Sitter med en betongbunker i källaren som jag tänkt möblera och göra om till lyssningsrum. Jag har med nöje följt dylika byggen på forumet men måste ändå ställa några frågor. Jag fick backning direkt av frygan när jag tänkte bygga en dämpvägg, så det jag gjort är att tillverka ett antal akustiktavlor meed 95mm markskivor och en stor med gullfiber. Dessa är tänkt att hängas upp på bakre väggen och framför dem hänga backdrops från JAM. Jag har även beställt absorbenter för tacket och sidoväggarna och på sikt efter en uppmätning av rummet skaffa ett par basfällor.
Så till min fråga skall hela väggen bakom högtalarna vara täckt eller ska det finna en lucka i mitten på cirkus en meter för en difusa? Har för mig att jag läste det i en akustikartikel här på forumet som jag inte kn hitta.
Annan input och vad jag skall tänka på emottages gärna
Ditt problem är nog för komplext för att svara på utan att se rummet, lyssna i rummet, mäta i rummet.
Försök lägga upp rumsbygget stegvis! Möblera ordentligt och gör placeringen rätt och riktigt. Efter det kan man mäta lite...data som tillsammans med dina lyssningsintryck kan ge en väg frammåt med "flaskhalsar" som måste lösas upp.
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!