HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hiraga hur står hans grejer sig idag?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/03/03 :  04:10:13  Show Profile Send Snoop a Private Message
Tjoho!

har under en tid nu suttit ganska mycket på diyaudio.com bla och där verkar de hylla Hiragas 20 och 30 watts class a ampar.

Vad anser ni om dem?

Är det något att ha?

De är ju inte så dyra att tillverka och jag har fastnat lite för lite mer diy prylar på sistonde

Hoppas jag kan få lite input om detta.

Mvh David

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/03/03 :  09:15:02  Show Profile Send marran a Private Message
Jag kör en Le Monstre på 2*8w och jag föredrar den framför en McGormac dna1 som jag jämförde mot, så länge man inte spelare för högt såklart!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/03/03 :  09:29:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Ååååååååååååå!!!

Då måste jag plocka upp min monster från källaren och ansluta nätkabeln och se hur den är.

Jag har en uppfattning när jag tittat på Hiragas rörkonstruktioner att de är ganska traditionella så jag förstår inte varför de har de prislappar de har eller att de skulle vara av utsökt kvalitet utöver det vanliga.
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/03/03 :  11:14:53  Show Profile Send Snoop a Private Message
Generellt de man läser om dessa konstruktioner så verkar de vara att de är riktigt grymma på diskant och mellanregister, men sämre på just bas återgivning.

Många verkar hålla dessa som absosula referencen då de jämför grejer, huruvida de stämmer går nog inte säga för det är ju en fråga om personlig smak.

Hoppas det är fler som ser denna tråd som har lyssnat på hans skapelser och kan ge mer input.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

OlaH
Medlem i AÖ

465 Posts

Posted - 2007/03/03 :  12:51:09  Show Profile Send OlaH a Private Message
Hej

Några bilder på en 20 wattare inspirerad av Hiraga,
byggt av mig och cadat av Benn.Vi får se om det blir
något bra när det blir klart.









ola



Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/03/03 :  20:39:08  Show Profile Send Snoop a Private Message
Någon som lyssnat på Lectron JH-50?



Vad ska man betala för en sådan i dagens läge?

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

renesemann
Starting Member

29 Posts

Posted - 2007/03/04 :  10:42:21  Show Profile Send renesemann a Private Message
Hejsa
Har selv en Hiraga 30 watter stående i kælleren, den er desvære brændt af i den ene kanalen, skal se og få den lavet.
Generelt kan man sige at de fleste Hiraga konstruktioner spiller meget rent og hvis de er bygget rigtigt med en meget mørk bagrund i lydbilledet dette opnås med en enorm stor og overdimensioneret strømforsyning (min som står i kælderen har lytbank på 1,2 farad og en 24 volts transformator der kan levere nogle Amp)
en anden ting er at han bygger/byggede altid så simpelt som mugligt, og komponenterne var altid nøje udvalgte, husker at der var en kondensator som var meget svær at få fat på, og som var så afgørende for hele lydbilledet, så hvis man ikke kunne få fat på den så kunne det næsten være lige meget.
Jeres nye print er fuld af moderne komponenter, som måske lyder godt, men det skal ikke undre mig at magien mangler.
denne magi kan man bla. andet læse om i en artikkel som blev pupliseret i AudioVidio (et Svensk blad fra slut 80 til start 90)kan sikkert lånes på biblotekkerne denne artikel omtaler UR monstret, en forstærker fra Stax og som var lige så stor som PC men kun på 8 watt i mono Hiraga hentede en del af sin inspiration fra denne forstærker.
Samme blad havde iøvrigt en hel serie omtaler af næsten alle Hiragas konstruktioner og ikke mindst Rørbyggarskolan som desvære aldrig blev helt færdig, idet tror jeg nok, at amndet der mere eller mindre skrev alt, vist nok gik hen og døde
Summa og summarum er at hvis i går ned og låner disse blade, vil i nok bedre forstå hvordan og hvorfor disse konstruktioner stadig spiller røven ud af bukserne på mange anerkendte forstærkere selv i dag
MVH René Rattenborg

René Rattenborg
0045 28510995
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000