HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Blodbanken
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:19:15  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Det är själva jävulen att vi i Sverige måste köpa blod från utlanden?

Vi har en fullt fungerande och frisk blodbank i våra värnpliktiga män och kvinnor.
Vi tvingar dem att lära sig att döda och dö för gamla svedala, men vi kan fan inte få dem att lämna tillräckligt med blod för resurser i blodbanksarkivet för våra sjukhus.

De värnpliktiga skulle inte ha ett spår emot att hjälpa till, om de bara blev tillfrågade.

Hur vet jag det? Därför att jag helt enkelt vet det.
Ni får nöja er med det.
6 år som yrkesofficer säger det.
Jag kan värnpliktiga pojkar och flickor.
De har aldrig gnällt om att få lämna blod, men deras mammor och pappor gnäller mest hela tiden.

Vad ända inni

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2007/03/03 17:20:49

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:47:16  Show Profile Send n0p a Private Message
eh?

Jag förstår mig inte riktigt på ditt inlägg och vad du menar...

Men visst, Sverige borde kunna vara självförsörjande på blod det håller jag med om, jag är själv blodgivare.

För mera information om blodgivning gå till www.geblod.nu

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/03/03 :  18:07:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Finns det någon statistik på hur mycket blod som används i Sverige?
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:06:01  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej,

Det är bara att regga sig på geblod.nu!

Jag mår riktigt bra efter jag lämnat blod! Brukar nästan känna ett litet sug att få lämna när det gått 3, 4 månader.

Det finns teorier om att kvinnors längre genomsnittslivslängd har att göra med deras naturliga nyblodpåfyllning en gång i månaden! Jag har inga bevis för det, men det känns riktigt bra att lämna blod samt att kroppen mår bra av att få nyskapa blod! Idag slår vi oss ju så sällan att männens kroppar aldrig behöver nyskapa blod! Att skära sig på papper på kontoret "ger ju inte så mycket"!

Se så - iväg å lämna nu!




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:11:24  Show Profile Send f95toli a Private Message
Själv mår jag dåligt i flera timmar av att bara ta sänka. mitt blodtryck sjunker som en sten; att ge blod är inte att tänka på.
Jag hade en kompis som lämnade blod och han blev otroligt trött i flera timmar efteråt. Sedan har jag andra kompisar som inte verkar märka av det alls.

Så det är inte alla som är lämpade att ge blod.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:14:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag faller in i samma grupp som f95toli.
Det går åt 2 pers att ta hand om mig efteråt och jag är inte kapabel att göra nåt på flera timmar efteråt.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:20:21  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Självklart finns de som har problem med att ge blod, men ni är faktiskt en minoritet! Har en jobbarkompis som nästan svimmar bara jag berättar om det - och självklart överdriver jag lite med trädgårdsslangar och liknande!

På Blodgivningen säger dom att man ger blod för att hjälpa nån annan och för att det är bra för en själv. I samma andetag säger dom att blodgivaren inte skall bli dålig på kuppen för då har sammhället totalt sett inte gått plus!

Man får 30 kr, en nyckelring å inte nog med det utan man får en macka och ett glas jos. Oftast får man också järntabletter.

Tillika får man en automatisk koll på sina blodvärden. Super - om man klarar av att!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/03 :  20:01:20  Show Profile Send B-200 a Private Message
livrädd för nålar...

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:21:35  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Känner inte ett dugg efter att jag lämnat blod!
Känns som vanligt,bara en sak att tänka på å det är att äta å dricka innan.

Känns väldigt bra att vara blodgivare!
Var livrädd för nålar innan,men nu har jag övervunnit den rädslan!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/03 :  21:40:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Gott att höra Karnaa!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/03/03 :  22:17:59  Show Profile Send Roq a Private Message
Jag instämmer med vad som sagts tidigare:
Alla passar inte för att bli blodgivare men de flesta friska människor kan bli blodgivare.

Jag har tidigare jobbat som undersköterska på blodcentral och det här var väl en bra tråd för att få folk att få upp ögonen för nyttan som man kan göra.

Har du tänkt på att ge blod men det har inte blivit av?
Gå och lämna!

Du binder inte upp dig för någon viss tid utan kan ju sluta när som helst och Sveriges behov av blod skulle täckas om alla i blodgivar-ålder skulle gå och lämna bara 2 gånger i livet.
/Roq
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/03/05 :  10:28:26  Show Profile Send n0p a Private Message
Aftonbladet skriver idag om blodgivning:

Blodgivare räddade 2-åriga Alexander - http://aftonbladet.se/vss/linkoping/story/0,2789,1013199,00.html

Du kan också rädda någons liv - http://aftonbladet.se/vss/linkoping/story/0,2789,1013229,00.html

Här i Umeå (ialla fall) så kan man välja att som ersättning få något ur Kolmården Designs serie, själv samlar jag på vinglasen, andra från vänster på bilden. Rätt snygga tycker jag.

http://home.swipnet.se/~w-147770/blodcentral.htm

Exit Planet Dust

Edited by - n0p on 2007/03/05 10:37:17
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:23:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Då var man ny-tappad!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2175 Posts

Posted - 2007/03/08 :  12:45:12  Show Profile Send Figge a Private Message
Fick kallelsen idag daxs om en månad igen.
Man mår faktiskt bättre efter en tappning, nytt friskt blod som produceras i kroppen. Trevligare än den gamla tidens åderlåtning
Kan var en skön gärning om du hamnar på opertionbordet någon gång.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/06/20 :  21:36:24  Show Profile Send n0p a Private Message
Såja, då var man en erfarenhet rikare...

Var och lämnade plasma i tisdags, tar ungefär 45 minuter och man är kopplad till en maskin som tar emot blod och ger tillbaka samma 7 gånger.

För mera information om plasmagivning - http://geblod.nu/general.aspx?PageId=17

Ni kan ju även passa på att läsa om Jakob som har fått blod från 115 givare - http://geblod.nu/general.aspx?PageId=1233

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

Magoo
Member

509 Posts

Posted - 2007/06/20 :  22:16:54  Show Profile Send Magoo a Private Message
Och ölen tar bättre efter en tappning... bara det betalar sig.

Dessutom görs ju en kolla att man e frisk.

comfortably numb
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/06/20 :  22:18:13  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ge blod!

Det är både enklare och mindre plågsamt än vad de de allra flesta tror.

Morsan var blodigivare i 30 år. Det inspirerade mig - trots att jag tyckte det verkade jätteläbbigt att bli stucken med tjocka nålar - till att ge blod i cirka tjugo år innan åkomma satte P.

Nu har sonen blivit 18 och tagit upp familjetraditionen.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2007/07/03 :  19:00:10  Show Profile Send n0p a Private Message
Såg ett anslag på Sjukhuset idag, Blodcentralen i Umeå efterlyser givare som har 0 eller A som blodgrupp.

För information om öppettider och annat gå till www.geblod.nu

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

PB
Member

127 Posts

Posted - 2007/07/03 :  21:23:59  Show Profile Send PB a Private Message
Har alltid velat lämna blod men trodde inte att man fick lämna blod om man hade tatueringar, men det går visst bra efter sex månader.
13 augusti kommer blodbussen nästa gång, då blir det ett besök

Primare 30.1 --> Scan-Speak
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/07/04 :  07:41:30  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har hört att om alla i Sverige som kan/får lämna blod skulle göra det skulle det räcka att var och en gör det 1 (en) gång i sitt liv.


Här i Västerås fanns det tidigare en "blodbuss" som åkte runt till de större arbetsplatserna. På så sätt tog det bara en kvart att lämna blod. Fungerade mycket bra tycker jag, men sedan de slutade köra runt med den har jag slutat lämna. Tycker att det blir för mycket "bök" att åka till lasarettet, men samvetet gnager då jag har en ovanlig blodgrupp.



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/07/04 :  21:41:22  Show Profile Send Roq a Private Message
quote:
Jag har hört att om alla i Sverige som kan/får lämna blod skulle göra det skulle det räcka att var och en gör det 1 (en) gång i sitt liv.

Vox: Tjena din gamle Västeråsare. Kolla mitt inlägg lite högre upp så ser du att det stämmer ungefär.
Håller med dig om att tillgängligheten gör mycket. Jag har i alla fall gett bra mycket fler än 2 gånger samt plasma och blodplättar så jag har ett ganska bra samvete ändå. Men som sagt, det räcker om alla som kan ger bara några få gånger.

Edited by - Roq on 2007/07/04 21:42:00
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/07/20 :  10:13:31  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Var precis på Droppen i Nordstan i här i Göteborg.
Det var helt tomt på folk
Tyvärr så fick jag inte lämna pga att det inte gått tillräckligt lång tid sen sist jag lämnade.
Så försök att lämna om ni kan.De har stor brist på blod nu i semestertider!
Vem vet,ni kanske vinner en massa pengar till Hifi prylar på lotterna man kan få.

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa

Edited by - Karnaa on 2007/07/23 21:20:15
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/07/21 :  22:10:05  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
För två månader fick jag två liter blod. Jag tackar så mycket, för jag behövde det verkligen. En liter till hade återställt mitt blodvärde, men läkaren på sjukhuset tycke vi kunde spara lite till andra också.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka

Edited by - Gaffa on 2007/07/21 22:10:40
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/07/23 :  20:08:40  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Tack för att Ni lyfter ett viktigt ämne. Speciellt tack till n0p.

Kör reload på sidan några gånger och håll koll på reklambannersarna. Nu drar vi vårat "strå till stacken" för att uppmärksamma www.geblod.nu.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Cyber
Medlem i AÖ

2294 Posts

Posted - 2007/07/23 :  22:28:02  Show Profile Send Cyber a Private Message
Bra initiativ av HiFi-Forum

/Cyber
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/07/24 :  10:36:08  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Fin banner!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000