Author |
Topic |
|
Redwater
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 12:30:42
|
Jag spelar mina skivor på/genom följande utrustning:
NAD3240PE förstärkare. Tillverkades 1988 enligt de uppgifter jag kunnat få fram. Är mycket nöjd med såväl ljud som design och användarvänlighet. Börjar dock få några år på nacken och är just nu på lagning p.g.a. att R (right) ingångarna låter spräckta.
Audio Pro Image 50 högtalare. Köpta för ca 5 år sedan. Helt OK antar jag. Min bästa väns pappa, som själv har byggt otaliga högtalare som han (tyvärr) sålt av under åren, införskaffade själv ett par sådana då han för första gången på över tjugofem år gick ut och köpte ett par högtalare.
Yamaha DVD S550. Är detta svarta fåret i uppsättningen (om något)? Jag spelade tidigare mina cd-skivor genom en Denon spelare (kommer ej ihåg beteckningen på rak arm), men drivmotorn har rasat och jag fann det ej lönt att reparera. Jag tittar dessutom mycket på film, ville ha en spelare som tar MP3 och DIVx format, samt ogillar att ha för mycket maskiner framme. Ju färre desto bättre (hittills i alla fall).
Vad som stör mig något, åtminstone i teorin (jag är som sagt egentligen mycket nöjd med ljudet, och kan av flera skäl aldrig utnyttja utrustningens fulla kapacitet, d.v.s. dra på ordentligt med kräm...och kräm finns det gott om) är att det inte är en renodlad stereo (2-kanals?) för musiknjutning, utan snarare en hybrid av ljud och bild, om ni förstår vad jag menar.
Synpunkter? Har själva spelaren trots allt minst med själva utljudet att göra? När jag på skoj har jämfört min gamla cd-spelare (den går igång var tionde försök ungefär) med DVD-spelaren tycker jag att DVD-spelaren låter bättre.
Tacksam för lite input och utbildning i ämnet.
/Robert, ny medlem av forumet
|
|
Orpheus
Member
970 Posts |
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 12:42:27
|
Nya högtalare ger nog mest, följt av ny förstärkare. Detta sagt utan att jag vet hur ditt rum och dess akustik ser ut. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
Redwater
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 13:03:57
|
Jag skulle tro att jag är beredd att lägga ca 15000 för stärkare och högtalare (totalt) när den dagen kommer.
Angående akustik, rum och uppställning kan jag väl säga att rummet består av en blandning av enkelgips-, dubbelgips- och betongväggar. Jag bor i en nybyggd lägenhet med ganska stor öppenhet kring vardagsrummet. Jag har en klassisk "uppochner vänd triangel"- uppställning, där högtalarna står symmetriskt uppställda mot bästa lyssningspunkt (i soffan). Mellan högtalarna står en 42" plasma tv. Jag har en väggfäst, specialdesignad, hylla för Medieförvaring (cd's och DVD) på ena sidan, soffa samt bokhylla mittemot, i övrigt ganska kalt och öppet (en matta på govet, mitt framför högtalarna).
Har denna information något värde tro? |
|
|
Musse80
Member
460 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 13:08:51
|
Då bör du nog fixa till akustiken i första hand, och när det är gjort investera i nya högtalare och 2-kanals förstärkare. In med mjuka material som mattor och gardiner, samt tavlor, växter och bokhyllor fyllda med böcker så ska du se att det ljud du har idag förbättras. |
A wolf in a sheep´s clothing... |
|
|
Sten
Vad får det lov att vara?
1033 Posts |
Posted - 2007/02/27 : 15:06:44
|
Även om jag personligen gillar Audio Pro's högtalare måste jag nog säga att Image serien är deras sämsta / minst prisvärda någonsin. Black Diamond undantagen dock, för den var helt OK i mitt tycke.
Så mitt råd är att kolla efter nya högtalare efter att du fixat till akustiken. |
Den som söker han letar. Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten) |
|
|
peter_gbg
Member
529 Posts |
|
daja
Member
597 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 08:56:37
|
Håller med föregående talare. |
99 cd-p - 99 - piP |
|
|
Ayn
Member
2799 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 09:10:49
|
Dags att vara motvallskärring igen...
Om du vill göra uppgraderingen som hörs mest omedelbart ska du absolut köpa högtalare. Om du vill göra uppgraderingen som du lär trivas bäst med i längden ska du satsa på CD-spelaren. Att sitta med helt OK grejer på högtalar- och förstärkarsidan men koppla en tråkig DVD till känns bortkastat - nu vet jag inte om din DVD passar in på beskrivningen, och om den inte gör det ber jag om ursäkt, mitt scenario var mer generellt tänkt. |
Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips! |
|
|
l99_man
Member
108 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 09:13:35
|
Känns svårt att bara bryta ut en del ur din anläggning, men precis som tidigare påpekats i tråden så vill jag nog påstå att högtalare tillsammans med förstärkare är det primära valet att byta.
Skulle nog också titta på beg marknaden. Ger dig mer välljud per spenderad krona. |
/Martin |
|
|
shaft
Member
524 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 10:47:54
|
Hej! "If it aint broke why fix it" ;-) Låter det bra så kanske det inte finns behov av att byta delar i nuläget. Ett sätt att komma igång kan vara att jobba med 1. Placering av högtalare och underlag för komponenter. SD-fötter under högtalare kan ge stor positiv skillnad t.ex. Även under själva apparaterna kan ge positiva effekter. 2. Lite bättre kablar kan göra underverk! Du skriver inget om dem så det är svårt att veta vad du har idag? 3. Akustiken - är den livlig så kan det vara bra att dämpa den med t.ex mattor och gardiner. Ger i så fall effekt i diskant och mellnaregister. Basen kräver större saker.
/Shaft |
|
|
Redwater
Starting Member
3 Posts |
Posted - 2007/02/28 : 14:28:53
|
Tack alla för era tänkvärda synpunkter. Hela vetenskapen kring akustiken är intressant, och helt säkert något som inte alla tänker på, åtminstone inte den grad av påverkan som det faktiskt tycks ha.
Om vi tar det ett steg vidare; jag kan absolut tänka mig köpa begagnat, om jag på så vis får bättre prylar för samma pris som lite sämre prylar nya.
Det kanske är tabu att nämna på ett hi-fi forum, men för mig är det inte helt oviktigt med design och smäckerhet, även om ljudet förstås är nummer ett. Därför gillar jag t ex mina svart pianolackade audio pro högtalare. De gör sig bra ihop med min svartramade Samsung plasma tv. Alltså: jag kan inte tänka mig att köpa högtalar "schabrak", hur bra ljud det än må vara. Jag är snarare på jakt efter ett par smäckra, mindre högtalare, kanske t o m väggfästa. Någon som har tips på högtalare som kan stämma in på ovanstående, men fortfarande med fantastiskt ljud? Säg i max 10000-kronors klassen.
|
|
|
diffen
Member of Nerikes Audiofiler
622 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 22:11:13
|
Hej Redwater! Håller med de flesta andra detta med akustiken, är ju själv ganska nybörjare, och jag håller också med dig om detta med utseende. Jag började med denna ordning, fick tag på ett par Jamo E550 (snikversion)billigt av min storebror, oinspelade dessutom. Sedan köpte jag ny förstärkare HK970 3.800kr och sedan tog jag bort dvd:en jag spelade på. Nästa inköp blev beg. Rotel RCD951 (Nypris 6.000kr) och det blev ett riktigt lyft . Efterhand började jag flytta runt med högt. och förstår nu att jag behöver akustikplattor & nån bokhylla... Så fort jag får råd blir det såklart nya högtalare, kanske beg. Quad 11L eller ett par begagnade HFLS som jag kanske kan få runt 3-5000kr. Vi får följa utvecklingen Mvh Stefan |
Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör |
|
|
Snutten
200.000-klubben
3452 Posts |
Posted - 2007/03/01 : 22:41:36
|
För ett klart lyft bör du nog byta rubbet om jag ska vara ärlig, köper du begagnat behöver det inte bli så farligt men det kostar att ligga på topp så visst kostar det. |
|
|
|
Topic |
|