Author |
Topic |
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!
20859 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 19:28:46
|
Man kan ju bygga bashögtalare på en massa olika sätt, basreflex - sluten - dipol - Isobarik - bandpass - horn o där är säkert fler sätt. Vad är dom olika konstuktionernas fördelar/nackdelar ??
Edit Kom på fler |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
Edited by - johan.björklund on 2007/03/14 19:35:47 |
|
levande
200.000-klubben
2054 Posts |
|
Peg
Medlem i AÖ
536 Posts |
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 20:26:40
|
Tackar för länken |
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/14 : 21:34:51
|
Hej,
Jag kan göra ett försök till sammanställning. På intet sätt komplett eller fulländat. Det är dessutom ganska fritt från tyckande och istället fokuserat på de tekniska för- och nackdelarna.
basreflex Vanligast och mest beprövad (skulle jag tro). Många element är gjorda för denna lådatyp. Ökar effektiviteten (tar hand om energin från "baksidan" av membranet). Ger viss intrimningsmöjlighet i form av lådvolym och portavstämning.
Faller brant under nedre gränsfrekvens. Elementet spelar "oskyddat" i friluft under avstämningsfrekvensen. Ganska känslig mot variationer i volym och portavstämning. Medelstor låda.
sluten Ger en rolloff som kan sammanfalla väl med rummets gain. Elementet skyddas (lite, inte helt) mot låga (destruktiva) frekvenser och stora effekter. Inte så lådvolymskänslig. Lätt last.
Låg känslighet. Kan kräva EQ för att nå djupt med full nivå. Kräver stor lådvolym för att nå djupt med bra nivå.
dipol Kan jag eg. för lite om...Men: Kräver stora membranareor. Kräver (ofta) EQ.
Isobarik Som jag ser det är detta inte en lådtyp utan ett kopplingssätt. Två identiska element kopplade tillsammans så att dom hjälper varandra att trycka och dra. Fördelen är halverad lådvolym.
bandpass Intressant lådtyp! Elementet är lastskyddat ioma det sitter i sluten låda. Delar av sig själv uppåt och nedåt. 3 variabler, främre och bakre låda samt portavstämning (för- och nackdel).
Svårt att fysiskt stoppa in ett baselement innuti lådan.
horn Jag kan denna typ dåligt. Hög känslighet. Fysiskt stort.
Edit: Oj jag var långt efter...började skriva för länge sedan, men så kom det nått emellan... Ja ja! |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
Edited by - EngelholmAudio on 2007/03/14 21:35:28 |
|
|
johan.björklund
20859 Posts |
Posted - 2007/03/15 : 00:18:23
|
Tackar EA
|
|
|
|
|
Topic |
|