HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 rekomendationer av baslåda
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/09 :  10:39:11  Show Profile Send dwain a Private Message
Hejsan är lite sugen på att fixa en ny baslåda. det jag är ute efter är en ganska kraftig bas som gärna får gå djypt å hänga med i svängarna.

Som det är nu har jag lite olika basar som ligger och skräpar men ingen verkar vara mkt att ha. Har visserligen en infinity kappa bas av någon form ska kolla upp vad det är för modellbeteckning lite senare idag. Kanske att man kan hitta någon forma av info om den.

Till detta hade jag tänkt använda antingen mitt hypex basslutsteg på ca 100w eller mitt infinity steg på 150w vet inte vilket som är bäst men det märker man

Alla tips är av intresse men jag sätter en budget rent elementsmässigt på under tusenlappen då jag inte har så mkt pengar att spendera
Rummet jag spelar i just nu är på runt 8m2 eller något sådant. Har ett par större lådor jag testat i rummet som jag byggt själv på beskrivning från någon som sysslar med monacor. Dessa spelar utan problem ganska rakt ner till 24hz mätt så rummet är ganska okej vad det gäller akustik å så. Har tidigare kört en 12a i en stor låda på ca 110liter men det lät inget vidare och bottnade fort. Så det ska vara något som går att vrida på med

Vore jättetacksam för era ideer å tips för här finns ju enormt med kunskap.

Å kaffekoppen det blev att jag gjorde en ny tråd här istället så slapp moderatorerna flytta den gammla tråden.

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/10 :  11:08:07  Show Profile Send dwain a Private Message
Är det ingen som har något tipps på vad man ska bygga i baslådeväg?
Go to Top of Page

knutte
Member

347 Posts

Posted - 2007/04/10 :  12:44:31  Show Profile Send knutte a Private Message
En vanlig sluten eller portad låda med en skaplig 10" eller 12" borde väll låta mer än väl för ditt rum...?

Har någon sett en bordshare?
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/10 :  20:45:48  Show Profile Send dwain a Private Message
jo visserligen men vad ska man ha? jag har noll koll på allt typ. Har suttit med hifikits egna program för att räkna lådor och ljudias program. kan säga att jag blir bara mer å mer förvirrad matar man inte specarna på ett element så räknar den ut en låda avstämd till 29hz å lådvolym ca 33liter finfint men då ska basporten var 10,3cm i diameter å sedan typ 56cm lång helt över konstigt å minskar jag diametern för att få ett någorlunda lagom långt rör jag då ska diametern vara ca 4cm vilket verkar helknäppt. Ska försöka fixa något program som är något att ha å inte dom programen. förökt även ladda ner caad från monacor men det programet stängde av sig när jag skulle bekräfta specarna på basen jag ville lägga in. Kanske man ska köpa en färdigbyggd bas i alla fall
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/10 :  20:58:38  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Programmet stämmer säkert tillräckligt bra! Problemet är att man måste förstå mekanismerna bakom för att kunna tolka och använda denna typ av hjälpmedel.

Att porten har stor diameter är för att förhindra eller minska risken för blåsljud. Vill du ha kortare port skall portdiametern minskas men då ökar risken påtagligt för blåsljud. Problemet är större vid små lådor som skall stämmas av lågt. En lösning kan vara så kallad "slavbas". Dock är inte heller det "lätt" utan kräver lite konstruktions-jobb.

Du är själv inne på att köpa nått färdigbyggt. Det låter som en god ide om du inte har lusten och suget efter att bygga själv och samtidigt lära dig mer om högtalarkonstruktion.

På nätet finns många baslådor beskrivna ibland till och med med färidga kaplistor och kakrecept. Ett lagom mellanting för dig?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/10 :  21:32:45  Show Profile Send dwain a Private Message
Nä nu fanken ska jag lära mig det här. Jag har er som hjälp så. Har laddat ner ett program som heter WinISD som jag simulerar lite med och kommer att göra simuleringar på ett 8tums baselement från seas i aluminium det heter

Seas H1208 L22RN4X/P.

Så kommer jag lägga upp lite bilder å så. Så får vi se om jag är helt ute och cyklar
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/10 :  21:45:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
En härlig inställning!

Varför inte lite läsning i ämnet?
http://www.drkrupp.se/hifi/box.html


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/04/10 :  22:50:44  Show Profile Send dwain a Private Message
har nu simulerat en basreflexlåda på 50liter och en avstämmning på 23hz då får jag -3db vid ca 30hz och har full effekttålighet ner till 20hz och ca -7,5db. Frågan är då angående basport. som det är nu så rekomenderar programet en port på 6,8cm i diameter och 36,11cm lång port kan det stämma? verkar som diametern blir väldigt liten.

ska fixa lite bilder imorgon eller så.


mvh christoffer
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/04/11 :  09:20:00  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Om du får upp bilder med lådsimuleringar så är det viktigt att vi också får reda på vilket element det gäller och en länk till elementets parametrar.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/04/11 :  10:47:06  Show Profile Send cittroman a Private Message
Låter lite konstigt om du simulerat på seas H1208 L22RN4X/P?

Enligt min simulering så har jag -3db vid 40 Hz och den har fallit 1 db redan vid 100 Hz.

I 30L låda avstämd till 30Hz når du -3db vid 35Hz

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000