HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som lyssnat på Penaudio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/01 :  11:10:34  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Det förvånar mig att det finns så lite skrivet här om de finska högtalare som heter Penaudio! De har fått mycket bra kritik i många tester.
När det finns en svensk distributör och säljare så borde det finnas alla fall någon som har hört deras produkter.

Det näms väldigt ofta otroligt udda skapelser från över allt i världen, men om det här märket syns det väldigt lite. Mycket konstigt att dem är så okända i Sverige, och ändå kommer dem från grannlandet i öst.

Det vore kul att höra vad ni har för erfarenhet av dem. Om inte, då är det kanske hög tid att provlyssna. Alla fall de medlemmar som bor i Stockholm.

Här kan ni läsa lite och se några bilder:

http://www.audioconcept.se/

http://www.stereophile.com/floorloudspeakers/206pen/

http://www.onhifi.com/product/penaudio_charisma_chara.htm

I brist på annat så får ni väl kika på grannforumet euphonia och läsa där om Penaudio!
De verkar ha lite bättre koll


Edited by - pick-me-up on 2007/05/01 20:07:12

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:34:54  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta?

Ni är ta mig sjutton patetiska! Alla dessa stora high-end förståsigpåare och inte en enda själ som har hört på Penaudio!

Läs gärna vad t.ex. Jorma tycker om dem på euphonia.

Jag tror jag ska sluta att vara med här. Ni kan ju bara referera på exotiska märken från Kina och fjärranländer men ingenting som kommer från Norden!!
Go to Top of Page

MikaF
Member

146 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:38:28  Show Profile Send MikaF a Private Message
Hello!
Jag har lyssnat på Penaudio på Hifimässan i Helsingfors Där vi själva var utställare. Det lät mycket bra, Dynamiskt och med en stor ljudbild. Dessutom var det en trevlig tjej som demade för mig som ensam gäst i rummet. De hade endast en fåtölj i "sweet spot". Lyssnade på 1 par golvare + en kombination med stativare + sub . Charisma har jag för mig att var ett modellnamn.


Hälsn/Mika

Driver Top HiFi

Edited by - MikaF on 2007/05/04 21:20:20
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:00:00  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Bra Mika!

Fy sjutton vad kul med någon som svarar, alla fall. Var är alla andra???

Dessutom klassad som A-class av Stereophile. Inte vilka skithögtalare som helst får den utmärkelsen. Fast våra bröder på forumet har nog olika syn på den saken


Edited by - pick-me-up on 2007/05/04 21:02:20
Go to Top of Page

ThinMan
Member

215 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:04:51  Show Profile Send ThinMan a Private Message
quote:
Ni är ta mig sjutton patetiska!


Om jag vore du skulle jag ta det lugnt med såna kommentarer. Otrevligheter gör bara folk arga

Bop til you drop
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:22:23  Show Profile Send luften a Private Message
Jag har oxo för mej att jag lyssnat på dem i helsingfors för nåt år sen, men kan varken påminna mej om vilken modell det var eller hur dom lät :)

Ej heller hittar jag nån vettig info på euphonia? Endast nån kort kommentar av Jorma om att han ska leverera kablar åt dem, men jag antar att det inte var det du syftade på. Kanske du kan länka till recensionen?

EDIT: Har trådskaparen lyssnat på nån Penaudio själv?

//air

Edited by - luften on 2007/05/04 21:25:00
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/04 :  22:52:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
finns dom representerade i Sverige bara eller ens varir det ?
Jag vet mycket som Pick me up inte har lyssnat på så jag vet vad han kan vara nu.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/05 :  08:15:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Ni är ta mig sjutton patetiska!


Äh, bli inte frustrerad.
Det finns saker på hemmaplan som har sämre spridning än "exotiska" märken. Sedan finns det så otroligt många märken så det är väl inget underligt eller speciellt med att man inte hört allt?

Penaudio har jag aldrig hört. Ingen som vet om de finns i Sverige?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/05/05 :  08:38:37  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om Audio Concept saluför märket borde ju Audio Concept känna till dessa högtalare. Som för övrigt ser jättefina och "finska" ut

Och om dessa högtalare är konstruerade av en musiker så kan det lova gott....

Robert där borde känna till dem och hur dem låter. Har han dem hemma det bara att pallra sig dit och lyssna..... ( Om man bor i närheten av vår kungliga hufvudstad that is )

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/05/05 :  08:47:51  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message

Såg ju imponerande ut, men är nog inget för mig med de specarna.

Stereophile hade testat dem i en Ayre-setup och även en Moscode 401HR. Det var säkert trevligt.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

StefanL
Member

1020 Posts

Posted - 2007/05/05 :  09:16:13  Show Profile Send StefanL a Private Message
Näe, jag är nog för patetisk för att ha lyssnat på dom.

Om man inte har lyssnat på dom ,ska man då skriva "Nä, dom har jag aldrig hört", inget som driver din fråga framåt tycker jag.


Medlem i eoJeud, HiFi-Skånes stolthet
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  09:22:28  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Har trådskaparen lyssnat på nån Penaudio själv?


luften!

Nej, det har jag inte. Därför är jag mycket intresserad av att få uppgifter av dem som eventuellt har gjort det.

http://www.enjoythemusic.com/superioraudio/
(Klicka på Archives och sen Penaudio Serenade Loudspeaker.)

quote:
... jag gillar ljudet från deras högtalare.

... Jag träffade Bo Hansson över en kopp kaffe därnere och han nämnde bla. Pen Audio som ett av dom rummen med riktigt bra ljud.

Jag skrev ett mässreportage och nämnde bla. Pen Audio som ett av dom bäst ljudande rummen på den mässan.


quote:
Jag hörde Charisma (dom små högtalarna) och Charm (subben) på Frankfurtmässan för 2 år sedan och ljudet som kom ur dom burkarna var inte riktigt det man förväntade sig med tanke på storleken. #168;
Dom här högtalarna är riktiga godbitar vad det gäller ljudet.
Så missa inte att lyssna på dom. Detta är ljud i hög klass.



http://www.euphonia-audioforum.se/forums/lofiversion/index.php/t3570-50.html

http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?act=Print&client=printer&f=5&t=497

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 09:49:21
Go to Top of Page

KingX
Member

586 Posts

Posted - 2007/05/05 :  10:13:46  Show Profile Send KingX a Private Message
tänkte precis nämna det.. att dom finns väll på euphonia sidan.. men det hade du redan länkat till..

"nej har aldrig hört dom" är du nöjd att jag svarat dig nu din sure faen! ;)

//** To Listen Or Not To Listen.. that is the question **\\
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/05/05 :  11:17:21  Show Profile Send bliss a Private Message
Kommer inte ihåg vem det var som lyssnade på dem i stereophile, men när man läste mellan raderna så var det ingen kanonreview direkt. Jag blev uppriktigt förvånad att de senare blev class A rankade.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Audio Concept
Member

981 Posts

Posted - 2007/05/05 :  11:27:39  Show Profile  Visit Audio Concept's Homepage Send Audio Concept a Private Message
Vi har PenAudio, som förutom att vara några av markandens snyggaste högtalare, - låter mycket bra. Stereophile har med all rätt gett dem fina betyg.

I vår gamla butik hade vi många märken/produkter, men pga platsen eller brst på samma, kunde vi inte alltid visa upp allt. Nu däremot, i nya butiken är det mycket enklare, - alla produkter är synliga och uppkopplade.

Samma gäller även för PenAudio, så kom gärna in och lyssna på dem. Ta gärna med egna skivor.

mvh, Audio Concept

mötesplatsen för verkligt musikintresserade... - sveriges största och ledande specialbutik för hifi och high-end

www: www.audioconcept.se butik: Södra Agnegatan 29, 112 29 Stockholm tel: 08 6507250 --- Följ oss på Twitter - Bli ett fan på Facebook - Få vårt Nyhetsbrev
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  12:32:45  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
tänkte precis nämna det.. att dom finns väll på euphonia sidan.. men det hade du redan länkat till..

"nej har aldrig hört dom" är du nöjd att jag svarat dig nu din sure faen! ;)


Tacka, tackar ... Skönt med någon som kan läsa mellan raderna

/Süring

Edited by - pick-me-up on 2007/05/05 12:33:37
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/05 :  13:03:54  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Pick-me-up,

tramsigheter och bulvantaktik får du hålla på med någon annanstans i fortsättningen.



Gå nu till Audioconcept och skaffa dig förstahandsintryck istället för att sitta och flama framför datorn.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2007/05/05 :  14:34:20  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har lyssnat en hel del på Pen Audios högtalare, men vad jag tycker är inte lämpligt att skriva på ett forum, då jag har affärer ihop med Pen Audio och då kan anses vara partisk.
Det är anledningen till att jag inte har svarat i den här tråden.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/05 :  17:35:37  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
quote:
Jag har lyssnat en hel del på Pen Audios högtalare, men vad jag tycker är inte lämpligt att skriva på ett forum, då jag har affärer ihop med Pen Audio och då kan anses vara partisk


Jag förstår, Jorma!

Tack alla fall att du skrev här.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/05/06 :  00:41:04  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag har lyssnat på Rebel2 för ett par, tre år sedan i samband med att jag köpte högtalare. Det skedde nere hos Audio Concept. Vill minas att elektroniken var Synthetis rörförstärkare och CD.

Tillsammans med basmodulerna lät det mycket bra. Även om Rebel 2:orna lät bra i största allmännhet för sig sjlva, tyckte jag att de var lite tunna i basen.

Fann så småningom annat alternativ i prisklassen som jag tyckte var mer prisvärt - Totem Dreamcatcher med dito sub.

Charisma tror jag aldrig att jag lyssnat på.

mvh/Jörgen G

edit: lite förtydliganden och preciseringar

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/05/06 01:44:27
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 3.11 sekunder. Snitz Forums 2000