HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Dyra högtalare + "billig" SUB = bra/usel idé?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/13 :  19:42:54  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Om man har en hyffsat bra anläggning. Där högtalarna är ganska små och kostar nya typ 20 papp. Är det då någon idé att då skaffa en subwoofer för typ 3 papp?

Förstör den förhållandevis "billiga" subben den annars mycket trevliga ljudbilden?

Jag menar. Om man saknar det där lilla extra i basbotten. Vad sjutton skall man göra. Om man inte har råd med drömsubben för 18 papp menar jag....

Jag menar. En AudioPro level 110 som fick bäst i test i Hifi & Musik kanske är något att prova ändå..

Det kostar 4 papp på Reference Audio. Men går att få för 2100kr ny från en affär på nätet.

Någon som har "dyra" högtalare kombinerat med en billig sub?


Snälla! Tips tack!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:03:21  Show Profile Send rolnor a Private Message
Har ett fint Primaer hembio system med Sonus Faber högtalare och, tyvärr, en Audio Pro Ace-Bass skräpsub som inte tillför mycket. Jag tror att den låg runt 3000:- ny. Finns nu en Audio Pro Ace-Bass 2 som ligger vid 4000-6000:-, kanske kan det va nåt för dej. Det bästa (naturligtvis) är om du kan få testa den hemma, det borde en sjyst handlare ställa upp med. Dålig subar suger.

rolnor
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:06:49  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Kul med din erfarenhet Rolnor.

Tycker du att det låter bättre, renare utan subben. Eller låter det som det skall fast med mer bas. Du använder din sub för 2 kanals musik lyssning förmodar jag?

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:23:23  Show Profile Send Eref a Private Message
Jag har ett par klassiska BBCmonitorer Audiomaster (Rogers var det märke som tillverkade flest) LS35a. Pärlor till högtalare. Men små och utan djupbas förstås (även om basen är förbluffande bra i förhållande till storleken). Jag testade med en del billiga subbar men det blev inte bra. Tills jag provade Audio Pro B2.27 som väl heller inte är någon värstingsubb men låter bra ihop med LS3orna. Beror kanske på vad man gillar men i mina öron blir det ett fint "basfundamentljud" med denna kombination. (Kommer även in på rör contra transistorer här; se annan tråd)

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:30:19  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Audio Pro Level 110 är en mycket trevlig film OCH musik sub för pengarna. Klart värd en lyssning. Jag kör med Dynaudio Focus 140 som har ett listpris på 14.900:- och till den en Audio Pro sub Avanti SW500 för 7000:-.

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/13 :  20:43:15  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Finns ganska många äldre trådar om sub. I korthet kan man väl säga att

* Rummet och placering (av subbar, lyssningsposition samt rummets fysiska egenskaper som mått och konstruktion) har väldigt stor betydelse. I princip större betydelse än något annat.
* Två subbar ofta är bättre än en sub.
* Aktiv delning (80 Hz) mellan bassystem och fronthögtalare ger bättre resultat av integrationen och timingen.


Felaktig placering eller olyckliga rumsnoder ger även den bästa subben problem med bummelbas.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:07:10  Show Profile Send rolnor a Private Message
OhmBoy;

Som du kanske sett i den andra tråden så lystnar jag på mina Beolab 5 när jag vill ha 2 kanal. Jag tycker suben mest står och brummar, ska nog koppla ur den, läge för uppgradering. Har lystnat på filmmusik i mina Beolab och inser att ett ´hembiosystem baserat på sådana vore något i hästväg, men då får jag bygga om och köpa en projector. Trevliga drömmar....

rolnor
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:19:59  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Jag går i samma tankar att köpa en fladderburk. Fast min skall bara användas till fim så man får ut det sista djupet... I musik är det fullt tillräckligt. Jag har lagt mest ögonen på XTZ W serie, fått genomgående lysande kritik i vårat grannland Norge. Går på ca 3000kr
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:39:02  Show Profile Send svejk a Private Message
Du har fina stativare att hänga på dem EN billig sub blir nog bara en besvikelse. Att få till ordentlig botten är oftast både svårt och dyrt. Försök låna något innan du handlar.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/03/13 :  21:59:56  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Jag provade med en REL Quake till Model 1:orna och fick inte till det tyvärr. Det kan mycket väl varit okunskap också

Jag ställer en fråga ifall det inte misstycks....ifall man har förstärkare med ett par "preout" till sub, hur gör man då ifall man går på rekomendationen två subbar? Är det en enkel ykoppling eller?

Artphotography
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/13 :  22:28:04  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
ag ställer en fråga ifall det inte misstycks....ifall man har förstärkare med ett par "preout" till sub, hur gör man då ifall man går på rekomendationen två subbar? Är det en enkel ykoppling eller?

Basen är oftast mixad i mono så att det inte skall uppstå jobbiga effekter (typ utsläckningar). Du kan med fördel koppla vänster kanal till vänster sub och höger kanal till höger sub, dvs köra stereo. De flesta subs som har stereoingångar har även den ena angivet som mono-ingång. Använd den på båda subbarna.

(Det finns album som är medvetet mixade så att basen (ibland) kommer i motfas mellan höger och vänster kanal, i dessa fall så kommer ju ovannämnda koppling ta tillvara på den effekten.)

Har försteget bara en enkel sub-out (typ hembio) så borde en vanlig Y-koppling fungera alldeles utmärkt.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2007/03/13 22:29:36
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/14 :  11:22:40  Show Profile Send huzze a Private Message
Har ägt Audio Pro Ace Bass 2 och den var snabb, och tillräckligt djupgående för en lägenhet utan an massa akustikfix. Dock har jag nu sålt den då den inte längre behövdes när nya stärkaren kopplade grepp om konerna.

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/14 :  16:06:53  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Tack för all visdom.

Får se vad resultatet blir av allt detta

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/03/14 :  19:52:52  Show Profile Send dwain a Private Message
Jag säger att det beror på rum. Jag kör ett par qrs luna audiophil som har ett listpris på 9000kr och till detta kör jag en st b-1.28 som jag har till och det spelar riktigt bra. kan säga att den i mina öron hänger med stativarna utan problem och spelar rappt och snyggt. Min dröm är att ha 2 sådana som spelar tillsammans det hade varit grymt
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/03/14 :  20:00:51  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Troligtvis så underskattar jag mina Totem model 1.

Om jag skaffar mer effekt än min Integrerade Caspian så VET jag att dem kommer att blomma ut som en stor färgglad blomma.

kanske det är svar nog....

Mer effekt!

Helst ett Caspian slutsteg!

Ge mig!!!

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.54 sekunder. Snitz Forums 2000