HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 AV M3s och Sonus faber Gravis Sub
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/13 :  19:16:19  Show Profile Send niklass a Private Message
Tjena!
Jag tänkte bara dela med mig av lite erfarenhet av att köra en rätt så fin sub tillsammans med mina Audiovector signature.

Det funkar inte alls... Jag har ställt subben mitemellan högtalarna för att få den på samma avstånd från lyssningspos som frontarna.

Jag måste säga att jag är rätt förvånad över att den bumlar till basen i förhållande till att bara spela bas med av:na. Jo jag känner till att den stående rekommendationen är att man absolut inte ska ha sub till musiklyssning men jag känner väl ändå att en subsom kostade 18 500:- ny borde kunna prestera musikdugliga basfrekvenser.

Någon annan som har liknande erfarenheter med m3:or?
Någon som har AV:s egna sub tillsammans med m3, hur funkar det isf?

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/05/13 :  19:18:58  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Når denna subb djupare i bas än vad dina AudioVector? I så fall - vad är det då som säger att det inte är den djupare basen som (rummet) grötar till det?



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/13 :  20:02:45  Show Profile Send niklass a Private Message
Njae jag tror faktiskt inte att den gör det, jag upplevde den ju som väldigt musikalisk och trevlig tillsammans med mina monitorer tidigare. Så det är inte rummet som spökar (borde inte vara iaf). Det borde snarare kanske vara så att de är lite olika snabba och därmed inför en distorsion i ljudbilden.

Jag har dock inte haft så mkt tid till krypa-o-flytta övningar sen jag köpte högtalarna. Det kanske är hög tid för det nu. :)

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/13 :  20:04:28  Show Profile Send niklass a Private Message
Det vore intressant att höra vad ni andra AV ägeare har för uppfattning, är det någon här som använder sub till m3/mi3 för att tillföra lite elementyta i lyssningsrummet?

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/05/13 :  21:52:33  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Jag har ingen erfarenhet själv av M3/mi3 + sub men jag vet att en kille på prisjakts forum använde mi3 signature tillsammans med en REL Storm 5 ett tag.
Bara ett tag dock, eftersom han kom på att högtalarna spelade bättre själva, utan sub.

Spelar suben och högtalarna i fas? Det ju är bland det viktigaste av allt när det gäller att integrera en sub.

Prova att ställa suben någon annan stans, t.ex i ett hörn, finjustering av placeringen av suben är också jätteviktig.

Mvh

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/05/14 :  07:12:48  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag håller med Nykmark om att det förmodligen är placeringen och inställningen som spökar i kombination med en eller flera rumsresonanser. De flesta golvarna har väldigt begränsade nivåer under 30-35 Hz. Rumsresonanser kan mycket väl uppträda även lite högre i basen och grumla till ljudet så det blir åter en placeringsfråga. Det är inte säkert att subben skall stå nära dina högtalare, den kanske skall vara nära lyssningsposition beroende på ditt rum eller kanske stå vid en sidovägg eller ett hörn.

Ladda ner ett testsvep och bränn ut till CD för att lyssna om du har besvärliga resonanser.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/14 :  08:32:18  Show Profile Send niklass a Private Message
Jo jag ska ta o göra det. Ska även testa och se vad audyssey i denonen kan göra åt saken.
Det som jaG upptäckte med rumskorrigeringen i stärkaren var att den inte verkade kunna hantera m3ornas diskantkonstruktion riktigt.

Jo, dom ska spela i fas så mycket det går att justera elektroniskt iaf. Men sen blir ju även några centimeter (enligt vissa) tillräckligt mkt ur fas för att grumla till läget.

Tack för tipsen.

Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2007/05/14 08:34:50
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:12:38  Show Profile Send OcA a Private Message
Ett tips är att ställa subben vid din lyssningsposition och sedan spela ett spår med mycket djupbas. Gå sedan runt i rummet och lyssna var du har bäst bas - inte mest utan bäst bas. Ställ sedan subben där du tycker att basen låter bäst och kolla sedan upp fasen osv. Det är iaf ett litet tips på vart subben bäst är placerad. Jag hade min sub mellan högtalarna och tyckte inte det lirade riktigt bra. Gjorde som ovan och kom fram till att subben skulle stå bredvid soffan jag sitter och lyssnar i. Sagt och gjort, flyttade på subben och det blev enorm skillnad. DJup, tight och fullständigt utmärkt kontroll.

Sedan bör du fiddla rätt mycket med delningsfrekvenserna och volymen. Jag delar min sub vid runt 50hz och har volymen ställd på runt 32 av 99, dvs inte särskillt högt, bara så att den fyller ut det sista.

Har även testat med Audivectorsub hemma och det funkade inte alls. Låter ungefär som du besrkiver ljudet du fick med Sonusen...

Om jag var du skulle jag testa en REL sub också, mer musikalisk och tight sub får de leta länge efter. REL är dessutom en barnlek att få att itnegrera bra med dina frontar. AV högtalare är ju väldigt rappa och korta i basen, så en riktig fläsksub kanske inte är rätt väg att gå? Jag skulle testa lite olika placeringar, pilla med inställningarna och kanske kika på en REL istället?

Fördelen emd REL är ju att du ställer allt med fjärren och får en exakt kontroll på varje parameter istället för olika otydliga vred på baksidan. Du sitter i sweetspot och ställer in subben, vilket är en klar fördel eftersom du slipper springa fram och tillbaka och få intrycken förstörda när du har örat 1 meter från subben...

Jag har iaf inga problem med integrationen av sub i mitt system och delar heller ej frontarna neråt i frekvens. Allt spelar för fullt och det fungerar ypperligt!

Placering av sub är extremt viktigt, det får man inte glömma. Testa även att köpa någon form av stenplatta att ställa subben på. Ger ett stabilare basljud som blir fastare och djupare. Mindre bummel mao... Kolla på Beijer, de har billiga grantiplattor! Går med fördel att lägga sten ovanpå subben med om man har stora problem med rummel i basfrekvenserna. Lägg dock en handduk eller liknande ovanpå subben så du inte repar den...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:16:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Ett tips är att ställa subben vid din lyssningsposition och sedan spela ett spår med mycket djupbas. Gå sedan runt i rummet och lyssna var du har bäst bas - inte mest utan bäst bas. Ställ sedan subben där du tycker att basen låter bäst och kolla sedan upp fasen osv


Att kolla fasen i efterhand är ingen höjdare Det kan lika gärna bli att man får flytta på den igen då.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:18:24  Show Profile Send OcA a Private Message
Liten miss, Johan...

Men övriga förfarandet fungerar utmräkt, iaf hemma hos mig. Gjorde stor skillnad att flytta den till "rätt" ställe.

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/14 :  10:37:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att göra så som du beskriver är klockrent

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

niklass
Member

508 Posts

Posted - 2007/05/14 :  11:07:10  Show Profile Send niklass a Private Message
OcA: jo jag har gjor just så när jag ställde subben där den står idag. Dock så var ju det tillsammans med de tidigare frontarna. Men jag tycker nog att subben borde låta som bäst på samma ställe även med nya frontar även om våglandskapet i lyssningsrummet iofs har förändrats en del m a p frontarna. (Det var detta jag refererade till som kryp-o-flytta övningar ovan.)

Jag får ta o slita fram calibrator och köra lite svep när jag får tid :)


Denon 3600 |
Audiovector M3 Signature XTZ A2-300 | AV3C signature | AV-surround till atmos-setup


Edited by - niklass on 2007/05/15 13:45:01
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000