HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 motorljud
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:26:43  Show Profile Send leffee a Private Message
Hittade inte torrvarvnings filen, men...
Är det en hoj, ett jetplan eller en formel 1 bil?

Gött mos:
http://video.google.com/videoplay?docid=-846771404323761843

/Leffe
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:32:17  Show Profile Send cittroman a Private Message
Wankel är häftigt speciellt dom där 3 skivs wanklarna.
En kompis håller på med wanklar och har en 2 skivs turbomatad RX7:a.


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:35:32  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Lite mer lågvarviga motorer


Syrrans kille hade ett tag en tändkulemotor uppställd i trädgården och startade upp den då och då, häftigt när den sköt rökringar.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:50:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
quote:
Syrrans kille hade ett tag en tändkulemotor uppställd i trädgården och startade upp den då och då, häftigt när den sköt rökringar.


En sådan granne hade man väl stått ut med, men när Arnold Sundqvist testkörde en 25000 hk jetmotor från ett jaktplan i sin trädgård, tyckte nog inte grannarna att det var så kul.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:55:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vad var det för en tok?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2007/05/04 :  18:59:25  Show Profile Send leffee a Private Message
http://www.kanal5.se/templates/page.aspx?id=3627
Här är lite om Arnold
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:15:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Härlig kille!

En favorit i samma stil är ju Sammy Miller, han har världsrekordet på kvartsmilen, 3.583 sekunder och 621 km/h.
http://www.youtube.com/watch?v=p0PixhMqNKQ
http://www.youtube.com/watch?v=vlVVH8ecm5c

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:19:25  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=8mIfb4vIZOQ

Sanslöst !!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:24:54  Show Profile Send cittroman a Private Message
Nu när vi är inne på jetmotorer och sådant.

http://www.youtube.com/watch?v=49rp81KEYsI&mode=related&search=]

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/04 :  23:02:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Hur 17 håller en sån som Sammy bilen rak på banan ??

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/04 :  23:36:01  Show Profile Send huzze a Private Message
Angående Viggen, hur kan de ligga så nära varandra? Det är mer än Svensson kan göra på E4an... å andra sidan, när de kraschar gör de det ordentligt
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:38:07  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
Wankel är häftigt speciellt dom där 3 skivs wanklarna.
En kompis håller på med wanklar och har en 2 skivs turbomatad RX7:a.

Varför inte 4 rotors när vi ändå är igång?

http://www.youtube.com/watch?v=2URDUVExzNo

http://www.youtube.com/watch?v=Au7F2ttEXWU

Då Mazda kom med denna motor i sin Le Mans bil så var det den första (fortfarnade ända?) japansktillverkade bil som vunnit LeMans. Året efter så förbjöds wankel... Kan man inte kontra så kan man ju alltid förbjuda... :(

EDIT: Aah: såg inte inlägget före... Det var ju en film med Mazdas LeMans kärra med en 4 skivig wankel... Bra drag, trevligt ljud!

Edited by - dahlfalk on 2007/05/05 00:45:33
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:45:27  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Varför inte 4 rotors när vi ändå är igång


Kompisen har faktiskt en 4 skivig på G
2st 13B motorer.
Skall hitta ner i en Lotus seven kopia (sk lowcost) som snart är klar.
1hk per kilo.
Men först skall en "vanlig" streetportad 2 skivig wankel dit.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:50:46  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förutom att dom ser konstiga ut jämfört mot en vanlig motor, finns det några speciella fördelar med Wankel ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:52:00  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
Men först skall en "vanlig" streetportad 2 skivig wankel dit.


Hehe, jaså bara!
Kommer ihåg Matte Modins Rx7a som gick i Nordic Thunder för ett par år sedan med en bridge portad 13B maskin i. Herrej**lar vad den gick. Bra chassi också! En 13B är ju bara på 1,3 liter och hans gav starx under 300hk utan stress och ändå körde han i stora klassen med maskiner på över 2,5 liter motor volym.. Och han vann ofta!!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:58:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Då Mazda kom med denna motor i sin Le Mans bil så var det den första (fortfarnade ända?) japansktillverkade bil som vunnit LeMans. Året efter så förbjöds wankel.

http://www.youtube.com/watch?v=Go3Fgd1wgic&mode=related&search=




>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:59:24  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
quote:
Förutom att dom ser konstiga ut jämfört mot en vanlig motor, finns det några speciella fördelar med Wankel ?

Motorn är liten och kompakt. Du får ut mycket hk i förhållande till motorvolym vilket betydet att du får en lägre vikt i bilen (eller vilken fordon du nu väljer) vilket också resulterar i att du får en bättre vikt fördelning i chassit vilket ger bättre egenskaper osv osv. Sen låter de ju förbaskat trevligt och varvar mycket! Vilket kan va kul
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:05:20  Show Profile Send cittroman a Private Message
3 skivig 20B justering på dynon.
Låter lite 2 takt om dom treskiviga.
http://www.youtube.com/watch?v=vc9KD5wLyl0&mode=related&search=

quote:
Förutom att dom ser konstiga ut jämfört mot en vanlig motor, finns det några speciella fördelar med Wankel


Pytteliten motor=lätt
Pytteliten rörlig massa=varvvillig som få samt inga kolvar som vänder och själ effekt.
mkt brett effektregister.
Lätta att trimma. (allt är relativt)
Streetportning och bra avgassystem så har man 250+hk, inte illa ur en 1,3l motor utan turbo.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:07:05  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Tackar

Det förklarar varför den ylar som den gör
*edit*

Just varvvilligheten hörs o det var jäklar vad högt den ligger

edit igen

quote:
The R 26B engine that won was normally aspirated and had four rotors and three sequential spark plugs per rotor. The capacity is 2622 cc actual, rated by FIA formula at 4708 cc. It produced 700 bhp at 9000 rpm and 62 mkg torque at 6500 rpm (448 lb-ft). Fuel was electronically injected and consumption was 51.881 liters per 100 km at an average speed of 213.58 kph (excluding pit stops). The air intakes had continuously variable geometry controlled by the engine electronics. The transmission had 5 speeds (full synchromesh) from a Porsche design gearbox and a limited slip differential. The Mazda 787B car weighed 830 kg (1831 lb). The chassis was designed by Nigel Stroud and the body was carbon fibre. Wheelbase was 2.66 m by 1.53/1.50 m and overall size 4.78 by 1.99 m. It had 18 in wheels, ventilated carbon fibre brakes. Tires were Dunlop 300-640x18 front and 355-710x18 rear

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/05/05 01:12:39
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:14:07  Show Profile Send cittroman a Private Message
13B med "lite" överladdning.
Kolla hastighetsmätaren.

http://www.youtube.com/watch?v=TNBkZGn6wmY&mode=related&search=


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:23:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
http://www.youtube.com/watch?v=WaoPnlrQBCI&mode=related&search=

Snacka om att den varvar !!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:35:17  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
http://video.google.com/videoplay?docid=7478425524329074458&q=high octane

Lite fånigt men lite roligt. V8 vs wankel! Bra drag i rx7orna :D sånt gillar jag!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:35:37  Show Profile Send cittroman a Private Message
quote:
Snacka om att den varvar !!!

Den var inte dålig!

Lång video men värd att kolla.

http://www.youtube.com/watch?v=srrX2WF2LLs&NR=1

Gonatt.

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/05/05 01:36:12
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:43:12  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det har funnits några hojar som har haft vankelmotor också.
Van Ven Vankel (från Holland?) var en liten tillverkare som använde en NSU vankelmoter och så var det Suzuki som hade en hoj som jag har sett några ex. av här i Svedala.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

dahlfalk
Member

500 Posts

Posted - 2007/05/05 :  01:59:33  Show Profile Send dahlfalk a Private Message
Norton körde ju med wankel motorer i sina hojjar i roadracing under 80 och början på 90 talet...
http://www.youtube.com/watch?v=YFX_-iOgQUM
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000