HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Optisk eller coax? Vad funkar bäst?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:23:36  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Jorma, du kommer inte ihåg vilken tidning det är du refererar till?


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:25:02  Show Profile Send marens a Private Message
Det kanske var något problem i setupen? Vi kan spekulera, men det blir nog träffosäkert utan testet tillhands.

Har inte stereophile gjort mätningar också och kommit fram till att optiska kablar mätte lägst jitter?
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:31:54  Show Profile Send Peg a Private Message
Det är nog egentligen hyfsat ointressant för i slutändan är man helt beroende av hur bra ut och ingångarna på de aktuella apparaterna är så man måste testa båda själv för att vara säker.

Jag skulle tro att det är fullt möjligt att implementera både optisk och elektrisk överföring så bra att det inte spelar någon egentlig roll för 16 bitars ljud.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:40:05  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ja altså den där Brewitz är ju en stjärna! Vår nya sökfunktion hittade både tidningen och en gammal tråd på mindre än en sekund!

Så här skrev Jorma då:
quote:
En Tysk tidning -Audio- gjorde förra året (nr.4/04) en test med 15 coaxkablar och 10 toslink av olika fabrikat och i olika prisklasser.
Dom mätte också jitter och det var ca. 10 ggr högre jitter i den bästa Toslinkkabeln jämför med den sämsta coaxen.
Jittret låg på en så hög nivå (jag kommer inte ihåg exakta siffror, men dom var 3-siffriga för Toslinkarna) att testarna ansåg att det var fullt hörbart och mycket riktigt placerades samtliga 10 Toslinkkablar på jumboplats i lyssningstestet.

"Die Messungen #8211; Jitter wird in Picosekunden (ps) angegeben #8211; lieferten für die Optokabel durchweg drastisch höhere Werte als für die Koaxkabel"




Här är tråden: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=41758&SearchTerms=digital,tysk,tidning



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/05/14 :  17:55:26  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jo men problemet för den optiska överföringen kommer av att man behöver omvandla mellan optiskt till elektriskt två extra gånger. Detta ökar problemet med att kunna få en exakt överföring, sedan så spelar själva "skickandet" av signalen inte någon roll eftersom den ändå måste bli elektrisk vid slutmålet.

Därav varför elektrisk är att föredra som jag ser det. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:26:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Får helt enkelt testa en coax-kabel i veckan! Tänkte köpa samma "skräp" som den optiska så det är på samma nivå rent prestandamässigt. Ska bli mycket intressant att se vad som händer!

Men ljudet från optisk utgång är bättre än från RCA i mitt fall, men det kan kanske bero på den bättre DAC'en som sitter i Yamahan?

Har jag ju möjlighet att prova NAD S500i digitalt också! Ska bli kul! En battle of the transporters blir det således i helgen. Denon mot NAD!

Är jitter hörbart och hur fasen låter det? Är det "paketförluster" vi pratar om eller? Att ljudet släcks ut under en bråkdel av en sekund?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/14 :  18:33:43  Show Profile Send Marc a Private Message
Är inte jitter små tidsförskjutningar?

Det borde väl i så fall leda till att detaljåtergivningen och stereoperspektivet blir sämre?

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/05/14 :  19:17:07  Show Profile Send TomasF a Private Message
Jag upplevde en tydlig ljudförbättring när jag bytte från fin coax till billig optisk i min anläggning (Cambridge Diskmagic + Isomagic). Gissar att det berodde på att apparaterna blev galvaniskt åtskiljda och detta hade nog gått att ordna på annat sätt även med coax.

Upplevde även skillnad när jag byttte från billig-Toslink till fin-Toslink, men så liten att det kan ha varit inbilldning.

Jag har läst på lite om Toslink och jitterspecarna för sådana komponenter är dåliga (pulse width distortion +- 20ns). Det mesta emanerar från sändare/mottagare och inte från kabeln.

/Tomas F.

musikälskare

Edited by - TomasF on 2007/05/14 19:19:08
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/14 :  19:34:19  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Här står det om testen som jag nämnde tidigare, men för att få hem hela artikeln kostar det 1,2 Euro, alltså ca 11 kr.
Den kan man tyvärr inte ta ned och lägga upp och länka till, men vad det gäller siffror så var dom 3 siffriga för alla Toslink och den sämsta vill jag minnas hade ett värde på 500 ns (nanosekunder) vilket är rockskyhigh mer än dom 20 ns som du nämner ThomasF.
Och det var jitter som uppstod i kabeln man mätte på.

http://www.audio.de/25_digital_verbinder_ab_25_euro.46903.htm

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:40:27  Show Profile Send Peg a Private Message
500 ns ? inte ps ? oj !

Det är ju en 45e del av tiden mellan två samples ! Borde låta typ som 6 bitars ljud ....nääää kan väl inte stämma ? Eller räknade jag fel nu ?

Marc: japp jitter är små tidsförskutningar som ger följdeffekter i form av extra toner vid sidan av de riktiga tonerna som dessutom via interferens ger skumma effekter ända ner i basen.

OcA: Det är små skillnader. Jag upplever ljud som lite hårt, onaturligt och syntetiskt med mer jitter jämfört med mindre jitter.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:45:11  Show Profile Send TomasF a Private Message
Ojdå. Med 500 ns jitter blir det nog massor bitfel? (SPDIF 44.1 kHz=Ca 2,8Mbps) / mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/14 :  21:53:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag är inte säker på den siffran då det är flera år sedan jag läste artikeln, men ett är säkert och det var att alla optiska kablar i den testen hade 3-siffriga tal utan kommatecken eller punkt mellan siffrorna.
Som jag skrev förut: "vill minnas" och är alltså lite osäker.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/05/14 :  22:29:17  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Ojdå. Med 500 ns jitter blir det nog massor bitfel? (SPDIF 44.1 kHz=Ca 2,8Mbps)

Inte omöjligt, jag har en rätt lång optisk "noname" kabel och den genererar faktiskt bitfel, inte många men det blir några tydligt hörbara. Riktig skitkabel är vad det är men det kan ju inte tas som täckning för att optiskt skulle vara dåligt i sig.

(Om nu någon undrar varför jag har en så usel kabel så köpte jag den vid ett tillfälle då jag ville pröva en sak. Normalt sett har jag inga digitalkablar någonstans då jag saknar extern DAC.)

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/05/15 :  07:25:07  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message

quote:
Jorma, du kommer inte ihåg vilken tidning det är du refererar till?


Jodå Jorma, en liknande test gjordes av tidningen "Stereoplay" i en långtest 2001-2. Där kom man fram till att den "elektriska" digitalkabeln var "Optiska" ledare långt överlägsen.

Den "bästa" optiska kom inte ens i närheten av de "elektriska". Man hade där även redovisat mätresultat.

Mvh
Wolfgang

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se

Edited by - Creative Audio on 2007/05/15 07:35:38
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/15 :  07:50:17  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Jag har läst på lite om Toslink och jitterspecarna för sådana komponenter är dåliga (pulse width distortion +- 20ns). Det mesta emanerar från sändare/mottagare och inte från kabeln


Kanske därför ST sändare/mottagare kostar så mycket dom nu gör.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:07:00  Show Profile Send OcA a Private Message
Peg -> Har inga problem med hårt eller onaturligt ljud. Tvärtom låter det mjukare och behagligare via optisk än RCA och med en betydligt högre grad av detaljering och rumsinformation samt att basen känns en oktav fylligare samtidigt som den är pistongsnabb. Enda nackdelen är väl att ljudbilden kanske är en anings smalare, men desto högre och djupare, så jag kan leva med det...

Ska till Onoff på lunchen och skaffa en coax och se vad som händer. Går ju alltid att lämna tillbaka skiten om det inte blir bättre...

Buden är ju rätt många i tråden, vissa säger att det spelar ingen roll, medan andra säger att det spelar all roll. Kan det inte vara så att det har lite med matchning att göra och var tillverkaren lagt mest pengar på kretsarna? Hellre en bra optisk överföring än en sämre coax och tvärtom?

Återkommer med testrapport när jag provat!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:24:54  Show Profile Send Marc a Private Message
Ser fram emot resultatet. Och när du ändå håller på, skulle det inte vara intressant att jämföra med en lite mer högkvalitativ(?) märkeskabel från en riktig hifi-butik bara för att se vilken skillnad det skulle göra? Att dra några generella slutatser om optisk vs coax kan kanske bli svårt om coaxen kommer från Onoff...iaf enligt mina fördomar.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/15 :  09:43:07  Show Profile Send OcA a Private Message
Jta, visst skulle man kunna göra det. Problemet är att det knappt finns några dyra optiska kablar hos Lefflers i stan... Vilket kanske ger en hint om vilken överföring som anses bäst ute hos "de fina" handlarna...

Hursom blir ju jämförelsen rättvis i den bemärkelsen att båda kablarna håller ungefär samma prisklass och prestandanivå. Hade varit mer orättvist att jämföra den optiska kabeln mot en Nordost coax...

Är säkert skillnad på digitalkablar som är billiga jämfört med dyra, men jag tror att en digital överföring inte är lika kinkig på kabelmaterial som en analog. Bara min teori, men den går säkert att motbevisa om jag lånar hem ett gäng dyrare digitalsnokar från Lefflers. Kan ju räcka med att kliva upp på ett par Suprakablar för ett par hundringar mer jämfört med Profygold som Onoff har. (som dessutom fått kanonrecensioner i What Home Cinema tror jag det är).

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/15 :  10:06:23  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Hinner du testa ikväll?
Är grymt sugen på att höra resultatet
Vi är nog många som väntar...
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/15 :  10:09:04  Show Profile Send OcA a Private Message
Hinner nog med en snabbis i kväll skulle jag tro...

Denon vs. NAD - The Battle of the Transporters!

Directed by OcA

Coming soon to a forum near you!


Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:05:44  Show Profile Send OcA a Private Message
Gjorde ett snabbtest precis. Var och köpte en snok på Onoff och åkte hem och provade.

Blev faktiskt skillnad! Renare ljud, mer neutralt, bättre detaljering och framförallt bättre kanalseparation och större ljudbild. Coax är bättre - iaf hos mig!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:13:52  Show Profile Send Peg a Private Message
Kul !

Prova en riktig orm från Lefflers och se om det blir ännu bättre ?

Edited by - Peg on 2007/05/15 11:14:14
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:36:13  Show Profile Send OcA a Private Message
Ska jag absolut göra! Förutsättningarna finns ju, så det är bara att testa på!

Vad som förbryllar mig är att kontakten på NAD CD'n inte tar den coaxen jag köpte... Den jag köpte ser ju ut som en vanlig RCA, men den på NAD'en ser mer ut som en satelit coax om ni är med, typ antennkabelanslutning fast med skruvkontakt...

Borde det gå att köra en vanlig RCA-kabel som coax mellan min Denon och Yamhan? Kontaktdonen är ju likadana? Om man kunde prova min Supra EFF-ISL som digitalkabel, eller blir det katastrof?

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:39:43  Show Profile Send Marc a Private Message
Kul med snabba resultat! Är det en BNC-kontakt? Som en bajonett-kontakt? Dessa rekommenderas normalt sett framför RCA för digitalkablar.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/05/15 11:40:51
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/15 :  11:44:42  Show Profile Send Peg a Private Message
En vanlig RCA borde bli katastrofalt dåligt men det "funkar".

På nad'en sitter det en BNC kontakt. Det är egentligen en mycket bättre kontakt men fixa en BNC->RCA övergång på funkar det.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000