Author |
Topic |
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 02:03:54
|
Cittroman: Jätte OT!! förlåt! Men wankel är kul!!
Citroen byggde ju också med wankel en stund... http://www.youtube.com/watch?v=3WwlgalVH7A Mest info, dessutom på franska men ändå.. Gillar klippet där de visar en jämnförelse på antal delar i en wankel respektive en kolv motor. Ingen dålig skilldnad
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 11:17:58
|
Allt med motorer är ontopic här.
Det var i samband med att citroen köpte upp NSU man fick en Wankel, den som satt i NSU RO 80.
Motorn hamnade också i en GS.
Normalt satt en 1220cc 59 hk luftkyld fyra i denna. Wankeln hade 105 hk. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2007/05/05 11:35:28 |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 12:55:54
|
Är DET en bil ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 13:15:05
|
quote: Är DET en bil ??
Min pärla som jag inte är ägare till längre.
Kamrems och kopplingsbyte.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 13:23:13
|
Verkar vara svårt att komma åt kamremmen. |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 13:24:00
|
F-n vad läckra dom är |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 13:39:27
|
quote: Verkar vara svårt att komma åt kamremmen
Tycker du? Generatorremmen är lika svår att komma åt.
Inte svårt men en jäkla massa skruvar och bultar för att riva fronten. Man måste dra motorn framåt för att få ut den för det går balkar både på över och undersidan av den. Men det är lätt att jobba med den motorn, jag lyfte ut den själv med handkraft motor och låda, bara att ställa sig framför och ta tag i insugsrören och lyfta. Fjädervikt allt i aluminium utom cyllarna.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 14:16:48
|
Det som kändes snabbast att åka var med speedboat på Mekonfloden i Laos för 10 år sedan. Jag och frugan åkte närmare 20 landmil på drygt 2 timmar i en flatbottnad kanot. 1 meter bred och 6 meter lång med en trimmad Toyota bilmotor som drev en ytskärande propeller som satt på en flera meter lång axel. Toppfart 60 knop. Det känns snabbt när man sitter i höjd med vattenytan och relingen bara är 20 cm hög. 250 km i timman har jag kört på autobahn med bil, men det här kändes som minst 300. Motorn hade megafon helt utan ljuddämpning och utan hörselskydd hade vi nog haft grava hörselskador. Föraren körde med ett cigarettfilter i vardera örat
http://www.youtube.com/watch?v=RrjMVD8hAX0&mode=related&search=
http://www.youtube.com/watch?v=nFAMY2Jdfm0&mode=related&search= |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
Edited by - Jorma on 2007/05/05 14:18:25 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 15:00:18
|
quote: F-n vad läckra dom är
Börjar att bli ont om dom nu, billiga när dom såldes och kördes ofta tills dom rostat bort.
En mkt skön bil med hydraulfjädring som trots svag motor marschade på rätt bra. Vibrationsfri motor med trivsamt plutter där bak. Min -85:a hade 1,3l 65hk 180kmh passerades på mätaren när solen låg i ryggen. Första GS:en jag hade var en GS pallas -79 med taklucka.
quote: speedboat på Mekonfloden
Kan tänka mig att fartkänslan var enorm. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 18:37:07
|
Jag har haft en Citroen GSA och det bästa med den bilen var fjädringen. Jag ha en Merca med luftfjädring idag, men vad jag kan minnas var nog Cittran bättre på den punkten. Men den bilen stod mer på verkstan än hemma så det blev en kortlivad bekantskap. Det var en detalj i avgasreningen som inte höll mer än någon vecka och byttes ut 3 gånger innan jag gav upp. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Ryssen
100.000-klubben
8641 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 19:37:58
|
quote: Är DET en bil ??
Hadde en Renault R16 som förtsa bil,ser ut att vara ungefär samma stuk som citroen.Rattväxel och allt,den behövde 85 hästkrafter för att ta 3 personer till 180km/h,tyvärr var den svagaste länken växel lådan,3 st förbrukades,men det fanns gott om dom på skrotarna och billiga var dom. |
Learning by burning.. You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
|
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 00:07:33
|
Ett underbart, men ack så svårfångat ljud uppstår när jag pressat en stund på autobahn i 260 och tvingas bromsa och magnetkopplingen släpper kompressorn i fritt spinn från dryga 20.000 rpm i min C32T AMG. Jag får se till att någon medpassagerare har med videokamera till nästa tysklandstripp. |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 00:58:36
|
Ett smakprov kanske? Eller hörprov rättare sagt.
http://www.youtube.com/watch?v=EHtszjuXEZU |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2007/05/06 00:58:52 |
|
|
time
Harry-vinnare 2004
2637 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 11:52:24
|
" Going to hunt down a Subie " bara jänkarna kan säga sånt.. |
Lämnat forumet |
|
|
lennartj
Member
1273 Posts |
Posted - 2007/05/06 : 13:16:04
|
Tack för tipset Cittroman, det finns ju en hel del C32-snuttar, fast nästan alltid uselt ljud och ingen som riktigt lyckats fånga kompressorljudet när man släpper - OOOIIIiiiiiiiiiiii.i.i... |
/lennartj "Friskt kopplat, hälften brunnet" |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/07 : 11:23:58
|
Mäktigt att åka med i funny car... motorljudet är längre inte igenkännbart som motorljud utan som en enda utdragen explosion.... Hörselskydd någon? |
Min anläggningstråd |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/07 : 16:28:07
|
Det finns nog inga mikrofoner som klarar det ljudet, de klipper ju direkt antar jag. Första gången jag hörde en Top Fuel dragster trodde jag knappt att det var sant, man kan inte prata om motorljud längre, det är mer som en enda tryckvåg som sköljer över en. Det är ju ett mirakel att grejerna kan hålla en hel tävling. (Fast ibland gör de ju inte det förstås. De kör med sprängmattor runt motorerna.) Sist jag var på Mantorp så sålde man krökta vevstakar i depån som souvenirer, det var lite kul - fast dyrt, jag köpte ingen. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/07 : 23:30:58
|
Bernt: Du kan få köpa en bränd kolv och cylinder från min BX 16v om du vill.
Drömbilen: http://www.youtube.com/watch?v=wq54zDv8Z84&mode=related&search= |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
guy gadbois
Member
2415 Posts |
Posted - 2007/05/08 : 09:12:51
|
Så i valet mellan en Citroen SM i fullkomligt nyskick eller en Mclaren F1? |
Min anläggningstråd |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/08 : 10:01:43
|
quote: Så i valet mellan en Citroen SM i fullkomligt nyskick eller en Mclaren F1
Måste man välja |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/08 : 10:54:07
|
Cittra vs 747 |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
arcam
Member
1698 Posts |
Posted - 2007/05/08 : 11:24:58
|
Har en skiva med ljud från olika fiskebåtar med tändkulemotorer härligt stånk i dom motorerna. Det är från c:a 30 olika fiskebåtar...dunk dunk dunk.
|
|
|
Topic |
|