HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 lådbygge enligt gyllene snittet?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/02/28 :  13:12:02  Show Profile Send asto a Private Message
Hej...

Jag vet inte egentligen om det är något att sträva efter då säkert en massa andra resonans fenomen uppträder i praktiken...

Jag är ändå lite nyfiken att luska fram en formel för detta bland er matte kunniga.

Låt oss säga att man vet lådvolymen man vill ha (exempelvis 30 liter)

Hur beräknar jag lådans bredd, höjd och djup för att det vara enligt gyllene snittet (0,618 : 1 : 1,618) utifrån lådans givna volym?

Mvh Asto

Edited by - asto on 2007/02/28 13:17:02

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/28 :  13:41:07  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Lös ekvationen:

0,618X x 1X x 1,618X = V (lådvolym)

X = konstant (för just denna lådvolym). Multiplicera med 0,618, 1 resp 1,618 och du har dina värden.

Justerar lite:
ekvationen ovan ramlar ut i ett
X^3 = V
X = V^(1/3) kubikroten ur V

Ex. Låda 12 liter ger X = 2,57
Dina längdmått blir då ca 1,4dm, 2,3dm resp 3,7dm



För att inte stå med en 1156 liter stor låda, använd lodvolym i liter och längdmått i dm.

Edited by - soundbrigade on 2007/02/28 14:02:27
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/28 :  14:49:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Jättebra föklaring mannen! Men vad tusan är "lodvolym" för mått? :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/28 :  15:52:43  Show Profile Send Lovan a Private Message
Lodvolym=Lådvolym
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/28 :  16:18:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kaffemannen - kan du inte nysvenska. Du som ska vara sa fruktansvart klok och forstandig hajjar nu nada ... Ledsamt!

Visste du inte att i Paraguay mäter man högtalare i lodvolym. Jag ska ha 5 lodvolym hogtalare, säger man när man handlar därborta.

Skulle tillagt, jag har gjort en enkelt kalkylark som beräknar mått efter viss volym men givna förhållanden mellan B, H, D. Jag får också fram hur många och hur stora bitar jag ska ha från byggsågen.

Edited by - soundbrigade on 2007/02/28 16:19:51
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/02/28 :  17:03:52  Show Profile Send Guru a Private Message
Välkommen tillbaks Asto :)
Go to Top of Page

jaste
Member

106 Posts

Posted - 2007/02/28 :  17:47:29  Show Profile Send jaste a Private Message
Kan man direkt säga att detta är ett taskigt sätt att måttbestämma högtalare? Tycykte jag såg nån gång hur sidorna i en låda ska förhålla sig för att "vara optimalt", borde inte detta bero på elementen?
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/02/28 :  17:50:49  Show Profile Send asto a Private Message
Jätte tack, hoppas jag börjar få ihop det med mina minimala mattekunskaper. men jag tror det kan finnas ett litet räknefel i ditt exempel Soundbrigade.


X = V^(1/3) kubikroten ur V Borde alltså bli samma sak som X = V^0,333333333333 osv.

vi räknar med din 12 literslåda

12^0,333 = ca 2,29 (inte 2,57 som i ditt exempel nedan)

Ex. Låda 12 liter ger X = 2,57
Dina längdmått blir då ca 1,4dm, 2,3dm resp 3,7dm

t.ex 0,618 x 2,57 kan jag inte få till 1,4dm


nu till ekvationen
0,618X x 1X x 1,618X = V (lådvolym)

(0,618x2,29) X (1x2,29) X (1,618x2,29) = 12,06 Liter

Du får gärna dubbelkolla om jag tänkt rätt



Jag funderar mycket på hur lådans form påverkar resonans problem.

så då kan jag passa på att fråga hur ni där ute tänker när ni konstruerar en bas eller mellanregister låda? Vad får er att välja just den form, längd, bredd och djup förhållanden ni bygger med? (om man bortser ifrån att endast volymen skall stämma) Jag menar även nu endast basreflex och slutna lådor, då ljudledningar naturligt brukar vilja bli längre och smalare.....










Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/28 :  18:01:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Det där var en riktig Messerschmitt!!!!!
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/28 :  18:02:57  Show Profile Send ohmega a Private Message
oki..jag håller just på att bygga nya högtalarlådor till mina fostexelement (FE167E)

Lådans inre proportioner är 1:1,1:1,39..vilket jag har läst nånstans skall vara det bästa måttförhållandet.

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/28 :  18:05:37  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Tittade inte på siffrorna...

1,4x2,3x3,7=11,914


Nåja, glöm inte att vi pratar om effektiv volym. I realiteten skall alltså lådan göras mindre än så här eftersom
effekten av det isotermiska dämpmaterialet och dämpmaterialet sänker lufthastigheten i lådan och gör så att lådan
uppfattas större än den är fysiskt.

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/02/28 :  19:06:39  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Det där var en riktig Messerschmitt!!!!!


Ta det inte så hårt det var egentligen bara 2,57 jag hakade upp mig på, fick inte till det bara.....

ta det som en ära, det var du som startade mopeden i min hjärna. fattade inte alls från början hur jag skulle räkna ut det hela

quote:
Kan man direkt säga att detta är ett taskigt sätt att måttbestämma högtalare? Tycykte jag såg nån gång hur sidorna i en låda ska förhålla sig för att "vara optimalt", borde inte detta bero på elementen?


precis dit jag vill komma. Eftersom elementet, porten ger ifrån sig resonanser, så är frågan hur man tyglar dessa på bästa sätt?

Så här tänker jag, t.ex en låda som har samma höjd, bredd och djup. borde förstärka en given resonans mycket, lika så ett klot som har samma mått runtom. Detta borde ju rimligtvis inte vara det optimala.

quote:
Välkommen tillbaks Asto :)


Tack, nu är flytten avklarad till Zalves fina stad

quote:
Nåja, glöm inte att vi pratar om effektiv volym. I realiteten skall alltså lådan göras mindre än så här eftersom
effekten av det isotermiska dämpmaterialet och dämpmaterialet sänker lufthastigheten i lådan och gör så att lådan
uppfattas större än den är fysiskt.



Ok, finns det någon fin tumregel på hur mycket man skall räkna av?

visst, dämpmaterialet tar ju hand om de mesta resonanserna, men det borde ju inte vara en nackdel att styra upp resonanserna så de är så små som möjligt innan man börjar med dämpningen.

quote:
oki..jag håller just på att bygga nya högtalarlådor till mina fostexelement (FE167E)

Lådans inre proportioner är 1:1,1:1,39..vilket jag har läst nånstans skall vara det bästa måttförhållandet.


skulle vara spännande att veta hur man har tänkt med dessa måttfärhållanden.

en exempel låda med följande mått:
20 x 22 x 27,8 cm skulle enligt mina beräkningar ge en grund resonans utifrån dimensionerna vid 860,782 och 619 Hz. Tredjeton resonansen vid 2580, 2346 och 1857 Hz.

Vad jag förstår så skulle lådor enl. gyllene snittet sprida dessa resonanser ännu jämnare, det blir ju ett skapligt glapp mellan 860 och 1857 Hz.

Någon som har en teori varför just dessa förhållanden? De borde ju endast påverka mellanregistret med tanke på hur högt i frekvens de ligger?




Detta var ju kul, Tack för alla svar




Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/02/28 :  20:09:30  Show Profile Send ohmega a Private Message
Som jag förstår så var det inte bara "raka studsar" som ledde till lådresonans utan även "sneda reflektioner" från hörn till hörn eller dylikt..tror det var en diskussion om detta på just detta forum ..men jag hittar inte tråden..

Rättelse: Det hanlade visst inte om några snaeda studsar - utan om resonansfenomen som uppstod enbart i kombination ( i 2 och även 3 dimensioner så att säga.

Hittade en intressant sida som tar upp ämnet..
http://forum.studiotips.com/viewtopic.php?p=5570

Dessutom så såg jag nu att den ratio JAG tänkte på var 1:1,14:1,39 aj då..då får jag bygga nya lådor ;)

Edit: Jag kollade lite här också...
http://www.acoustics.salford.ac.uk/acoustics_world/room_sizer/room_sizing2.htm

Där nämndes ett ratio på 1:1.26:1.59

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2007/02/28 20:54:30
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/28 :  22:24:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Jag blev inte irriterad.

Jag skulle inte exemplifierat (och glömma tömma miniräknarens minne - MicroSofts). Men metoden gick fram.
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/03/03 :  20:01:10  Show Profile Send asto a Private Message
Tack för länkarna Ohmega...

Men vad jag förstår så handlar dessa dimensionsförhållanden om där man har tagit hänsyn till de diagonala måtten. min engelska är tyvärr inte den bästa.

Men men, detta får mig nu att tänka om lite i mina planer

då ska vi se, om man gör en golvmodell då. Där bredd blir 1 och djup 1,14. längden blir förmodligen mer än 1,39. då får vi väl helt plötsligt resonans betende som en pipa. tror ni man kan placera ett lämligt utformat stag 1,39 ner i lådan? vad skulle resultatet av det bli tro? och hur skulle staget vara utformat? skiva med hål i mitten eller skiva med hål i hörnen eller annat? vad tror/vet ni?

Soundbrigade.....
bra, ville bara försäkra mig att jag räknat rätt
Tack för att hjälpte mig att komma vidare med mina djupa funderingar
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/04 :  01:20:31  Show Profile Send ohmega a Private Message
Golvmodell?...stag?..nja men dåhar ju inte lådan "den rätta formen".

Hur som helst så borde man ju kunna göra väggarna o-parallella så att säga..men vilka mått som då är bäst är ju lite svårt å säga...

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

asto
Member of Nerikes Audiofiler

2011 Posts

Posted - 2007/03/04 :  09:28:21  Show Profile Send asto a Private Message
quote:
Golvmodell?...stag?..nja men dåhar ju inte lådan "den rätta formen".


nej inte på längden då men bredd, djup och staget skulle ju få de rätta dimensionerna närmast elementet. Då skulle resonanserna i mellanregister området förhoppningsvis sprida sig så jämnt som möjligt var min tanke

längden på lådan skapar ju i sig resonanser lägre ner i basområdet och dessa får man väl angripa på annat sätt, t.ex med invändiga HH resonatorer.

mvh Asto
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/03/04 :  20:36:53  Show Profile Send ohmega a Private Message
Om man bygger en 3-vägshögtalare så kn man ju för all del bygga det i 2 sektioner...så dessa sektioner var för sig "behåller" formen...fast om det är en 2-vägshögtalare kan det ju bli lite svårt ;)

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.58 sekunder. Snitz Forums 2000