HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hemmabiofråga!!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/11 :  01:44:50  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Hej!
Ny i detta träsk som jag är behöver jag lite hjälp.

Har en yamaha rx-v461 o ett par Celestion F10 som frontar,ingen center o ett par Audio pro Qube som surrar.

Nu är det så att jag tycker att dialogen i filmerna är ganska låg trots att jag valt alternativet center none på förstärkaren.

vad kan detta bero på?

Jag har kört med autoinställningen o iövrigt tycker jag att det har blivit ett riktigt trevligt system till en rimlig peng.

Tacksam för svar och övriga synpunkter!

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/11 :  02:05:10  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Förstärkaren kodar väl inte om ljudet och lägger centernljudet i frontarna, när man väljer att koppla bort centern från förstäkaren?? Gissning bara dock
Posta din fråga på "WiFi och flerkanalsHiFi", där är säkert nån som kan. Annras kan väl folket på minhembio.com
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/11 :  02:09:41  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Som jag har fattat(kan ha fel) så ska förstärkaren mixa ut centerljudet i frontarna när man väljer bort centern.

Jag provade att välja in centern och då försvann talet nästan helt.

Minhembio verkar vara svårt att få svar på frågor tycker jag,har inte fått ett enda svar på mina topics där:(

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/11 :  02:24:09  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
testa att köra i stereo. Känner du att talet blir starkare gör kanske din förstärkare ett mindre bra jobb med att mixa ihop kanalerna i multikanal..?

Go to Top of Page

bluemindboy
Member

380 Posts

Posted - 2007/08/11 :  02:26:02  Show Profile Send bluemindboy a Private Message
Man kan ju även ställa in frontarna i "large" läge, annars spelar de ju inte full range, och skickar mycket av det lågfrekventa till subkanalen.. men det antar jag att du har det intällt på
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/08/11 :  06:27:31  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Du borde väl kunna gå in i nån menu och 'höja' ljudet från centern några dB kontra de andra högtalarna? "Autoinställningen" kanske inte gör det bästa jobbet i detta fallet.

/M
Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/08/11 :  09:01:48  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Håller med rannagarden. Kolla även om det kan finnas någon inställning i DVDn för högtalarna,
även om du inte har någon center så är det ju ett ljudspår som borde gå att förstärka genom att höja några dB.
Det brukar även kunna finnas en slags "dialog-enhancer"- funktion i DVD spelare som framhäver talet lite bättre i filmerna.

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/08/11 :  14:16:46  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Finns det inte ofta en "tvåkanalssetup" att välja i menyerna på själva dvd:n?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/08/12 :  10:43:55  Show Profile Send edison a Private Message
PÅ min DVD-spelare har jag ställt ett läge för "center mixed to stero" eller nåt sånt, funkar klockrent!

Dialogen är mitt i prick och med korrekt nivå, ljudet kommer fram väldigt bra och om möjligt med ännu mer "släpp" då det inte kommer direkt från nån mittlåda.Dialogen Upplevs iaf som väldigt "mitt i luften framför mej"

Funkar ju bäst om man sitter solo och lysnar/tittar.
Är man 2-3 i soffan funkar det bra också om än inte perfekt.

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/08/12 :  10:53:34  Show Profile
quote:
Förstärkaren kodar väl inte om ljudet och lägger centernljudet i frontarna, när man väljer att koppla bort centern från förstäkaren?? Gissning bara dock

Det är precis det som sker, om du väljer bort centern kommer det delas upp i fronthögtalarna.

Sen är dialogen alltid låg om man inte kör på referensnivån (det är jävulskt högt ).
Det löser man genom att dra upp centern några db. Inget om man vill ha bästa ljudet, men en nödlösning om man inte kan dra på så högt som det är tänkt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/12 :  14:27:00  Show Profile Send Orpheus a Private Message
tack för erat engagemang!

Tyvärr så når jag inte centervolymen när kah har valt bort den.

Blir ingen större skillnad på talet när jag leker med storleken på frontarna.

Ska kolla om det där med talinställningar i DVD,det är en ganska enkel JVC men vi får se.

Återkommer senare


Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2007/08/12 :  19:57:27  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Det är nånting med Yamaha som är kufiskt här. Som jag skrev i din andra tråd så upplever jag inte att Yamaha fixar det där särskilt bra. (RX-V650). Ibland lirar det fint, men annars inte. Då blir det stereo läget....

En viss tendens tycker jag , utan att ha verifierat helt, är att rena 5.1 kodningar fungerar bra, men om stärkaren själv skall skapa ljudfält så fixar den inte båda och så att säga.

Kör bio i ett annat rum så jag lider inte så mycket av detta.

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Orpheus
Member

970 Posts

Posted - 2007/08/12 :  20:14:17  Show Profile Send Orpheus a Private Message
Jag ska testa att koppla in en centerhögtalare o se om problemet upphör.

DVD:n har inte några inställningar som hjälper till med detta,o när jag läste instruktionen så klarar den bara DD o inte dts
Kan detta ha med saken att göra???

Märkte det att om jag kopplade över i stereoläget så försvinner problemet


Annars är det en häftig upplevelse att se film med surr ljud
Framför allt när möblemanget tillåter en bra uppställning.

Patrik

Mitt System :http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=21660
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000