HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 behöver hjälp av någon datakunnig.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/11 :  12:14:50  Show Profile Send regner a Private Message
jag har ett ordentligt problem.. någon jävel har gett sig fan på att göra livet surt för mig.

Jag tar det i korthet från början...

Fejade mail till min sambo,(försök att förstöra vår relation) ett stort antal till mig. Någon ringer när jag inte är hemma för att sedan lägga på när sambon svarar. Människan har även hackat både min och min sambos hotmail och msn och ställt till med en del oreda.. Jag byter lösen gång på gång men ändå personen snart inne igen. Är hotmail verkligen så här osäkert?
det är nu sedan det senaste mailet klart att han/hon antingen känner mig personligen eller finns i min närhet. (även hot om att besöka min sambo har förekommit) Det känns otroligt olustigt och min sambo är riktigt rädd.

Drömscenatiumet skulle vara att få tag på personens riktiga ipadress och hemadress för att sedan göra ett hembesök och bryta varenda ben i kräkets kropp.
Problemet är bara att det känns som en omöjlighet när jag lät en datakunnig polare spåra mailen senast det hände. ip adressen ledde då till en tjejpolare som de fejkade mailen kom ifrån. Jag är hundra % säker på att hon inte har något med det att göra så hennes dator har med andra ord också blivid hackad...

Så min fråga är nu, vad finns det att göra? Finns det något sätt att spåra mailen till personens riktiga ip adress? samtliga mail är skickade från gmail.

Edited by - regner on 2007/08/11 15:22:22

Tomas J
fd _T_

1547 Posts

Posted - 2007/08/11 :  12:36:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Du säger att personen knäcker bådas lösenord till mail och msn gång på gång... Har någon skickat en trojansk häst till dig kanske?
virusscana din dator efter trojaner, om du hittar någon, ta reda på i villken fil den gömmer sig i och fundera över hur du fått den filen till din dator!

Ipn: går ALLTID att spåra, det tar bara mer eller mindre tid och ansträngning, däremot är det inte säkert att du personligen kan spåra dem efter som att alla operatörer inte brukar vara så sugna på att ge ut sina kunders ip nummer...
Om det finns anledning att misstänka brott (villket det gör i det här fallet) så kan ev. polisen hjälpa dig med spårning av ip nummret.

Lider med dig, inte ett dugg kul när sånt här händer.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2007/08/11 12:36:47
Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/11 :  13:02:47  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Kontakta polisen är väl en bra sak att göra. Telia kanske kan hjälpa dig också.

Om man inte vill blanda in polis så skulle säga köpa en ny hårddisk och installerat om datorn. Den gamla disken sparas i fall den behövs som bevismatrial.

Tillägg: Se till så det inte sitter en tangentbords-loggare (tex en sådan här: http://www.keyghost.com/USB-Keylogger.htm ).

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975

Edited by - H on 2007/08/11 13:11:07
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/08/11 :  13:07:21  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Fick för ett par år sedan in saker som skickade mail till alla i min adressbok mm,körde adware mm och virusprogram.med dett verkar mera riktat så att säga..polisen kanske?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/08/11 :  13:22:11  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

1. Dokumentera ordentligt och Polisanmäl.
2. Följ Thomas råd.
- Koppla isär datorn för att säkerställa att det inte sitter saker på den som du inte satt dit
- Kör en grundlig virusgenomsökning med ett uppdaterat virusprogram.
3. Sluta titta på attachments. Om du absolut nödvändigtvis måste kolla på attachements kör dem en extra vända genom ditt virusskydd.


Det är många trojaner som snurrar runt just nu.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/08/11 :  13:45:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Ett mycket bra program som hjälpt mig många gånger att bli av med trojaner är SAS,Super Anti Spyware.
Tror det går att dra ner en trial-version av det.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/08/11 :  13:47:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag håller med, gå till polisen.
Den som gör detta har som sagt troligtvis användt en trojan för att installera ex. en keylogger, men eftersom det är en "riktad" attack så kan det vara extremt svårt att hitta precis var "felet" är; när väl trojanen gett tillgång till datorn så kan personen ifråga gå in och sopa igen spåren efter den (vilket innebär att antivirus program inte nödvändigtvis hittar något) och det krävs en hel del arbete innan man kan vara säker på att allt är borta.
Det normala i sådana här fall är därför att man helt enkelt formatterar om hårddisken och installerar om allt igen.

Hade det "bara" varit ett datorproblem så kanske man kunnat nöja sig med det, men eftersom det också rör sig om telefonsamtal, hot etc så är det ju faktiskt ingen lösning.

Det enklaste sättet att hitta personen i fråga kan också vara att polisen spårar telefonsamtalen, det är nog enklare än att att gå via ip-adressen.


Go to Top of Page

H
Member

432 Posts

Posted - 2007/08/11 :  14:13:01  Show Profile  Visit H's Homepage Send H a Private Message
Precis som f95toli säger så är det bästa att installera om datorn från media man känner är säkert. Sedan är det bra att skydda burken innan man släpper ut den på internet igen.

En hackad dator är en hackad dator och går inte att lita på.

"Simplicity, I guess is a way of saying it. I am all for simplicity. If it's very complicated, i can't understand it."
Seymour Cray, 1975
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2007/08/11 :  15:28:37  Show Profile Send regner a Private Message
tack för alla inlägg.. Det första får bli att köra Super Anti Spyware och se vad den hittar.
Om den hittar något är dock frågan för efter jag hade bytt lösen på jobbet så kom personen fortfarande in. (utan att jag hade loggat in hemma)
Problemet med polisanmälan är att jag inte har någon att polisanmäla. Personen har sopat undan alla spår efter sig och plockat bort alla mail han/hon har skickat.
Dessutom så lär detta vara en ganska lågt prioriterat fall så jag är så gott som helt säker på att det inte kommer att leda någonstanns. Däremot så kan det iof vara bra att ha en polisanmälan att falla tillbaks på ifall den här bara är början.
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/08/11 :  15:33:17  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
regner...om du kör SAS,så gör det med nätverkssladden ur isåfall,glömde jag nämna.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/11 :  15:50:10  Show Profile Send B-200 a Private Message
om det varit jag hade jag hyrt någon datakunnig bekant som kan gå igenom datorn och se om det finns spår som pernoen lämnat kvar som man traditionellt inte kan finna som lekman.

Brukar alltid finnas någon datanörd i närheten i denna IT värld ;)

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000