HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Köp av förstärkare, att det ska vara så svårt!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ellep666
Member

61 Posts

Posted - 2007/05/14 :  11:08:44  Show Profile  Visit ellep666's Homepage Send ellep666 a Private Message
Jag går omkring och bär på ett, visserligen ganska angenämnt, problem.
Jag ska skrota mitt hembiosystem och gå tillbaka till härlig tvåkanal.

Men jag vet ju inte vad jag vill ha för grejer!

Sen är det ju det där med tid och möjlighet. Jag är strängt upptagen med jobb, barn, hund, sambo och hela det köret och saknar tid att åka någonstans och lyssna på grejer. Därför hänger jag mest på nätet och försöker läsa mig till vad som kan vara intressant. Kanske beror vimmelkantigheten på det.

Nu har jag i alla fall sålt min bostadsrätt, och eftersom priset rusade iväg något alldeles förskräckligt har jag nöjet att kunna höja budgeten för inköp.

Från att ha tittat på en kombination med Classic 9.0 som försteg och Classic 8.0B som slutsteg för sammanlagt ungefär 8.000:- räknar jag nu med att lägga 15.000 för en kombination av försteg och slutsteg alternativt en integrerad förstärkare.

Redan inhandlad:
Acoustic Energy Aegis One stativhögtalare 89Db

Bestämda inköp som ska ske
Pro-Ject RPM 6.1 SB skivspelare
Pro-Ject Tubebox II grammofonförstärkare

O så lutar det åt en Cambridge Azur CD-spelare. 340/540/640. Har inte bestämt mig.

Läste i nya numret av Hifi&Musik om slutsteget Lyngdorf SDA2175 och den verkar trevlig både till pris och prestanda, om jag nu kunde förstå mig på det där med Klass D, men det är ju en annan femma.

Snörde på mig finskorna och bladade iväg till Hifiklubben här i Linköping. Där fanns den ju givetvis inte inne, och det var mycket tunnsått på tvåkanalsfronten överhuvudtaget. Man kunde ju tänka sig att någon företagsam butikschef eller dylikt hade koll på att Lyngdorf SDA2175 skulle figurera i pressen och därför tog hem ett exemplar för demo, men icke.

Svängde även in på Lefflers i Linköping men kan inte påstå att jag blev muntrare av det.

Kammade alltså noll ute på fältet och lär väl därmed fortsätta leta tips och råd på nätet.

Anyway. Hittade i Hifiklubbens katalog även en integrerad Lyngdorf med beteckning SDAI2175 för 15.000:-. Semi-digital stod det. Det hävdades också att den hade ett härligt rör-ljud. Någon som har en uppfattning eller åsikt om det? Låter lite skruvat att en digital förstärkare ska kunna erbjuda rörljud, men är det sant vore det ju trevligt.

Ponera att jag väljer slutsteget Lyngdorf SDA2175. Vad ska jag sikta in mig på för försteg för runt 4-5.000:-?
Känner mig sugen på rörförsteg som Classic 9.0 eller Xindak XA3200MKII som ju betingar runt 4.500:-
Kan det vara passande, eller heltokigt? Fast det vore ju ännu tuffare om det finns något rörförsteg med den äkta rör-looken för det priset. Tips?

Har ni andra förslag på kombinationer av försteg och slutsteg för 15.000:- Fjärrkontroll för åtminstone volymen är ett måste.

Eller ska jag helt enkelt lägga till 3.000 och slå till på Bladelius integrerade Tyr? Det kan man väl inte gå fel med, eller?
Vart åker jag för att lyssna på Bladelius produkter i närheten av Linköping?

Läste även lite om Cambridge 840A och deras multiroom-funktion. Inte för att det fanns särskilt mycket att läsa om multiroom-funktionen mer än att den fanns och ska vara bra.
Någon som vet mer om den?

Jag är helt enkelt ute efter något som jag kan behålla och vara nöjd med under en längre tid. Omöjligt säger ni. Men mitt facit är två förstärkare på 14 år, samt två par högtalare under samma tid, så jag ska nog klara av det!

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/05/14 :  11:24:01  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Ellep: stirra dig inte blind på vilken klass som steget arbetar i. Det har väldigt lite med att göra hur det kommer fungera för dig.

Det fanns för ett par-tre år sedan en viss anledning till skeptisism mot vissa klass D steg, men nuförtiden vågar jag påstå att det finns inte ett enda klass D steg som är "dåligt".

Det finns däremot väldigt många som har mossa i minnesbarken och fortfarande säger att klass D är skit. De har inte varit ur huset på länge isåfall...

mvh Jonas
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/05/14 :  11:30:59  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
ÅF av tyr kan du finna under Nyhetsdelan av härvarande Forum. Kolla in tråden med Tyr i rubriken! F ö verkar Växjö och Stockholm vara de orter med Bladelius-ÅF som ligger närmast Linköping.

Vill dessutom kasta in Hegel H1 som ett alternativ i förstärkarcirkusen (www.hegel.no) säljs bl a av Ljudmakarn i Stockholm.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/05/14 11:32:51
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/05/14 :  12:17:44  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag har hört Class-D som både låtit helt ok och som låtit riktigt dåligt (senast i butik härom veckan). En modern Class-D kan säkert låta bra men lyssna på den först för en del class-D produkter är fortfarande "gamla".

Tyr är säkert bra. Med en sån kan du ju senare hänga på ett rör försteg, hembio reciever eller fetare slutsteg. Finns säkert någon liknande från Hegel, Primare, NAD eller Arcam mfl. Skillnaderna är nog för det mesta ganska små men det är ju bra att prova några för att övertyga sig själv.

Glöm inte vettiga kablar, det behöver inte vara dyrt eller exklusivt. De som LTS rekommenderar tex är en bra början.
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2007/05/14 :  15:27:41  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag måste slå ett slag för Arcam DiVA A80. Du får inte separata för- och slut-steg, men likväl delbara sådana. En helt fantastisk stärkare!

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=12623

Just nu får du förrsten storebrorsan A90 2000:- billigare än A80, då hamnar du inom din budget.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=15401

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

nahoj
Member

1542 Posts

Posted - 2007/05/14 :  15:36:40  Show Profile Send nahoj a Private Message
Du har PM

Min hemsida/Blogg
http://johanstephan.com/
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/05/14 :  16:31:07  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 99 + 909

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000