HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bygge av lyssningsrum
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JohnB
Member

182 Posts

Posted - 2007/03/14 :  21:41:58  Show Profile Send JohnB a Private Message
Sitter med en betongbunker i källaren som jag tänkt möblera och göra om till lyssningsrum. Jag har med nöje följt dylika byggen på forumet men måste ändå ställa några frågor.
Jag fick backning direkt av frygan när jag tänkte bygga en dämpvägg, så det jag gjort är att tillverka ett antal akustiktavlor meed 95mm markskivor och en stor med gullfiber. Dessa är tänkt att hängas upp på bakre väggen och framför dem hänga backdrops från JAM. Jag har även beställt absorbenter för tacket och sidoväggarna och på sikt efter en uppmätning av rummet skaffa ett par basfällor.

Så till min fråga skall hela väggen bakom högtalarna vara täckt eller ska det finna en lucka i mitten på cirkus en meter för en difusa?
Har för mig att jag läste det i en akustikartikel här på forumet som jag inte kn hitta.

Annan input och vad jag skall tänka på emottages gärna

Rummets dimmensioner är h 2,3m b 4m d 4m.

Johan

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/14 :  22:12:14  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Ditt problem är nog för komplext för att svara på utan att se rummet, lyssna i rummet, mäta i rummet.

Försök lägga upp rumsbygget stegvis! Möblera ordentligt och gör placeringen rätt och riktigt. Efter det kan man mäta lite...data som tillsammans med dina lyssningsintryck kan ge en väg frammåt med "flaskhalsar" som måste lösas upp.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/03/15 :  00:26:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Skrev ett halvt brev men kom på att Pär fick med det viktiga

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000