HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 motorljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  02:03:54  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Cittroman:
Jätte OT!! förlåt! Men wankel är kul!!

Citroen byggde ju också med wankel en stund...
http://www.youtube.com/watch?v=3WwlgalVH7A
Mest info, dessutom på franska men ändå..
Gillar klippet där de visar en jämnförelse på antal delar i en wankel respektive en kolv motor. Ingen dålig skilldnad


Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  11:17:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
Allt med motorer är ontopic här.

Det var i samband med att citroen köpte upp NSU man fick en Wankel, den som satt i NSU RO 80.

Motorn hamnade också i en GS.



Normalt satt en 1220cc 59 hk luftkyld fyra i denna.
Wankeln hade 105 hk.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/05/05 11:35:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  12:55:54  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Är DET en bil ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:15:05  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Är DET en bil ??




Min pärla som jag inte är ägare till längre.





Kamrems och kopplingsbyte.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:23:13  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Verkar vara svårt att komma åt kamremmen.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:24:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
F-n vad läckra dom är

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:39:27  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Verkar vara svårt att komma åt kamremmen


Tycker du?
Generatorremmen är lika svår att komma åt.

Inte svårt men en jäkla massa skruvar och bultar för att riva fronten.
Man måste dra motorn framåt för att få ut den för det går balkar både på över och undersidan av den.
Men det är lätt att jobba med den motorn, jag lyfte ut den själv med handkraft motor och låda, bara att ställa sig framför och ta tag i insugsrören och lyfta.
Fjädervikt allt i aluminium utom cyllarna.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/05 :  14:16:48  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det som kändes snabbast att åka var med speedboat på Mekonfloden i Laos för 10 år sedan.
Jag och frugan åkte närmare 20 landmil på drygt 2 timmar i en flatbottnad kanot.
1 meter bred och 6 meter lång med en trimmad Toyota bilmotor som drev en ytskärande propeller som satt på en flera meter lång axel.
Toppfart 60 knop. Det känns snabbt när man sitter i höjd med vattenytan och relingen bara är 20 cm hög.
250 km i timman har jag kört på autobahn med bil, men det här kändes som minst 300.

Motorn hade megafon helt utan ljuddämpning och utan hörselskydd hade vi nog haft grava hörselskador.
Föraren körde med ett cigarettfilter i vardera örat

http://www.youtube.com/watch?v=RrjMVD8hAX0&mode=related&search=

http://www.youtube.com/watch?v=nFAMY2Jdfm0&mode=related&search=

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2007/05/05 14:18:25
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  15:00:18  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
F-n vad läckra dom är


Börjar att bli ont om dom nu, billiga när dom såldes och kördes ofta tills dom rostat bort.

En mkt skön bil med hydraulfjädring som trots svag motor marschade på rätt bra.
Vibrationsfri motor med trivsamt plutter där bak.
Min -85:a hade 1,3l 65hk 180kmh passerades på mätaren när solen låg i ryggen.
Första GS:en jag hade var en GS pallas -79 med taklucka.

quote:
speedboat på Mekonfloden


Kan tänka mig att fartkänslan var enorm.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  16:38:21  Show Profile Send cittroman a Private Message
Trebening
http://www.youtube.com/watch?v=YhuEoX_y0qY

Svensk reklam.
http://www.youtube.com/watch?v=1q4BCe_9WEI

Lite motorljud.
http://www.youtube.com/watch?v=z46fAuokHtE&mode=related&search=

Tidig instrumentpanel.
http://www.youtube.com/watch?v=Wv6T2ffFc_c&NR=1


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/05 :  18:37:07  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har haft en Citroen GSA och det bästa med den bilen var fjädringen. Jag ha en Merca med luftfjädring idag, men vad jag kan minnas var nog Cittran bättre på den punkten.
Men den bilen stod mer på verkstan än hemma så det blev en kortlivad bekantskap. Det var en detalj i avgasreningen som inte höll mer än någon vecka och byttes ut 3 gånger innan jag gav upp.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8641 Posts

Posted - 2007/05/05 :  19:37:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Är DET en bil ??

Hadde en Renault R16 som förtsa bil,ser ut att vara ungefär samma stuk som citroen.Rattväxel och allt,den behövde 85 hästkrafter för att ta 3 personer till 180km/h,tyvärr var den svagaste länken växel lådan,3 st förbrukades,men det fanns gott om dom på skrotarna och billiga var dom.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/05 :  20:30:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Lördag kväll...
Lite annat, kanske nåt för DIY-avdelningen:
http://www.youtube.com/watch?v=gNnSqmem3fs
http://www.youtube.com/watch?v=kkiVhoMks0o
Gött ljud på denna:
http://www.youtube.com/watch?v=P-a577HkRfA
Och så lite olika fordon:
http://www.youtube.com/watch?v=clOmc3WI5fk
http://www.youtube.com/watch?v=m_2yukyQbKE
http://www.youtube.com/watch?v=6Waf2ycyKWY

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/05/06 :  00:07:33  Show Profile Send lennartj a Private Message
Ett underbart, men ack så svårfångat ljud uppstår när jag pressat en stund på autobahn i 260 och tvingas bromsa och magnetkopplingen släpper kompressorn i fritt spinn från dryga 20.000 rpm i min C32T AMG.
Jag får se till att någon medpassagerare har med videokamera till nästa tysklandstripp.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/06 :  00:58:36  Show Profile Send cittroman a Private Message
Ett smakprov kanske?
Eller hörprov rättare sagt.

http://www.youtube.com/watch?v=EHtszjuXEZU

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/05/06 00:58:52
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/05/06 :  11:52:24  Show Profile Send time a Private Message
" Going to hunt down a Subie " bara jänkarna kan säga sånt..

Lämnat forumet
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/05/06 :  13:16:04  Show Profile Send lennartj a Private Message
Tack för tipset Cittroman, det finns ju en hel del C32-snuttar, fast nästan alltid uselt ljud och ingen som riktigt lyckats fånga kompressorljudet när man släpper - OOOIIIiiiiiiiiiiii.i.i...

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/07 :  02:59:09  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Den här var lite kul också: http://www.youtube.com/watch?v=0d-eATKnDEQ

Åk med i en funnycar: http://www.youtube.com/watch?v=3RuyfQF4bMM

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/07 :  11:23:58  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Mäktigt att åka med i funny car... motorljudet är längre inte igenkännbart som motorljud utan som en enda utdragen explosion.... Hörselskydd någon?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/07 :  16:28:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Det finns nog inga mikrofoner som klarar det ljudet, de klipper ju direkt antar jag. Första gången jag hörde en Top Fuel dragster trodde
jag knappt att det var sant, man kan inte prata om motorljud längre, det är mer som en enda tryckvåg som sköljer över en. Det är ju
ett mirakel att grejerna kan hålla en hel tävling. (Fast ibland gör de ju inte det förstås. De kör med sprängmattor runt motorerna.)
Sist jag var på Mantorp så sålde man krökta vevstakar i depån som souvenirer, det var lite kul - fast dyrt, jag köpte ingen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/07 :  23:30:58  Show Profile Send cittroman a Private Message
Bernt:
Du kan få köpa en bränd kolv och cylinder från min BX 16v om du vill.

Drömbilen:
http://www.youtube.com/watch?v=wq54zDv8Z84&mode=related&search=

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/05/08 :  09:12:51  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Så i valet mellan en Citroen SM i fullkomligt nyskick eller en Mclaren F1?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:01:43  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Så i valet mellan en Citroen SM i fullkomligt nyskick eller en Mclaren F1


Måste man välja

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/08 :  10:54:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Cittra vs 747

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

arcam
Member

1698 Posts

Posted - 2007/05/08 :  11:24:58  Show Profile Send arcam a Private Message
Har en skiva med ljud från olika fiskebåtar med tändkulemotorer
härligt stånk i dom motorerna. Det är från c:a 30 olika
fiskebåtar...dunk dunk dunk.
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000