HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudbild!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/02 :  21:27:55  Show Profile Send diffen a Private Message
Det sägs ju att ljudet ska "lämna högtalarna"?!!?? Vissa cd´s så gör det det. Det kanske handlar om mixning i studio såklart men på Ufo´s "Force it" från -75 så ligger Michael Schenker´s gitarr i vänster kanal så mycket att man liksom känner så tydligt att det verkligen kommer från högtalaren(ehh, det gör det ju också) men den där "lämna högtalaren" känslan är knappt förnimmbar. Finns det nån där ute som upplevt samma grej, går det att fixa till eller får man leva med det? Annars har jag fått till det bra nu efter ommöblering av lådorna och det är bra bas å diskant men något "störigt" i mellan register, men det tror jag kan fixas till med tunga draperier, akustikplattor odyl. Givetvis ska det ett par nya stativare så småningom. Det är roligt att skriva också, märker jag

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/03 :  01:14:05  Show Profile Send edison a Private Message
Det är rätt stor skillnad på inspelningar/mixar angående "släppet".

Står lådorna inte alltför nära väggen framför dej så har dom som regel större chans att återge ljudet "utanför lådorna" i både bredd och djupled.

Sen är högtalare tämligen olika i hur bra "släpp" dom överhuvudtaget kan ge dej...beror också på hur (typ av fötter/stativ etc) dom står relativt underlaget.

Även då ljudet "kommer direkt från det hållet lådan står" kan det upplevas som att ljudet är "fritt från lådan" (kan upplevas som ljudet kommer 'bortom' eller 'hitom' lådan tex).

Att sitta mitt i "sweetspot" (och ha 'rätt' höjd på lådorna relativt dina öron) är ett sätt att underlätta att få till en bra stereobild, men skiljer en del även där mellan olika högtalare i hur pass kritiskt det är.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/03 01:18:34
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/03/03 :  01:42:08  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
diffen//
Det finns inspelninar som har undermålig sterio eller ljudbil om man vill kalla det så och det finns dem med bra och det får man tyvärr leva med, men det var väll inget nytt för dig.
Men att verkligen få bra steriobild krävs en hel del av anläggningen som EX: hötalarplacering, signalkälla, förstärkare, kablar, akustiken, nätstörningar, ja man kan nog räkna upp en massa men ju bättre anpassat och inmatchat man har anläggningen inom det hörbara området ju bättre kommer ljudbilden/steroåtegivningen bli, och man kommer då också höra de felaktiga eller mindre bra inspelningarna tydligare.
Men det gäller ju att man inte har hörselskador för då kan lätt polare med bra hörsel kanske tycka det låter skrikigt/för mycket diskant men det är ju å andra sidan bara du som äger anläggningen som det skall låta bra för
Bla bla bla inte för att jag kanske bidrar med något nu men jag kände bara för att skriva en rad eller två hoppas jag inte blev för mycket off topic


Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/03 :  05:29:26  Show Profile Send diffen a Private Message
edison: Ja det är mycket som spelar in. Det var en vän som sa att, det är det som är tjusningen, att få prova sig fram å diskutera lite och prova på nytt och lyssna igen...osv.

Levande: Jag har hörselskada på ena örat, fast huvudsaken är ju som du sa att jag tycker det ljuder fint.

Tack för inläggen.

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/03/03 :  10:36:39  Show Profile Send Micke Y a Private Message
I min "kokbok" finns en del tips men framför allt går jag igenom graden av noggranhet som krävs för ett bra resultat. Kolla där.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Sundström
Member

745 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:02:35  Show Profile Send Sundström a Private Message
Det fysiska är intressant, tycker jag.

När jag fasjusterar min sub så förflyttar sej basgitarren bakåt i ljudbilden. Kan "lämna högtalar-ljudet" ha med olika förstärkares sätt att hantera fasvridning? I min Primare låg ljudet bakom högtalarna. I min Nad låg ljudet framför högtalarna (föredrog det).

Och när jag rensade bort tavlor och andra ojämnheter på sidoväggarna så breddades ljudbilden till 180 grader. Kan reflexer vara bra för ljudet?
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/03 :  16:04:49  Show Profile Send huzze a Private Message
diffen:
Du skriver att det bara är på en inspelning du har problem.
Om du tycker att det låter "rätt" med andra inspelningar, kan det inte vara så att gitarristen sitter exakt där högtalaren står?

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:21:24  Show Profile Send diffen a Private Message
Hej Huzze Jo, det är inte bara en skiva, men det handlar om som du skrev att gitarristen nog sitter där, det är inspelningen å mixning såklart. De flesta skivor jag spelar så "lämnar ljudet" högtalarna. Det är nog bara jag som har svårt än så länge att njuta mer än leta fel..hehe Mvh Stefan

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/03/03 :  17:49:29  Show Profile Send Peg a Private Message
BB King + Eric Clapton / Riding with the king har några hemska exempel på en-gubbe-i-varje-högtalarlåda-inspelning.
Det roliga är att det står vem som har mixat vilka spår och det är klockrent bara en av mixerkillarna som gör på det där viset.
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:03:42  Show Profile Send huzze a Private Message
Som gamla sextiotalsmixar då man skulle utnyttja stereomöjligheterna maximalt. Trummor i en kanal och gitarr i den andra. Går inte att lyssna på. Mono-knapp intryckt
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/03/03 :  19:06:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag skulle just skriva om det, Huzze. Ännu värre är det at lyssna på sådana inspelningar i hörlurar. Det låter som det slår lock för öronen.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2007/03/06 :  16:13:24  Show Profile Send poppen a Private Message
På 60-talet tyckte ammatörerljudtekniker att stereo var en rolig grej att exprimentera med. för att verkligen påvisa det lät man vissa instrument ligga i en kanal. Lyssna på beatles Yesterday i sereo. george Marin mixade monp utgåvan inte stereo. denna ispelning var ju en sk. Trick inspelning var på man kunde lägga olika instrument i olika högtalare. Klassiska inspelningar i gjordes istället med mickar var på man fick riktig stereo. Sedan kom ju multi mickar i mitten av sextiotalet.
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2007/03/08 :  18:45:16  Show Profile Send rolnor a Private Message
diffen;

Jag har lystnat på lite olika högtalare i hemmiljö och jag tycker deffinitivt att det bästa "släppet" har funnits hos dels Alón V mk2 och Alón Phalanx. Deras element (mellan och diskant) sitter i en öppen baffel, så att ljudet även går ut bakom högtalaren, detta kallas för "dipole". När jag skulle byta högtalare nyligen så sökte jag något liknande system och det jag föll för var Beolab 5 där mellan och diskanten är riktad rakt upp, men "speglas" av designen på högtalaren, i en vid vinkel.Här fick jag precis vad jag ville ha, en väldigt stor, öppen ljudbild, med ett närmast totalt släpp, det går inte att identifiera högtalaren överhuvudtaget. Rekomenderas. (Obs jag jobbar inte åt B&O!!!)

rolnor
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/08 :  19:04:38  Show Profile Send diffen a Private Message
Tja rolnor Ja, jag börjar ju hitta riktigt släpp ändå. Det är detta som är tjusningen med hifi- intresset för mig. Jaha, vinkling...ja, jösses jag har ju massor av förutfattade meningar... Jag trodde jag en sådan mäniska som redan hade allt klart för mig..heheha

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/03/08 :  19:07:57  Show Profile Send diffen a Private Message
Vet det..att jag har aldrig hört talas om så många olika produkter sedan jag blev medlem i Hifi- forumet.. Skönt att träffa likasinade som förmodligen en gång varit som jag..

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2007/03/08 :  19:16:24  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
På 60-talet tyckte ammatörerljudtekniker att stereo var en rolig grej att exprimentera med.
Du menar väll inte att det var en amatörljudtekniker som spelade in Beatles först skivor. Jag tror, jag vet att det var så att man trodde att det här med stereo i popsammanhang inte var något att satsa på. Folk visste ju knappt vad var förnågot. Sedan var det inte så många som ville ha "två" högtalare i vardagsrummet. Då i början så hade man bara två kanaler att spela in på. Ville man sedan göra pålägg fick man kopiera band A till bandspelare B. Sveriges första mångkanalare köptes och levererades i början av 1959. I England var man kanske ännu senare. Decca gjorde sina klassiska inspelningar länge på två kanaler. Det var först 1963 som man började att spela in musik på fyra kanaler som sedan kalllades för "Phase 4". Det handlade om special arrangemang där olika instrument då sensationellt hoppade mellan de två högtalarna. Den första skivan på Parlophone med Beatles spelades bakgrunden kanske in på fullspår och sedan kan man radera halva bandbredden för ett pålägg. Det var säker inte tänkt att bli stereo men sen föll man för hur häftigt det låter med två högtalare. Jag har själv skivan i en pressning från 1963 och stereo. Vad som är märkligt är att skivorna "With the Beatles" och "Beatles for Sale" bara finns i mono på CD medans vinylerna fanns i stereo. Stereo kvaliteten är bettydligt bättre på de här två skivorna jämfört med deras första.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000