HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 att tänka på vid byggen av dipolhögtalare??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2007/02/24 :  18:23:55  Show Profile Send mrmix a Private Message
e lite sugen på å snickra ihop ettpar rejäla dipoler, har sökt en del här på forumet å de finns ju en hel del info om det, *lite lat e man ju så undra om nån orkar dra lite sammanfattat ang:

ang parametrar på elementen, vad bör man leta efter? högt/lågt qts, vas? osv,

har tillgång till en massa olika element till vettiga pengar, basar allt från 8-15", middar/diskanter i riktigt hög klass, så de som ja främst undrar över är just gällande basarna, har plats för dipoler med måtten 65cm bredd och typ 240cm höga, kan inte flytat ut dom mer än ca 40cm från bakvägg och ca 20cm från sidovägg, används främst till filmtittande, endel musikspelande blir de givetvis oxå men tyvärr mycke mindre än filmspelandet,

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7806 Posts

Posted - 2007/02/24 :  20:04:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Högt qts ska det vara till basarna.
Om du bara kan flytta ut dem 40cm från bakväggen så bör du dock överväga nåt annat än dipoler, de är (enligt min erfarenhet) väldigt tjuriga på placeringen.
Ett förslag är att du gör ett par simpla prototyper av nåt billigt material och kollar hur de funkar i rummet innan du börjar lägga ut pengar på riktiga byggen.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2007/02/24 :  20:16:10  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
quote:
Om du bara kan flytta ut dem 40cm från bakväggen så bör du dock överväga nåt annat än dipoler, de är (enligt min erfarenhet) väldigt tjuriga på placeringen.


Dipoler vill ha luft, det är bara att hålla med Fulingen...

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2007/02/24 :  23:32:44  Show Profile Send mrmix a Private Message
okey, hur påverkas de om de står för nära väggen? och hur långt ut bör de flyttas?

jo de om högt qts har ja läst lite överallt, men vad klassas som högt? räcker det med 0,7?
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/25 :  03:08:26  Show Profile Send esl a Private Message
0,7 är (idealiskt) så att säga, men beroende på placering i rummet så kanske det inte blir rakfrekvensgång.
Qts på 0,65-0,9 är helt ok
Fs så lågt som möjligt gärna under 20 Hz
2 st tolvor skulle funka i bredd om dom skall vara 65 breda.

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.

Edited by - esl on 2007/02/25 18:42:08
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/25 :  12:36:27  Show Profile Send marran a Private Message
Det verkar råda lite delade meningar om qts vad jag kan förstå.
0.7 är väl idealiskt på så sätt att det kräver minst eq, men i alla fall enligt linkwitz så skall det fungera bra även med lägre qts, men man får kompensera elektroniskt för den fallande frekvensen innan man gör dipolkompenseringen.
Som jag ser det spelar det mindre roll då man ändå måste kompesera, ett steg till gör nog inte någon större skillnad varken ljudmässigt eller prismässigt. Dock varnar han för högre qts, uppåt 0,8 och mer, då det ger en resonanspuckel.
Frågan är väl vilken väg man väljer att ta, dvs hur mycket man vill kompensera elektroniskt. Läs på http://www.linkwitzlab.com/, där finns hur mycket info som hellst! Speciellt phoenix-projektet är väldokumenterat och innehåller mycket fakta!

Det är väl i så fall viktigare med vettig känslighet, slaglängd och framförallt membranarea, ju större desto bättre helt enkelt. Eftersom det krävs så stora utslag är det viktigt att magnetfältet är linjärt, vilket det sällan är tyvärr.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/25 :  12:47:27  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Kolla denna länk http://www.svalander.se/anlag/anlag.htm svalander använder element för 152 kr st för 12" ett qts på 0,97, är det ingen som hört den anlägningen på plats. Jag blir lite sugen att bestycka upp mima dipol basar igen.

Bengt

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/25 :  13:01:43  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Det höga qts på pro audio elementen är ju inget stort problem för alla anväder ju någon for av eq för basarna. Och vill man sänka FS för dom så cota med utomhus akrylat kanske svårt att få det jämt på alla element skulle kanske hjälpa att lägga dom på en elektonisk våg när man målar konerna så ser man när alla väger jämt. Då kan man samtidigt måla damskydden så höjer man det estetiska värdet på elementen eller ersätta dom med hemagjorda faspluggar.

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/25 :  18:49:35  Show Profile Send esl a Private Message
man kan använda element på över 1.0 i Qts också..lite svullnare mustig bas bara...
jämfört med flera kommersiella högtalare som har upp emot 2.5 i Qts så är det riktigt tight!

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2007/02/25 :  21:07:47  Show Profile Send mrmix a Private Message
och ju mer man tittar ju mer funderar man, kan ju bygga med 8st 12or/låda, men kan å andra sidan bygga med typ 18st 8or/sida, vad skulle ni välja? massa mindre element bör ju ge en rappare å tightare karaktär men endå med bra lågbas egenskaper för den totala konytan, eller?? (kan iof bygga med en hel drös med 15"are oxå :)
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/26 :  07:59:41  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
12orna har troligtvis lägre Fs så välj dem om det är bas du vill ha. Har du kollat något kring vilken form av baffel du vill ha? Det finns lite olika varianter för att skapa störra baffel, och därgenom få lägre utsläckning nedåt.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/26 :  14:14:14  Show Profile Send marran a Private Message
åttorna lär ha högre uppbrytningsfrekvens, så du kan låta dem spela högre i frekvens innan det börjar låta illa. Med samma totala membranarea, slaglängd och motorstyrka bör övrigt vara oförändrat mer eller mindre, sålänge de har samma Fs som vemsom säger.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/26 :  16:51:05  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Bo Hansson på Rauna har trevliga element har själv köpt 17103 or av han och använt till dipol i kombination med dalberg band han har även en 10" som passar kolla hans hemsida

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/26 :  17:38:02  Show Profile Send esl a Private Message
"rappare" bas pga mindre area är en myt!
Visst kan en 8 tummare spela högre frekvenser än vad en 18tummare kan men det vi kallar rappare är inte i kiloherzområdet!!
Utan under 200 Hz!
Med ett aktivt delningsfilter vid 100Hz är det alltså helt orimligt att tala om rapphet i basen!

Däremot så påverkar Q-värdet lite det vi hör och upplever som rappt. Helt enkelt en tiltning av frekvenskurvan.

12" element är ett praktiskt format och har lite mer än dubbla konarean mot en 8 tummare.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/26 :  18:38:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Membranyta i basen är ett absolut måste i dipoler! Jag kör med Peerless SLS 12", fyra stycken per kanal. Funkar utmärkt,
de har ett QTS på ungefär 0,55 har jag för mig. Mellan dessa och Dahlbergband spelar SEAS Excel 8", rekommenderas.

PS. Jag har tidigare använt Pro Audio element, samma som Svalander men det blir inte alls samma upplösning i basen. Man får ungefär vad man betalar för.

Esls Dayton IB 15" element spelade utmärkt förresten. Riktigt bra.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2007/02/27 :  10:24:48  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Hei

Har varit med på ett eksperement med 18 stk 8" pr side i helgen. Det er min svoger som bygger. Det er ett 12ohms element av ukjent type. Baffelen er 220cm *50cm.



Bak:



Det spelar kanaonbra, men det saknes noe lengst nere i frekvensene. Noe som 12" og 15" får bedre til.
Nå skal denne dipolen foldes for å teste om det blir bedre :)

Mvh
Bjørn

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/27 :  10:44:49  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Oj, det var stort!

Ett motstånd i serie med baselementen kan lyfta basbotten en del.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2007/02/27 :  15:40:35  Show Profile Send mrmix a Private Message
hur påverkar ett motstånd i serie med elementet dess återgivning neråt?

har kollat på ett element med följande siffror:

fo: 28,8hz
sd 615cm2
Md80g
BL7,539t
qms 11,704
qes 1,309
qts0,881
x-max12,5mm
2x4ohm
effekttålighet 2x250w rms
känslighet runt 90db/1w/1m

kan detta va nå som lämpar sig tror ni? de gäller alltså 8st/sida,

Edited by - mrmix on 2007/02/27 17:09:04
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/27 :  15:48:48  Show Profile Send Lovan a Private Message
Min spontana gissning vore att Qms minskar vilket i sin tur påverkar Qts.
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/27 :  15:51:22  Show Profile Send marran a Private Message
Motstånd i serie ökar elementets q-värde

Jag hade hellre kört med aktiv kompensering, känns som en bättre men dyrare lösning.
Isbjörn: fs på de där 8" är kanske lite högt, då faller de av tidigare.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/27 :  17:17:25  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Stämmer, motstånd i serie ökar Q.

Veckad baffel nämns här ovan, det sänker Fs och ökar Q. I mina veckade dipolbasar sjönk Fs med 5-7 Hz.
Elektronisk kompensering är naturligtvis bra. Esl har en lösning på servostyrning också som han lovat publicera...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mrmix
Member

340 Posts

Posted - 2007/02/27 :  19:27:09  Show Profile Send mrmix a Private Message
men om jag ska bygga en fullregister dipol, så lär väl inte en veckad baffel va nån höjdare?? eller finns de nån finurlig lösning på detta oxå?
Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/27 :  22:21:03  Show Profile Send marran a Private Message
fullregisterdipol? Alltså ett dynamiskt bredbandselement?
Det är nog svårt att få till, då de flesta har alldeles för liten slaglängd om du har krav på bas neråt 30-40hz. Klarar du dig med 50-60 så kanske tannoy dual concentric eller altec coax i 15" storlek skulle kunna vara något.

Veckad baffel fungerar dock inte, det blir taskiga resonanser enl. linkwitz.
Däremot kan du vika bak kanterna på baffeln så den ser ut som ett u, fast då får du inte helt symmetrisk spridning mellan fram och baksida längre, om nu det var syftet med den öppna baffeln från första början.

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/27 :  23:12:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Veckad baffel ska spela låååågt. Jag stöttar vid 24 Hz med mina, skär uppåt med 12dB aktivt filter. Åttorna går fullrange så de bara möter tolvorna längst ner där de inte kan ge så mycket längre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Isbjørn
Member

80 Posts

Posted - 2007/02/28 :  11:07:13  Show Profile Send Isbjørn a Private Message
Hei Marran

Denne dipolen er allerde aktivt delt via Behringer dcx, og kan aktivere eq med ett tastetrykk. Han har testet det, men det låt ikke bra.
Veckad baffel må deles brant (24-48dB) og under 100hz. Da får man minimalt med ressonanser.
Med dipol bas kan man nå rett djupt, men det går som retgel på bekostning av forvrengning(dist). Til lavere frekvens, dess større konrørsle, dess mere forvrengning. Dermed bør man satse på så stor membranyta som mulig i basen. Jeg har i dag 2 stk 12" pr side som spelar under 80hz. Jeg har enda 2 som jeg kan plassere brevid (for test). Når membranarealet dobles (i ene kanalen), merker man at det hele spelar mer avslappet i hele registeret. I tillegg får man lite djupere bas, men vinsten er at resten av basregisteret spelar bedre. Så ett mål på å nå 20 hz er ingen problem, men med hvilken distortion?

Mvh
Bjørn :)
Go to Top of Page

BuffaloBengt
Member

378 Posts

Posted - 2007/02/28 :  11:46:33  Show Profile Send BuffaloBengt a Private Message
Nä det går att nå hur djup som helst med hög volym bara man har tillräckligt med konarea och slaglängd. Jag hade ett tag 2*8 12" och 2*2 18" som bas det funkade hur bra som helst problemet var platsen det tog plus att jag börjar ifråga sätta vitsen med en massa volum runt 20HZ det bara käns och allt löst i hela huset vill vara med och spela. Har i och försig ett väldigt litet rum 20m2

Bengt

"Om det inte känns så hörs det inte"
Och nu känns det
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000