HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 pojkdrömmar (hifi)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:52:57  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Jag tror flera av oss har någon anläggning eller något fabrikat som vi drömmde om när vi växte upp, sedan tog förnuftet och verkligeheten kanske kol på dessa drömmar.

Jag skall idag åka och eventuellt köpa mig ett sådant system, av rent känslomässiga skäl och helt utan förnuft.

Jag vill bryta mitt "behöver jag verkligen det det där- nej förmodligen inte så då låter jag bli" tänk som jag allt som ofta brukar.

Jag ska köpa mig en bang olufsen anläggning från 90-talets början !

Beosystem 4500 (vägghängande panelsystem) med beovox 3000 panelhögtalare samt redline 60.2 och cx 50 med beolink...

Behöver jag det - nej, är det förnuftigt - nej, finns det bättre prylar ljudmässigt för dessa pengar - garanterat, känns det bra - u bet !

Finns det snyggare för dessa pengar, tveksamt... :) (enligt mig)

reciever, kasstdäck och cd, nästan komplett med andra ord, skivspelaren saknas tyvärr...

så hur har ni det med nostalgi och ouppfylda drömmar, något ni skulle vilja genomföra nu när möjligheterna kanske finns där ?

Mvh // Anders

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:56:15  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Min pojkdröm som inte är uppfylld, men fortfarande är vid liv är en Unimog 406 visserligen inte hifi men det är pojkdrömmen som en dag ska bli sann....

Artphotography
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:59:20  Show Profile Send U1 a Private Message
Min pojkdröm var Cerwin Wegas 1215, tror dock inte att jag någonsin kommer köpa dem.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/24 :  10:06:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Jag har sakta tagit tillbaks min gamla pojkrumsstereo från "förskingringen".
Nu står Technics förstärkaren, JBL högtalarna och Marantz kasettspelaren säkrade i källaren. Det enda som fattas är min gamla Technics skivspelare. Hur i helsike kunde jag gå och slänga den...

Pojkdrömmen var en Technics SL1200 fast den är jag inte så sugen på den längre. Däremot Sugden A21. http://www.1388.com/articles/sugden/index.html

Jag hade inte råd med en Sugden när jag komponerade min första "riktiga" anläggning(Arcam delta 90, Marantz CD51, Thorens TD165 och Heybrook HB2C). Jag har en kompis som har en. Den brukar jag fortfarande titta lite extra på när jag är på besök.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/24 :  11:20:28  Show Profile Send mayro a Private Message

U1 skrev

quote:
Min pojkdröm var Cerwin Wegas 1215, tror dock inte att jag någonsin kommer köpa dem.


varför då.. Sådana sälja oerhört billigt.. Så köp och ha en pojkdrömsfest vet jag.

nu får du göra detta. Annars tror vi alla du bara är rädd att orion skall få respass .....


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/24 :  12:01:18  Show Profile Send Zombie a Private Message
Min pojkdröm var en Quadanläggning med rör + ESL-57 och en Ariston/Linn Sondek med SME3009 arm och en bra MC. Jag kom inte längre än till 33+303 och en Conossieur? med SME3009 Improved och Ortofon VMS20.
Nu har jag haft hela 22+FM+Quad II, 33/303, 34/44/405II men inte ESL-57. Istället har jag ett par ESL-63...och en LP12 med Ittok och OM40
Min fullvuxna pojkdröm är ESL-63 med Gradientbasar eller ESL 989/2905 (de tre senare portförbjudna i huset) och Quad II-40 och QC24+QP, och en toppad tolva...och ett toppat rum förstås...dream on

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/24 :  12:20:04  Show Profile Send Lech a Private Message
Pojk drömmen uppfylld !!
Men fabrikaten i vissa fall annorlunda ,men so what..
MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:41:00  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ungefär såhär drömde nog pojken:

Kvartsvågspipa med Lowtherelement
Rörförstärkare med något exotiskt effektrör
Thoréns TD2001 med Ortofon MC-pickup

Jag har drömt vidare i ungefär samma anda.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/24 :  18:44:38  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
Min pojkdröm var Cerwin Wegas 1215, tror dock inte att jag någonsin kommer köpa dem.

Samma här , specarna var ju himla bra. Hörde dem aldrig, men CW är inget ljudideal jag gillar.
Sen ville jag ha Technics värstingprylar...
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/02/24 :  19:20:32  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Strunt i förnuftet nu killar, det handlar om känsla, inte vad som är bra/dåligt eller rätt/fel.

Jag har gjort det!

Jag har nu suttit och lyssnat på min B&O, suck, det låter så vackert, så lätt att ta till sig, riktigt imponernade får jag nog säga, eller är detta vad jag vill höra, min dröm (kraftigt flum/new age-varning här) :)

Nej faktiskt, det låter helt ok, fylligt med bra botten, något inställsamt men som sagt väldigt lätt att ta till sig, få nog starta en bildtråd när jag hittar kameran.

Inte nog med att jag har införskaffat beovox 3000 (mkt läckra att se på, fina att lyssna till), jag har även RL 60.2 samt CX50, mmm jag ångrar inte ett dugg detta, fan va kul det skall bli att få upp prylarna på rätt sätt, det lyfter hela rummet.

Njuter av min dröm, förmodligen mer än jag hade om jag lyckats köpa det då det brgav sig 1991 :)

Fler drömmar, jovisst har jag det, men här är det värre med modellbeteckningarna, det var någon mindre HK integrerad förstärkare samt cd spelaren i samma klass tillsammans med ett par infinity, större stativare, 3-vägare, suck, som jag tittade i dessa brochyrer och cyklade in till den lokala butiken i sommarvärmen för lyssna på det, mmm.....

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/24 :  19:26:39  Show Profile Send huzze a Private Message
För mig var ju hifi det som fanns hos Onoff hemma. Yamaha. Innan dess hade jag som sagt en del Technics, bl a deras värstingkassettdäck med dbx, det fick specialbeställas åt mig...
Hade inte en aaaaaaaaaaning om att det fanns Hi-Fi butiker förrän jag upptäckte Hifiklubben. Trodde att det tog slut där med CW1215 som gick ner till 22? Hz.
Så det var ju ändå fantastiskt att upptäcka fler butiker. Och vad MÄRKEN det fanns! Inte bara Yamaha, Technics, Pioneer och Sony...

Undrar hur det är med pojkdrömmar av idag?
En 5.1 anläggning för 3'?

Får hoppas att det verkligen kommer tillbaka tvåkanal till stormarknaderna så att det öppnar upp drömmarna för nya generationer...
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2007/02/24 :  20:34:21  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
Min pojkdröm som jag minns är att jag ville äga ett par Koss porta pro, men insåg då -94 tror jag det var att jag aldrig skulle ha råd med ett par hörlurar för 895:- på hobbex..

Man kan säga att den dagen faktiskt kom. Tyvärr tror jag att jag hade uppskattat dom ganska mycket mer om jag hade fått dom av mina föräldrar när jag var liten

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/24 :  20:41:26  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Beosystem 4500 (vägghängande panelsystem) med beovox 3000 panelhögtalare samt redline 60.2 och cx 50 med beolink...


Varför vill du inte ha Beovox 5000 för...?
Min morsa köpte hela Beomaster 4500 -88 och hon fixade en bra deal med säljaren så hon fick med sig Beovox 5000 istället för 3000,som var original-utförandet.

Det systemet har jag vuxit upp tillsammans med och det är bara för knappt ett år sedan som hon var tvungen att sälja av högtalarna.
Resten har hon fortfarande kvar idag...Jag hör den varje dag,nästan.

Ska jag lägga upp en bild på det,till dig?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/24 :  21:51:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jag suktade ett tahg efter ett par Carlsson OA14 - ett par OA12:or hade också funkat. Gärna med Sonab-elektronik...

Tiden var början-mitten på 70-talet nån gång. 72 kanske.

Några OA14 eller OA12 har jag aldrig haft ocj kommer förmodligen aldrig att äga. Men jag har ägt två par OA5, varav det ena alltjämt gör tjänst i sommarstugan.

Sonab-elektronik har jag aldrig ägt någon. Men en jobbarkompis för några år sedan hade en förstärkare med plexiglas på ovansidan Det var en burk som en gång i tiden varit utställningsförstärkare hos Sonab.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/02/24 :  22:18:44  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
quote:
Ska jag lägga upp en bild på det,till dig?


Tackar Mc Square, det vore väldans hyggligt av dig, om det inte är för mkt besvär ?

Jag måste säga att detta system vekligen inte ger sken av att vara 15år gammalt, det kallas bra produkt planering, och om det är något de där danskara är bra på så är det att se in i framtiden.

Jag har nosat runt lite på olika B&O forum och där haglar positiva kommentarer om 4500 systemet, rent utseende mässigt vill säga, men även de andra kvaliteérna är kvar, klart inponernade.

Nu skall jag bara se vart den där HK förstärkaren var för någon, är det någon här som känner till något bra ställer man kan finna bilder på lite äldre prylar på, runt 90 talet början handlar det om.

aahh.. visst är det lite kul att drömma sig tillbaka, gå in på blocket, och vipps, där är det ju, och billigt desutom : )

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/24 :  23:13:17  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
Som fattig 20 årig värnpliktig (1983) var jag inne hos en HiFi handlare i GBG och såg Luxmans nya M-02/C-02 kombo.
Jag drömde om denna kombo hela värnplikten ut och bestämde mig för att köpa så fort som möjligt.

Tyvärr blev detta aldrig av, jag fastnade för ett begagnat Luxman 5C50 försteg och ett nästan nytt Musical Fidelity slutsteg (glömt beteckningen) istället.

Än idag kan jag bli så där skönt nostalgisk när jag tänker tillbaka på hur Luxman kombon lät (jag var inne hos handlaren ofta det året).

Kanske någon på forumet har en sådan kombo till salu?

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Terminator
Moved on...

1124 Posts

Posted - 2007/02/24 :  23:46:56  Show Profile Send Terminator a Private Message
Pojkdröm - Nautilushögtalare i 800-serien. Har kommit en liten bit på vägen med mina 804:or men suktar efter 802D... Fast ett par beg 802 alt. 801 ligger ju bara en bilförsäljning bort [;-)]
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/02/25 :  00:29:47  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Ja, pojkdrömmen har alltid varit att få ha/bygga ett eget stereo/audiorum, så stort som möjligt och själv få välja heltäcksmatta, material och färg på väggarna, vilken soffa jag ska sitta och lyssna/titta i o.s.v.
Detta rum skulle sedan fyllas med Infinity's "gamla" flaggskepp IRS V, och dessa IRS V skulle vara genomgångna av självaste Arnie Nudell, så dom var 100% enligt spec..................DREGGGGGGGGGEL.

Som drivning Krell 750-Mcx monoblock, genom en KCT och via en KPS 25sc eller en KPS 28c.

Och som kaka på moset, lite reserv-element om man skulle bränna något av emit eller emim......


Suck........ja, drömmar.....

MvH john
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/25 :  01:53:45  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message


Dumma jag glömde i farten det där med &-tecknet.


Verkar dåligt det där med att lägga upp bilder just nu...
Knaak nere eller?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"

Edited by - Mc Square on 2007/02/25 14:25:13
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/02/25 :  08:30:45  Show Profile Send brewitz a Private Message
Mc Square: Knaak är inte nere, har inte varit nere på länge. Problemet var att du använde & i URL. Jag kunde inte få till det med en bild i ditt inlägg men genom att visa länken kan man åtminstone klicka sig fram till inlägget.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/25 :  13:18:34  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Ett par JBL Pro modeller hade jag hemma för en massa år sedan o då suktade jag på dom riktikt stora monitorerna. 4435 var länge en våt dröm. Det tillsammans med suben B460 hade varit en killer !!
Det tråkiga är att det togs knappt in några B460 i Swedala

Jag var väl halvvägs innan jag lugnade ner mig.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/25 :  14:22:34  Show Profile Send time a Private Message
Det var en Pioneerreciever SX-434, har en i toppskick nu, 30 år senare

Jag tror man ska akta sig för att realisera sina pojkdrömmar och låta dem vara just drömmar...
Drömde om en Jaguar när jag var 17 och den är dyr i drift...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/02/25 :  15:25:43  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Taqckar Mc Square, jag får väl bjuda tillbaka lite, hemifrån, igår kväll :




hemifrån, idag morse :


Beovox CX50


Beovox redline 60.2


Beovox 3000


Beosystem 4500


Beosystem 4500 från ett annat håll.


Beovox redline 60.2 brevid beovox cx50


Samma fast på andra sidan

Att drömma är kul, och när drömmen visar sig vara ritkgit trevlig i förverkligad form är det ännu roligare.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/25 :  15:54:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message






























Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/02/25 :  17:10:13  Show Profile Send time a Private Message
Säga vad man vill om B&O men design är de bra på !

Lämnat forumet
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2007/02/26 :  09:30:28  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
Tack Mc Square, jag håller som bäst på att lura ut hur jag skall koppla in lite kringutrustning till systemet, laptop, dvd, mm. skall tydligen gå att fixa med en din-rca adapterkabel, det här skall bli mumma!

Prylarna lyfter verkligen hela rummet och förmedlar en fullständigt falsk bild av sofistikation.

quote:
Säga vad man vill om B&O men design är de bra på !


då skall man betänka att detta system är från 80/90-talet, och det låter verkligen helt ok.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/

Edited by - martinsson on 2007/02/28 21:01:37
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000