Author |
Topic |
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/02/02 : 13:59:14
|
Har tipsat om henne förr, och nu har hon igång en MySpace-sida med 4 fantastiska låtar för provlyssning! http://www.myspace.com/jennieabrahamson
Singer/Songwriter med fantastisk röst OCH låtskrivarkänsla! Det är inte alltid det är förenat! Offra 4 minuter av ert liv på låten "In this life to live", du kommer inte att ångra det.
För er som kommer ihåg Heed, eller Yukon AK: Japp det är samma Jennie |
Tremolo junkie! |
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2007/02/02 : 20:43:10
|
Fantastisk röst, nja, hon ligger i ett tonläge då många låter bra. Då är det ton ID´t som issåfall skall nämnas. Duktig tjej allafall.
Fast det påminner mycket om en annan Jennie (Löfgren). Tycker den senare har gjort intressantare musik, kankse lite popigare men dock. Miskovsky ploppar även upp! |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/02/05 : 11:21:49
|
Ton-ID var ett nytt begrepp för mig . Kan du förklara lite?
Om jag utvecklar tankarna kring Jennie A: jag har lyssnat på en hel del singer/songwriters, och det är ett fåtal som har en röst som verkligen berör, och då menar jag att man får en skön känlsa i kroppen, gåshud, ståpäls, en kittling längs ryggraden... bara av en röst! Heather Nova är en sådan sångerska, Jennie Abrahamson en annan. Att hon är en klockren sopran, med en röst som berör räcker för att jag ska kalla hennes röst för fantastisk.
Vad tycker du själv utmärker en fantastisk röst?
Har hört Jennie L, och förstår kopplingen till viss del, men tycker att musiken är för polerad, och rösten berör inte på samma sätt som JA:s. |
Tremolo junkie! |
|
|
Nothing
Member
570 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 08:06:29
|
Ton ID eller röst ID, är för mig det läge/typ man har i rösten alla har ju olika röster. Det här med musik är ju som alla vet en personlig sak. Skall man vara petig och kritisk som jag är, strävar man efter sin egen perfekta musikaliska upplevelse, låter lite pretto, men inte fullt så allvarligt Gillar man inte det tonala ID´t som en röst har, upplevs inte den som gåshuds-aktig eller utmärks som fantastisk. Som exempel får jag gåshud av Joni Mitchell's röst speciellt på skivan Travelogue & även Ane Brun - A temporary dive för att nämna någon.
Jennie Abrahmson sjunger väldigt bra, den saken är klar. Men den sköra, mjuka, halvt bräckliga rösten håller inte i längden tycker jag. :) Den låter lite för monotomt mjäkig för min del. Men jag har inte hört mer än det du postade.
Enligt mig så följer Ton Id't med även musikaliskt inte bara sång. Valet av toner är också väldigt kritiskt det är en orsak till att det finns så många olika musiksmaker. Ta två grupper som inspirerats av samma musik, gruppernas musik låter även den väldigt lika. Det behöver inte betyda att man gillar båda dessa grupper. En orsak kan ha med att den totala tonala ID´t inte är det samma!? |
|
|
alpinist
RödaTråden-vinnare
963 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 16:48:57
|
Jennies karriär tar nu ett hopp framåt! Hon har fått 2 spelningar i New York, och ska delta i Swedish music Seminar i L.A! Ta chansen och lyssna på hennes låtar på MySpace så ligger ni steget före.... |
Tremolo junkie! |
|
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/04/11 : 23:05:34
|
Är det bara jag som tänker Take That's allra sista singel (den utan Robbie) under refrängen?
EDIT: Låten jag tänkte på heter Patience http://www.youtube.com/watch?v=JFhkhRZhDas |
Edited by - MullBenkt on 2007/04/11 23:08:09 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
MullBenkt
Member
1276 Posts |
Posted - 2007/04/12 : 18:23:30
|
Gaffa, en pojkgrupp där Robbie Williams sjöng. De gjorde bland annat låten Back for good som fortfarande återfinns på de flesta "Kärlekssamlingsplattorna". |
|
|
|
Topic |
|