HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tack Mats Meyer-Lie!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:00:52  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Hur läser ni?

Jag säger att max 10% av Svenska befolkningen har en aning om vad HiFi är. Men jag tror inte ens det är så mycket, snarare 1%.

Vart har jag skrivit att endast 10% av läsarna på detta forum (som på intet sätt är representativ för befolkningen i stort vad avser HiFi kännedom) kan höra skillnad?

Visa mig det så skall jag genast editera. Om ni inte hittar det ber jag er läsa bättre framöver.

mvh Jonas
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:28:42  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
När du skriver

quote:
Och jag står fast vid mitt uttalande. Jag vågar påstå att i ett blindtest så skulle 90% av alla som lyssnar på den förstärkaren och en lite "smiley-face" tweakad förstärkare från nån no-name tillverkare kommer tycka att no-namen är bättre.

Det är en förskräckligt liten del som ens kan höra skillnad på förstärkare, oavsett prisklass. Du skall vet att den enskilt största faktorn som påverkar folk i deras tycke om steg är VOLYMEN. Det har gjorts MASSOR av blindtester där man påvisat att extremt billiga "skitsteg" har slagit extremt dyra steg bara för att de spelar 2dB högre vid testet.


Menar du då 90 % av Svenska befolkningen ?
Om du gör det så förstår jag inte meningen med att ta upp det.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/05/10 :  23:29:56  Show Profile Send FBK a Private Message
Svenska befolkningen valde du att blanda in nu, inte tidigare.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/05/10 23:53:10
Go to Top of Page

The Leafs
Member

387 Posts

Posted - 2007/05/11 :  08:39:57  Show Profile Send The Leafs a Private Message
Ja jösses....var ska jag börja?

Efter att ha skummat igenom denna tråd så kan jag direkt konstatera en sak. Det finns ett litet obskyrt ord "ELITISM" som passar väldigt väl in i denna tråd. (Denna tråd är tyvärr bara ett av många exempel) Det fullkomligt osar av elitism.

För att börja någonstans: HiFi & Musik är en i mina ögon förträfflig tidning med ett bra innehåll och välskriven. Men den hånas och sågas av många för att den vågar testa och skriva om lite billigare utrustning, utrustning som även vi med en årsinkomst UNDER 600.000 kan köpa. MML blir i detta fall en alldeles utomordentligt tacksam måltavla. Tråkigt eftersom jag finner honom vara en bra skribent som bildar ett gammalt klassiskt team med Olle Linder m.fl.

Så jämför man med Stereophile m.fl som minsann är en fiiiiin blaska, oftast med lite mer svårtillgängliga produkter och alls inte riktad till den breda massan på samma sätt som H&M. Naturligtvis blir det mer politiskt korrekt att försöka trampa på H&M. Ett perfekt sätt för många att framhäva sig själva och minsann visa på att "jag läser hellre Stereophile, för min utrustning är minsann ingen massproducerad skit"

Om H&M, eller i detta fall MML hyllar en produkt och anser den vara väldigt välljudande så anklagas han för att vara köpt, mutad av stora annonsörer, m.m. m.m. Jag kan härmed avslöja en sak: Även annonsörer har prylar som låter väldigt väldigt bra. Jodå, det är faktiskt sant. Vilket avslöjande va?

Om Stereophile hyllar en produkt så är det enligt eliten ett resultat av guldöron och ett extremt starkt journalistiskt arbete. Skrämmande resonemang...

jonash skrev:

quote:
Och jag står fast vid mitt uttalande. Jag vågar påstå att i ett blindtest så skulle 90% av alla som lyssnar på den förstärkaren och en lite "smiley-face" tweakad förstärkare från nån no-name tillverkare kommer tycka att no-namen är bättre.

Det är en förskräckligt liten del som ens kan höra skillnad på förstärkare, oavsett prisklass. Du skall vet att den enskilt största faktorn som påverkar folk i deras tycke om steg är VOLYMEN. Det har gjorts MASSOR av blindtester där man påvisat att extremt billiga "skitsteg" har slagit extremt dyra steg bara för att de spelar 2dB högre vid testet.



Är inte detta att på ett ganska extremt sätt såga människor i allmänhet och HiFi-intresserade i synnerhet? Visst; volymen har självklart betydelse i ett blindtest, men volymen räddar inte en 2.000 kronorsförstärkare i kampen mot en tung Krell t.ex.

Man kan också vända på resonemanget; om du hävdar att så många skulle föredra en billigare förstärkare i jämförelse med en mycket dyrare, är det kanske så att den billigare inte är så värst mycket sämre alls? Kanske är den nästan lika bra trots det lägre priset. Nej, jag vet att du knappast håller med om det, men du behöver för den skull inte såga 90% av den svenska befolkningen...Ytterligare ett avslöjande: Det finns faktiskt fler människor än man tror med bra hörsel och som kan uppskatta bra ljud.

Nä jag kan bara konstatera till min stora besvikelse att även detta forum är ett bevis för den elitism och självgodhet som råder i HiFi-världen och bland en del av dess frälsta. Ännu är inte detta forum riktigt lika illa som t.ex. faktiskt.se, där det finns extrema falanger som driver elitism till sin spets, förhoppningsvis kommer aldrig detta forum dithän heller. Men tendenser finns helt klart.

Obs att jag inte vill använda jonash som slagträ i detta inlägg, det vara bara det att hans inlägg som jag citerade en del ur, bara råkade komma i min skottlinje så att säga.

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/11 :  09:37:05  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
quote:
Zalve,
nej jag har ej lyssnat på den.

Och jag står fast vid mitt uttalande. Jag vågar påstå att i ett blindtest så skulle 90% av alla som lyssnar på den förstärkaren och en lite "smiley-face" tweakad förstärkare från nån no-name tillverkare kommer tycka att no-namen är bättre.



Du får gärna tala om för mig hur 90% av alla som lyssnar på ett blindtest kommer att välja En viss förstärkare. oavsett vilken det blir ?
Gör gärna en matematisk förklaring som visar att du vet vad du pratar om...
quote:

Det är en förskräckligt liten del som ens kan höra skillnad på förstärkare, oavsett prisklass. Du skall vet att den enskilt största faktorn som påverkar folk i deras tycke om steg är VOLYMEN. Det har gjorts MASSOR av blindtester där man påvisat att extremt billiga "skitsteg" har slagit extremt dyra steg bara för att de spelar 2dB högre vid testet.


Vet inte om du inte har förstått. Det handlar inte om vilken produkt som MML skrev om, utan på vilket underhållande sett han skrev.
Du kan även läsa samma trevliga underhållande tester i Stereophile (Bara att de dessutom kompletterat dessa med mätningar)

Att enbart titta på en recension med bara märningar känns lite tråkigt och stelt. Då föredrar jag lite personlig stil, även om vissa kanske tycker att det är överdrivet.
quote:

Men det är klart, när man inte har mer att fylla ut tidningarna med så gäller det väl att kunna skriva en massa dynga...

mvh Jonas

Eller sina inlägg...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2007/05/11 :  13:14:12  Show Profile Send Blue a Private Message
jonash: Med din uppfattning om att det i princip inte ens går att höra skillnader på förstärkare, och din negativa inställning till hifipressen...

Varför intresserar du dig då för ämnet överhuvudtaget? Varför hänger du på ett forum som det här?

Själv fattar jag inte riktigt hur du tänker. Hade jag varit du hade jag försökt hitta någon annan hobby i så fall. Vad vet jag: Frimärkssamling, fridykning, fallskärmshoppning?

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  01:34:18  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Blue: tack för förslaget men nej tack. Du får hålla på med dina hobbies för dig själv. Är HiFi endast förstärkare? Jag anser att förstärkare är den absolut minst viktiga komponenten i systemet om vi räknar den aktiva elektroniken.

Zalve: jag känner till ett antal s.k blindtester som gjorts med en justerad kurva precis så som jag beskrev, och de brukar betinga flest anhängare. Observera att jag inte talar om HiFi kännare utan om människor i allmänhet. Samma människor som gillar hissad bas med 10dB i sina bilar, iPods etc etc.

I övrigt håller jag med om att testrecensionerna som skrivs i HiFi&Musik är underhållande; mer komik får man leta efter.

The Leafs: sök på Richard Clarks amp challenge. Det är över 1000 personer, inklusive ett 100tal ur AES som tagit den testen. Vissa har till och med tagit med en egen favorit rör-stärkare samt en "billig noname" inköpt på Fry's och fortfarande så har ingen kunnat urskilja skillnader på steg om de nivåmatchas extremt lika. INGEN. Det säger väl det mesta.

/Jonas

Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/05/12 :  03:38:30  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
sök på Richard Clarks amp challenge. Det är över 1000 personer, inklusive ett 100tal ur AES som tagit den testen. Vissa har till och med tagit med en egen favorit rör-stärkare samt en "billig noname" inköpt på Fry's och fortfarande så har ingen kunnat urskilja skillnader på steg om de nivåmatchas extremt lika. INGEN. Det säger väl det mesta.


I den info jag hittade så stod det att nästan alla som gjort testet har gjort det i stora grupper under mässor och seminarier. I praktiken hade de ett rum, man släppte in folk som tog en plats och sen körde man igenom tester och du kryssade i ett formulär som du sen lämnade in. Dessa test kan knappast klassar som seriösa. Resultaten visade 51/49% på dessa test.

Testen som gjorts av mindre grupper ligger på 60/40%.

Vad lite saker som jag tyckte var konstigt. Orkar inte översätta så klistrar in istället.

quote:
There is a lack of organized results. Richard Clark only reports his general impressions of the results, but did not keep track of all the scores. He does not know exactly how many people have taken the test, or how many of the people scored #8220;better than average#8221;.

quote:
If someone scored significantly better than average, which might mean that they heard audible differences, it is not clear whether Richard Clark followed up and repeated the test enough times with them to verify that the score was not statistically significant.


Med tanke på att i princip alla som gjort testet verkar ha gjort det i grupp så förstår jag att ingen klarat det. Krävs ju att du först prickar 6 av 8 sen efter det 24 av 24. Med lite huvudräkning så hamnar vi väl på runt 1 chans på miljarden.

quote:
ingen kunnat urskilja skillnader på steg


Ingen har klarat av att pricka 6 av 8 sen 24 av 24. Det är en helt annan sak än urskilja skillnader .

Edited by - forken on 2007/05/12 03:40:08
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/12 :  08:09:50  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
The Leafs, vilket synnerligen bra inlägg du skrev. Det är något av det mer läsvärda jag läst hos oss på länge angående våra relationer. Tack för att du delar med dig.
Du går lite väl långt när du antyder att alla som som skrivit i tråden och som inte tycker om HFM eller MML strävar för att visa sig tillhöra en elit. Så är det naturligtvis inte. Det kan ju helt enkelt vara så att HFM/MML inte skriver om sådant som intresserar.

Jag förstår och håller med i det du skrivit till 99.99999999999% så det är bara en liten, liten smolk i bägaren som i övrigt är fylld till bredden med besynnerlig sötma.

Viljan att såga/smutsa andra för att lyfta sig själv är något som vi på HF jobbar emot. Det har vi gjort de senaste 4 åren och kommer att fortsätta med. Våra regler är bland annat skrivna för att motverka den typen av "sko sig på andra" beteenden. Jag blir lycklig när jag läser/ser att våra grundtankar/filosofier delas så grundligt.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  09:24:40  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Forken,

så pass målande som många skribenter skriver om slutsteg och hur de upplever skillnader, tycker du det inte är märkligt att ingen sådan skribent har passerat testet?

http://tom-morrow-land.com/tests/ampchall/index.htm

I övrigt vill jag bara förtydliga att detta har för min egen del ingenting om att försöka föra fram sig själv genom att smutskasta nån annan. Jag reagerade på HUR en del av journalisterna skriver sina test rapporter. Och det vore väl fanken om man inte fick kritisera journalister, eller har dem ensamrätt på sånt i egenskap av sin yrkestitel????

mvh Jonas
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/12 :  10:45:55  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


quote:
Och det vore väl fanken om man inte fick kritisera journalister, eller har dem ensamrätt på sånt i egenskap av sin yrkestitel????


Jonash, nu räcker det med det här tramset!

quote:
Kunde de här patetiska beskrivningarna som mer liknar svammelgenerering än testrapportering bara upphöra nu med så...Men det är klart, när man inte har mer att fylla ut tidningarna med så gäller det väl att kunna skriva en massa dynga...

Den meningen du vräkte ur dig har fått många att reagera. Det i sig borde få dig att fundera. Det är inte kritik du fört fram utan en totalsågning & smutskastning som du gjort.

Nu försöker du vända det genom argumentationsteknik till hela "tredje statsmakt"-diskussionen. Glöm det. Det var inte kritik du avgav...


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:20:25  Show Profile Send iroise a Private Message
>The Leafs, du skriver helt underbart och har en mycket adekvat argumentation! :-)
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:45:39  Show Profile Send Snutten a Private Message
Min erfarenhet är att olika förstärkare låter olika. så jag förstår inte riktigt vad jonash menar, har du läst dig till detta eller testat själv? Jag bytte från en integrerad till ett slutsteg av samma tillverkare och allt blev klart bättre. Då använder jag dessutom min gamla integrerade som försteg.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:50:58  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Snutten,
läs länken.
mvh Jonas
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  11:56:22  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Pac: okej, en av meningarna kanske var väl hård, men det verkar finnas ett tabu mot att kritisera skribenter och journalister här på forumet. Speciellt HiFi&Musik's.

Jag vidhåller att istället för att måla en Rembrandt så kunde de tala om EXAKT i vilka passager på olika musikstycken som de upplever att olika steg gör saker olika bra. "1.25 in i stycke xxx så finns en stor kongotrumma. Med yyy förstärkare lät den en aningen tunn och ej med tillräcklg fasthet i anslaget".

Nånting sånt istället skulle jag vilja se. Det är för mycket text och för lite fakta i dagens tidning anser jag. Men, många kanske köper HiFi & Musik som en skönlitterär upplevelse istället för en journalistisk och teknisk tidning. Det som tar dem tre sidor att förmedla kunde man göra på 1,5. Det är min invändning, och istället för att då tillgodose tillverkarna och vara rädd om reklamintäkterna (utan dem existerar inte tidningen...) så kunde man tillgodose läsarna med mer info som verkligen betyder nåt.

Det är min åsikt.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:09:55  Show Profile Send Snutten a Private Message
jonash: du har alltså läst dig till detta, testa själv istället!
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:26:04  Show Profile Send iroise a Private Message
Jonash, jo jag köper den för att kolla in lite nyheter, musik och så och har inga andra högre krav på teknik och så. Av samma anledning fast tvärtom så läser jag DN istället för expressen.
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:26:45  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Snutten,

jag hör också skillnader på steg, om du tar dem rakt ur kartongen och kopplar in och gör ett test.

Men det är inte det som tråden handlar om.

Jag har inte tagit testen, men jag har en del vänner som gjort det, och om du justerar in dem så som testet föreskriver går det inte att träffa rätt. Detta är inte bara bevisat utav mina vänner, utan av åtminstone två skribenter på Stereophile, och utav åtminstone 100 stycken extremt välrenommerade inom HiFi branschen i USA.

De flesta tror inte på detta, men de har oftast inte heller fattat vad testen går ut på.

mvh Jonas
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/05/12 :  12:37:17  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag har läst länken och i testet finns det ju de som har vissa anmärkningar mot denna metod, tex....
"If someone scored significantly better than average, which might mean that they heard audible differences, it is not clear whether Richard Clark followed up and repeated the test enough times with them to verify that the score was not statistically significant."

Jag blir ju inte helt övertygad av denna test...
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/12 :  13:27:59  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
quote:
...men det verkar finnas ett tabu mot att kritisera skribenter och journalister här på forumet. Speciellt HiFi&Musik's.

Vad trött jag är på att bli anklagad för än det ena och än det andra. Är vi inte köpta av den ena så är vi det av den andra eller så är det någon annan uppdiktad mörkermansagenda vi springer ärenden för.

Inte nog med att du gjör påhopp på Mats Meyer Lie och HiFi&Musik. När du nu inser att det nog inte var så smart så hoppar du på HiFiForum...

Är du sann eller??? Det här är så tramsigt att jag snart inte har mer tålamod. Sluta nu Jonas.

Det är klart att det inte finns något tabu mot kritik på HiFi & Musik. Om vi modererar mer i trådar om HiFi & Musik kan det bero på att det verkar som om bland annat du Jonas verkar tycka att det är helt OK att spy galla mot just dem. Våra regler gäller alla, inga undantag, inga gömda agendor, inga konstigheter. Så slutar du spy galla och nöjer dig med att kritisera så skall du se att du slipper blå text.



// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  15:02:09  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Pac: jag kritiserar HiFi&Musik för deras sätt att skriva där har du tolkat mig helt korrekt. Däremot var det absolut inte tanken att kritisera FORUMET på nåt sätt. Där missförstod du mig fullständigt. Men det beror på en klantig forumlering av mig. Jag borde ha skrivit att "hos vissa verkar det vara tabu att kritisera HiFi&Musik".

Skitsamma, jag känner ungefär lika många som älskar HiFi&Musik, som dem som "spyr" på den. Tror inte diskussionen är värd att fortsätta.

Däremot så kritiserar jag inte forumet på något sätt, det är bra att det finns forum där alla kan få ha sin åsikt.

/Jonas

Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/05/12 :  16:00:14  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jonash: Att köra bildtest på en billig försärkare med en EQad kurva ?

Att större delen av svenska folket som lyssnar på musik, uppskattar en överdriven höjd baskurva, är väl ingen hemlighet.
Jag tillhör den själv oxå. En helt frekvensrak kruva i rum är det inte många som gillar (sen är det väldigt ovanligt att ha en sån)

Först sågar du MML, sen H&M och sen större delen av marknaden,,, vad är på tur ?
Fick du ut allt detta från en underhållande artikel med för mycket avdjektiv ?

Hur skulle det se ut om du skrev nån artikel Jonash? Enbast mätdata och grafer?



"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/05/12 :  17:36:35  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jonash,
OK, då kör vi vidare!


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/12 :  18:46:45  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Zalve,

ta det lugnt nu lille pojk. Skulle jag skriva en testrapport på en elektronisk produkt som har till enda uppgift att förstärka en signal så skulle det absolut innehålla mer grafer och mätdata ja.

Många verkar tro att det finns mer än fysik i en förstärkare. Magi? Tomten? Rödluvan? Herregud...

mvh Jonas

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/05/12 :  19:29:52  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000