HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Parkeringsböter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/08/10 :  09:40:26  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Fick parkeringsböter imorse Satte inte in parkeringsskiva (jag har ingen i bilen och det fanns ingen att tillgå på parkeringsplatsen) och vips: efter bara tio minuter var den där. Undrar om det är klokt att ha parkeringsplats med parkeringsskiva och samtidigt inte ha tillgång till parkeringsskivor!? Damen på CarPark tyckte att parkeringskivor finns säkert i närmaste köpcentra så det är bara att åka dit (15 min bilfärd åt ena hållet) komma tillbaka och parkera

Ta dig samman och gör något onyttigt!

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/10 :  09:47:11  Show Profile Send Merkurius a Private Message
Ja, det är enormt surt med parkeringsböter. Detta är faktiskt.se den enda branschen jag tycker bör helt förstatligas... eller är det bara jag och adi6606 som tycker p-lisorna är nitiska
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/08/10 :  10:32:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kan hålla med om att det är surt med P-böter.
O just p-skivor är ett s..ans påfund då de jämt är slut när man ska ha dem.
Jag brukar då skriva en lapp med tiden jag parkerade sedan sätta den på rutan. Hittils så har det funkat, men det kanske aldrig har paserat någon lapplisa då....

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker

Edited by - Tobbe_L on 2007/08/10 10:33:16
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/08/10 :  11:20:52  Show Profile Send B-200 a Private Message
finns ju att köpa på macken sådan genomskinlig plast man sätter fast på insidan av rutan (parkeringsskiva)så man ej behöver ha pappers varianten med sig ju.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2007/08/10 :  11:54:26  Show Profile Send UrSv a Private Message
Jag tycker det är en regel som vilken som helst och eftersom jag nyttjar en tjänst och inte "betalar" får jag ju stå mitt kast. Att man har en P-skiva i bilen är ju inget som är direkt svårt att lösa som nämnts tidigare. Man behöver ju dessutom bara köpa en skiva en gång sen har man ju den...

Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/08/10 :  13:19:45  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Trist att höra om din P-bot, adi6606, har själv fått några st genom åren...

Nu har jag inte fått någon P-bot på flera år, men det kanske beror på att LappLisorna i GBG har blivit snällare???

Det var när för något år sedan, familjekris med ex:et och tonårsdottern, parkerade på gatan alldeles för nära en utfart, parkeringsplatser (upptagna) ca 10 meter därifrån och en LappLisa som gick omkring och kollade bilarna

Efter en stunds förklaring (till LappLisan) när krisen var utredd så hade hon (LappLisan) full förståelse för min idiotiska parkering och varför jag inte hade tid att cirkla runt Haga i GBG för att leta efter en ledig plats.

Med detta vill jag inte säga att Lapplisorna i GBG är lättlurade, men denna speciella Lisan hade empati och kunde läsa av en situation, all heder åt henne.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/10 :  13:22:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Klart att man tycker parkeringsbolag är nitiska, för hur vet man när de ser mellan fingrarna? De kanske skulle lägga ut lappar som sa "För den här gången så slipper du", skulle kanske ge goodwill.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Merkurius
Member

1750 Posts

Posted - 2007/08/10 :  13:53:29  Show Profile Send Merkurius a Private Message
quote:
Klart att man tycker parkeringsbolag är nitiska, för hur vet man när de ser mellan fingrarna? De kanske skulle lägga ut lappar som sa "För den här gången så slipper du", skulle kanske ge goodwill.


Ja, det skulle ju vara en idé att arbeta på...

Min erfarenhet är endast två P-böter under mitt nästan 7-åriga körkortsinnehav. Dock fick jag böterna med cirka 16 timmars mellanrum

Så här gick det till: När jag skulle till skolan så hade de en massa "längor" med parkeringar på bägge sidorna. När man väl kört in på en av dessa längor så måste man backa ut om man inte hittar någon parkering. Jag körde in där jag trodde att det fanns en plats men icket. Det var dålig med parkeringsmöjligheter rent generellt så jag beslöt mig för att parkera vid slutet av längan på hälften asfalt hälften gräsplät. Där fick jag min första bot.

Dagen efter skulle jag åka hemifrån till skolan, varpå jag såg att det låg en till bot på min bil Bilen jag hade då var av en liten speciell färg så man känner igen den relativt lätt. När jag kollade annledningen till denna bot så stod det att mitt parkeringstillstånd inte gick att avläsa och mycket riktigt såg jag att lappen var upp-och-ned Ett klart fel från min sida, men när jag sedan såg att det var samma jävla lapplisa som dagen innan brast det!

Fy fan vad sur jag blev. Han hade garanterat lagt märke till att lappen var upp-och-ned och med tanke på bilens udda färg var jag ett givet mål Jag blir så jäkla upprörd bara jag tänker på det. Tittar man dock nyktert på det hela så var det ju mitt eget fel, men jag tycker att lapplisan var alltför nitisk.
Go to Top of Page

adi6606
Member

550 Posts

Posted - 2007/08/10 :  14:02:08  Show Profile Send adi6606 a Private Message
Nu har jag skaffat en parkeringsskiva Tycker bara att det är ganska irriterande att det tex finns parkeringsautomater i Stockholm som tar bara mynt och en timme kostar 20 spänn. Hur ofta har man egentligen 30-40 kronor i små pengar? Eller att kräva parkeringsskiva och inte skapa möjlighet till att skaffa en, omgående Förresten ser vänstra sidan av vår vindruta löjligt ut: boendeparkering, parkeringstillstånd på kliniken där jag jobbar, parkeringstillstånd för min fru där hon jobbar och numera en plast parkeringsskiva + en liten hållare där man lägger parkeringsbiljeter. Samt transponder, låter som en manick från StarTrak .

Ta dig samman och gör något onyttigt!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:03:52  Show Profile Send 10 a Private Message
Alltså, jag förstår inte problemet. Alla som nånsin parkerar på annans mark har väl en p-skiva och ett par hundra i femmor och tior liggande i bilen, eller? Precis som jag har en domkraft för eventuella hjulbyten, har jag utrustning för att kunna parkera.

Eller är jag ensam om att planera på det här viset?!
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2007/08/10 :  16:13:26  Show Profile Send Jazz a Private Message
Enligt vägverket så kan en p-skiva se ut hur som helst!
En papperslapp med nedskriven ankomstid och datum är godkänt som p-skiva!!!
Vet personligen om en överklagan i Borlänge där parkören fick rätt då han hade skrivit på en servett.

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

Swirve
Member

96 Posts

Posted - 2007/08/11 :  00:32:33  Show Profile Send Swirve a Private Message
Hmm, det här med P-skiva. Är det nåt generellt som man "måste" ha, eller är det upp till parkeringsbolagen? JAg har nog bara parkerat här i norrköping o linköping o aldrig haft eller sett nån skylt om p-skiva...
Förresten är det nån som slår farsgubben min som fick 6 (sex!) boter samtidigt på 6 bubblor han hade stående tillfälligt... :O
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/11 :  00:45:18  Show Profile Send edison a Private Message
Under 30 års bilägande/parkerande har det tyvärr seglat iväg nån eller ett par tusingar i P-böter...om det räcker...

Dock, det är mitt fel och bara jag kan hindra nya böter at störa mitt lugna sinne...för sur blir jag varje gång, mer än nog..hehe...

Har NU tvärt bestämt att det SKA ligga en lagom summa mynt i bilen, nåt som liksom bara inte varit fallet under "rätt många år"...


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/08/11 00:46:43
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/08/11 :  08:23:33  Show Profile Send boombox a Private Message
Det är ju bara att tänka tillbaka på alla de gånger man chansat med felparkeringar och ändå klarat sig från böter. Så blir man glad igen

Brukar tänka på en gång jag parkerade mitt framför huvudingången till en större flygplats mitt bland taxibilrna och flög till Basel ........
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000