Author |
Topic |
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/06/08 : 22:32:13
|
Pac: Jag håller med dig i stort sett till fullo! När du säger "Söker man konfrontation så får man söka sig någon annanstans". Tror jag du fattat det hela som om en konfrontation skall tolkas som ett medvetet sätt att att snacka mot.
Det är inte detta jag menar. Med konfrontation menar jag när ex.vis två personer börjar fördjupa sig från var sin sida av saken. Så länge syftet är att fördjupa sig och förklara sin syn på saken tyckar jag syftet är rätt.
Om syftet däremot är att slå ned på allt som en motstådare säger då håller jag med om att den typ av konfrontation är helt fel.
Denna tråd startar med frågan om det spelar någon roll åt vilket håll man vänder en kabel. Här tycker jag att man bjuder in "båda sidor" till en diskusion. Då är det olyckligt när frågeställaren blir utskåpad av en auktoritet inom hifi. Den som här är auktoritet inom den vetenskapliga sidan av saken svarar samma frågeställare sakligt och sansat. Notera också att frågeställaren har tydligjort sin okunnighet i fråga och därför bara vill ha trovärdiga svar.
Vi kanske plaskar i ett litet glas nu om man gämför med flera andra forum ute i Världen. Men jag tycker att frågan är värd att diskutera för att hamna på en rimlig konfrontationsnivå framöver.
Bernt: vad besviken jag blev när jag såg Hisingen så himla långt ner i listan...
|
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2007/06/09 : 08:18:28
|
Världen är inte så enkel som man skulle vilja alla gånger och det kan vara en av orsakerna till att det är svårt att få svar på frågor av den här typen.
Korrekt svar torde vara: Riktning kan ge skillnad i vissa fall och inte skillnad i vissa fall.
Om man har hållit på en del med funderingar kring jorddragning och annat så ser man en och annan jordloop i HiFi-uppkopplingar. Ett sätt att få jordningen lite trevligare är att endast ansluta skärmen i en ände och den skall sedan anslutas till den änden som "jordar bäst", vanligtvis källsidan. Alltså, ett fall som helt klart kan ge skillnad då man vänder en kabel! Beroende på hur jordningarna är gjorda i apparaterna som kabeln kopplar ihop ger det olika stor skillnad vid vändning av kabeln. Inte så svårt att acceptera hoppas jag.
Om man har en symmetriskt uppbyggd kabel som skall förmedla växelström är jag starkt skeptisk till att riktningen kan göra skillnad. Har vi däremot en liten del DC med så kan det göra skillnad åtminstone en stund efter att vi vänt kabeln. Förklaringen är att vi har en kondensator som tar lite tid att ladda upp och kabelns DC-komponent kan skapa en liten olinjäritet.
Bara ett par funderingar... |
|
|
rolnor
Member
666 Posts |
Posted - 2007/06/09 : 10:08:16
|
MatsT;
Det du skriver håller flera av författarna här med om, bl.a. Jorma (som väl får betäcknas som ganska "tung"!), se sid 1 i tråden Sen det som ibland hävdas, att man kan spela in en kabel i en riktning och att den sedan låter illa om man råkar vända på den, är det verkligen möjligt? Det är ju variabel växelspänning vi talar om?? Flera kan svära på att det är på det sättet (har själv aldrig hört det)så det kanske stämmer, men visst är det svårt att förklara med tekniska termer?? (obs; full respekt för dom som hävdar detta!) |
rolnor |
|
|
linnar
Kunskaps-Harry 2005 & Semester firare
3623 Posts |
Posted - 2007/06/09 : 22:53:38
|
MatsT: Fin beskrivning!
rolnor: Det är tveklöst så att om man ändrar något i en ljudkedja blir det tveklöst en skillnad. Det gäller även när man vänder en högtalarkabel. Den stora frågan är om manhör någon skillnad om kabeln vänds. Jag har aldrig hört någon skillnad och tror inte man under normala omständigheter kan hör någon skillnad. Jag tror tom frågan mer handlar om det går att se någon skillnad ens i mätningar. Fint av dig att lägga till "obs; full respekt för dom som hävdar detta!" i frågan om det går att höra skillnad. Jag ställer mig bakom det innehållet.
Vi får inte glömma att en del av ljudupplevelsen är just en upplevelse. Dvs det är inte bara ljudets kvalité det handlar om. Det handlar lika mycket om sinnesstämning, utseende, namn på grejerna, ålder på grejerna, om grejerna fått bra testomdömmen, om katten är inne osv.
EDIT: Kablar med skärm eller med "låda på magen" bör kopplas enligt tillverkarens rekommendation annars kan det bli fel rent tekniskt. Se också MatsT's inlägg här ovan.
|
Edited by - linnar on 2007/06/09 23:02:40 |
|
|
Topic |
|