HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analog vs "digital" förstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/13 :  19:27:07  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag blev för ett par veckor sedan ägare till ett par Beolab 5.
Jag har förstått att dom rymmer en vad som kallas digital förstärkare. Av andras inlägg på en tråd fick jag känslan av att det kan vara svårt att deffiniera vad som menas med digital i det här fallet. Det jag undrar är hur, rent HiFi-mässigt en digital förstärkare står sej mot en analog. Dom kanske inte är så vanliga ännu så referensmaterialet kanske är begränsat. Jag vill gärna veta både vad era öron tycker och vad man kan mäta sej till, om någon vet.
Som jag nämnt i ett flertal trådar så är jag mycket nöjd med ljudet.
Kanske är det den perfekta anläggningen för någon som inte har så mycket kunskap att kunna kombinera ihop ett system själv, men som har lite pengar att sätta sprätt på

rolnor

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:17:05  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
korrektion, dina beolab 5 innehåller inte en utan 4st digitala förstärakare per kanal, 1kW bas, 1kW lo-mid, 250W high-mid och 250W diskant, härligt med lite headroom eller hur :)

Vidare tror jag digitala förstärkare är helt ok, obs tror, baserat på vad jag hört och läst.

Fördelarna är rätt många med digitala steg rent praktiskt, de kan göras mindre i formatet, de avger mindre värme (effektiva) och kombinerat med switchade nätdelar blir de även mkt lätta vilket i vissa fall har sina fördelar.

Ett 12kW´s exempel (2x6kW på mäktiga 12kg...) :

Ljudmässigt vet jag inte om man genrellt kan säga att det ena är bättre än det andra, däremot kan man kanske säga rent genrellt att digitala steg har sin praktiska fördelar över analoga.

Detta är nog vissa av de fördelar som bland annat B&O använder sig av, hur stora och varma hade inte dina beolab 5 blivit annars, dvs med konventionell analog förstärkarteknik :)

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/03/13 20:19:30
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:19:06  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
NuForce har väl gjort digital förstärkare?

Typ Technincs också har jag för mig.

Det innebär om jag förstått det hela rätt. Att signalen från källan går genom förstärkarstegen digitalt, Alltså utan att tappa kvalite. Vilket då en analog signal kan göra. Ju närmre högtalarelementen signalen omvandlas till analog borde vara dessto bättre teoretiskt sätt.

Det bästa vore om förstärkaren har en digital ingång(om det är cd vi pratar om). Då slipper förstärkaren göra om signalen från källan till digital. Om man tar digital ut från cd spelaran alltså...

Detta är bara spekulationer. Jag är inte jättekunnig på detta.

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:30:28  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Klass D är fortfarande inte digitalt...

Att B&O sedan har digital signalbehandling för rumskorrektion/anpassning innan förstärkeriet har ju inte så mycket med själva förstärkaren att göra.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:57:55  Show Profile Send rolnor a Private Message
Ztenlund;

Det var det här jag menar; Är det digitalt eller inte? Förmodar att det krävs en del litteratur för att förstå deffinitionen. Men, det du kallar klass D, är det bra eller inte? Jämfört med traditionel analog?

OhmBoy; Beolab 5 har både analog och digital ingång, dock hör jag ingen skillnad om dom kopplas digitalt eller analogt (har verkligen lystnat noga).
Kanske vill B&O ha det så?

rolnor
Go to Top of Page

jonash
Member

299 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:04:57  Show Profile  Visit jonash's Homepage Send jonash a Private Message
Dina öron bestämmer är grundregeln, men om vi nu skall försöka hitta referenser på klass D / IcePower mot t.ex klass A/B, klass A etc så kan man väl konstatera att det finns MÅNGA exempel på klass D förstärkare som fått väldigt bra betyg i såväl mindre anrika tidningar som de mest anrika, t.ex Stereophile.

Det finns många fördomar mot klass D steg.

mvh Jonas
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:09:10  Show Profile Send rolnor a Private Message
Tack, intressant jonash.

rolnor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:11:13  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Läs igenom här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_amplifier
...där finns mer än bara klass D förklarat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:12:31  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
NuForce är ingen digital förstärkare. Signalen omvandlas inte till digital någonstans. Och gör väl inte det heller i något annat klass D slutssteg? Även om nu Nuforce inte tycker att de är något klass D slutsteg alls.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:16:05  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Och som ägare till slutsteg med denna teknik så finns det många fördelar, hög effekt och hög verkningsgrad är väl de mest uppenbara. Och en del nackdelar oxå, men sett till priset är de oslagbara.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:30:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Lite synd att jag har glömt den tekniska förklaringen vi fick när vi besökte Anaview. Men det är inte så svårt. Vi kanske skulle be Pabo skriva lite ?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:34:38  Show Profile Send Lech a Private Message
Digitalt och switchat har sin akkilleshäl på slutet där vi vill en ren sinuston, inte taggad i små fyrkanter hur små dom än må vara i ytterkanterna av en tänkt sinuston, när dom ska ut ur "förstärkeriet och ge högtalarna en Smooths sinus ton.

När vi har digitala öron blir det bättre och lämnar sinustonerna för gott.

Vågens tänder, fyrkansvågor kan begränsas men dom finns där alltid
Om vi börjar med genmanupullation direkt riktat mot detta når vi kanske fram någon gång
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/03/14 05:51:24
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:52:36  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
...ibland är det viktigt med det mättekniska, Lech!

Klass D har mest (teknsika) problem i toppen av registret. Idag är vi nog inte jätteduktiga på klass D men en möjlighet är ju att höja switch-frekvensen för att på så sätt få lättare att klara av ex 20'000 Hz och nedåt. Jag tror emellertid att det nog kan bli nått väldigt bra av detta till slut. Pabo och deras lösning är ju ett gott tecken på att vi är på väg frammåt med tekniken.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:56:45  Show Profile Send rolnor a Private Message
Lech;

Nu kanske jag är helt ute och cyklar (som vanligt), men finns inte det här problemet med "taggiga" sinustoner i ett vanligt DAC? Det är ju en viss samplingsfrekvens på en CD, den är ju inte oändlig?
Tack alla för input

rolnor
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/13 :  22:24:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
finns inte det här problemet med "taggiga" sinustoner i ett vanligt DAC? Det är ju en viss samplingsfrekvens på en CD, den är ju inte oändlig?
Visst är det så.

Digitala slutsteg finns, Tact har ju i princip en "power-dac" som direkt driver högtalaren.

Men här talar vi väl om pulsbreddmodulerade slutsteg, Ice t.ex.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/13 :  23:03:45  Show Profile Send f95toli a Private Message
rolnor: Ja och nej. Om man har en analog signal med oändlig bandbredd så går inte den att digitalisera "exakt", men i praktiken så kan vi ju inte höra frekvenser över 20 000 Hz så högre frekvenser i signalen är oftast ointressant.
Om vi nöjer oss med 20 kHz som högsta frekvens så räcker det med en samplingsfrekvens på 2*20 kHz =40 KHz för att i teorin kunna återskapa signalen EXAKT.

I praktiken är det lite svårare eftersom man skulle behöva ett perfekt filter för att få detta att fungera, så för att göra det lite enklare så höjer man samplingsfrekvensen ytterligare; vilket är anledningen till att CD använder 44 kHz trors att bandbredden på signalen endast går upp till 20 kHz.

Dessutom har man ju problemet att A/D omvandlare inte har oändlig upplösning utan använder ex. 16 bitar för att representera alla tal vilket ger ett "kvantiseringsbrus".
Om man går upp till 24 bitar (som ex. DVD-A) så är det i praktiken betydelselöst, det "vanliga "bruset är då betydligt högre än kvantiseringsbruset. Faktum är att D/A omvandlarna inte ens klarar att hålla reda på alla bitar internt pga brus så i realiteten är ingen 24 bitar DA omvandlare så bra. Gissningsvis så räcker även 16 bitar mer än väl för att komma under brusgolvet på de flesta inspelningar.


Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/14 :  04:43:08  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Jag har förstått att dom rymmer en vad som kallas digital förstärkare.

Då har du förstått fel.
Klass-D förstärkare är inte digitala. De är pulsviddsmodulerade förstärkare.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/14 :  07:14:21  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har inte själv testat B&O's 250wattare men väl alla versioner på 500w och på jag kör med 1000Asp men bara upp till 700Hz. Det finns svagheter i diskantregistret. Däremot är dom föredömligt tysta när det gäller brus. Men subjektivt lyssningsmässigt så är en rörförstärkare överlägsen hemma hos mig enligt alla som lyssnat hitills.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/14 :  09:45:09  Show Profile Send td99eli a Private Message
Lite off topic: Varför är inte PWM digital? En PWM signal kan väl bara vara hög eller låg? Är inte det definitionen av digital.
PCM är ju digital signal, den kan bara vara hög eller låg. Jag skulle vilja säga att både PCM och PWM är digitala signaler, fast de har olika sätt att representera analoga signaler. Och att PWM signaler är tidskontinuerliga och inte tidsdiskreta (som PCM) har inget med digitalitet att göra.

Tact/Lyngdorf/Texas Instruments Equibit samt Equilog är pulsbreddmodulerande fast amplituden på PWM signalen ändras beroende på volymrattens läge

//Eric.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/14 :  09:57:40  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eric: Man kanske vill sätta epitetet "Digital förstärkare" på en förstärkare som är digital från input till (precis innan) output. De flesta PWM-stärkarna tar in en analog input signal som sedan "PWM-grejas".

En gissning...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

td99eli
Starting Member

32 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:10:24  Show Profile Send td99eli a Private Message
EngelholmAudio: Aha, så långt tänkte inte jag, jag tänkte bara på själva kärnan i det hela. - Då håller jag med. Meeeeeeeeeeeen då skulle man väl, analogt med detta resonemang, säga att de flesta cd spelare är inte är digitala eftersom de släpper ut en analog signal ;-)

//Eric.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:25:02  Show Profile Send rolnor a Private Message
Så nästa gång jag vill imponera på någon som kan mer än jag ska jag säga att; "Jag har ett quad-ampat 4-vägssystem i klass D"

rolnor
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:31:29  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Eric: Ja, en cdspelare med analogutgång är inte att anse som en helt digital produkt!

Ps. Tycker om ordvalet "analogt med detta resonemang"...

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:45:08  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Så nästa gång jag vill imponera på någon som kan mer än jag ska jag säga att; "Jag har ett quad-ampat 4-vägssystem i klass D"
Du kan ju lägga till "Dual-mono konstruktion" också
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:09:34  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är det inte digitalt när det är tiden är diskret?
I en klass D förstärkare så kan det ju vara oändligt många värden på tiden mellan två skiften medans t.ex. en DAC använder en fast tidsbas som är diskret?

Ju mer jag tänker på det desto mer känns det som att jag kommit på Nyquist-samplingsteoremet... Iomed att vi får en nästan diskret tidsbas iomed att vi använder en fast frekvens på triangelformen...Jag ger upp!

Edited by - Lovan on 2007/03/14 12:11:00
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/14 :  12:43:45  Show Profile Send ohmega a Private Message
quote:
Är det inte digitalt när det är tiden är diskret?
I en klass D förstärkare så kan det ju vara oändligt många värden på tiden mellan två skiften medans t.ex. en DAC använder en fast tidsbas som är diskret?


EXAKT. du har så rätt

Edit: Jämför till exempel med switchregulator... ingen skulle väl kalla dessa för "en digital nätdel"...eller "för "digital kraftelektronik"

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/03/14 12:49:09
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000