HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sååå trött på många begagnat köpare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:09:20  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Jag blev erbjuden en Volvo från -56 för mina högtalare som jag satt ut...



du kunde gjort en bra affär med andra ord..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:25:33  Show Profile Send MartinH a Private Message
Beror på skicket dock....

Men eventuellt ja !!
Go to Top of Page

om.s
Avstängt på egen begäran

383 Posts

Posted - 2007/02/27 :  18:27:17  Show Profile Send om.s a Private Message
Det finnes vel knappt noen bransje der det snakkes og synes så mye, og handles lite, som i denne, til både glede og frustasjon for alle parter...

mvh

"Too many people of today know the price of everything and the value of nothing"...
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/27 :  19:00:54  Show Profile Send huzze a Private Message
Det börjar väl bli så att det kommit "klippare" till hifi-branschen. Se bara hur BMW och Mercor ska köpas billigt och säljas vidare dyrt...
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/01 :  02:45:55  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Någon skrev i tidigare inlägg ( tror det var Olof ), att han inte trodde hi-end tillverkarna skulle gå i konkurs, bara för dom hade stora marginaler........

Stora marginaler ???????, men Olof.....dom stora marginalerna är väl i alla fall våra egna återförsäljares som tar ut !.
En produkt som i tillverkningslandet kostar 10.000 kr i butik, kostar i samma land 6.000 kr att köpa in för Butik.

Men sen i Sverige kostar den prylen 21.000 kr i butik, fasten den Svenska butiken köper in varan för samma pengar som butikerna i tillverkningslandet !!!!.
Och att nämna moms, frakt, lagringskostnad m.m är bara dravvel.
Moms går in och ut, frakt är relativt billig med bra avtal, och lagring är det ju knappast någon som har i större skala.

Så vem tjänar egentligen pengar ?
Är det tillverkaren som får ut 6.000 kr för produkten, men har haft 2-3 miljoner i utveckling av den ?.
Tillverkningskostnaden kanske är ca 2.000 kr/st, om dom gör en upplaga av 2.000 stycken, dessutom lagerhåller dom enorma volymer, och måste också stå för garantireparation/frakt.

Nu kanske man tänker " lilla Sverige" med 9 milj invånare kan ju inte stjälpa stora tillverkare.....men problemet är ju lika stort i hela Europa d.v.s Tyskland, Frankrike, England m.m, och då pratar vi om 730 miljoner människor !!!

Sen nämner du också anpassa sig och sin produktion efter förutsättningarna.

Jag tror inte många tillverkare i dag, kan utveckla och producera en serie som visar sig inte säljer, men ändå ha massa pengar kvar för att hinna "anpassa" sig, tror den långa tiden mellan utveckling och slutprodukt ofta stjälper "anpassninginkilningen".

Varför tror du märken som Appoge och Genesis går i konkurs ?, tillverkade dom dåliga högtalare ?, nej knappast.

Trenden ser likadan ut för många, Mark levinson har gått minus 10 år i rad nu, Martin Logan's framtid ser hotad ut, mindre och mindre modeller kommer ut, Infinity !!!! behöver inga ord, Von Schweikert har det riktigt tungt, och många fler ansluter till skaran.

Class'e, Krell, ARC, Burmaister, Jeff rowlad, DCS och många fler kommer få riktigt svårt i framtiden, och en sak jag kan lova dig är att kvalitén inte ofta kommer bli bättre.

Ledsen alla, att det vart massor O.T , men jag blir så upprörd när jag tänker på detta, att mitt huvud spinner.

Edited by - JAWEN on 2007/03/01 03:58:53
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/03/01 :  03:12:14  Show Profile Send forken a Private Message
quote:

Någon skrev i tidigare inlägg ( tror det var Olof ), att han inte trodde hi-end tillverkarna skulle gå i konkurs, bara för dom hade stora marginaler........

Stora marginaler ???????, men Olof.....dom stora marginalerna är väl i alla fall våra egna återförsäljares som tar ut !.
En produkt som i tillverkningslandet kostar 10.000 kr i butik, kostar i samma land 6.000 kr att köpa in för Butik.

Men sen i Sverige kostar den prylen 21.000 kr i butik, fasten den Svenska butiken köper in varan för samma pengar som butikerna i tillverkningslandet !!!!. Och att nämna moms, frakt, lagringskostnad m.m är bara dravvel.
Moms går in och ut, frakt är relativt billig med bra avtal, och lagring är det ju knappast någon som har i större skala.


Jag ser att du inte vet ett skit om hifimarknaden. En post som denna skadar våra butiker väldigt mycket och tycker ärligt du borde bli bannad från detta forum för du skriver detta.

Edited by - forken on 2007/03/01 03:15:01
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/01 :  03:47:39  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Forken skrev
quote:
Jag ser att du inte vet ett skit om hifimarknaden. En post som denna skadar våra butiker väldigt mycket och tycker ärligt du borde bli bannad från detta forum för du skriver detta.


Varför i herrans namn skulle jag bli bannad för detta ?, är du inte riktigt klok ?, jag har min yttrandefrihetsrätt, och i stället för att tala om hur totalt värdelös jag är, så kan väl du som "tydligen" vet, tala om hur det hela ligger till, så kanske jag också får dementera dina uppgifter.

Så...... du Forken, berätta gärna om det rätta senariot, d.v.s ditt senario

Sen kan du skippa det där med att jag skadar butiker, jag har spenderat bra mycket pengar i butiker, genom åren med mitt elektronikinteresse, och varför får man inte frågasätta detta ämne, när man ifrågasätter allt annat, är det bara för att DU vill det eller ?
Go to Top of Page

BorO
Starting Member

13 Posts

Posted - 2007/03/01 :  09:09:49  Show Profile Send BorO a Private Message
Jag har nu precis köpt ett par begagnade högtalare som jag hittade på hifimagasinet. Jag fick väldigt bra pris för ett par 6mån gamla högtalare. Priset är för mig väldigt viktigt. Jag skulle aldrig köpa ett par begagnade högtalare för 7k när jag kan köpa nya för 8k.
Vissa säljare håller hårt i det dem har och då blir det svårt att få det sålt. Jag har aldrig haft några problem med att få grejerna sålda. Visst finns det alltid folk som bara vill maila och få lite bilder men till slut får man det sålt.

Jag tror att det händer att folk köper dyra komponenter innan dem kollar runt på priserna lite. Köper tex en Onkyo 702 för 10k i Sverige när man samma receiver kan få för nästan halva priset i Tyskland. Sen blir det svårt att få ett bra pris vid försäljning om köparen vet värdet i Tyskland.

Squeezbox -> Zell ZD200 MkII -> Aurum Cantus Melody 103 -> me happy :)
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:45:07  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Oftast har väl inte hifi-butiken särskilt stora marginaler på elektroniken. Den som har agenturen har väl bättre marginal men...
Om vi ex tar en billig projje så kan de ha 2tkr på 15tkr på vissa. Då skall de desutom ställa upp med service etc.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/01 :  21:47:55  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Vill bara rätta till och nämna, att jag menade ledet återförsäljare och generalagenter, som dom som har dom stora marginalerna.


I lite här och där är det samma personer, som är både återförsäljare och generalagenter, så där är marginalerna stora, annars "delar" återförsäljare och generalagenter på marginalen.

Fårlåt FBK, nu ska jag inte skriva mer OT

MvH john
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2007/03/01 :  22:00:34  Show Profile Send Egill a Private Message
Begagnatmarknaden skulle nog vara mycket bättre om folk hade mer kunskap om produkterna. Det finns så många märken och modeller och dessutom kommer komponentmatchning och det egna lyssningsrummets egenheter in också. Dyrare grejor tar det nog emot att köpa i "blindo", om det inte är en erkänd/välrecenserad produkt eller till ett väldigt bra pris, kanske en del av prispressen ligger däri? Att gå på hifimässorna hjälper ju en del men det räcker inte till. Det bästa vore om man kunde prova i det egna systemet eller iallafall får höra produkten på någon hifiträff. Med mer kunskap tror jag dels fler skulle vara intresserad av beg. och dels ha rimligare uppfattning om priserna.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:29:56  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
För att återgå till topic, åtminstone en liten stund.

Min personliga åsikt är att de verkar vara ett generationsskifte när det gäller begagnatköpare.

Tidigare så fanns det ett värde i varan, eftersom man visste vad man betalt, och de flesta andra visste vad den kostade i butik.

Nej, det är inte gnäll från gammal farbror att allt var bättre förr.
Ok; då, lite gnäll är det.

OT.
Om det var bättre förr enligt mitt omdöme har dock inte mycket med detta topic att göra.( Förr hade man en rumpa att stoppa in i jeansen, och magmuskler att hålla upp det hela med. Nuförtiden verkar det som att röven har försvunnit tillsammans med magmusklerna, och satt sig på framsidan av belätet man går omkring och kalla kropp. Fast utan muskler eller självförtroende för den delen).
Nåja, självförtroendet är någorlunda intakt, men muskulaturen, vare sig mage eller övrigt, verkar ha följt med i utvecklingen.
Slut OT.

Idag skall allting, ja, jag menar allting, gå att ladda ned från nätet, gratis. Helst skall man få betalt för det också.

En normalt, nåja, vad det är vet jag inget om egentligen, spelad produkt blir helt plötsligt utan värde efter ett år.
"Jag har fått bättre bud utomlands, jag kan importera själv, den skall inte kosta mer eftersom jag kan och vet bättre. Den är ju använd.
Etc.etc....

Jaha?
Om du inte är intresserad av att betala vad som erbjuds i annonsen, bry dig inte om att överhuvudtaget besvara.
Du kommer inte att tjäna på det, och säljaren blir inte direkt vänligt inställd till skambud.

Framförallt, dribbla inte alls, om du inte har pengar att göra eventuella affärer med.
Bjäffs undanbedes, som min egen slogan lyder, och i många fall, så lyder mångas fall det samma.

Visst, det går alldeles utmärkt att göra "panikklipp".
Men, det är sällan en säljare av någorlunda "högre" prissatta produkter vill bli av med dem enbart för att skänka bort dem.
Tror jag.

Jag hade en annons ute för länge sedan om en CD. Där klargjorde jag tämligen specifikt vad jag ville.
Inklusive färg, som var svart, och att den var utan fjärr.
Pris etc, osv.

Det första svaret jag fick var; vilken färg är det ?
Det andra svaret jag fick var; finns det fjärr?
Det tredje svaret jag fick var; vad vill du ha för den?

Ingen frågade efter upplevelseintryck, enkelhet i spårningen av ex. brända skivor, eller om det var, tja, balancerade ut/ingångar.
Hur upplevde du den vid si och så eller hur tycker du att den låter när man..........
Hur många år/månader/(dagar/timmar har du spelat på den?

Inte ett jävla något.
Däremot var det ohyggligt viktigt att originalkartongen fanns kvar.
Å bruksanvisningen. Ja, den använder du ju hela tiden eller hur?

" Hur mycket vill du ha för den" ?
- Precis så mycket som jag angav i annonsen som du tydligen sket i att läsa överhuvudtaget".
" Jaha! Men hur mycket vill du ha då"?
- ...........Suck..........
- Jag kan skicka den till dig, fritt, men den kostar fortfarande lika mycket som den gjorde förra gången".
"Nä, då har jag ett bättre bud, för länge sedan".
- Jaha. Lycka till.
" Vekke färg vare, saru?

Nog gnällande från mig för tillfället.


ps/
Jag har aldrig blivit blåst vid en beg.affär.
Det få grejor jag köpt begagnat har alltid hållit vad säljaren lovat.
Å kredit till dem, ni vet vilka ni är, så.....

pps/
Jag har alltid sålt det jag har annonserat ut, och de kunderna har aldrig blivit blåsta.

Aldrig.
Någonsin.

Alla begaffärer jag sålt, har jag stått för,
och står för, till 100 %.
Alla har alltid gjort en " win-win" affär.
Visserligen en definitionsfråga, men dock.

/ds

edit, Stavfel, justering av personlig definition.
Styckeindelning och kanske satsbyggnad, men där är jag mer osäker.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor

Edited by - akktustakki on 2007/03/01 23:41:26
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:50:51  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
JAWEN skrev:
är du inte riktigt klok ?, jag har min yttrandefrihetsrätt,

Inte här på HiFiForum. Forumet är privatägt, vilket innebär att ägenren är helt i sin rätt att göra vad han vill med ditt medlemskap och dina inlägg.



Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/02 :  01:29:04  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Gaffa:

Fullständigt sk...r i vad du har att säga,när du har ett inlägg med sådan blaha-blaha-inte-intresant-information/text-för-någon-över huvud-taget, och avslutar med flera .

Och jag kan göra fler än dig, la-la, la-lalala.

Och akktustakki:

Jag håller med dig fullständigt, otroligt bra skrivet.
Hoppas bara dom lär sig att "ladda" hem ett slutsteg, då slipper ju dom betala för det också

mvh John

Edited by - JAWEN on 2007/03/02 01:31:21
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/02 :  02:38:29  Show Profile
quote:
Ingen frågade efter upplevelseintryck, enkelhet i spårningen av ex. brända skivor, eller om det var, tja, balancerade ut/ingångar.
Hur upplevde du den vid si och så eller hur tycker du att den låter när man..........
Hur många år/månader/(dagar/timmar har du spelat på den?

Inte ett jävla något.
Däremot var det ohyggligt viktigt att originalkartongen fanns kvar.
Å bruksanvisningen. Ja, den använder du ju hela tiden eller hur?

Det du skriver kollar man ju upp på nätet innan man ens fungerar på att köpa något.
Orginalkartongen är ju viktig för andrahandsvärdet och för att kunna skicka så oriskabelt som möjligt vid försäljning.

Sen att folk inte kan läsa innantill på färg och sånt är ju bara tragiskt.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  08:58:07  Show Profile Send huzze a Private Message

Duckar för sanden som skvätter runt här
quote:
Idag skall allting, ja, jag menar allting, gå att ladda ned från nätet, gratis. Helst skall man få betalt för det också.

OT: Hur många laddar då hem saker här, gratis? Jag vill absolut äga original-CD t ex.
Topic: Jag kan naturligtvis gå ner i pris vid s k "snabb & smidig affär", speciellt om försäljningen ligger till grund för ett köp/byte/uppgradering. Då kliar det ju
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:19:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag upplever inte skambud som speciellt jobbigt, har heller inte råkat ut för så många.
Däremot känns det lite taskigt när man ringer på en vara och frågar lite om den samt säger"jag slår till på den" sedan får man till svar att "jag har ett högre bud"
I annonsen stod det dock inget om högstbjudande gav jag som replik, men det brydde han sig inte om utan talade om för mig att jag får bjuda över om jag vill ha prylen
Det är inte särskillt trevligt!

Men att prata om ämnet i topic kanske är OT här numer?
Skärp er nu grabbar, Skippa sandlådan va!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:29:30  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
jag har ett högre bud
Frågan är ju om det är ett försök att dra in mer deg. Annars borde det normala svaret bli: Sorry den är såld...

Edited by - huzze on 2007/03/02 09:29:54
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:32:35  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Frågan är ju om det är ett försök att dra in mer deg.


Förmodligen Då jag såg annonsen ute igen efter några dagar.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:41:13  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Då jag såg annonsen ute igen efter några dagar.
Det är då man ringer upp igen och lägger ett LÄGRE bud
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:52:54  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Eller så tröttnar man

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/03/02 :  18:05:18  Show Profile Send Marc a Private Message
quote:
Fanken vad trött jag är på många begagnat köpare
Har sålt lite prylar senaste tiden och det verkar drälla av lycksökare som bara ska pruta och pruta, eller lämna rena skambuden som man bara häpnar över att de i huvudtaget mailar iväg.
Verkar som att man är tvungen mer eller mindre att vara övertydlig i annonserna om att skambud och typiska prut nissar hamnar i papperskorgen direkt utan svar. Nu har jag verkligen satt humana priser på det jag sålt och lagt mig under de allmänna begagnade marknads priserna på de prylar jag har sålt för att få smidiga affärer. Men icke har det hjälpt utan flertal,(ursäkta orvalet)idioter har mailat ändå och försökt. Är det bara jag som har haft oflyt eller är det så här mer eller mindre jämnt?. Visst vill ingen betala överpriser, men att bara ha som utgångpunkt att lämna skambud eller pruta som en galning på ett pris som redan är riktigt bra jämfört mot vad den grejen brukar kosta på beg.marknaden är bara för mycket tycker jag.
Det enda som jag har sålt senaste åren och som har gått hyfsat smidigt utan några lycksökare (förutom en) var när jag sålde mina Ino burkar.
Ps. En jobbar kompis berättade att begagnade bil branchen är minst 10 gånger värre
Ibland blir man sur på något och då är det skönt att få säga det rakt ut. "Fan vad detta suger...jag blev så arg..bla bla...". Köper detta.

Samtidigt, för att vara krass...en marknad är en marknad och den går inte att ställa krav på. Jag kan inte gnälla för att ingen vill köpa mina dollar för 8 spänn som de ville för ett år sen. Ingen tvingar ju någon att sälja till ett visst pris. Frågor om "lägsta pris" etc är ju egentligen bara marknaden i sitt innersta väsen. Är man missnöjd med den öppna andrahandsmarknaden får man väl sälja till en hifi-handlare eller behålla prylen.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/03/07 :  08:56:33  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Angående "poliserna"...

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=24732

quote:
Svar till Ingemar i Vänersborg ang Sagan om ringen
Det här är Hifimagasinet - inte Sci-fimagasinet -håll dig till ämnet!


Bildlänk: Klicka här!


Namn: Tom
E-post: tom."at"swipnet.se

Region: Tosselilla




Bilden som länkas är denna: http://www.moppe.nu/ake/ake.gen/ake08sh154wD2.jpg


Nog finns det en och annan som tar vår hobby på lite stort allvar...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/07 :  14:53:42  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Jag tror många köpare och säljare skulle mötas på ett bättre sätt om de tänker på råden överst i säljes-forumet. Många säljesannonser är lite för snabbt ihopskrivna men följer man tipsen så blir annonsen tydligare.

On topic: Begagnatmarknaden i Sverige är så liten att man som säljare antingen får ha mycket tålamod eller acceptera att sänka priset. För affär krävs ju BÅDE köpare och säljare. Med "ovanligare" produkter så finns det färre och dessa måste ju även möta varandra rätt i tiden. Tex någon som är på jakt efter en ovanlig högtalare på hösten som tröttnar och köper (något annat/nytt) under vintern för att sedan se annons på det han först sökte under våren... risken finns ju nu att köparen
1) inte vill byta igen utan sitter nöjd med annan liknande produkt
2) inte har pengar kvar
3) redan har köpt varan, fast ny
4) köparen har bytt "smak" och är på jakt efter något annat
5) andra har redan sålt samma/liknande produkt begagnat och mättat begagnatmarknaden
6) yttre faktor av betydelse för produktens 1:a & 2:a-handsvärde har inträffat (tex tekniksprång, ny modell, märkets status försämras, modesvängningar, konkurs, tillverkning/distrubition upphör, uppköp, generalagentskrångel,

Jag upplevde själv att jag "råkade" ut för flera ovanstående fall när jag skulle sälja en gång...


Acceptera att vissa varor faller mer i pris än andra och att den var dyr från början är inte någon garanti för att begagnatpriset skall vara på en viss procent av nypriset. Dyrare produkter har oftast färre antal köpare och de som köper dyrare produkter vill emellanåt köpa dessa nya. Begagnatköparen tar ju en risk med varan genom att inte få garanti enligt konsumentköplagen eller kanske annan service som butik kan erbjuda. Begagnatköparen kan ju inte heller på samma sätt som i en butik välja färg eller modell utan får i stället kompromissa med priset.

Skambud får vi nog leva med. De fungerar ibland och vid andra tillfällen kanske säljaren snabbt går ner till sitt minimipris vilket kanske var vad köparen igentligen var ute efter.

Om säljaren är den enda som tycker priset är rätt men ingen köpare (inom rimlig tid) så har säljaren fel, det är så en fri marknad fungerar.

Vissa tider på året är det VÄLDIGT mycket svårare att sälja begagnat.

___________
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50783 -> postat nedanför

Välkommen till HiFiForum's annonssida. Annonserna här är från vanliga medlemmar. Butiker och branchanknutna annonserar bäst under butikshyllan.

Här nedan är några väl valda råd sammanställda av HiFiForum's medlemmar om hur annonseringen skall gå till här.

Säljaren bör tänka på:
Rubrik:
* Skall tydligt beskriva vad som säljs, tex CD-spelare, slutsteg, integrerad förstärkare, högtalarkabel. Ange också fabrikat och modellbeteckning om det får plats.
* ANVÄND INTE säljande rubriker som "Tillfälle" då din köpare vill veta vad du säljer utan att behöva öppna tråden. Din annons blir lättare att hitta med sökverktyget med korrekt rubrik och du har större chans att snabbare sälja din vara till "rätt" köpare. Man kan dock nämna om priset är sänkt, varan reserverad eller liknande.


Trådens innehåll:
* Fabrikat och modellbeteckning.
* Varans ålder och skick.
* Gärna en (kort) teknisk beskrivning för den som kanske inte känner till produkten så väl.
* Vad som följer med i köpet, tex kvitton, emballage, bruksanvisning, tillbehör mm.
* Pris eller prisidé.
* Kontaktinformation, tex telefon, e-post eller PM.
* Var den finns (stad eller landskap räcker bra)
* Om du kan tänka dig att skicka varan eller inte.
* Gärna bild(er).
* Mailadress är bra om du vill att även icke medlemmar även ska kunna svara på annonsen

Trådens avslutande:
När tråden inte längre är aktuell så ange "SÅLD" respektive "Ej till salu" i rubriken men låt resten av rubriken, tråden och innehållet stå kvar. Detta är värdefullt för alla forummedlemmar som då kan se hur ofta eller sällan en viss produkt finns till salu samt även bilda sig en uppfattning om prisnivån. En moderator kommer därefter att låsa trådarna som är avslutade.


Lyfta tråden
Det är tillåtet att högst en gång per dygn lyfta tråden med editering.


Glöm inte bort att kolla dina private message (PM) samt annonstråden, gärna dagligen då någon kanske vill ha svar på en fråga eller har inkommit med ett bud.

Köparen bör tänka på:
Svara på en annons
Eftersom Säljes/köpes/bytes inte är diskussions fora så skall man inte svara i en tråd på dessa fora utan använd PM funktionen om du vill svara eller ställa följdfrågor på en annons. Bud skall aldrig läggas i en annons utan skickas via PM

Lycka till med Försäljningar och köp!

Se även http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42623
___________

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:04:03  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Rimliga begagnatpriser har varit uppe förut och särskilt diskussionen om rimliga begagnatpriser skall jämföras med officiella nybutikspriser eller de inofficiella "introduktionspriser" eller utförsäljningspriser som förekommit. Jämför också gärna med vad samma produkt kostar att köpa i Tyskland (ingen tull eller extra moms pga EU-medlemskapet).

Exempel, Infinity Kappa sub hade nypris på ca 11000 kronor och anses fortfarande vara mycket bra men tillverkas inte längre, ett inte obetydligt antal subbar såldes av känd Stockholmsbutik på utförsäljning för ungefär halva priset... vad blir då rimligt begagnatpris? Ser fortfarande begagnatannonser där man vill ha 6000 kr. Det finns fler exempel men jag överlåter dem gärna åt andra som har info.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000