HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Iband undrar man vad man håller på med
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:42:50  Show Profile Send sumo a Private Message
Hej igen.
jAg börjar mer och mer inse det sjuka att skaffa bätre elektronik+högtalare hela tiden.
Sitter just nu och lyssnar på Helloween Keeper of the seven keys1.
Nääääää det låter inte bra.
Om någon hälsar på och undrar vad det är för "muskedunder" till stereo man har, och ber att få lyssna, så vet man precis vilka skivor man skall dema så att de skall bli imponerade.
Att betala kanske 1000000 för att det kanske låter lite bättre måste tillhöra de som har obegränsat med pengar.
Kände att jag måste skriva av mig.
Har hoppar av karusellen, iallafall för tillfället.
Jg har inte ens stoppat i en skiva i min cd-spelare på 6 månader.
Spelar all musik från min HFX-mediacenter.


mL331 ml380s sonyscd777es snell 75ps kablar tara labs audioquest

//Sumo

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:51:20  Show Profile Send huzze a Private Message
Alltså, ärligt talat, jag gillar Helloween. Speciellt KOSK del 1 & 2. Men det är inte referensskivor. Frågan om de kan låta riktigt bra i någon anläggning.

Visst byteskarusellen är farlig, men ge inte upp bara för att favoritskivan låter illa.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/05/04 :  19:51:38  Show Profile Send ninja a Private Message
Jag har inte heler stoppat en enda skiva i min cd-spelare på 2 veckor



... spelar bara vinyl numera


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

sumo
Member

215 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:05:19  Show Profile Send sumo a Private Message
Ninja-Den var bra

Huzze- Det var bara ett exempel bland 1000 (men de är bäst med kiske)

//sumo
Go to Top of Page

keso77
Member

220 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:23:35  Show Profile Send keso77 a Private Message
Jag måste erkänna att jag satt och fnissade lite när jag läste denna tråd tills jag insåg att jag nog också är där, eller åtminstånde på god väg.

Utöver det så insåg jag just att jag spelade min första cd-skiva på några veckor idag. Lyssnar också mycket på vinyl tydligen... heh


Lyssningsrum: Nottingham Interspace / Space tonarm (Ortofon Rondo Bronze) - PS Audio GCPH - Squeezebox Touch - Primare A.30.1 - Dynaudio A52SE / 2 x Velodyne SPL-800i
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/04 :  20:24:30  Show Profile Send Zombie a Private Message
Du kanske har fastnat i att du måste byta uppåt (läs: dyrare) för att det ska bli bättre. Du kan ju sidsteppa. Eller ha en "nedgraderingsanläggning" som du kör på ett par månader varefter du sen kommer att uppskatta din stora anläggning.
Eller så kanske du har jagat upplösning och detalj så till den vida grad att en utväg är att kanske testa en musikalisk anläggning och skita i stereobilder, djup, soundstage, och hela skiten...och bara lägga dig off sweet spot på soffan och lyssna på MUSIKEN du gillar.
Släpp på läderremmarna i tandläkarstolen ett par snäpp och låt musiken flöda! Skit i "referensskivor" - spela bara sådant du gillar. Köp inte musik för att det ska låta bra på din anläggning, köp den för att du gillar den, tegelstenskomprimering etc. till trots.
Lycka till!!! Been there, got a T-shirt...

(LP12, Quad 99, 99, 99, 909, ESL63, Tannoy TS10)

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/05/04 20:27:07
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:02:08  Show Profile Send ninja a Private Message
Köp den biligaste mikrostereo du hittar, lyssna på den i månad eller två sen koppla tillbaka din "gamla" stereo!


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps

Edited by - ninja on 2007/05/04 21:05:05
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:11:13  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Köp den biligaste mikrostereo du hittar, lyssna på den i månad eller två sen koppla tillbaka din "gamla" stereo!
Sen lär du uppskatta Helloween
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/05/04 :  21:22:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
quote:
Köp den biligaste mikrostereo du hittar, lyssna på den i månad eller två sen koppla tillbaka din "gamla" stereo!


risken finns ju att helloween låter bättre på den och du kör en nedgradering. Själv har jag börjat att anpassa min stereo efter hårdrocken istället för finliret.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:01:40  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
Jag vill också att mina gamla hårdrocksskivor ska låta lika bra som för flera anläggningar sedan!
Men jag vill inte nergradera, välinspelad musik låter ju underbart.
Jag lyssnade på Motörhead idag, det lät skit.
Sökandet går vidare efter utrustning som passar mig...
Några tips på "allroundhögtalare" i 15000kr klassen?
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:07:22  Show Profile Send OcA a Private Message
Ubbe O -> PMC GB1!

Kör i princip bara hårdrock hemma och det har aldrig låtit bättre. Till och med de gamla skivorna som förr lät skräp, låter nu helt ok, ja, t.o.m bra!

Finns du i närheten av Norrköping kan du alltid svinga förbi på en lyssning!

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!

Edited by - OcA on 2007/05/05 21:09:04
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:14:35  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Lätt att hamna i att man lyssnar på anläggning istället för musik. För mycket teknikdårar i oss ibland.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2007/05/05 :  21:26:57  Show Profile Send bliss a Private Message
Ja det tror jag också, det är bra att lyssna kritiskt när man letar eller utvärderar en ny komponent, men sen gäller det att lyssna på musiken och dess mening igen.

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/06 :  00:13:44  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Lätt att hamna i att man lyssnar på anläggning istället för musik. För mycket teknikdårar i oss ibland.
Instämmer!
En handlare som jag känner lite berättade att det är ganska ofta som de instalerar kompletta 2-kanals system i de dyrare prisklasser hemma hos folk som knappt har några skivor alls och de som finns är oftast ifrån bolag som är kända för ljudkvaliten, sk. audiofil skivor. Så det är ganska vanligt att det finns folk som lyssnar mer på anlägningarna än på musik så att säga.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2007/05/06 :  00:24:51  Show Profile Send Straub a Private Message
Min fru frågade mig tidigare idag om det inte är jobbigt att jag aldrig nöjer mig utan hela tiden vill ha bättre, om jag inte tappade bort musiken någonstans?
Jag svarade nej...

Kan dock hålla med om att det finns personer där ute som har tappat bort musikglädjen i sin strävan efter bättre ljud. Musikanläggning för 100 kkr och 30 ensamma skivor jämte anläggningen.
Där vill inte jag hamna iaf.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/06 :  10:24:03  Show Profile Send Zombie a Private Message
Bra rockhögtalare? JBL? L100, L200 kanske? Stora Tannoyer?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2007/05/06 :  11:00:17  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Jag är ganska nöjd med min anläggning, fastän det är inte frågan om några högra sfärer.

Det enda jag söker nu är bara skivor med lite extra bra ljud. Ett bra exempel är The Best Of War And More, från bolaget Priority records, SL 9467 och låten Low rider.
(Är lite skraj bara hur allting kommer att låta sen när jag har flyttat!)

Först då när man har hört hur det låter på nya stället kan man sen ta beslut inför framtida köp. Ett nytt phonosteg vore kanske inte så dumt! Och om man skulle hitta ett sånt begagnat, allra helst ett köp av folk här, vore det ännu bättre.
Eller så får man i värsta fall vänja sig vid att börja lyssna med hörlurar.

Men man överlever nog det också. Jag är mest sugen att gå rota i backarna på min lokala skivhandlare och inte behöva tänka på varenda öre vad skivorna kostar

Fast även med obegränsade medel känns det inte bra att köpa för många skivor åt gången. Dem liksom försvinner i mängden då och man njuter inte alls så mycket som man tror. Men låt oss säga cirka fem till tio LP vore inte helt fel att skaffa. Och låter dem inte tillräckligt bra kan jag försöka prångla dem tillbaka, men så klart till sämre pris förstås.

(Lite OT kanske, men det var alla fall mina tankar om ämnet just nu.)

Edited by - pick-me-up on 2007/05/06 11:17:10
Go to Top of Page

Ubbe O
Member

82 Posts

Posted - 2007/05/06 :  11:32:29  Show Profile Send Ubbe O a Private Message
OcA, tack för inbjudan! Tyvärr bor jag alldeles för långt bort
Jag har läst mycket bra om GB1'orna, men har tyvärr inte lyssnat på dem någon gång. Har jag vägarna förbi Norrköping nån gång så hör jag av mig!
Kanske det blir ett par GB1 nästa gång man får uppgraderingssjukan (igen)!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000