HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Världens bästa försteg?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/03/13 :  23:27:59  Show Profile Send svanbo a Private Message
...kan det verkligen heta "Dayton Wright SPS Mk 3"?

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=25569

Såg denna annons och reagerade på den otroligt säljande texten. Jag menar inte att baktala någon eller något märke, men 5000 för ett 30 år gammalt försteg som ser ut som ett pa-försteg..? Reagerade på vissa klassiska formuleringar som i alla fall får mig att dra öronen åt mig vad det än gäller, såsom

quote:
Har du överhuvudtaget sett detta försteg i verkligheten? Nej, det är det ytterst få som faktiskt gjort och ännu färre har lyssnat till det. Endast tre exemplar importerades till vårt land. Detta ex har serienr 3901.


...samt:

quote:
Detta försteg är i dag en mytomspunnen levande legend som av de verkliga kännarna i USA och Japan betraktas som det absolut bästa transistorförsteg (MM-ingång för vinylspelare), som överhuvudtaget tillverkats.


Klassiskt att hänvisa till "kännarna" utan att ge några närmare referenser...

Som sagt, menar inte att baktala någon, kanske är det en forummedlem som säljer? Men jag tyckte annonsen bara kändes för mycket... vad säger ni?


eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2007/03/13 :  23:51:20  Show Profile Send eliot a Private Message
Här finns information om företaget: http://www.dayton-wright.com/

Mvh,
Eliot

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/14 :  08:53:47  Show Profile Send Zombie a Private Message
Underbara tryckknappar på fronten, borgar för lika underbar ljudkvalitet...killen skulle kanske försöka dumpa det på eBay istället...finns fler dårar där...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/03/14 :  09:50:06  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Hittade en japansk annons där den kostade 4900:- så han nog inte helt ute o cyklar

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/14 :  10:13:34  Show Profile Send edison a Private Message
Zoombie:
Menar du att trykknapparna på just denna är dåliga för dom är fult designade (anar viss irioni när du skriver "underbara tryckknappar"), eller är tryckknappar per definition sämre???

Om det senare, varför?

Den som vill köpa detta lär knappast undvika att LYSSNA - och stämmer det säljaren beskriver så är det väl grönt ljus?
(Även fast prylen råkar vara okänd och bara sålts i 3 ex i SVERIGE, landet där den bästa HiFi-kunskapen ju finns...)
Låter det "som alla andra grejor" eller sämre är det säljaren som losar, och får sitta där med sin 'juvel' kvar på hyllan...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/14 10:20:27
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2007/03/14 :  17:04:52  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Svanbo: Visst känns annonsen lite mycket, men vem vet kanske ett kanon steg. Är ju inte alltid ljudkvalitet och design går hand i hand. ;-)

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/03/14 :  20:52:36  Show Profile Send ILLY a Private Message
Kan hålla med om att retoriken i annonsen är en aning magstark. Googlade lite för skojs skull och hittade några trådar om försteget på utländska forum. Det mesta av det han skriver verkar stämma. När den lanserades så konkurerade den med Audio Research och Mark Levinson, så rätt skapligt försteg lär det väl vara.

Någon hade skruvat isär den och skriver:
quote:
it's made in canada around 1979/1980, and appears to be extremely well made.
double sided circuit boards and short signal paths certainly were not the standard of the industrie at the time. neither was the lack of tone controls.


Sen vet man ju inte hur hårt tidens tand har gnagt på den förstås. Jag vet inte med er, men jag hoppar till lite när jag läser:
quote:
Då, i mitten av 70-talet var detta det absolut bästa man överhuvudtaget kunde köpa i transistorförstegsväg

Jag är skeptisk till två saker i den meningen. Dels formuleringen "absolut bästa". Ogillar subjektiva uttalanden i objektiva frågor. Sen är det väl nästan reflexmässigt som jag blir tveksam till transistorkonstruktioner från 70-talet. Men vem vet, det kanske bara är en dum fördom?

Måste erkänna att jag gillar det sammansatta ordet "transistorförstegsväg".

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000