HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Att flytta musik från LP till datorn med kvalitet
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/04/17 :  09:12:13  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej!

En pensionerad bekant har en mycket fin skivsamling med bla en hel del ovanliga 50-tals jazz LP. Han undrar vilken utrustning han skall skaffa för att flytta sin skivsamling till datorn (av bekvämlighetsskäl). Han vill ha mycket god kvalitet, han är mer datorkunnig än de flesta och har förståss en bra LP-spelare redan (4 st rättare sagt).

Bäst är väl antgligen att inte använda ljudkortet utan att ha en lös A/D, eller? Finnns någon sådan i rimlig prisklass? Mjukvara? Tacksam för hjälp.

/Tomas F.

musikälskare

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/04/17 :  09:56:39  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Jag har inte grävt djupare i biblioteket, men jag har för mig att Hifi&Musik testade olika programvaror för att göra det du vill. Maila info@hifi-musik.se

nr 4 2004 var det (hittade i deras artikelsök).

Har säkert kommit massa prylar sedan dess, men det slog mig bara när jag läste din fråga.

/M
Go to Top of Page

Mupp
Member

72 Posts

Posted - 2007/04/17 :  10:15:53  Show Profile Send Mupp a Private Message
Hej,

Jag har lyckats väldigt bra med bara min laptop och gratisprogram. Se vidare på:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=57218

/Peter
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:22:09  Show Profile Send lars a Private Message
Denna fråga har varit uppe tidigare. Går nog att hitta med sökfunktionen.

Programvaran påverkar inte ljudkvaliten utan det är A/D-omvandlaren som påverkar.

Det finns en gratisprogramvara "Audacity" som borde duga. Har inte provat den själv.

MAudio gör prisvärda A/D-omvadlare. Har själv en MAudio Duo som jag är nöjd med.
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/04/17 :  20:25:34  Show Profile Send lars a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=59166

på Vinylforum.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/04/17 :  21:34:10  Show Profile Send TomasF a Private Message
Ah, tack! /TomasF

musikälskare
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/04/18 :  03:16:21  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Vad är rimlig prisklass? Mycket god kvalitet, det är ju väldigt subjektivt, och personligen har jag aldrig kommit på det klara med hur långt man egentligen kan komma. Min övertygelse dock, att tills jag blir överbevisad om motsatsen, att man kan komma långt, men att det då kan kosta en slant.

Lynx, MOTU och RME är tex tre tillverkare med "erkänt" bra omvandlare direkt i korten. Det måste väl ändå till ett kort för att få in ljudet i datorn?

Om han vill ha bra kvalitet misstänker jag att han känner att "tvättprogram" kan vara av intresse?

Nöjer han sig med CD-upplösning eller önskas DVD-A?

J. Ullberg
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/04/18 :  23:10:35  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tack för tipset om de tre korttillverkarna.

Jag vet ej svaret på dina frågor. Hans stereo är av hög klass om det är någon ledtråd. Mycket handlar nog hans fråga till mig om att få bort osäkerhet: jobbet tar många timmar så han kommer helt enkelt inte att börja om han känner oro för att lite annan utrustning ger mycket bättre resultat. /Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/04/30 :  20:29:47  Show Profile Send lennartj a Private Message
Min personliga åsikt om "tvättprogram" är att de är överflödiga om man har en välskött skivsamling, högklassig spelare och vinyltvätt. Det gäller att eliminera störningarna innan digitaliseringen. Jag tror bekanten har god förståelse för detta.
Om en skiva har allvarliga skador kan givetvis ett tvättprogram göra saker som manuell rengöring eller test med pickuper med olika nålprofil inte kan. Varning för att återgivningen blir platt, livlös och ointressant om man inte är försiktig med tvättprogrammet.

Tur att bekanten är pensionär, eftersom källan är analog måste ju digitaliseringen ske i realtid, nivåer anpassas, varje spår redigeras och taggas.
Ett tips från en gammal analogentusiast är spela in skivbruset från respektive LP och redigera in det mellan spåren om han ska göra CD-images av repektive LP. Även om bruset är nästintill ohörbart störs helhetsupplevelsen om det blir digital tystnad mellan spåren.

Har goda erfarenheter av RME PAD-kort och Steinberg Wavelab (fullversion - lite overkill) och att göra jobbet med wave-filer. Skaffade prylarna för snart 7 år sedan för över 10' SEK
och de är fortfarande "bra nog". Aktuella råd angående hård- och mjuk-vara får andra stå för.
Att han kommer att spara sitt nedlagda arbete i ett icke-förstörande (lossless) format tar jag som en självklarhet.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2007/04/30 :  23:38:01  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, något tvättprogram ska man nog hålla sig ifrån. Man kan ju ta bort dom värsta knäppen manuellt i Audacity om man vill det.
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/04/30 :  23:45:43  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Ett tips från en gammal analogentusiast är spela in skivbruset från respektive LP och redigera in det mellan spåren om han ska göra CD-images av repektive LP.

Finns ett program som heter cd architekt,tror jag,som gör att man slipper dela upp låtstyckena,utan programet man gör index,med låtnamnen så cd spelaren visar rätt låt och speltid mm.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/05/05 15:40:31
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/05/01 :  06:51:55  Show Profile Send Tomas a Private Message
Som Buggson sa: MOTU. Används som D/A mellan outboard och dator med enastående kvalitet, och jag är MKT kräsen. De används i proffesionella sammanhang i studios världen över och kan hittas för en rimlig peng!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:19:13  Show Profile Send lennartj a Private Message
Förlåt Ryssen,
men varifrån får cd architect låtnamnen när det handlar om LP som aldrig registrerats på internet, exempelvis? Dessutom finns det ju skivor där låtarna/satserna går i varandra och motsatsen, pauser - utan att stycket/låten är slut.
Autoindex funkade inte för mig när jag skulle kopiera mina masterband och en del LP till DAT (mestadels "klassisk" musik). Det kan funka på majoriteten av jazz-inspelningar, dock inte alla.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8517 Posts

Posted - 2007/05/05 :  00:51:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
CD architect]
Var några år sedan jag laddade ner en demo,men det går nog inte att ladda ner låt info automatiskt eftersom gäller LP.Men man får nog skriva in låtarna manuellt.Sedan kan man ju flytta index som man vill när låtarna börjar/slutar.Finns demo att ladda ner och prova.
Programmet bränner sedan en cd med index på låtarna som man bestämmt.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/05/05 01:28:15
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.35 sekunder. Snitz Forums 2000