HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur stora krav har ni på sweetspot
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/05 :  20:09:03  Show Profile Send huzze a Private Message
Måste ni sitta i sweetspot för att överhuvudtaget kunna lyssna?
Självklart är sweetspot kritiskt för att få perfekt bredd/höjd/djup/luftighet/rumskänsla etc.

MEN: måste ni sitta där för att njuta av musiken?

Själv kan jag ofta halvligga som om någon kastat mig i soffan eller sitta mitt framför ena högtalaren och bara få en ljudmatta presenterad framför mig. Jag njuter av musiken ändå, så länge jag hör alla instrument/frekvenser, så är jag i princip nöjd. Klart att det är kul ibland att befinna sig mitt i musiken/rummet och kunna få fram "ta på"-känslan, hur är det för er?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/03/05 :  20:23:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
slänger mig oftast på soffan oftast, drar över balansen och diggar, ibland leker jag hifinörd också, med huvudet fixerat i tandläkarstolen

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

Edited by - Zombie on 2007/03/05 20:24:59
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/03/05 :  21:20:55  Show Profile Send B-200 a Private Message
precis som ovan det beror på humöret. liggandes eller sittandes spänt med öronen strikt i diskanthöjd beror på vad man vill.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

Eref
Member

1029 Posts

Posted - 2007/03/05 :  21:30:09  Show Profile Send Eref a Private Message
Sitter oftast någorlunda i sweetspot när jag lyssnar själv. Ofta vill jag tvinga på andra att sitta i sweetspot bara för att höra hur himla bra det låter. Då blir problemet att jag själv hamnar utanför.
Ett litet problem i mitt lyssningsrum eftersom jag älskar att sitta och digga ihop med andra.

Project9+TorlaiDL103+VandenHulD502Hybrid+LehmannBlackCubeSE+SupraSword+Shanling stp80+OriginalLeonardo+GrundigAudiorama+AudioProB1.39
Go to Top of Page

Stefanolo
fd. Stogi

396 Posts

Posted - 2007/03/05 :  21:48:22  Show Profile Send Stefanolo a Private Message
Sitter så bekvämt som möjligt i sweetspot (vilket är riktigt bekvämt hos mig).

Har framladdade horn så där låter det ruskigt bra. Låter väl ok även lite "off axis" men när jag lyssnar i mitt lyssningsrum på "finstereon" så är det inte annorlunda än att sitta på vilken konsert som helst... Endast första parkett är gott nog.


Stefan.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:09:47  Show Profile
Halvligger alltid i princip, bekvämast! Sen en katt på varje sida, eller en eller två i knät.


admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:20:52  Show Profile Send huzze a Private Message
Martin.M: Fusk! Du har ju 3 tandläkarstolar
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/05 :  22:23:17  Show Profile Send edison a Private Message
Sitta i mitten 'med fötterna på bordet' är (nästan) ett måste, om jag är hemma och lyssnar ensam.

Får jag för mej att lyssna och läsa samtidigt, DÅ lägger jag mej i soffan och skiter i sterebilden...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2007/03/06 :  00:43:38  Show Profile Send forken a Private Message
quote:
MEN: måste ni sitta där för att njuta av musiken?


JA! Ärligt så kan jag inte lyssna på musik utan perfekt stereobild.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/06 :  00:55:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har musiken på medan jag grejar med annat. Sitter gärna i sweetspot när jag löder...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2007/03/06 :  07:51:15  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Lyssnar jag aktivt så sitter jag gärna i mitten. Däremot så brukar man förvånas av sweetspot i många anläggningar har så otydlig stereobild. Tidiga reflexer i massor gör att pinpointad stereobild oftast är att glömma ens i många i övrigt riktigt bra anläggningar.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/06 :  15:34:10  Show Profile Send rolnor a Private Message
Jag gillar också att ligga i soffan och lystna, och då hör jag förmodligen bara ena kanalen, ändå mycket njutbart!!

rolnor
Go to Top of Page

snakeman666
Member

454 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:14:25  Show Profile Send snakeman666 a Private Message
Tycker det kan va rätt skönt att ligga och slölyssna ibland
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:21:20  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
quote:
Sitter oftast någorlunda i sweetspot när jag lyssnar själv. Ofta vill jag tvinga på andra att sitta i sweetspot bara för att höra hur himla bra det låter. Då blir problemet att jag själv hamnar utanför.


Gör likadant, om någon mer än jag lyssnar så erbjuder jag alltid bort sweetspotplatsen, precis som att jag försöker tillförskansa mig sweetspot om jag lyssnar hos någon annan..

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

koffe
Member

94 Posts

Posted - 2007/03/06 :  18:19:03  Show Profile  Visit koffe's Homepage Send koffe a Private Message
Hmm. Jag lyssnar sällan i sweetspot (om man undantar lur-lyssning). För mej är ett viktigt att "det låter bra" och njutbart i hela rummet.

Vi har oftast musik på hela kvällen och tittar endast undantagsvis på TV. Njutbar bakgrundslyssning är därför nästan viktigare än hur det låter i sweetspot. Sen brukar jag ofta lyssna 20-30 min i sittandes - i mörkt rum - precis innan det är dags att lägga sig.

WhatTheFuckHiFi.com - vår blogg
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/03/06 :  19:03:42  Show Profile Send Adagio a Private Message
Beror på, den sk sweetspot erbjuder verkligen en fantastisk upplevelse, men ibland ligger jag i soffan i vardagsrummet eller står i köket och lagar mat och musikaliskt är det lika givande.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

l99_man
Member

108 Posts

Posted - 2007/03/06 :  20:20:43  Show Profile Send l99_man a Private Message
För mig gäller sweetspot när jag verkligen har tiden att lyssna, och på hyfsat hög volym. Annars får det bli som bakgrundsmusik när jag jobbar eller gör något annat...

/Martin
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/03/07 :  08:57:54  Show Profile Send Poe a Private Message
Vid finlyssning sitter jag alltid i sweetspot, men då vill jag gärna ha helt tyst och lugnt omkring mig.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/07 :  09:21:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har försökt ligga ner i soffan och läsa med musik på, men det slutar alltid med att jag lägger ifrån mig boken/tidningen och sätter mig upp. I helgen höll jag dessutom på att bränna sönder en bit filé. Skulle bara vända vinylskivan mitt i matlagningen men fastnade i soffan lite för länge. Nya elektroniken hemma gör det så mycket roligare att lyssna, även om jag inte tycker att det är någon skillnad mot gamla stärkaren, lustigt det där, men rätt nöjd med placeboeffekten ändå :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

shaft
Member

524 Posts

Posted - 2007/03/07 :  12:19:13  Show Profile Send shaft a Private Message
Hej!
Lyssnar rätt sällan i Sweetspot - då jag måste luta mig fram ;-) Sitter mest på snedden i soffan då spridningen i ljudet faktiskt fungerar bra även på äldre mono-inspelningar. Konstigt men så är det. Sitter man i mittan så låter det just bara "i mitten" på dem. Oftast lyssnar jag när jag gör andra saker som det ofta blir i en familj ;-)
/Shaft
Go to Top of Page

akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts

Posted - 2007/03/07 :  15:58:05  Show Profile  Visit akktustakki's Homepage Send akktustakki a Private Message
Jag kör mitt gamla test, svänger det? Om svaret är ja, spelar det ingen roll hur och var, bara att.
Som jag brukar säga; det skall svänga även när man står och diskar.
Självklart lyssnar jag även i sweetspot, men inte så där överdrivet ofta.
Sedan är mitt rum över dåligt fn. akustiskt sett.
Det hjälper ju inte till direkt.

www.musikhemma.se

nu schlappnaru av... DIY. Monacor
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:15:54  Show Profile Send Peg a Private Message
Halvliggande i sweetspot med fötterna på soffbordet är det som gäller om jag lyssnar på musik utan att göra något annat undertiden.

Annars är det svinhög volym som gäller för att kunna lyssna i duschen/bastun i källaren eller på övervåningen, multiroom system är överskattade när man är ensam hemma :)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:19:28  Show Profile Send marens a Private Message
Jag eftersträvar ett sweetfield. Vinlkar in högtalarna (som jag designat själv med waveguides till diskanterna). Jag vill även att det ska vara bra diskant när man står upp och att spridningen längre off axis begränsas lika mycket vid alla frekvenser för att ta ner nivån på eventuella reflexer, vilket waveguiderna ser till.

Resultatet är att man både kan sitta på ena eller andra sidan i min 2-sitssoffa och få en ljudbild som är centerad och hyffsat sammanhållen och man kan även gå runt i rummet eller gå ut i köket och diska eller laga mat och ändå få en hyffsat lika och komplett klangfärg på ljudet.

Finns såklart fortfarande justeringar och förbättringar man kan göra men jag tror jag är på rätt väg mot mitt praktiska ljudideal.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/03/07 :  16:21:59  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
SJälv sitter jag nästan alltid och lyssnar i Sweetspot.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Micke.e
Member

241 Posts

Posted - 2007/03/07 :  23:37:55  Show Profile Send Micke.e a Private Message
Finns sweetspot bara på ett ställe?

(Carlsson OA52.3 )
Go to Top of Page

snare2
Member

547 Posts

Posted - 2007/03/08 :  10:28:50  Show Profile Send snare2 a Private Message
Jag sitter alltid i sweetspot, annars tycker jag att man lika gärna inte behöver slå på anläggningen, utan gå ut tex i köket i stället för att lyssna på "Klossarna".
Iom att anläggningen står i ett eget rum så är ju en av anledningarna till varför jag inte gör annat än sitter i sweetspot & inte ränner runt i övriga rum.

Varför skall man köpa dyra apparater om man inte utnyttjar dem?, då kan jag ju lika gärna skaffa en minianläggning på närmasta stormarknad.

Jag tror att det finns en anledning till varför många av mina vänner sitter med "stormarknads-Hifi" där en högtalare står högst uppe på bokhyllan & en står bakom några blommor i ett hörn.
Det beror nog mycket på att de sitter & läser, lagar mat osv, ja de gör allt utan att just "lyssna" till musiken.
De sitter med tex en högtalare 1 meter från vänster öra & 4 meter till den högra...

Inte konstigt att de ofta är helt stumma med gåshud på armarna när de är hemma hos mig och sitter & lyssnar i mitt rum.

mvh
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000