HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Jennie Abrahamson på MySpace!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/02/02 :  13:59:14  Show Profile Send alpinist a Private Message
Har tipsat om henne förr, och nu har hon igång en MySpace-sida
med 4 fantastiska låtar för provlyssning!
http://www.myspace.com/jennieabrahamson

Singer/Songwriter med fantastisk röst OCH låtskrivarkänsla!
Det är inte alltid det är förenat! Offra 4 minuter av ert liv
på låten "In this life to live", du kommer inte att ångra det.

För er som kommer ihåg Heed, eller Yukon AK: Japp det är
samma Jennie

Tremolo junkie!

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/02/02 :  20:43:10  Show Profile Send Nothing a Private Message
Fantastisk röst, nja, hon ligger i ett tonläge då många låter bra. Då är det ton ID´t som issåfall skall nämnas. Duktig tjej allafall.

Fast det påminner mycket om en annan Jennie (Löfgren). Tycker den senare har gjort intressantare musik, kankse lite popigare men dock.
Miskovsky ploppar även upp!
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/02/05 :  11:21:49  Show Profile Send alpinist a Private Message
Ton-ID var ett nytt begrepp för mig . Kan du förklara lite?

Om jag utvecklar tankarna kring Jennie A: jag har lyssnat på en hel del singer/songwriters, och det är ett fåtal som har en röst som verkligen berör, och då menar jag att man får en skön känlsa i kroppen, gåshud, ståpäls, en kittling längs ryggraden... bara av en röst! Heather Nova är en sådan sångerska, Jennie Abrahamson en annan.
Att hon är en klockren sopran, med en röst som berör räcker för att jag ska kalla hennes röst för fantastisk.

Vad tycker du själv utmärker en fantastisk röst?

Har hört Jennie L, och förstår kopplingen till viss del, men tycker att musiken är för polerad, och rösten berör inte på samma sätt som JA:s.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Nothing
Member

570 Posts

Posted - 2007/02/06 :  08:06:29  Show Profile Send Nothing a Private Message
Ton ID eller röst ID, är för mig det läge/typ man har i rösten alla har ju olika röster. Det här med musik är ju som alla vet en personlig sak.
Skall man vara petig och kritisk som jag är, strävar man efter sin egen perfekta musikaliska upplevelse, låter lite pretto, men inte fullt så allvarligt
Gillar man inte det tonala ID´t som en röst har, upplevs inte den som gåshuds-aktig eller utmärks som fantastisk.
Som exempel får jag gåshud av Joni Mitchell's röst speciellt på skivan Travelogue & även Ane Brun - A temporary dive för att nämna någon.

Jennie Abrahmson sjunger väldigt bra, den saken är klar. Men den sköra, mjuka, halvt bräckliga rösten håller inte i längden tycker jag. :) Den låter lite för monotomt mjäkig för min del. Men jag har inte hört mer än det du postade.

Enligt mig så följer Ton Id't med även musikaliskt inte bara sång. Valet av toner är också väldigt kritiskt det är en orsak till att det finns så många olika musiksmaker. Ta två grupper som inspirerats av samma musik, gruppernas musik låter även den väldigt lika. Det behöver inte betyda att man gillar båda dessa grupper. En orsak kan ha med att den totala tonala ID´t inte är det samma!?
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/04/11 :  16:48:57  Show Profile Send alpinist a Private Message
Jennies karriär tar nu ett hopp framåt! Hon har fått 2 spelningar i New York, och ska delta i Swedish music Seminar i L.A! Ta chansen och lyssna på hennes låtar på MySpace så ligger ni steget före....

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/11 :  23:05:34  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Är det bara jag som tänker Take That's allra sista singel (den utan Robbie) under refrängen?

EDIT: Låten jag tänkte på heter Patience http://www.youtube.com/watch?v=JFhkhRZhDas

Edited by - MullBenkt on 2007/04/11 23:08:09
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/04/12 :  03:14:04  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Är det bara jag som tänker Take That's allra sista singel (den utan Robbie) under refrängen?

Vad är Take That för något?

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/04/12 :  18:23:30  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Gaffa, en pojkgrupp där Robbie Williams sjöng. De gjorde bland annat låten Back for good som fortfarande återfinns på de flesta "Kärlekssamlingsplattorna".
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000