Author |
Topic |
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/24 : 11:35:45
|
jag skall så snart jag kan efter allt är över med lena gå till blodgivning. Jag har nu via brutalmetoden "Svår sjukdom i familjen" fått insikt om hur viktigt det är.. Om jag blir trött några timmar efteråt är absolut inget emot vad den stackaren är som inte får blod då livet hänger på att blod finns. Den personen blir "tröttare" helt garanterat.Jag vet detta efter året som gått med Lena här. Då blodvärdet var 60 så var det inte mycket med henne kan man säga..För att inte tala om då nytt blod snabbfixade så Lena KUNDE få behandling. Utan blod hade hon inte klarat att få behandlingen som påbörjar ens vägen tillbaks..
Så då lena är ok framöver så blir det att traska iväg och se om man är duglig som blodgivare eller inte..
är högt blodsocker ett skäl att man INTE får lämna blod föresten? För det vet jag att jag har tyvärr... och har haft i många många år.. |
Driver Mayros hifidagis
|
|
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/24 : 11:50:07
|
Att blodbankerna har blod är viktigt för oss alla. Man vet aldrig när olyckan är framme och man behöver lite till att andra vanligt vänliga och delat med sig. Så jag lämnar blod så ofta det går.
Synd på din Lena Mayro. Hoppas hon blir bättre.
Det var n0p som drog igång det för oss. Tack igen n0p. Jag kontaktade www.blodbank.nu och frågade om de ville synas hos oss(ca 500 medlemmar om dagen loggar in, >7100 individuell IP/dygn, ...). Det ville de så vi fick vår specialbanner här om dagen. Nu ligger den uppe.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
mayro
Lämnat på egen begäran
10984 Posts |
Posted - 2007/07/24 : 12:01:09
|
Tack Pac.. Det var inte för att egentligen begråta vår sitts jag tog upp min lilla lena. Utan för att ge det ända exempel jag kan ge där "brutaluppvaknandet" kom som en käftsmäll...men tyvärr är livet just nu och en tid framöver helt 100% bara rörande denna kamp som förs för tillfrisknande här. Så man är väl "inne" i detta hela tiden tyvärr...
Som du säger Pac så kan olyckan komma snabbare eller oväntat för oss alla. Då står detta fenomen jag talar om där med sitt flinande fula "brutaluppvaknandeansikte"...
Men det är ju inte heller under soliga fina dagar och veckor man FÖRBEREDER sig för regn direkt via att åka o köpa regnkläder...
Vi kanske skulle ha en årlig insamling av ekonomiska medel som gavs bort till olika forskning årligen på forumet....
Det finns ju en hel del svåra sjukdommar som vi här på forumet har runt om oss.. Jag vet tex MS som är ett monster att se då den sjukdommen drar in.. |
Driver Mayros hifidagis
|
Edited by - mayro on 2007/07/24 12:05:20 |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/24 : 12:42:28
|
Bra initiativ Pac!
quote: är högt blodsocker ett skäl att man INTE får lämna blod föresten? För det vet jag att jag har tyvärr... och har haft i många många år..
mayro: Grundregeln är att man ska "vara frisk" och om du säger att du haft högt socker under många år så är det nog risk för att du inte får ge (även om det egentligen inte gör något för mottagaren om det är lite mer socker i ). Det var längesen som jag jobbade som sköterska på blodcentral så det är bäst att kolla med dem. |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2007/08/06 : 08:08:33
|
Var och lämnade i fredags,då tackade de som bara den! För de hade sådan stor brist på just min blodgrupp,vilken är den vanligaste. De sa att jag skulle känna mig extra stolt. Det var lika tomt på Droppen som sist jag var där.
|
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 12:59:36
|
Nytappad samt att dom 30 kronorna gick till barncancerforskning.
Präktigheten och känslan är på topp!
Ps. Visst är det väl en tävling om högsta möjliga Hb-värde? |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
Larsho
Member
5340 Posts |
Posted - 2007/09/04 : 23:50:50
|
Har varit blodgivare i mer än 15 år nu och samtliga pengar jag har fått har oavkortat gått till Barncancerfonden, man gör det ju inte för egen vinnings skull och pengarna kommer till bättre nytta.
Har för övrigt A Rh- vilket cirka 8 % av befolkningen har, men som nämnts tidigare är det ju de vanliga blodtyperna man är mest ute efter. |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
Edited by - Larsho on 2007/09/04 23:52:44 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 20:47:38
|
quote: Blodgivarvädjan blev rekord
GÖTEBORG. Droppen blodgivning i Göteborg hade i början av veckan kritiskt låga blodlager. Efter vädjan kom rekordmånga blodgivare.
Blodlagren måste dock säkras med ännu mer blod eftersom det i år är en extra lång julhelg. Det gäller för alla blodcentraler i landet.
Källa: http://www.geblod.nu/general.aspx?PageId=1558
Läs mer här - www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=387612 |
Exit Planet Dust |
Edited by - n0p on 2007/12/11 20:49:01 |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 21:05:17
|
Jag verkligen hatar att bli stucken med sprutor, dom har ingen typ lokalbedövning man kan få innan? Det finns ju typ såna salvor? Nån som vet. |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 21:08:35
|
Jag skall lämna innan jul i år igen! En julklapp till nån...
Martin: sticket känns mindre än ett myggbetts-stick fast utan kliandet. |
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 22:11:29
|
Jag undersökte möjligheten att få lämna plasma för nåt år sen, men de ville inte slita på min kropp sa de. De ville hellre ha mitt blod (0+), så det får de. Sitter dock i karantän nu sedan en utlandsresa, men efter nyår är det dags igen.
Jag vill tillägga att man inte har så mycket känsel i armvecket, så även om nålen ser grov ut så känns det inte mycket. |
comfortably numb |
|
|
Martin.M
Semesterfirare
3556 Posts |
Posted - 2007/12/11 : 23:52:42
|
Usch då, det var synd. Kan dom inte bjuda typ på julbord med snaps så man slappnar av lite ändå =) |
admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert |
|
|
Topic |
|