HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Within Temptation "The Heart of Everything"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:26:28  Show Profile Send huzze a Private Message
Detta är Hollands största musikexport och ett metalband med inriktning på symfoniskt/goth.

Har tidigare inte lyssnat på denna grupp, men tack vare en bra skivaffär där jag bor, (www.skivbutikenjakobsberg.se) så fick jag upp ögonen (öronen?) för denna. Det låter som en blandning av Evanescence och Nightwish, med en fördel att sångerskan sjunger mindre operainspirerat (som Nightwish) och mer som Evanescence.

De 11 låtarna tar en knapp timme att lyssna igenom och den är inspelad med skön tyngd och mycket känsla. Plattan växer fortfarande för varje lyssning och jag nynnar med och lever mig in i varje låt. För att vara metal så är det klart mer tung-gung än snabba riff och de tyngsta låtarna är i början av skivan och det blir mer och mer åt "balladhållet" mot slutet. Vissa stråkarrangemang för tankarna till Metallicas S&M andra ger en känsla av filmmusik.

För er som läst så här långt vet nu om det är något att ha, så spring och köp. För er andra som bara har en ytlig bekantskap med Evanescence, Nightwish, eller Metallica's S&M och tror att det kan vara något, spring och lyssna...

http://www.within-temptation.com/en/

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:28:52  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
En annan att jämföra med kan också vara Lacuna Coil

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/23 :  11:53:41  Show Profile Send Ayn a Private Message
Tyckte att WT var bra på "Mother Earth", sen gick det utför när de fick för sig att de skulle låta mer Evanescence än de skulle låta WT.

Skrev en kort recension om förra skivan "The Silent Force" på rateyourmusic.com:
Someone somewhere on a record company decided that Within Temptation, now made famous through the success of Mother Earth [international edition], was going to be the new Evanescence. In a way it worked - Silent Force has been a decent success commercially - however the music is poor and very one-dimensional compared to the brilliant predecessor. Sure one can hear this album had a bigger budget than the last, but the production has been made 'radio compatible' which is to say the dynamics are gone and Sharon's vocals have complete dominance over everything else. Not that her vocals are bad though - her voice is absolutely adorable and saves this album from becoming as bad as it could have been.

On the upside, compared to Evanescence the song-writing actually isn't too bad as the songs actually do have some variation to them. But that's about it...

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7711 Posts

Posted - 2007/03/23 :  12:41:32  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Förra skivan var en katastrof i min mening där vissa låtar var helt utan gitarrer för att passa skvalradion . Den svenske! producenten förstörde allt för att få den så utslätad som det gick.

Menar du att den här är mer en återgång till hårdrock alltså??

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:14:34  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Menar du att den här är mer en återgång till hårdrock alltså??
Det får andra svara på då det här är första skivan med WT jag hört. Dock ligger tempot på låtarna i den långsammare delen av skalan. Andra kanske kan svara på din fråga. Iaf är jag intresserad av att höra mer av deras äldre material.
EDIT: Kanske ska jag dock hoppa över förra skivan med tanke på era åsikter.

Edited by - huzze on 2007/03/23 15:15:23
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/23 :  15:50:42  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Håller med andra här, Mother Earth är den bättre än Silent Force. Dock så blir det ändå av att köpa The Heart Of Everything. Bara för att jag gillar WT. Jag lyssnar hellre på dom än Nightwish.

Som musik WT gör så är det inte så mycket "snabba låtar", Dom låtar som är snabba låter för mycket Evanesence, vilket bara tar ner betyget, Så om HoE ligger mot det långsammare tempot så verkar det vara värt köpet.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

luften
Member

723 Posts

Posted - 2007/03/23 :  16:49:07  Show Profile Send luften a Private Message
Jag håller även med, men vill ännu säga att deras höjdpunkt var skivan Enter. Mother Earth var ännu lyssningsbar, men efter det verkar det som om tyngdpunkten blev att göra populärmusik för radio. :(

//air
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/03/23 :  17:01:45  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har bara hört "the silent force" och i jämförelse med Nightwish var det mycket blekt. Inte dåligt, men inte lika färgstarkt. Man kanske bör lyssna på denna nya plattan, innan man dömmer ut WT. (Inte mycket kan mäta sig med Tarjas sånginsatser i Nightwish)

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/03/23 :  17:10:41  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Så om HoE ligger mot det långsammare tempot så verkar det vara värt köpet.
Det är långsammare än Evanescence.
quote:
Man kanske bör lyssna på denna nya plattan, innan man dömmer ut WT.
Gör det! Hon kan sjunga även om sångtekniken är annorlunda mot Tarja, ibland blir det t o m lite Sally Oldfield, för den här tjejen kan sjunga långt upp i registret.
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/23 :  17:57:36  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
HA!!
Tarja, henne skulle jag inte vilja ha med i ett band för hennes sång. Hon var bra dom 2 fösrta skivorna med Nightwish men sen blev det bara blahablahum av allt. Men jag håller med om att The Silent Force inte är en bra skiva, den är inte riktigt Within Temptation över den skivan, även fast den var underhållande att lyssna på i början. men det var väl för att man saknat nytt material fron WT.

Mother Earth och Enter är som sagt bra skivor där visar Sharon den Adel hur man ska sjunga, och hoppas på samma i HoE.

my 2 cents

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system

Edited by - byakugan on 2007/03/23 17:57:57
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/25 :  13:40:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag tycker ändå att det är rätt bra låtar i The Silent Force.
Men produktionen har plockat bort bandet och ersatt det med någon konstig anonym kompmaskin.
Efter att bara lyssnat igenom den nya plattan en gång så känns låtarna mer anonyma, men producenten har släppt igenom mer av bandet.
Jag köpte plattan ihop med Therions "Secret of the runes" och den plattan sopade bort snabbt bort Within Temptation från kartan. Men jag får väl försöka ta tag i The heart igen och se om den öppnar sig.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Hornta
Member

1107 Posts

Posted - 2007/03/25 :  15:09:39  Show Profile Send Hornta a Private Message
Therion rules

WT's skiva är helt okej, men det är något som inte riktigt känns rätt med musiken... kanske kommer ju mer man lyssnar...

Stereon: DIY: Synergy Horn + 15" baslåda | Anaview AMS1000 och ALC0180 | MiniDSP | Emotiva UMC-200 | AppleTV 4 | Rega P3 | Energy-transformers Vibb-eaters
Cyklar: Speciallzied Enduro 29/6fattie Elite 2017 w/ lyrik 180mm | Specialized Stumpjumper FSR 26" EVO w/ pike 160mm & monarch+ 150mm
Minhembio: http://www.minhembio.com/mikaelhornqvist/
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/26 :  11:03:13  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
I detta sammanhang vill jag gärna nämna den norska gruppen Tristania vars senaste två alster håller relativt hög klass. Smakprov finnes på http://www.myspace.com/tristania där låtarna "equilibrium" och "mercyside" är från de senare skivorna.

Lacuna Coil nämnde jag tidigare finns naturligtvis också på myspace http://www.myspace.com/lacunacoil

Personligen tycker jag att Within Temptation känns lite som när man får för mycket majonnäs på maten. Det är gott i början men blir lite mäktigt i längden...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/26 :  11:21:30  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Och bara för för att röra upp lite mer i grytan så måste jag tipsa om gruppen After Forever. Ett riktigt bra nederländskt band som gör en lite råare variant av samma stil.

http://www.youtube.com/watch?v=qsCiuY9W1es
ett litet smakprov

mitt system
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/03/26 :  19:54:46  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
After forever lät riktigt intressant. Lite färgstarkare än WT. Sången når inte alls upp till Tarjas nivåer (), men jag skall nog investera i en platta. Någon speciell som rekomenderas?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/26 :  20:51:40  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Rekomenderar verkligen Decipher från 2001 med After Forever. Jag har iofs inte hört den senaste skivan, men tror inte att den når till samma nivå. Men jag kan ju ha fel

mitt system

Edited by - byakugan on 2007/03/26 20:52:09
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/03/27 :  23:42:54  Show Profile Send huzze a Private Message
After Forever hade skön tyngd och bra musik, men sångerskan sjunger för mycket "opera". När hon inte gör det så låter hon klart bättre. Hur är en skiva? Sjunger hon varierat eller är det operaköret?
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/03/27 :  23:57:22  Show Profile Send huzze a Private Message
Lacunacoil var riktigt bra
Tristania var inte lika kul i mina öron. Mest sången som "förstör" lite.

Kom på att jag kan nämna Drain, en skön grupp med bara svenska tjejer
De har gett ut "Horror Wrestling" 1996 och "Freaks of Nature" 1999
Hittade bara en "inofficiell" sida http://mbcerbere.free.fr/draina.htm
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/28 :  01:30:57  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jag vågar bara prata om bandet till albumet Decipher som jag gillar extremt mycket, hon sjunger mest Opera. Men det jag gillar mest med dom är att dom blandar in en lite hårdare röst i sången med, så det är ju inte enbart Floor Jansen som sjunger i den skivan.

Min smak av hårdrocken är inte direkt av det renare slaget, utan jag gillar lite grövre material, så lite mörk skrik och muller från vokalister är bara bra i mina öron. Hon sjunger mest Opera i skivorna, men jag vågar inte säga det samma om skivorna efter Decipher, för då lämnade Mark Jansen bandet som ändrade musiken rätt så kraftigt. Decipher är värd pengarna man spenderar på den
Marks band efter att han lämnade AF är bra i mina öron också. "Epica". Där gör han det han tycker om. det finns några klipp att ladda hem på http://www.epica.nl så att ni får reda på min Metal smak, innan ni gör bort er och köper något ni hatar.

Märkte visst att klippen på sidan inte gav någon rättvisa till Epica, bered dig på symfonisk hårdrock när du klickar på länkarna som följer. http://www.youtube.com/watch?v=Dys1_TuUmI4
http://www.youtube.com/watch?v=5SiBcMCaHL0&mode=related&search=

En liten fotnot: Mark Jensens musik går ut på att berätta en historia, så skivorna han gör har mycket mellanspel, han är en kompositör i hjärtat, AF gillade inte riktigt den stilen så han därför bildade han Epica. Varenda skiva är som en ny "The Wall" (kanske en liten överdrift)

mitt system

Edited by - byakugan on 2007/03/28 02:28:14
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/03/28 :  03:16:43  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Jo just ja, Om du tyckte om Lacuna Coil så kanske du tycker om Lullacry Lite mer klassisk hårdrock, mindre evanesence.
http://www.youtube.com/watch?v=xNgPG6RX6T0

mitt system
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/28 :  08:33:52  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Och missa inte Therion.
Secrets of the runes är en riktigt rolig skiva.
Melodierna ligger rätt nära Nightwish.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/03/28 :  10:15:16  Show Profile Send Ayn a Private Message
När vi är inne på ämnet holländska låtskrivare och deras semi-powermetal-band () ska väl också Arjen Lucassens och hans projekt Stream of Passion nämnas. Även om jag själv gillar Lucassens andra projekt Ayreon bättre - lite bredare, och precis som med Epica, mer historieberättande. Kan bli lite "cheesy" ibland, men det får man ta, musiken är bra

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/04/08 :  19:15:17  Show Profile Send huzze a Private Message
Har äntligen tagit mig tid att lyssna igenom länkarna.
Stort tack byakugan för tipsen och framförallt för länkarna.
Epica blev för symfoniskt för min smak.
Lacuna Coil är beställt.
After Forever & Lullacry står på inköpslistan.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/04/10 :  13:19:01  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Kul att Lacuna Coil föll på läppen!

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

huzze

10180 Posts

Posted - 2007/04/10 :  20:43:14  Show Profile Send huzze a Private Message
Tack även guy gadbois, missade dig
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/04/10 :  21:58:02  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ingen som rekommenderat Leaves' Eyes? Jag har bara hört "Vinland Saga" albumet än men det verkar rätt ok.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000