Author |
Topic |
leffee
Member of Nerikes Audiofiler
465 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 18:32:17
|
Wankel är häftigt speciellt dom där 3 skivs wanklarna. En kompis håller på med wanklar och har en 2 skivs turbomatad RX7:a.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 18:35:32
|
quote: Lite mer lågvarviga motorer
Syrrans kille hade ett tag en tändkulemotor uppställd i trädgården och startade upp den då och då, häftigt när den sköt rökringar. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 18:50:20
|
quote: Syrrans kille hade ett tag en tändkulemotor uppställd i trädgården och startade upp den då och då, häftigt när den sköt rökringar.
En sådan granne hade man väl stått ut med, men när Arnold Sundqvist testkörde en 25000 hk jetmotor från ett jaktplan i sin trädgård, tyckte nog inte grannarna att det var så kul. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 18:55:00
|
Vad var det för en tok? |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
|
|
leffee
Member of Nerikes Audiofiler
465 Posts |
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 20:24:54
|
Nu när vi är inne på jetmotorer och sådant.
http://www.youtube.com/watch?v=49rp81KEYsI&mode=related&search=] |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 23:02:53
|
Hur 17 håller en sån som Sammy bilen rak på banan ?? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
Posted - 2007/05/04 : 23:36:01
|
Angående Viggen, hur kan de ligga så nära varandra? Det är mer än Svensson kan göra på E4an... å andra sidan, när de kraschar gör de det ordentligt |
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:38:07
|
quote: Wankel är häftigt speciellt dom där 3 skivs wanklarna. En kompis håller på med wanklar och har en 2 skivs turbomatad RX7:a.
Varför inte 4 rotors när vi ändå är igång?
http://www.youtube.com/watch?v=2URDUVExzNo
http://www.youtube.com/watch?v=Au7F2ttEXWU
Då Mazda kom med denna motor i sin Le Mans bil så var det den första (fortfarnade ända?) japansktillverkade bil som vunnit LeMans. Året efter så förbjöds wankel... Kan man inte kontra så kan man ju alltid förbjuda... :(
EDIT: Aah: såg inte inlägget före... Det var ju en film med Mazdas LeMans kärra med en 4 skivig wankel... Bra drag, trevligt ljud! |
Edited by - dahlfalk on 2007/05/05 00:45:33 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:45:27
|
quote: Varför inte 4 rotors när vi ändå är igång
Kompisen har faktiskt en 4 skivig på G 2st 13B motorer. Skall hitta ner i en Lotus seven kopia (sk lowcost) som snart är klar. 1hk per kilo. Men först skall en "vanlig" streetportad 2 skivig wankel dit.
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:50:46
|
Förutom att dom ser konstiga ut jämfört mot en vanlig motor, finns det några speciella fördelar med Wankel ? |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:52:00
|
quote: Men först skall en "vanlig" streetportad 2 skivig wankel dit.
Hehe, jaså bara! Kommer ihåg Matte Modins Rx7a som gick i Nordic Thunder för ett par år sedan med en bridge portad 13B maskin i. Herrej**lar vad den gick. Bra chassi också! En 13B är ju bara på 1,3 liter och hans gav starx under 300hk utan stress och ändå körde han i stora klassen med maskiner på över 2,5 liter motor volym.. Och han vann ofta!! |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 00:59:24
|
quote: Förutom att dom ser konstiga ut jämfört mot en vanlig motor, finns det några speciella fördelar med Wankel ?
Motorn är liten och kompakt. Du får ut mycket hk i förhållande till motorvolym vilket betydet att du får en lägre vikt i bilen (eller vilken fordon du nu väljer) vilket också resulterar i att du får en bättre vikt fördelning i chassit vilket ger bättre egenskaper osv osv. Sen låter de ju förbaskat trevligt och varvar mycket! Vilket kan va kul |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 01:05:20
|
3 skivig 20B justering på dynon. Låter lite 2 takt om dom treskiviga. http://www.youtube.com/watch?v=vc9KD5wLyl0&mode=related&search=
quote: Förutom att dom ser konstiga ut jämfört mot en vanlig motor, finns det några speciella fördelar med Wankel
Pytteliten motor=lätt Pytteliten rörlig massa=varvvillig som få samt inga kolvar som vänder och själ effekt. mkt brett effektregister. Lätta att trimma. (allt är relativt) Streetportning och bra avgassystem så har man 250+hk, inte illa ur en 1,3l motor utan turbo. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 01:07:05
|
Tackar
Det förklarar varför den ylar som den gör *edit*
Just varvvilligheten hörs o det var jäklar vad högt den ligger
edit igen
quote: The R 26B engine that won was normally aspirated and had four rotors and three sequential spark plugs per rotor. The capacity is 2622 cc actual, rated by FIA formula at 4708 cc. It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). Fuel was electronically injected and consumption was 51.881 liters per 100 km at an average speed of 213.58 kph (excluding pit stops). The air intakes had continuously variable geometry controlled by the engine electronics. The transmission had 5 speeds (full synchromesh) from a Porsche design gearbox and a limited slip differential. The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb). The chassis was designed by Nigel Stroud and the body was carbon fibre. Wheelbase was 2.66 m by 1.53/1.50 m and overall size 4.78 by 1.99 m. It had 18 in wheels, ventilated carbon fibre brakes. Tires were Dunlop 300-640x18 front and 355-710x18 rear
|
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/05/05 01:12:39 |
|
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 01:14:07
|
13B med "lite" överladdning. Kolla hastighetsmätaren.
http://www.youtube.com/watch?v=TNBkZGn6wmY&mode=related&search=
|
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
|
cittroman
Member
2471 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 01:35:37
|
quote: Snacka om att den varvar !!!
Den var inte dålig!
Lång video men värd att kolla.
http://www.youtube.com/watch?v=srrX2WF2LLs&NR=1
Gonatt. |
En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)
PS.Horn hör hemma på Älgar och glas är gjort av grus DS ;-)
Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
|
Edited by - cittroman on 2007/05/05 01:36:12 |
|
|
Jorma
Member
3316 Posts |
Posted - 2007/05/05 : 01:43:12
|
Det har funnits några hojar som har haft vankelmotor också. Van Ven Vankel (från Holland?) var en liten tillverkare som använde en NSU vankelmoter och så var det Suzuki som hade en hoj som jag har sett några ex. av här i Svedala. |
Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg. http://www.jormadesign.com/ |
|
|
dahlfalk
Member
500 Posts |
|
Topic |
|