HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dynamik vs Upplösning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/28 :  22:48:06  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Time precis och vid valfri frekvens också vilket är än besvärligare.
Japp Quad har sina förtjänster om man inte vill störa sina grannar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/28 :  22:56:10  Show Profile Send gcs a Private Message
Man behöver inte nödvändigtvis spela starkt bara för att man har horn. Det finns en snabbhet i ett par hornhögtalare som nästan ingen annan. Jag menar då alltså jag förmågan att kunna återge transienter.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/03/28 :  22:57:08  Show Profile Send time a Private Message
Ja, det är lite bökigt att få till samma dynamik vid alla frekvenser, speciellt basen, det blir gärna lite stora lådor...

Har märkt att den kan vara behagligt att lyssna på en dynamikfattig högtalare ibland när man inte är så på hugget

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:00:55  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Ahh, Time du menar att horn har sina begränsningar och är inte så bra då man är bakis? Kanske ett par LS3/5A är lämpliga för söndagförmiddagar?

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.

Edited by - Harry_up on 2007/03/28 23:01:52
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:04:53  Show Profile Send ulfsan a Private Message
Nää, horn när man är bakis tror inte jag heller på...

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:07:06  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
Vänta nu, dynamiken har inget att göra med effekten, bara hur högt du kan spela förståss...

Visst blir det rörigt!
Frågan är vilka parametrar som man låser och vilka man låter variera. Känslighet? Effekt? Högtalarnas effektbelastbarhet? Signalkällan?

quote:
För mig är dynamiken skillnaden mellan det starkaste och det svagaste ljudet vid en given effekt ? oavsett vilken.

Vid en given effekt? Förstår jag dig rätt om jag tror att du menar samma högtalare, samma effekt på slutsteget men varierande signal från signalkällan - den skillnaden i högsta och lägsta är dynamik?




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:28:31  Show Profile Send time a Private Message
Engelholm, ja annars blir det ju pannkaka, ni förstår säkert hur jag menar...
Hmm, ja en bra bakishögtalare är ju LS3 men annars ett effektivt sömnpiller

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:38:35  Show Profile Send time a Private Message
Om man tar en LS3 och spelar med 10W så är det inte så stor skillnad mellan svagt och starkt men om man tar 10W i hornen så lossnar fönstren igen.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:43:45  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/28 :  23:57:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
För att utveckla det hela innan det blir förmycket snack om db vilket det egentligen inte handlar om.

Tonalt så ska en talare inte ändra sig efter volym o hög känslighet bör underlätta högre volym pga små konutslag eller hur ?
Vad finns där för nackdelar med att bygga med hög känslighet i åtanke ?

Nu pratar jag inte rent estetiskt utan tekniskt.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/03/28 23:57:19
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/29 :  00:05:32  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Johan: Att nästan alla bra grejor är utgågna eller kostar skjortan.
Som sagt hög dynamik på gott och ont, en viss komprimering vill nog grannar gärna att man har.
Brus brukar bli ett problem, och inte alls givet att rörförstärkare brusar mer på låg nivå. När man kollar på distkurvor så brukar man inte bry sig så mycket om att transistorhäckar har en hel del dist på väldigt låg nivå men med horn kan det vara betydelsefullt.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/29 :  05:18:54  Show Profile Send Eref a Private Message
Min f.d. granne verkade inte ha samma uppfattning om LS35a som ett effektivt sömnpiller som Time och Harry Up. Han uppskattade dem inte ens som botemedel mot söndagsmorgonens baksmälla om jag tolkade hans bankningar rätt. Å andra sidan verkade det inte göra nån större skillnad när jag växlade till mina högeffektiva Everesthögtalare. Fast han var nog ingen audiofil...

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/03/29 :  08:17:30  Show Profile Send Jamo a Private Message
johan.björklund:
quote:
Ljudbilden är enorm på alla håll o kanter men detalj upplösningen är inte i världsklass. Prioriteringen ligger inte på det planet helt enkelt.

Så nu till min fråga, finns det ett samband mellan hög dynamik o upplösning om källmatrialet i sig är dynamiskt ?



Back to basic: Det låter lite motsägelsefullt att ljudbilden är enorm men upplösningen är inte lika bra. Både ljudbild och upplösning bör som jag ser det vara ett resultat av hur anläggningen klarar att hantera de väldigt små signalerna. Kan du precisera eller exemplifiera något mera vad du menar med ljudbild och upplösning. Det där med ords innebörd är alltid ett problem.

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/29 :  08:49:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Back to basic: Det låter lite motsägelsefullt att ljudbilden är enorm men upplösningen är inte lika bra


Upplösningen är på inget sätt dålig (tillräcklig för mig)men det finns högtalare som är bättre men samtidigt sämre. Jag vill inte gå in o peka på olika märken för då spårar det väl ur. WLM:s PAC () system nyttjar rummet för att sprida diskanten o för att få rätt på fasen. Det är mycket hysch hysch hur det fungerar o där är väl patenter med i bilden åxå. Talarna är Höger/vänster markerade o det följer med en jigg för att rikta in dom. Placering från bakre väggen ska vara över metern o dom ska placeras relativt nära sidovägg.

Ljudbild för mig är återgivnings höjd, bredd, djup plus att hur lätt det är att lokalisera dom spelande.

Detaljupplösning som jag menar är när man hör minsta detalj i musiken. Ofta blir det så i diskantrika system men i mina öron går helheten förlorad o musiken börjar sakna driv. Band o elektrostater har inte den effekten i mina öron.

Lägger jag på skiva med dynamik oberoende musikstil så får jag allt det där om detaljer utan att helheten går förlorad. Det är inget problem vi snackar om utan ett förbaskat bra system som blir ännu bättre !

Jag är novis på högtalare med högkänslighet o jag kanske uppfattar det som andra ägare har tjatat om i flera år

*edit*
Från Auras manual.

quote:
6.5 PAC ("Phase Acoustic Corrected") PAC stands for a special and unique advantage of the WLM speakers; i.e. the capability of reproducing an almost perfect sound stage in 3-dimensional extension with 2 speakers. To understand this concept we have to explain that lower frequencies alone do not lend themselves and are therefore not vital for the stage building process during the sound reproduction. Only with higher frequencies stage building (and perception) is possible. Therefore, to reproduce a given signal in a space-like manner it is important that it contains medium and high frequencies together with the lower frequency waves. The prevailing sounds in our surrounding world, usually deriving from single sources, consist of a mix of different frequencies and are discerned and located readily in a given space context. On the other hand, our ears have to accomplish the difficult task to amalgamate the sounds reproduced "artificially" by 2 separate loudspeakers via special drivers for high and medium/low frequencies to a full space-like entity. Speakers having conventional tweeter concepts in a variety of techniques are fighting with the difficulty to fuse the higher and lower frequencies deriving from the 2 stereo speakers for space-like perception.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/03/29 08:54:28
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:00:36  Show Profile Send Harry_up a Private Message
quote:
Ofta blir det så i diskantrika system men i mina öron går helheten förlorad o musiken börjar sakna driv.


Om man spontant börjar dela upp musiken i bas mellenregister och diskant så är det nog något som inte stämmer. Min erfarenhet är att problemet med "diskantrika" system också ofta sitter i för lång efterklang och för mycket tidiga reflexer. Verkligenheten är ganska mycket "mörkare" än man kanske tror om man besöker konserthuset. Hyfsat rak frekvensgång med korrigerad rumsakustik låter ofta inte så mycket bas eller diskant förräns det plötsligt kommer i musiken. Vissa anläggningar låter det som att det kommer massor med bas och diskant hela tiden.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/29 :  09:42:21  Show Profile Send poppen a Private Message
Ju högre saplingsfrekvens och fler bitar dess bättre ljud kvalitet. Däremot kan komprision var berättigat i bland typ tal för att underlätta uppfattningsförmågan av små detaljer. Min erfarenhet grundar sig på i mitt arbete där jag digitaliserar KFs Ljudarkiv till digitalt format 16 / 44.1 kHz för långtids lagring och 16 / 12.0 kHz för utlåning. I fall man använder sig av komprision på dåliga inspelningar typ pappersband från 1950 blir återgivningen bättre.
Skillnaden är dock stor på en 12 kHz och en 44.1 kHz mastering., Trots de gamla inspelningarna.
Att gå ner antalet bitar från 16 000 till 8000 gör avlysning omöjlig.
Komprison är såles inte alltid av ondo däremot ger fler bitar bättre ljud baserat på min erfarenhet.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:06:16  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Oj, oj vad det rinner på här bara för man är borta en kväll . Kul ämne.

Undrar om vi inte behöver skilja på några saker för jag uppfattar att vi som har känsliga högtalare använder ordet "dynamiska" annorlunda än de med konventionella? När vi säger dynamiska menar vi istället att de inte dynamiskt begränsar transienter. Eller för att tala mer begripligt: om musiksignalen kräver en viss transient så kan våra högtalare återge den mer troget när det gäller nivå och snabbhet. Ett hårt slag på en virvelkagge ger en peak på 110dB som signalen kräver medan en konventionell ger ifrån sig 92.....
Andra rundar av transienten helt enkelt.

Jag medger att det kan vara svårt att begripa det här innan man lyssnat på ett sånt här system. Själv har jag ju bytt sättet att se på det fullständigt efter det att jag återupplevt vad sådana här system ger i musikalisk upplevelse.

Att höra BIS skivan med de fyra årstiderna hos Time är en ögonöppnare för ALLA tror jag. Många av Er med -vad ni tror- dynamiska högtalare skulle byta direkt.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:07:36  Show Profile Send Jamo a Private Message
OK, då har jag min uppfattning klar. Mycket hänger på hur man definierar dynamik, och den här tråden visar på en betydande spretighet bland forummedlemmarna. Om man accepterar definitionen på dynamik som finns på Susning.nu så ser jag ett entydigt samband mellan dynamik och upplösning, och där det avgörande är hur anläggningen hanterar de mycket svaga signalerna, givet att lyssnaren uppfattar dem och att lyssningsmiljön tillåter. Min erfarenhet är att rumsuppfattningen "faller på plats" mycket lättare än att de mest subtila detaljerna i musikmaterialet framträder. Vidare är min erfarenhet att de subtila detaljerna i musiken har ett entydigt samband med "svärtan" och "luften" i återgivningen, och allt detta kopplar jag till de mycket små signalerna.

OT: Kommer att tänka på när Kurtan frågade Patrik Sjöberg: Vad är det lägsta du kan hoppa?

Hälsningar Jamo
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:16:27  Show Profile Send gcs a Private Message
Nej kompression är inte alltid dåligt, snarare tvärt om. Det är bara det att man inte får komprimera allt för mycket, musiken och talet måste kunna andas på ett naturligt sätt. Poppen du som tidigare jobbat på SR vet ju också att man tidigare i studion använde sig av lite längre mickavstånd till den som talade vilket också gjorde att man inte fick så bra diskantnivå på röster.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/29 :  10:52:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Om man accepterar definitionen på dynamik som finns på Susning.nu så ser jag ett entydigt samband mellan dynamik och upplösning, och där det avgörande är hur anläggningen hanterar de mycket svaga signalerna, givet att lyssnaren uppfattar dem och att lyssningsmiljön tillåter. Min erfarenhet är att rumsuppfattningen "faller på plats" mycket lättare än att de mest subtila detaljerna i musikmaterialet framträder. Vidare är min erfarenhet att de subtila detaljerna i musiken har ett entydigt samband med "svärtan" och "luften" i återgivningen, och allt detta kopplar jag till de mycket små signalerna.
Exakt.
quote:
Jag medger att det kan vara svårt att begripa det här innan man lyssnat på ett sånt här system. Själv har jag ju bytt sättet att se på det fullständigt efter det att jag återupplevt vad sådana här system ger i musikalisk upplevelse.
Jag också. Fullständigt. Det var chockerande första gången.
quote:
Att höra BIS skivan med de fyra årstiderna hos Time är en ögonöppnare för ALLA tror jag. Många av Er med -vad ni tror- dynamiska högtalare skulle byta direkt.
Lyssning rekommenderas!

Det systemet är utan tvekan det mest brutala jag någonsin hört. Men samtidigt är det finstämt och välupplöst.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:05:30  Show Profile Send rolnor a Private Message
Micke Y;

Är det inte önskvärt att ha högtalare med samma känslighet som artisten/producenten hade vid mastringen, om man vill att deras ljudbild också ska bli den man får i vardagsrummet (alltid önskvärt?). Jag kan tänka mej att t.ex. Madonna inte använder horn i studion (vet dock ej). Här kommer vi in på den eviga biten att olika system passar bäst till olika genres. Om jag vågar tjata lite så tror jag t.ex. att just hon skulle vara mycket nöjd med hur hennes senaste skapelse låter hemma hos mej.

rolnor
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:14:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Rolnor

Jag ser ingen sådan koppling. Dels därför att flera mastering studios har väldigt dåliga system som monitors (kolla på recaudioforums), dels därför att många gör det som en "plug in" till programmet där musiken har skapats/lagrats (spar pengar).

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:15:39  Show Profile Send Harry_up a Private Message
rolnor:
Nä, studiotekniker använder standard studiomonitorer för att låter det "så här" så blir det "bra".

Pga av platsbrist och rumskänslighet så använder man högtalare som måste "se" över mixerbordet. Och JBL, Tannoy, Genelec och diverse monitorer är specialbyggda för ändamålet. Historiskt har man använt högtalare med horn i övre registren men bashorn har nog aldrig varit någon standard.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/29 :  11:38:20  Show Profile Send gcs a Private Message
Genelec som är ganska vanliga är inte hornhögtalare. Ett problem är ju också att det idag finns så många små studios där man faktiskt inte har den fysiska platsen till stora monitorer. Då blir det så att man jobbar med närfältare och dessutom så är det också så att man med närfältare ibland även kan få plats med 5.1. Det är också så att dom tidigare stora sudios ofta bygger bort den stora studion och bygger hellre flera små studios med kontrollrum.(Jmf. multibiografer)

Edited by - gcs on 2007/03/29 11:40:18
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/29 :  12:50:40  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Användes inte tidigare (och säkerligen mkt fortfarande) större JBL monitorer med 2" och dubble 12" alt. 15" i större studios inte helt sällan tillammans med urei eller QSC steg (med eller utan JBL logga på :)

Jag vill gärna passa på att fråga om en mkt kryptisk och högst subjektiv term, nämligen "energi", kan man möjligtvis koppla denna upplevda energi till dynamik.

Vad menar jag med energi förresten ? hur skal jag uttrycka det...

Vissa kombinationer av utrustning ger någon form av "in your face" och nästan aggresiv presentation av musiken som verkligen rycker tag i en, en del andra lallar på inställsamt och tillbakalutat, nästan livlöst, vad beror detta på tro, finns det här en koppling till dynamik?

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000