HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rogue Audio Zeus/Vienna acoustics?!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/01 :  13:57:26  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Är det någon som vet vart man kan lyssna på Rogue Audio Zeus och Vienna acoustics Mahler/Strauss?

Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2007/03/01 13:57:53

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:43:23  Show Profile
Strauss i Örebro, i 2 dagar till. Lite längre om dom inte blir sålda

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:50:07  Show Profile Send kris69 a Private Message
Om du vill höra den kombon så får du nog åka till Odense och besöka Vassagohifi. Kan du nöja dig med Mahler så finns dem uppställda i Jämshög.

" Vi borde prata mera om våra öron"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  14:54:22  Show Profile Send mayro a Private Message


Eller sänder vassego hit stärkare så kan vi flera provlyssna tillsammans.. Eller hur Kris 69..

vore skoj...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2007/03/01 :  15:16:37  Show Profile Send Figge a Private Message
Rogue. Även hos HiFi Art.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.


Edited by - Figge on 2007/03/01 21:28:32
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/01 :  15:39:21  Show Profile Send Tomas a Private Message
Tack ska ni ha. Jag glömde skriva att de absolut inte behöver spelas tillsammans. Örebro och jämshög! Uhuu. Ska kika på det! kris69: får man fråga om man behöver ett stort rum till Mahler? I så fall hur stort? På en höft!

Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  15:52:45  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag har dom ju...... Och dom spelar nog i alla rum mer beroende av vad rummen har för väggar än just storleken. DVS exakt som alla burkar gör.. 20 kvadrat är nog helt ok.. DVS normala rum.. Vienna är ju byggda för även normala rum i Europa och dom är genomsnittligt inte megastora gissar jag..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/01 :  16:07:48  Show Profile Send Tomas a Private Message
mayro: du har helt rätt om vägg material. Läste bara att de krävde lite mer rum. Jag kan nämligen köpa strauss eller Mahler för samma pris! vad har du för slutsteg till dem? Även du kris69?


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/03/01 :  19:40:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Även hos HiFi Art.

Säljer Hifi Art Vienna...?

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:31:13  Show Profile Send mayro a Private Message


Tomas.
Jag lirar ju med rörstärkare.. Men som sagt inte "vilken som helst"..




Asså.. är valet mellan struss o Mahler o samma pris. Eller liknande så är ju alternativ nr 1 rätt uppenbart Mahler..

Medans båda nog är bra val vilket som..

Men man skall komma ihåg att jag är en som kräver rätt mycket "botten" i mitt spelande.. Så i mitt tycke finns det inte för mycket bas. Möjligen för dålig sådan i ljudkvalitet.. Men inte för mycke.. Och flera baselement ger en renare distfriare bas med mer flyttad luft...Så därför är Mahler mitt nr 1 i det valet du ställer

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:37:42  Show Profile Send matte76 a Private Message
De lär behöva långt till bakvägg eftersom de ju spelar djup bas och har basreflexport bakåt. Men samma gäller nog för Strauss så jag utgår ifrån att du kan ha dem minst 1 meter till bakvägg. Annars är risken att de låter lite instängt och bumligt.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/01 :  20:38:15  Show Profile Send mayro a Private Message

köper du Mahler och inte färgen på dom du köper passar så kan vi byta.. Jag skulle vilja ha svarta eller mörkare trä ....

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

JAWEN
Member

310 Posts

Posted - 2007/03/01 :  23:18:21  Show Profile Send JAWEN a Private Message
Du får väl ta fram pensel'n Mayro, och färg är billigt på färgaffären .
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  00:24:58  Show Profile Send mayro a Private Message


Hade snudd gjort det om det inte vore en så otrolig kvalitet på dessa viennaburkars yttre.. Jag vill verkligen inte ha dessa modernt färgade färger...

men men.. Man hoppas ju någon köper en annan färg med egentligen vill ha min färg... Vips så kan man fixa ett byte.. Eller om någon köper i Danmart tex kan jag ju hämta o säga dom bytte färg på bron till Sverige..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:01:22  Show Profile Send Tomas a Private Message
hej mayro! De är i ljus bok. Jag åker nog ner till Dan mark och lyssnar. Tack ska ni ha!


Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/03/02 :  10:07:43  Show Profile Send edison a Private Message
Modernt färgade...(?)

Träet dom har gjort fanéren(?) av har möjligen/troligen växt under längre tid än du levt Mayro ;-)

Eller har dom färgat träet efteråt kanske...inte vet jag...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/03/02 10:08:28
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:48:49  Show Profile Send mayro a Private Message

Edison


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/02 :  11:55:43  Show Profile Send Tomas a Private Message
Fan! Nu fick jag erbjudande om straussen 10#180; billigare. Är det stor skillnad ljudkvalitetsmässigt i mellanregister/diskant och hur stor i sådana fall? Är det någon som vet? Uhuuuuuu, valångest!!!

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:10:08  Show Profile Send mayro a Private Message


Ingen aning alls.Så egentligen borde man va tyst... Man kan utgå ifrån att dom troligen är liknande varandra till största delen men en övervikt på just basens kapacitet. speciellt vid eventuellt lite mer pulver ut från det området..

Och då att dom 4 basarna flyttar mer luft vilket ÄR en fördel i mina "öron lyssnat". och då mindre ansträngt.. Detta då dom fysiskt arbetar mindre för att göra samma jobb..och ändå gör jobbet aningen bättre. Asså. generellt sagt här..


Men mest vill jag skriva så här eftersom du varit villig att betala en viss summa från start.. Och du handlar väl inte för en veckas användande antar jag.?.
Välj INTE med pengarna nu som första grej... Detta säger jag för du ju i första hand bör välja med vad DU känner du VILL ha mest..

För oavsett vad du väljer och till vilket pris så kommer du undra om du inte borde ha gjort...... osv osv osv...

Så se först till vad DU är mest sugen på.. Där hade jag avgjort mitt val.förutsatt det var klart att valet stod mellan bi eller bu.... Och vore det valet jag gjort "den billigaste vägen" så skulle jag blivit glad o köpt min Lena en ny serveringsbricka att servera mig fika på..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/03/02 :  12:34:28  Show Profile Send Tomas a Private Message
visdomsord mayro! Dock så var jag osäker redan då priset är detsamma. Problemet är att jag har ingen egentlig möjlighet att akustikanpassa, och jag har haft problem med ett par högtalare som lät toppen i rummet innan då det vart större och inte lika mkt resonanser. OCH sist men inte minst:min fru har problem med för mycket bas sen hennes graviditet lustigt nog, men hon är MKT känslig för alldeles för go bas. Dessutom är straussen i detta fall mkt snyggare vilket också underlättar i hemmet(frugan är redan lite knäckt på att min elektronik tar halva lägenheten) Skulle jag inte tänka på pengarna hade jag nog gått ännu längre. Om jag väljer att köpa Mahler så är jag i makaronläge ett tag vilket inte är så poppis med 2 barn. Du hör ju:min hjärna kan inte lägga av, jag skulle kunna skriva en roman i detta ämne tror jag.

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317

Edited by - Tomas on 2007/03/02 12:35:51
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000