Author |
Topic |
akktustakki
MJW Musik hemma
1098 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 17:19:15
|
Det är själva jävulen att vi i Sverige måste köpa blod från utlanden?
Vi har en fullt fungerande och frisk blodbank i våra värnpliktiga män och kvinnor. Vi tvingar dem att lära sig att döda och dö för gamla svedala, men vi kan fan inte få dem att lämna tillräckligt med blod för resurser i blodbanksarkivet för våra sjukhus.
De värnpliktiga skulle inte ha ett spår emot att hjälpa till, om de bara blev tillfrågade.
Hur vet jag det? Därför att jag helt enkelt vet det. Ni får nöja er med det. 6 år som yrkesofficer säger det. Jag kan värnpliktiga pojkar och flickor. De har aldrig gnällt om att få lämna blod, men deras mammor och pappor gnäller mest hela tiden.
Vad ända inni |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
Edited by - akktustakki on 2007/03/03 17:20:49 |
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 17:47:16
|
eh?
Jag förstår mig inte riktigt på ditt inlägg och vad du menar...
Men visst, Sverige borde kunna vara självförsörjande på blod det håller jag med om, jag är själv blodgivare.
För mera information om blodgivning gå till www.geblod.nu |
Exit Planet Dust |
|
|
Lovan
Member
3166 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 18:07:07
|
Finns det någon statistik på hur mycket blod som används i Sverige? |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 19:06:01
|
Hej,
Det är bara att regga sig på geblod.nu!
Jag mår riktigt bra efter jag lämnat blod! Brukar nästan känna ett litet sug att få lämna när det gått 3, 4 månader.
Det finns teorier om att kvinnors längre genomsnittslivslängd har att göra med deras naturliga nyblodpåfyllning en gång i månaden! Jag har inga bevis för det, men det känns riktigt bra att lämna blod samt att kroppen mår bra av att få nyskapa blod! Idag slår vi oss ju så sällan att männens kroppar aldrig behöver nyskapa blod! Att skära sig på papper på kontoret "ger ju inte så mycket"!
Se så - iväg å lämna nu!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 19:11:24
|
Själv mår jag dåligt i flera timmar av att bara ta sänka. mitt blodtryck sjunker som en sten; att ge blod är inte att tänka på. Jag hade en kompis som lämnade blod och han blev otroligt trött i flera timmar efteråt. Sedan har jag andra kompisar som inte verkar märka av det alls.
Så det är inte alla som är lämpade att ge blod.
|
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 19:14:55
|
Jag faller in i samma grupp som f95toli. Det går åt 2 pers att ta hand om mig efteråt och jag är inte kapabel att göra nåt på flera timmar efteråt. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 19:20:21
|
Självklart finns de som har problem med att ge blod, men ni är faktiskt en minoritet! Har en jobbarkompis som nästan svimmar bara jag berättar om det - och självklart överdriver jag lite med trädgårdsslangar och liknande!
På Blodgivningen säger dom att man ger blod för att hjälpa nån annan och för att det är bra för en själv. I samma andetag säger dom att blodgivaren inte skall bli dålig på kuppen för då har sammhället totalt sett inte gått plus!
Man får 30 kr, en nyckelring å inte nog med det utan man får en macka och ett glas jos. Oftast får man också järntabletter.
Tillika får man en automatisk koll på sina blodvärden. Super - om man klarar av att!
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
B-200
fd. asimov66
4687 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 20:01:20
|
livrädd för nålar... |
.....Med reservation för subjektivitet och stavfel |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 21:21:35
|
Känner inte ett dugg efter att jag lämnat blod! Känns som vanligt,bara en sak att tänka på å det är att äta å dricka innan.
Känns väldigt bra att vara blodgivare! Var livrädd för nålar innan,men nu har jag övervunnit den rädslan! |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 21:40:34
|
Gott att höra Karnaa!
|
|
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/03/03 : 22:17:59
|
Jag instämmer med vad som sagts tidigare: Alla passar inte för att bli blodgivare men de flesta friska människor kan bli blodgivare.
Jag har tidigare jobbat som undersköterska på blodcentral och det här var väl en bra tråd för att få folk att få upp ögonen för nyttan som man kan göra.
Har du tänkt på att ge blod men det har inte blivit av? Gå och lämna!
Du binder inte upp dig för någon viss tid utan kan ju sluta när som helst och Sveriges behov av blod skulle täckas om alla i blodgivar-ålder skulle gå och lämna bara 2 gånger i livet. /Roq |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/03/08 : 10:23:28
|
Då var man ny-tappad!
|
|
|
|
Figge
200.000-klubben
2175 Posts |
Posted - 2007/03/08 : 12:45:12
|
Fick kallelsen idag daxs om en månad igen. Man mår faktiskt bättre efter en tappning, nytt friskt blod som produceras i kroppen. Trevligare än den gamla tidens åderlåtning Kan var en skön gärning om du hamnar på opertionbordet någon gång. |
Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable. Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12. Lyssna på bra musik med god mat Cykling och randoné på skidor.
|
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 21:36:24
|
Såja, då var man en erfarenhet rikare...
Var och lämnade plasma i tisdags, tar ungefär 45 minuter och man är kopplad till en maskin som tar emot blod och ger tillbaka samma 7 gånger.
För mera information om plasmagivning - http://geblod.nu/general.aspx?PageId=17
Ni kan ju även passa på att läsa om Jakob som har fått blod från 115 givare - http://geblod.nu/general.aspx?PageId=1233 |
Exit Planet Dust |
|
|
Magoo
Member
509 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 22:16:54
|
Och ölen tar bättre efter en tappning... bara det betalar sig.
Dessutom görs ju en kolla att man e frisk. |
comfortably numb |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/06/20 : 22:18:13
|
Ge blod!
Det är både enklare och mindre plågsamt än vad de de allra flesta tror.
Morsan var blodigivare i 30 år. Det inspirerade mig - trots att jag tyckte det verkade jätteläbbigt att bli stucken med tjocka nålar - till att ge blod i cirka tjugo år innan åkomma satte P.
Nu har sonen blivit 18 och tagit upp familjetraditionen.
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
n0p
Member
1047 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 19:00:10
|
Såg ett anslag på Sjukhuset idag, Blodcentralen i Umeå efterlyser givare som har 0 eller A som blodgrupp.
För information om öppettider och annat gå till www.geblod.nu |
Exit Planet Dust |
|
|
PB
Member
127 Posts |
Posted - 2007/07/03 : 21:23:59
|
Har alltid velat lämna blod men trodde inte att man fick lämna blod om man hade tatueringar, men det går visst bra efter sex månader. 13 augusti kommer blodbussen nästa gång, då blir det ett besök
|
Primare 30.1 --> Scan-Speak |
|
|
Vox
fd. Eric V-ås
3656 Posts |
Posted - 2007/07/04 : 07:41:30
|
Jag har hört att om alla i Sverige som kan/får lämna blod skulle göra det skulle det räcka att var och en gör det 1 (en) gång i sitt liv.
Här i Västerås fanns det tidigare en "blodbuss" som åkte runt till de större arbetsplatserna. På så sätt tog det bara en kvart att lämna blod. Fungerade mycket bra tycker jag, men sedan de slutade köra runt med den har jag slutat lämna. Tycker att det blir för mycket "bök" att åka till lasarettet, men samvetet gnager då jag har en ovanlig blodgrupp.
|
"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron" |
|
|
Roq
RödaTråden Vinnare
2892 Posts |
Posted - 2007/07/04 : 21:41:22
|
quote: Jag har hört att om alla i Sverige som kan/får lämna blod skulle göra det skulle det räcka att var och en gör det 1 (en) gång i sitt liv.
Vox: Tjena din gamle Västeråsare. Kolla mitt inlägg lite högre upp så ser du att det stämmer ungefär. Håller med dig om att tillgängligheten gör mycket. Jag har i alla fall gett bra mycket fler än 2 gånger samt plasma och blodplättar så jag har ett ganska bra samvete ändå. Men som sagt, det räcker om alla som kan ger bara några få gånger. |
Edited by - Roq on 2007/07/04 21:42:00 |
|
|
Karnaa
Member
614 Posts |
Posted - 2007/07/20 : 10:13:31
|
Var precis på Droppen i Nordstan i här i Göteborg. Det var helt tomt på folk Tyvärr så fick jag inte lämna pga att det inte gått tillräckligt lång tid sen sist jag lämnade. Så försök att lämna om ni kan.De har stor brist på blod nu i semestertider! Vem vet,ni kanske vinner en massa pengar till Hifi prylar på lotterna man kan få. |
Nybliven husägare :O)
Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m. http://www.minhembio.com/Karnaa http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa |
Edited by - Karnaa on 2007/07/23 21:20:15 |
|
|
Gaffa
fd. Mabuse
1455 Posts |
|
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2007/07/23 : 20:08:40
|
Tack för att Ni lyfter ett viktigt ämne. Speciellt tack till n0p.
Kör reload på sidan några gånger och håll koll på reklambannersarna. Nu drar vi vårat "strå till stacken" för att uppmärksamma www.geblod.nu.
|
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
|
|
Cyber
Medlem i AÖ
2294 Posts |
Posted - 2007/07/23 : 22:28:02
|
Bra initiativ av HiFi-Forum
/Cyber
|
|
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/07/24 : 10:36:08
|
Fin banner!
|
|
|
|
Topic |
|