HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Examensarbete - högtalarkabinett
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:43:24  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Hej, jag håller på att skriva ett examensarbete som handlar om det ultimata materialet för att bygga högtalarkbabinett. Många tänker att MDF är det bästa, men är det egentligen så enkelt?

Rimligtvis så borde materialet fylla följande egenskaper:

- Styvt - så att det inte flexar och avger lådljud av vibrationerna

- Hög inre dämpning - så att det inte kommer i egensvängning av vibrationer utan dämpar vibrationer effektivt

- Hög densitet så att materialet(lådan) står stilla på ursprungsplatsen

Man kommer lätt att tänka på flera material som uppfyller en eller två punkter.

Om man tar tex betong så är det väldigt styvt och tungt, men det ringer med(om man tänker betong å hur det låter i det när någon borrar med slagborrmaskin, så skall det inte vara!). Det finns högtalare som kallas betonghögtalare men i dem är det inte vanlig betong utan nån sorts specialblandning elller kompositbetong av något slag. Funkar det?

MDF då? ja det ringer med det oxå men vid en annan frekvens, likt andra skivmaterial...

MDF + Asfaltmatta(biteum), ja tanken är god men fungerar verkligen asfaltmattan som det är tänkt? Ja om vikten är högre på mattan än det dämpade materialet, tex bilplåt.

Stavlimmat trä - ringer, dålig egendämpning.

Så har ni några ideer, tips, förslag, vad är provat, jag är intresserad av ALLT!

Vänligen Ola

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:15:14  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Ett väldigt utomordentligt val av examensarbete. Och riktigt riktigt klurigt!

Det är som jag ser det, mer konstruktionen i sig än materialet som har betydelse. Det finns många sätt att tackla
problemen. Det dyraste är laminerade lådor med dämplim mellan lådorna. vissa saker kan man beräkan matematiskt, som var man skall placera stag, hur dämpmaterial skall placeras, vilken densitet dämpmaterialet skall ha, den isotermiska förmågan som krävs. Det är en hel vetenskap.

Ta bara baslådan. Antingen gör man den extremt styv och tillräckligt lätt -> då pressas lådans resonanser uppåt i frekvens eftersom alla stagen minskar våglängden (beroende på avståndet mellan stagen) som kan vibrera. Resonanserna placeras så högt upp i frekvens att de inte exalteras av elementet (funkar inte riktigt så bra på mellanregisterlådor). Eller så gör man lådan förbaskat tung och ger lådan en egenresonans som ligger under den lägsta frekvens som kommer spelas. Det blir rejält tunga lådor.

Den enda grundregeln jag kan ge är att lådan bör vara >1000ggr tyngre än den rörliga massan som aktuellt element anväder sig av.

Min slutsats: Det finns inget ultimat material, bara en ultimat konstruktion för varje enskilld konstruktion.


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:23:21  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Har ingen teknisk kunskap på området men funderar på om Jamo kommit "runt" problemet genom att helt sonika skippa ett slutet kabinett på sitt flaggskepp Reference R 909. Iofs består ju ändå baffeln av något material med givna egenskaper.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:46:54  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Hej igen, jag gör ett förtydligande, lite mer ledtrådar, jag har varit i kontakt med en högtalarfirma som vill ha hjälp att finna ett billigare material än deras dubbla 25 mm hdf med dämplim emellan som de använder idag

>kaffekoppen
har du sett någon fakta på det du nämner om stagning, nått på internet kanske?


>guy gadbois
jo jag har sett Jamo högtalaren, men samma sak gäller där, i baffeln alltså. tack för visat intresse iaf!

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:21:07  Show Profile Send Guru a Private Message
Kolla lite på tex Ocelia (stavning??) där man bygger på ett helt annat sätt än vad konventionella byggare förespråkar :)


Mvh

Edited by - Guru on 2007/02/20 13:21:22
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  13:36:12  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Laser,

Det är ren fysik. Inga krusiduller eller pseudokunskap.

Redan nu kan jag tala om för den firman du skall hjälpa att 25x2 mm HDF är onödigt dyrt byggande :)

Men - glöm inte bort att vissa saker gör man för marknadsföringsavdelningen också ;)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  14:08:48  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
>kaffekoppen
Ja visst är det ren fysik det gäller, men såpass är jag inte insatt att man jag vet var man skall börja

>vissa saker kan man beräkan matematiskt, som var man skall placera stag, hur dämpmaterial skall placeras, vilken densitet dämpmaterialet skall ha, den isotermiska förmågan som krävs. Det är en hel vetenskap.



Vet du nån sida angående detta?

Ja det är ju en tanke att det handlar mkt om marknadsföring oxå...

>Guru
Antar att du menar dessa?
http://www.ocellia.com/
http://www.6moons.com/audioreviews/ocellia/calliope.html

http://laserfox.dyndns.org

Edited by - Laser on 2007/02/20 14:09:46
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2007/02/20 :  14:15:37  Show Profile Send Guru a Private Message
Japp det är dom.
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  14:17:43  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
ja jag söker för fullt om information om dem, det såg ju intressant ut, har inte hunnit läsa än, men jobbar på det...tack för tipset!

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/20 :  15:22:37  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag vet att B&W har del relativt sofistikerad forskning kring kabinett. De anvander lasermatningar samt vanlia accelerometrar for at tundersoka hur kabinettet beteer sig.

Jag vet inte om de publicerat nagot om detta, men har de det sa lar det finnas i nagaon av AES publikationer (ex. JAES).
Titta pa http://www.aes.org/

Om inte annat sa lar du kunna hitta en del annat dar (du borde ha tillgang till JAES via ett bibliotek).

Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  15:33:58  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Har ingen definerad sida med information. Mycket är insamlat i samtal med kontruktörer och fysiker under
10+ år.... svårt att sammanställa.

vilken nivå är ditt examensarbete på?


Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  15:43:29  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Jag går Design och Träteknik, med inriktning träteknik, arbetet är på 10v(10p), C-nivå filkandidatexamen.

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:18:53  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Du kan ju allt om trä som jag vill kunna :)

Tänk vad bra om man kunde koppla samman hjärnorna och byta info blixsnabbt!

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:22:12  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mm...med Firewire!

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kaffekoppen
Semesterfirare

1415 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:27:06  Show Profile Send kaffekoppen a Private Message
Lysande idé, men jag skulle vara rätt nöjd med en USB2 koppling :)

Ordförande LTS- bättre och informativare hemsida utlovas!
Jämför alltid själv - ingen annan har dina öron!
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:33:32  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
själv kör jag bara med trådlöst 802.11n så det blir nog svårt

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:47:26  Show Profile Send Lovan a Private Message
För sakta, fiber ska det vara
Är vi inte lite OT nu?
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  18:16:44  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
jo det vart ett sidospår, åter till ämnet

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

MullBenkt
Member

1276 Posts

Posted - 2007/02/20 :  18:27:00  Show Profile Send MullBenkt a Private Message
Krells L.A.T. hade tydligen det bästa materialet: Aluminium.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/20 :  18:32:50  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tyvärr tror jag risken är stor att det inte finns något "standardsvar" vad gäller det "bästa" materialet.
Problem av den här typen har en tendens att vara komplexa trots att den grundläggande fysiken är tämligen enkel; gissningsvis så kommer det att bli ett ganska komplicerat koppling mellan lådans form (inklusive stagning) och materials egenskaper på något extremt icke-linjärt sätt.

Som sagt var så har ju ex. B&W både modellerat och mätt sina högtalare ganska nog under de senaste åren, men gissninsvis så har de "bara" använt resultaten för att optimera stagningen; så vitt jag vet så har de ju vare sig bytt material eller "grundform" på sina högtalare de senaste åren.

I teorin så är detta en rättframt problem om man använder FEM beräkningar, i all fall under förutsättning att man kan modellera materialet ordentligt (icke-homogena och anisotropa material såsom trä är betydligt knöligare att modellera än ex. plast; många tråkiga tensorer blir det).




Go to Top of Page

marran
Member

540 Posts

Posted - 2007/02/20 :  18:37:10  Show Profile Send marran a Private Message
Har svårt att tro att alu skulle vara bäst, det är i och för sig styvt men har väldigt låg inre dämpning, möjligtvis om man laminerar med bitumen eller något annat högdämpande. Dock lär det inte vara billigare är dämplimmad mdf
Det finns något företag som tillverkar färdiga skivor av björkplywood laminerat med bitumen har jag för mej, det tror jag på!

Do never underestimate the power of a large number of morons!
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  19:21:13  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Ja jag tror inte heller på aluminium, men är det helt så enkelt att man bara kan titta på inre dämpning, gjutjärn sägs ha hög inre dämpning. Man kan ta bilmotorer som exempel, det var vanligt förr med motorer i gjutjärn, kanske just för att det har hög inre dämpning. Men idag så byggs många motorer i just aluminium, jag känner att jag blir mer och mer vilsen på det här ämnet. Har ägnat hela eftermiddagen till att läsa trådar på faktiskt.se i ämnet...
Vad jag har kommit fram till är väl att om man bygger rätt så kan man minska materialets inverkan...så vad här näst?
Har hört om bikakekonstruktioner kan det vara nått?

Spännande lösningar som olika tillverkare har tagit fram efterlyses!! Gärna i länkform, tester osv.

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:11:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att foruminlägg knappast är den bästa källan i ett ex-jobb. Till syvende och sist så ska ju det du gör godkännas av examinator också, vilket innebär att rena åsikter om vad som är bärt samt lösa funderingar inte alls är speciellt gångbart. Då är nog böcker samt artiklar från ex ovan nämnda JAES betydligt bättre.

Rent krasst så är ju syftet med ett examensarbete INTE i första hand att du själv ska lära dig ämnet, tanken är snarare att du ska visa att du klarar att genomföra och presentera ett större självständigt arbete på ett riktigt sätt.
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:23:54  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Jo jag vet att det är så, jag vill bara få insperation vad som man kan ta till för knep, så jag har något att spinna vidare på, det är iaf mkt intressant att få höra alla tankegångar och dyl.

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Laser
Member

82 Posts

Posted - 2007/02/20 :  22:40:05  Show Profile  Visit Laser's Homepage Send Laser a Private Message
Någon fler som har "Spännande lösningar som olika tillverkare har tagit fram efterlyses!! Gärna i länkform, tester osv."

HOPPAS!

http://laserfox.dyndns.org
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2007/02/20 :  23:51:00  Show Profile Send Buggsson a Private Message
quote:
lådan bör vara >1000ggr tyngre än den rörliga massan som aktuellt element anväder sig av.


Så om man gör en isobarisk lösning med 2 element per låda, innebär det då 2000ggr?

Här är en liten lista jag samlat på mig (internet är fantastikst) på material som kan användas för högtalarlådor:

Enclosure materials
Among the many types of materials available even for general consumers, plywood will be the best choice in terms of price, processability and acoustic characteristics. Typical easy-to-obtain plywood types are presented below while many more are available.

(1) LAUAN PLYWOOD
This plywood is one of the most widely available plywood. Plywood of lauan, which is a tropical wood, is commercially available in various thicknesses. Its appropriate level of rigidity makes this material one of acoustically excellent candidates. Only solid plywood should be chosen for enclosure production purposes.

(2) LINDEN PLYWOOD
Linden plywood is generally lauan plywood laminated with a linden veneer. With a surface smoother than that of lauan, and with very acceptable appearance, this type of plywood is a good choice for aesthetic acoustic applications. Plywood made only of linden is too soft for acoustic applications.

 (3) OREGON PINE PLYWOOD
This soft plywood made from North American trees is characterized by reproduction capability of high quality sound. No materials other than this may be appropriate for enclosures where advantages of enclosure vibration is positively intended to be taken.

(4) LUMBER CORE MATERIALS
This material is composed of glued-up square-cut wood, and used as the base material, with a surface material sandwiching the base material. Often laminated with linden material, this plywood is rather soft and, occasionally, has a hollow structure. This structure makes these materials acoustically unsuitable. If its use is still chosen, candidate materials should be closely inspected whether to have a suitably high density structure.
 
(5) PARTICLEBOARD
This product is made of glued and pressed wood chips to form sheets. Bonded chips using adhesive are extremely hard and heavy. The use of large sized chips makes these boards unfit for screwing or nailing. Also, an attempt to glue these boards together will result in difficulties. In this respect, it is not very adequate for the general public to process, compared to most other materials.

(6) MDF (Medium density fiberboard) (density higher than 49 lb/cubic feet)
Like particleboard, these products are also glued and compressed under heat. What makes this material differ from particleboard is that this MDF is made from very fine wood powder. This construction permits use of wood screws for ease of processing.

(7) LAMINATED WOOD BOARD
These are boards made up of glued square-cut pieces of wood. Nowadays, use of many types of choice woods is possible, and subsequently, excellent sound, thanks to the availability of such choice natural woods, can be enjoyed. However, the physical property inherent in such natural woods, such as its likelihood to warp, remains present even after they have been made to form enclosure components, resulting in occasional distortion or cracks in enclosures.

(8) HDF
Laminated HDF id udsed because of its superior antiresonant qualities.

MEDIUM DENSITY FIBERBOARD (MDF): SDMC
This is the most practical material for quality speakers. It is harder to find than plywood, but most lumber yards can special order it. It cuts very nicely and has a smooth surface. It takes veneer very well. However, bring a helper when you pick the stuff up. One sheet is very heavy. MDF is harder on tools than common wood, but easier than particle board. This is the material that many great speaker makers use. US $45 for a 4'x8'x1" sheet. Density: 50 lbs/cu ft.

Pan Fiber:
A heavier, more inert material (than MDF) whose higher proportion of wood pulp to binder means it rings less.

POLYCARBONATE (LEXAN): DM
A clear or solid-color polycarbonate box can look strikingly good. However, this is not a cheap material. To locate it, look in the classified directory under PLASTICS. US $400 for a 4'x8'x0.5" sheet. Density: 75 lbs/cu ft.

Acrylic (Plexiglass) is cheaper than Polycarbonate, but weaker and poorer damped (not recommended).

CORIAN (tm), FOUNTAINHEAD (tm), AVONITE (tm), SURELL (tm), GIBRALTAR (tm):
SDA Regardless of the brand, these synthetic countertop materials come in a wide array of colors and look beautiful. They are hard to buy, and different to work with. They take special glue to bond and require wet sanding with very fine paper to finish. You can tap it, but it's too brittle for wood screws. Helicoil inserts are very effective. Yet an experienced builder can complete a cabinet in under an hour, from raw material to final finish. Corian is acrylic mixed with powdered aluminum trihydrate clay filler. Avonite, Gibraltar, and Surell are polyester resin mixed with filler. One user commented that Corian is easier to use and is easier to make invisible seams than the other synthetics. It has been said that Corian is actually easier to use than wood, but that depends on your equipment and experience level. Estimated cost for Corian is US $20 per 1'x1'x0.5". Density: 100 lbs/cu ft.
Note: These product names are registered trade marks and apply to specific materials from specific manufacturers.

MARBLE: SDHA
One challenge with marble speaker enclosures is cutting holes for the drivers. A carbide bit on a router will work, but it will dull quickly. Marble is also difficult to glue, so bracing is difficult. But it sure is pretty when you're done! US $25 to $45 per 1'x1'x1.25". Density: 160 lbs/cu ft.

PLYWOOD SHEETS SPACED AND FILLED WITH SAND OR LEAD SHOT: SDAMC
If you have time on your hands and want a great impractical box, try this. Make a simple box out of common plywood. Then glue cleats on the outside of the box to space the outside plywood from the common plywood. Glue hardwood-veneered plywood to the cleats and pour sand or lead shot into the spaces between the cleats. It won't be light, but with the filler, it will be extremely well damped. In addition, if you use strong cleats and glue well, the box will be extremely stiff. One person used different size Sonotubes as an alternative to plywood, and filled the space between them with sand. Be sure to sterilize the sand in your oven before putting it in the box.

ALUMINUM SHEETS SPACED AND FILLED WITH ALUMINUM HONEYCOMB
(Aerolam): SDHL
Airplanes use this material for flooring. Next time a plane crashes in your neighborhood, see if you can get the wreckage for your next speaker project. You can't get a better, light-weight material. Celestion has exploited this for some great products. If you're really ambitious, you can make your own sandwich out of high-quality plywood faces and a thick honeycomb core. You will probably need an epoxy to glue the honeycomb to the plywood. A home-brew sandwich is easier to cut and glue than Aerolam.

FORMED CONCRETE: SDHC
There are tricks to working concrete, such as to cast braces, rebar, and steel-wire right into the mix. Also, some concrete is better damped than other. Remember to oil your concrete forms so that they can be removed. Most concrete speakers use an MDF front panel, but you can pour one if you use cardboard tubes or plywood rings to mold the concrete into the shape of a speaker cutout. Alternately, you can make a common veneered plywood speaker box and cast concrete inside it for stiffening.

Lycka till med arbetet, och gör det inte för omfattande (säger han som spenderade alldeles för många veckor) det är lätt att gapa över för mkt.

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000