HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Gruppköp: optokopplare för volymkontroll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 7

Bardis
Member

3345 Posts

Posted - 2007/09/14 :  22:10:24  Show Profile Send Bardis a Private Message
quote:
Adjustable Regulator with Improved Ripple Rejection på sidan 14 räcker såvida du inte tänkte mata in högre än 35V.

Blir inte minsta spänningen med den kretsen runt 1.2V? Då går det inte sänka volymen helt.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/15 :  06:55:53  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det kan du inte göra annars heller för dom går inte ner i noll ohm. Du kan ju alltid sätta en diod eller två i serie om det skulle behövas för att kompensera lite.
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/15 :  13:31:29  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag testade just att köra en kanal styrd av en parallax propeller på en labplatta. Den cpu'n har tyvärr inga DA utgångar så jag har dragit en pinne via motstånd till en konding till ldr'en som jag kör pwn på i ca 80khz och såvitt jag kan höra på "dator stereon" så funkar det grymt bra.

Klämmer upp en bild också eftersom det är för lite bilder här

Hmm nu var det här med 6 kanaler till, en riktig låda, fjärr och nivå matchning mot 4 olika slutsteg ...urk
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:03:42  Show Profile Send Lovan a Private Message
Hur mycket beräkningskraft har en sån där manick? Kan man lägga in kompenseringskurvor? Isf borde man kunna använda omatchade LDR. Fast då behöver man givetvis mäta upp varenda en och gör en kompenseringskurva. Pest eller kolera...
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:47:24  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Kanske nån har bild på en klar volym på kretskort

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/09/15 :  18:52:11  Show Profile Send Peg a Private Message
Den har 8st processorer på 20Mhz styck internt mao overkill (om man inte vill ha TV-ut) men jag hade en liggande.
En vanlig pic eller avr borde duga utmärkt bara dom har ett par k minne för kurvorna så. Gärna nån variant med DA ut för alla ldr'er.

Jo jag tänkte försöka köra matchat i stereo åtminstone och kalibrera stereoparen mot varandra (pest och kolera ) men vi får se hur det blir med det.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:07:52  Show Profile Send Guru a Private Message
Väcker denna tråd till liv igen...

Vad är max spänning på optokopplarna ? Sitter med 5,6V...släpper dom en rökpuff och dör vid dom spänningarna ?
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2008/01/08 :  16:49:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Spänningen över optokopplaren kommer vara ungefär en diodspänning(iomed att det är en diod). Det som är intressant är ju strömmen för det är den som bestämmer om den brinner. Sätt en 100R i serie så borde du klara dig om du har 5,6V.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/08 :  18:17:32  Show Profile Send Guru a Private Message
En 100R i serie med vad ?
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2008/01/08 :  21:12:57  Show Profile Send classe a Private Message
matningsspäningen 5,6v

18 ska de va.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2008/01/08 :  22:04:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
I serie med optokopplaren, du får inte koppla 5,6 V direkt på den för då går den åt h-e.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2008/01/09 :  06:43:04  Show Profile Send Guru a Private Message
Ok, tack
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2008/01/27 :  23:34:38  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Har långtgående planer på en optovolym till en ballanserad hörlusrförstärkare.Men hur kopplas den då,serie elementet på "Hot" och shunten till cold (negativ).Jorden är väl inte inblandat alls,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fredrichc
Member

192 Posts

Posted - 2009/01/26 :  12:03:37  Show Profile Send Fredrichc a Private Message
Väcker en gammal tråd till liv!
Skulle vara intressant att höra hur det har gått, har ni kvar era opto-volymer och hur fungerar de idag?

Jag har ett projekt där jag vill bygga 3 stycken stereovarianter. Jag funderar på var man i dagsläget hittar dessa LDR'er? Kanske är det någon som sitter med några till övers som man kan köpa?
Go to Top of Page
Page: of 7 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000