
|
quote: Att kablar är olika bra på att förmedla en ljudbild är en självklarhet för oss som utvärderar kablar utifrån bland annat denna förmåga.
Det är väl ändå dogmatiskt. Ni har inga rimliga förklaringar. Ni är tom rädda för tekniska förklaringar och är ointresserade just för att de inte kan förklara era upplevelser. Inte heller psykologiska förklaringar är intressanta. Det enda som är viktigt är att upprepa mantrat eller dogmen att "vi vet vad vi hör" och "det beror på testobjeltet". Det är en förutsättning som inte lämnar öppet för att undersöka vidare och samla in mer kunskap om hur saker och ting verkligen förhåller sig.
Att ställa sig skeptisk och invänta rimliga förklaringar och tillsvidare vara öppen för testobjektsexterna förklaringar kan ju aldrig vara dogmatiskt. Att man inte finner tillräckliga skäl att söka vidare själv kan inte heller vara dogmatiskt. Det enda man säger är att, "jaha vet vi inte mer än så så har vi inte mycket att gå vidare med". Det är väl inte att vara dogmatisk? Det lämnar ju helt öppet för att undersöka vidare och samla in mer kunskap!
Är du dogmatisk om du inte finner skäl/tid/lust/mening att själv prova ett tweak tex som någon påstår fungerar? Det är ju helt orimligt att man ska undersöka allting för att inte vara dogmatisk... |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 13:15:21
|
quote: Ni har inga rimliga förklaringar. Ni är tom rädda för tekniska förklaringar och är ointresserade just för att de inte kan förklara era upplevelser. Inte heller psykologiska förklaringar är intressanta. Det enda som är viktigt är att upprepa mantrat eller dogmen att "vi vet vad vi hör" och "det beror på testobjeltet". Det är en förutsättning som inte lämnar öppet för att undersöka vidare och samla in mer kunskap om hur saker och ting verkligen förhåller sig.
Dra nu inte alla över en kam marens. Jag tex hör visserligen skillnader mellan kablar i öppna tester, men har aldrig blindtestat därför vet jag inte om det jag hör är korrekt eller ej. Men jag bryr mig inte så mycket så länge jag upplever det jag gör och är nöjd med det. Finns sedan tekniska förklaringar är det ju bra, finns det inte är det lika bra. Har inget större intresse av det.
Men högtalare, akustik, inspelningskvalitet, förstärkare och signalkälla (i den rangordningen IMO) påverkar så klart ljudet mycket mer än kablar, det är det nog ingen som förnekar. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 13:20:56
|
Musse80: Ingen fara, jag tycker det är en helt ok inställning. Det jag reagerar över är de som inte accepterar att ifrågasättas. Det är ett dogmatiskt sätt och leder inte till ökad kunskap om något annat än den fantasivärld som existerar i sitt eget huvud. Om man är klok nog att själv ifrågasätta sina egna upplevelser och vara öppen för alternativa förklaringar finns det ju inget problem. |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 13:28:15
|
quote: Det jag reagerar över är de som inte accepterar att ifrågasättas. Det är ett dogmatiskt sätt och leder inte till ökad kunskap om något annat än den fantasivärld som existerar i sitt eget huvud. Om man är klok nog att själv ifrågasätta sina egna upplevelser och vara öppen för alternativa förklaringar finns det ju inget problem.
Detta håller jag med om. Visst kan man inbilla sig saker, absolut. Ljudminnet är ju som bekant väldigt kort. Och visst borde det finnas tekniska förklaringar till de ljudskillnader som man upplever. Dvs om det nu inte bara handlar om inbillning, och samma skillnader framkommer i blinda tester. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
Edited by - Musse80 on 2007/06/07 13:34:31 |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 15:12:00
|
Vet inte vem detta i första hand riktar sej till, men jag tycker deffinitivt inte att någon av er är dogmatiska, vissa tycker att det är intressant med det vetenskapliga, mätbara (jag själv som är forskare till vardags t.ex.)medans andra tycker att det är mindre viktigt; finns väl ingen poäng i att försöka "kastrera" varandra för det. Jag gillar vin och har aldrig tänkt på om det går att mäta, t.ex. med LC-MS utrustning vad som skiljer mellan en fin årgång och ett litet år, men om det gick vore det kul!! |
rolnor |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 15:20:22
|
marens
Kan det vara så att alla inte är tekniker eller ens vet vad vetenskaplig hållning är?? Kanske inte gått högskola? Kan det vara så att det finns människor som även om du ger en teknisk förklaring inte förstår den i någon djupare mening och därmed inte bryr sig om den?
Är det rimligt att kräva vetenskapliga bevis ifrån en sådan person? Är det vettigt att upprepa det varje någon sådan yttrar sig?
Kan det vara vettigare att visa empati och försöka förstå andras situation och anpassa sina krav och kanske t.o.m. generöst ge förklaringar?
Vad tycker du?
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 15:41:35
|
Jag tycker såhär att testar man saker så har man ju redan börjat undersökandet. Det man gör är ju att prova sig fram och samla in erfarenheter/kunskap. Det är ju en slags vetenskaplig metodik även om den kanske inte är så strikt alltid. Om man säger tex att "det var kabeln som gjorde att det lät annorlunda", då har man ju redan gett sig in på det tekniska eller kunskapssökande. Då tycker jag att man kan tåla att bli ifrågasatt och höra andra argument och förklaringar. Det är så jag har hittat ny kunskap, att andra har ifrågasatt saker.
Jag tror att många är rädda för ifrågasättandet som företeelse, att det skulle vara något ont eller farligt. Och visst är det farligt, mot fasta dogmer och dåligt underbyggda åsikter. Det kan ju tolkas som ett hot på det sättet när det egentligen är en konstruktiv process.
För mig handlar det heller inte om krav från min sida, alla får göra precis som de vill för min del och jag ser helst att de gör det också. Däremot om någon kräver av mig att jag ska acceptera deras ståndpunkt som den rätta (tex att de vet vad de hör eller är oförmögna att inbilla sig eller påstår att man är dogmatisk som har en skeptisk hållning) så säger jag ifrån, då argumenterar jag gärna och ifrågasätter. |
|
|
Hi Fi Consult
Member
2112 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 16:12:23
|
Det brukar väl nu knappast vara "vi vet vad vi hör" - avdelningen som kräver en massa av alla andra eller är inne i trådar och börjar prata om de smått heliga blindtesterna och naturligtvis om inbillning, placebo, självsuggerering och vetenskaplig metodik.
De brukar - i alla fall som jag upplever det - respektera andras åsikter men bli illa till mods när placebon alltid kommer krypande i alla trådar som handlar om t ex kablar.
mvh
. |
www.hificonsult.se http://www.goteborghifishow.se/index.php/se/ |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 16:32:49
|
Jag tycker att det "vetenskapliga" inte enbart handlar om det som man kan se i ett instrument, om jag får fram en viss färg eller doft på ett preparat som jag syntetiserat på mitt arbete så kan det vara ett starkt indisium antingen på att jag fått fram önskad, eller oönskad molekyl. Sen behövs en mer ingående studie med olika instrument för att stärka bevisningen, men dom 5 sinnena är viktiga även inom vetenskapen, det finns ingen konflikt (som det ibland verkar i den här tråden). |
rolnor |
|
|
marens
Member
3368 Posts |
Posted - 2007/06/07 : 16:46:54
|
rolnor: Om någon av dina arbetskamrater hävdar att de kan känna på lukten om det är kranvatten eller saltvatten. Skulle du inte vilja att de blindtestade för att du skulle "tro" på dem? Ingen som tvingar blintesta såklart och du får gå vidare i ditt tvivel men det ligger ju i deras intresse eftersom det de påstår kanske är ganska fantastiskt (jag vet inte riktigt om det går eller inte, jag har så dålig kunskap om kemi så jag tog ett exempel bara).
Är det inte bara sunt att man ifrågasätter fantastiska påståenden hur många det än är som upplever samma sak?
Hur skulle du reagera om de vägrade blindtesta men försökte övertyga dig om att de besitter förmågan ändå genom diverse lösa argument som att blindtest inte kan detektera så små skillnader i lukt eller "jag vet vad jag luktar" osv. "det är bara att acceptera att alla har olika bra luktsinne". |
|
|
Topic |
|